Overhead
Afdeling besturing - inhuur
In 2025 hebben we met een aantal situaties te maken gehad waar we tijdelijk de formatie moesten versterken en de vervanging niet op de eigen afdeling konden opvangen. De afdeling heeft weinig inhuurbudget dus de keuzes hebben snel een overschrijding tot gevolg. Een deel van de kosten kunnen we compenseren door wat ruimte in formatiebudget.
Facilitaire dienst stadskantoor
Met de kadernota 2026 is € 511.456 toegevoegd aan de exploitatie t.b.v. MJOP Facilitair (groot onderhoud). Van dit toegekende budget, is de prognose in het kader van het MJOP over 2025, € 170.000 te besteden. De werkzaamheden gepland voor 2025, hebben door verzuim en (tijdelijke) onderbezetting vertraging opgelopen. Daarbij is met de vaststelling van de kadernota 2026 (juli 2025), pas definitief het benodigde budget beschikbaar gekomen. Het verzoek is het resterende budget van € 340.000 te storten in de reserve gemeentelijke huisvesting.
Inhuur implementatie ERPx
In 2023 is gestart met de opdracht en aanbesteding van een nieuw financieel systeem ter vervanging van het huidige GFS, wat per 2025 in gebruik is genomen. In 2024 is tevens gestart met de inrichting en het in gebruik nemen van een nieuw rapportage programma, welke de benodigde koppelingen met het nieuw financieel systeem tot gevolg hebben. De onvermijdelijke kosten van inhuur van een projectleider, externe expertise Informatievoorziening, implementatie-, licentie- en consultancykosten leiden in 2025 tot een nadelige afwijking van € 500.000.
Inhuur vervanging P&C
In 2025 was inhuur voor werkzaamheden ter vervanging voor uitval van de personele bezetting en ter ondersteuning van de P&C producten onvermijdelijk. Dit leidt tot een nadelige afwijking van € 110.000.
Licentiekosten ERPx/G FS
Zie de toelichting bij 'inhuur implementatie ERPx'.