Verantwoording per programma

2. Stad en bestuur

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 2. Stad en bestuur

Excel-tabel

Stad en Bestuur Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
01 Bestuur -433.000 - -
Extra storting voorziening pensioen wethouders -300.000 I
Bestuurlijke samenwerking - bijdragen gr'en -133.000 I
02 Burgerzaken -100.000 400.000 -400.000
Vervanging digitale dienstverleningsomgeving - storing reserve automatiseringsmiddelen 400.000 I -400.000
Verkiezingen -60.000 I
Motie 'een lerende aanpak voor opkomstbevordering bij verkiezingen' -40.000 I
Totaal financiële afwijkingen -533.000 400.000 -400.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Bestuur

Extra storting voorziening pensioen wethouders
Op basis van het tussentijdse overzicht van de pensioenuitvoerder, zal er naar verwachting moeten worden gedoteerd aan de voorziening wethouderspensioenen. Dit is het gevolg van de dalende rekenrente (peildatum 30-6-2025) die wordt toegepast bij de actuariële berekening van deze voorziening. De hoogte van de dotatie kan nog wijzigen door de fluctuatie van de rekenrente, welke wordt toegepast bij de actuariële berekening op balansdatum (31-12-2025). Tevens kan de hoogte van de voorziening nog worden beïnvloed door mutaties in het deelnemersbestand.

Bestuurlijke samenwerking - bijdragen  gemeenschappelijke regelingen
De lidmaatschappen van gemeenschappelijke regelingen worden elk jaar duurder. Voor een deel wordt dit met indexering gecompenseerd, maar niet volledig.  Door deze mutatie worden raming en realisatie met elkaar in evenwicht gebracht.

Burgerzaken

Vervanging digitale dienstverleningsomgeving
Vanuit de reserve automatisering is € 400.000 gereserveerd voor de noodzakelijke vervanging van het digitale dienstverleningsplatform. De besluitvorming hierover is vertraagd. We kunnen nog niet starten met de aanschaf van nieuwe applicaties. Er worden al wel voorbereidingen getroffen. We verwachten het gereserveerde budget dit jaar niet volledig uit te geven. De realisatie van de planning verschuift naar 2026. 

Verkiezingen
De begrote kosten van het organiseren van de verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal op 29 oktober a.s. zijn € 60.000 hoger dan het beschikbare budget. Bij het rijk staat via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) nog een vraag uit voor extra budget. 

Motie 'een lerende aanpak voor opkomstbevordering bij verkiezingen'
De motie 'een lerende aanpak voor opkomstbevordering bij verkiezingen' verzoekt om een budget van € 40.000 te ramen ten behoeve van een traject gericht op het verhogen van de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen.

3. Duurzame stad

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 3. Duurzame stad

Excel-tabel

Duurzame stad Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
74 Milieubeheer -277.040 141.040 56.000
Kop van Buitenhof circulair - subsidiebijdrage PZH -56.250 56.250 I
Spuk circulaire ambachtscentra (Sisa E21) -50.000 50.000 I
MKB-deal collectief ondernemerschap circulaire toekomst -34.790 34.790 I
Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR) -80.000 I
Implementatie bodeminformatiesysteem (BIS) - onttrekking reserve automatiseringsmiddelen -56.000 I 56.000
Faillissement Groupcard p.m.
Totaal financiële afwijkingen -277.040 141.040 56.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Milieubeheer

Vanuit circulaire economie lopen een aantal projecten die worden gesubsidieerd vanuit het rijk en de provincie. In verband met begrotingsrechtmatigheid en verantwoording van de verschillende subsidies worden zowel de lasten als de baten budgetneutraal verwerkt in de begroting 2025. Cofinanciering vanuit de gemeente vindt plaats vanuit het reeds beschikbare uitvoeringsbudget circulaire economie. 

Kop van Buitenhof circulair - subsidiebijdrage PZH
Het rijksbrede programma circulaire economie (CE) heeft als tussendoel een halvering van het gebruik van primaire abiotische grondstoffen in Nederland in 2030. Vanuit de transitieagenda Consumptiegoederen is één van de doelstellingen om aan dit beleidsdoel bij te dragen om in 2030 een landelijk dekkend netwerk te hebben van circulaire ambachtscentra. In de circulaire ambachtscentra staan hoogwaardig product- en materiaalhergebruik, sociale activatie van mensen op het gebied van circulaire economie en het creëren van een toegankelijke publieke plek voor tweedehands spullen en CE gerelateerde activiteiten centraal. 

Spuk circulaire ambachtscentra (Sisa E21)
Dit betreft een specifieke uitkering circulaire economie ambachtscentra vanuit het nationale programma circulaire economie (NPCE) met als beleidsdoel om in 2030 een landelijk dekkend netwerk te hebben van circulaire ambachtscentra in Nederland.

MKB-deal collectief ondernemerschap circulaire toekomst
Om Circle Lab in 2025 en 2026 te organiseren, hebben New Future Lab, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Delft de MKB-deal "Collectief Ondernemerschap voor een Circulaire Toekomst" afgesloten, waarbij de provincie in totaal € 69.580 bijdraagt voor twee jaar (2025 / 2026).

Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van voorgaande jaren geanalyseerd. Bij de programmabegroting 2025 is een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de uitgaven 2025 per programma opgenomen.
De najaarsrapportage 2025 levert nu een concrete invulling op.  In het onderdeel realistisch ramen is een totaaloverzicht opgenomen waar de dekking gevonden is.

Implementatie bodeminformatiesysteem (BIS) 
Vanaf 1 juli 2025 is het een wettelijke verplichting om alle nieuwe bodemdata aan te leveren aan de basisregistratie ondergrond (BRO). Hiervoor komt een koppeling in het bodeminformatiesysteem Nazca. Kosten worden geraamd op € 56.000 en komen ten laste van de hiervoor beschikbaar gestelde middelen vanuit het rijk voor implementatie omgevingswet in de bestemmingsreserve automatiseringsmiddelen.

Faillissement Groupcard
Groupcard is in juli failliet verklaard. Groupcard verzorgde voor de gemeente Delft de witgoedregeling. Als een energiehulp bij bezoek aan een inwoner met energiearmoede constateerde dat witgoed een hoog energiegebruik had, dan kon de adviseur zorgen dat de inwoner een voucher uitgereikt kreeg voor de aankoop van een energiezuinig model. Groupcard verzorgde het IT-platform en de administratieve en financiële afhandeling. Op dit moment is het onzeker wat het faillissement van Groupcard betekent voor de circa € 375.000 van Delft op de derdenrekening bij de Stichting Groupcard. Ongeveer 120 gemeenten zijn gedupeerd door het faillissement. Er vindt overleg tussen deze gemeenten en de VNG plaats om passende maatregelen af te stemmen en eventueel samen te werken bij (juridische) vervolgstappen. De gemeente Delft heeft de vordering ingediend bij de curator en heeft de bestuurder persoonlijk aansprakelijk gesteld. Vooruitlopend op de conclusies van de curator onderzoekt het college of en zo ja hoe de witgoedregeling kan worden voortgezet.

4. Bereikbare stad

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 4. Bereikbare stad

Excel-tabel

Bereikbare stad Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
22 Parkeren -150.000 620.000 -
Hogere baten parkeren (stelpost RR) 620.000 I
Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR) -150.000 I
23 Recreatieve havens - 100.000 -
Opbrengst kadegelden (stelpost RR) 100.000 S
Totaal financiële afwijkingen -150.000 720.000 -

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Hogere baten parkeren
We hebben de opdracht om realistischer te ramen.  De analyse van de laatste 3 jaar laat zien dat we onder andere op gebied van parkeren jaarlijks hogere opbrengsten realiseren dan geraamd. Het inboeken van de hogere parkeeropbrengsten voor 2025  is realistisch. In de programmabegroting 2026-2029 zullen we aangeven hoe we daar de komende jaren mee omgaan.

Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van voorgaande jaren geanalyseerd. Bij de programmabegroting 2025 is een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de uitgaven 2025 per programma opgenomen.
De Najaarsrapportage 2025 levert nu een concrete invulling op. In het onderdeel realistisch ramen is een totaaloverzicht opgenomen waar de dekking gevonden is.

Opbrengst kadegelden
We hebben de opdracht om realistischer te ramen.  De analyse van de laatste 3 jaar laat zien dat we onder andere op gebied van kadegelden jaarlijks hogere opbrengsten realiseren dan geraamd. Het inboeken van de hogere parkeeropbrengsten voor 2025  is realistisch. Dit is een structurele post en we zullen dit dan ook meenemen in concept  programmabegroting 2026-2029.

 

5. Goed wonen

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 5. Goed wonen

Excel-tabel

Goed wonen Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
81 Ruimtelijke en leefomgeving -173.000 1.353.000 -1.255.000
Coördinatie ruimtelijke ontwikkelingen in Delft-West - onttrekking algemene reserve -48.000 I 48.000
Coördinatiekosten TU Convenant -75.000 I
IDD - actief werken aan de stad - onttrekking algemene reserve -50.000 I 50.000
IDD - uitvoeringsbudget positionering - storting algemene reserve 30.000 I -30.000
IDD - kwalitatief openbare ruimte - storting algemene reserve 225.000 I -225.000
IDD - uitvoeringsbudget verbindingszone Kruithuisweg - storting algemene reserve 400.000 I -400.000
IDD - gebundeld budget visie en strategie: Schieoevers Zuid, Vulcanusweg en Rotterdamseweg - storting algemene reserve 545.000 I -545.000
IDD - Smart Makers Delft (Regiodeal) - storting algemene reserve 153.000 I -153.000
82 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -10.619.881 11.250.881 -838.500
T-MPG -10.409.881 10.409.881 I
Incidentele grondverkopen - storting reserve bomenfonds 100.000 I -97.500
Voorbereidingskosten de Reiger -125.000 I
Geactiveerde kosten 125.000 I
Voorbereidingskosten Gillis Delfia 500.000 I
Geactiveerde kosten -500.000 I
Vergoeding nota kostenverhaal - storting reserve kostenverhaal 741.000 I -741.000
Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR) -210.000
83 Wonen en bouwen - 1.124.000 -248.000
Woonbeleid 250.000 I
Lau Mazirel - storting in reserve beleid en uitvoering 248.000 I -248.000
Vrijval voorziening omgevingsvergunningen 626.000
Totaal financiële afwijkingen -10.792.881 13.727.881 -2.341.500

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Ruimtelijke en leefomgeving

Coördinatie ruimtelijke ontwikkelingen in Delft-West 
Het organiseren van gebiedsgericht opdrachtgeverschap wordt dit jaar verder uitgewerkt (governance). Dit is een randvoorwaarde voor de uitwerking en uitvoering van de motie Ruimte voor Delft. Dekking komt uit de incidentele middelen voor Delft West.

Coördinatiekosten TU Convenant
Om initiatieven uit de stad te kunnen begeleiden is extra inzet nodig. 

IDD - actief werken aan de stad en IDD - uitvoeringsbudget positionering
Dit betreft een herfasering van de geplande uitgaven

IDD - Kwalitatief openbare ruimte
De TU Delft en Bedrijvenkring Schieoevers hebben een subsidie ‘Werklandschappen van de Toekomst’ ontvangen. De subsidie wordt gebruikt om op TU Delft Campus Zuid en op Schieoevers Zuid een living lab te creëren voor een groene en duurzame werkomgeving. Vanuit de gemeente hebben we toegezegd bij te dragen aan verbeteringen in de openbare ruimte van deze twee gebieden. Verbeteringen die leiden tot toekomstgerichte, groene, gezonde en klimaatbestendige bedrijventerreinen. Het programma voor beide bedrijventerreinen komt langzaam op gang. Dit jaar wordt er nauwelijks geld uitgegeven. Er zijn verschillende manieren om bezoekers het gevoel te geven dat ze in een innovatiegebied zijn. Het presenteren van innovaties is er een van. Hiervoor zijn de Innovation Cubes bedacht: glazen kubussen waarin innovaties tentoongesteld worden. De eerste is geplaatst op het terrein van Octatube. Er worden nog vijf andere kubussen geplaatst in het IDD-gebied. De productie is later gestart dan gepland.  

IDD - Uitvoeringsbudget verbindingszone Kruithuisweg
Voor het verbeteren en innoveren van de verbindingszone Kruithuisweg is begin 2025 een advies opgesteld, dat in juni 2025 is goedgekeurd door het directeurenoverleg van de vijf partners. Voor een deel van het advies is de uitvoering reeds gestart. Door PZH en de gemeente (o.a. onderhoud op orde) en voor de andere delen van het advies (routes op orde en zichtbaarheid IDD) wordt in het najaar van 2025 met de partners een gedetailleerd uitvoeringsplan opgeleverd, zodat in 2026 de uitvoering daarvan ook kan plaatsvinden. Aangezien de reeds lopende uitvoering grotendeels gedekt kan worden uit bestaande onderhoudsbudgetten, het maken van het advies relatief weinig gekost heeft en de uitvoering van de overige onderdelen van het advies zullen plaatsvinden in 2026, is herfasering van het budget nodig.

IDD - Gebundeld budget visie en strategie - Schieoevers Zuid, Vulcanusweg en Rotterdamseweg 
Vanuit het samenwerkingsverband is opdracht gegeven om namens de vijf partners een ambitiedocument voor het Innovatiedistrict Delft op te stellen. Om geen tijdverlies te lijden, is afgesproken om de visies voor Schieoevers Zuid, Vulcanusweg en de Rotterdamseweg gelijk op te laten lopen met het ambitiedocument. Het uitwerken van het ambitiedocument is echter een complexere puzzel dan gedacht, waardoor niet gelijktijdig is gestart met de deelvisies. Op dit moment zijn alle drie de trajecten wel gestart.

IDD - Smart Makers Delft (Regiodeal)
De geplande uitgaven voor Smart Makers Delft noodzaken tot herfasering.

Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen

T-MPG
In project Nieuw Delft schuift er door vertraging in plannen en contractvorming een bedrag van € 13 miljoen aan opbrengsten door van 2025 naar 2026. In het project Kop van de Buitenhof wordt er in 2025 € 0,7 miljoen minder aan kosten verwacht dan ten tijde van het MPG 2025. Kosten voor bouw- en woonrijp maken schuiven een jaar op. Voor nadere informatie wordt verwezen naar het T-MPG 2025.

Incidentele grondverkopen
De verkoop van de Trafo Kerkpolderweg zorgt voor een voordeel van € 100.000.  Voor € 97.500 wordt dit gestort in de bestemmingsreserve Bomenfonds.

Voorbereidingskosten de Reiger
Voor de Reiger wordt een aanvullend voorbereidingskrediet gevraagd van € 125.000 bovenop het al beschikbare bedrag. Deze middelen zijn nodig vanwege enkele complexe vraagstukken die vragen om extra expertise en ambtelijke capaciteit. Bij de najaarsrapportage 2024 was reeds € 300.000 aan voorbereidingskosten beschikbaar gesteld. Dit wordt verrekend bij de GREX zodra deze is vastgesteld. 

Voorbereidingskosten Gillis Delfia
De komende periode wordt het Integraal Ontwikkelplan Gillis-Delfia verder uitgewerkt. Hierbij worden o.a. de volgende werkzaamheden opgepakt: 
-    Uitwerking stedenbouwkundig bureau inclusief interne begeleiding/toetsing;
-    Uitwerken van de GREX;
-    Inhuur externe expertise t.b.v. vraagstuk staatsteun.
Tot heden is er een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 1,02 mln. waarvan € 150.000 door subsidie wordt gedekt. Een groot deel van het krediet is inmiddels besteed, vooral voor het uitwerken van het Integraal Ontwikkelplan. Om de hierboven genoemde werkzaamheden op te pakken wordt voorgesteld het voorbereidingskrediet op te hogen met € 500.000. Dit bedrag wordt verrekend bij de GREX zodra deze is vastgesteld. 

Vergoeding nota kostenverhaal 
Het bestemmingsplan Gele Scheikunde is inmiddels onherroepelijk waarmee de vergoeding kan worden gefactureerd. 

Wonen en bouwen

Woonbeleid
Het voordeel van € 250.000 ontstaat voornamelijk door een onderbesteding op het structurele budget van de Wet goed verhuurderschap (Wgv) en de Wet betaalbare huur (Wbh). Dit is een incidenteel voordeel en geldt alleen voor het jaar 2025. 
Het formuleren van de uitgangspunten voor handhaving en toezicht en het inrichtingsplan voor de uitvoering vraagt meer tijd. Het doel was om in 2025 een plan van aanpak op te stellen maar dit plan is nog niet gereed. De verwachting is dat de beschikbare budgetten Wgv en Wbh in 2026 worden besteed.

Lau Mazirel
Dit jaar is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor Lau Mazirel. Dit incidentele budget wordt niet geheel uitgeput, mede door externe factoren. Echter het geld is nog wel nodig, vandaar dat wij vragen de middelen op te nemen in de reserve beleid en uitvoering. Het geld is nodig voor bekostiging van inhuur externe juridische kennis, bodem- en vastgoedonderzoek, stedenbouwkundig plan en alle andere onderzoeken die nodig zijn voor een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA).

Vrijval voorziening omgevingsvergunningen
Bij de accountantscontrole van de jaarstukken 2024 is geconstateerd dat het saldo in de voorziening omgevingsvergunningen vrij moest vallen.  Het financiële effect hiervan wordt in de najaarsrapportage verwerkt.

6. Schone en veilige stad

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 6. Schone en veilige stad

Excel-tabel

Schone en veilige stad Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
12 Openbare orde en veilgheid - 630.000 -
Onderbesteding formatie Toezicht & Handhaving 300.000 I
Dekking loonkosten uit rijksmiddelen 330.000 I
21 Verkeer en vervoer - 1.709.000 -500.000
Degeneratievergoeding - storting reserve degeneratievergoeding 500.000 I -500.000
Verkeer en vervoer: overig onderhoud schoon, actualisatie areaaluitbreiding (Stelpost RR) 285.000 I
Vrijval stelpost areaaluitbreiding (stelpost RR) 924.000 I
72 Riolering -3.300.000 3.300.000 -
Riolering - terugdraaien storting voorziening riolering -800.000 800.000 I
Grondwateronttrekking Delft-Noord - inzet voorziening amoveren putten -2.500.000 2.500.000 I
73 Afval -26.000
Actualisering en inzet stelposten -26.000 I
74 Milieubeheer
Bodemverontreiniging p.m.
Totaal financiële afwijkingen -3.326.000 5.639.000 -500.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Openbare orde en veiligheid

Onderbesteding formatie Toezicht & Handhaving
Binnen het team Toezicht en Handhaving (T&H) zijn in 2024 en begin 2025 vacatures langer open blijven staan dan verwacht. Dat had voor een belangrijk deel te maken met de regionale druk op vacatures. T&H heeft mede daarom met twee detacheerders een overeenkomst om handhaafcapaciteit in te huren. Deze detacheerders hadden echter te maken met dezelfde regionale druk. 

Dekking loonkosten uit rijksmiddelen
Door de toekenning van de Versterkingsgelden kunnen loonkosten van medewerkers die uitvoering geven aan de districtelijke aanpak polarisatie, extremisme en radicalisering gedekt worden uit Rijksmiddelen. Dit geldt eveneens voor enkele loonkosten die gedekt kunnen worden binnen het programma Preventie met Gezag. Hierdoor ontstaat in 2025 een incidenteel voordeel ten bate van de algemene middelen.

Verkeer en vervoer

Degeneratievergoeding
Op basis van de huidige inkomsten is de verwachting dat de degeneratievergoeding richting het einde van het jaar ca. € 500.000 hoger zal uitvallen dan begroot. Dit als gevolg van kabel en leiding werkzaamheden. 

Actualisatie areaaluitbreiding
Bij de kadernota wordt elk jaar gekeken naar de besteding van de stelpost areaaluitbreiding. Bij deze actualisatie is naar voren gekomen dat diverse areaaluitbreidingen later plaatsvinden, waardoor de besteding van de post areaaluitbreiding voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte ook later plaatsvindt. Hierdoor is de verwachte besteding van de stelpost in 2025  €285.000 lager dan begroot. 

Vrijval stelpost areaaluitbreiding
Het restant van de jaarlijkse stelpost areaaluitbreiding 2025 (€ 924.000) kan vrijvallen omdat alle benodigde middelen voor 2025 al zijn toegekend. 

Riolering

Riolering - terugdraaien storting voorziening riolering
Als gevolg van een lagere inschatting van het aantal aansluitingen zijn de inkomsten voor de rioolheffing naar verwachting hoger dan begroot. Deze hogere opbrengst zorgt voor een lagere inzet voor de egalisatievoorzieningen riolering in 2025. 

Grondwateronttrekking Delft-Noord 
In maart van dit jaar hebben DSM-Firmenich en de gemeente Delft een vaststellingsovereenkomst gesloten over de grondwateronttrekkingsinstallatie op het terrein van DSM. De installatie wordt in eigendom terug overgedragen aan DSM-Delft BV. De verplichting voor amoveren van de installatie door de gemeente vervalt hiermee. Ter compensatie betaalt de gemeente een vergoeding aan DSM van € 2,5 miljoen (ex BTW).  Binnen de financiën voor de afbouw van de grondwateronttrekking Delft-Noord is een voorziening opgenomen voor het amoveren van de installatie. Deze voorziening wordt ingezet voor de vergoeding.

Afval
De inzet voor het benodigde onderhoud van kapitaalgoederen als gevolg van areaaluitbreiding is geactualiseerd. Hiervoor is voldoende dekking omdat eerder middelen zijn gereserveerd. 

Milieubeheer

Bodemverontreiniging
Op het Kalverlos en de Delftse Hout is een duomix mengsel aanwezig. Doordat op enkele plekken dit mengsel gebroken is, is er een risico voor de volksgezondheid. Ter plekke zijn maatregelen getroffen, hiervoor heeft de gemeente al kosten gemaakt. Mogelijk heeft het betreffende mengsel op locatie voor bodemverontreining gezorgd. Dat is op dit moment nog in onderzoek. Indien dit het geval is, bestaat er een risico dat er aanvullende kosten gemaakt moeten worden de bodem te saneren. 

Investeringen Schone en veilige stad

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Investeringen Schone en veilige stad

Excel-tabel

Schone en Veilige stad Geplande datum gereed PB 2025 Nieuwe planning gereed Investeringsbudget - Jaarschijf PB 2025 Prognose uitgaven jaarschijf 2025 *
1 Speel- en sportaanbod Debussyflat nvt 2026 - 2.000
2 Speelplekken Voorhof Zuid-Oost nvt 2027 - 2.000
3 Tijdelijk mutifunctioneel en inclusief sportveld nvt 2025 - 30.000
4 Gasthuisplaats 2025 2027 1.500.000 250.000
* Deze kolom bevat de cijfers 2025 van de herfasering investeringen uit de pb 2026 -2029 gecorrigeerd voor de mutaties NJR 2025

Toelichting investeringen Schone en veilige stad

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting investeringen Schone en veilige stad

Impuls op Spelen en ontmoeten in Voorhof
In Delft West, ligt een netwerk van bestaande speelplekken, trapveldjes en toestellen voor calisthenics. Er is een divers aanbod voor jong en oud en op een aantal plekken is ook programmering geregeld via de buurtsportcoaches.

In de komende periode (2025 tm 2027) zal er een impuls op Spelen en ontmoeten in Voorhof gegeven. Naast bestaande (vervangings-)middelen  worden aanvullende middelen beschikbaar gesteld. Hiervoor wordt uit bestaande incidentele middelen binnen Delft West (zie programma Samenleven, onderwijs en cultuur) gestort in de reserve dekking kapitaallasten om deze investering te kunnen dekken.

Gasthuisplaats
De raad heeft een investeringsbudget goedgekeurd voor in totaal € 1.500.000 voor het vergroenen van de Gasthuisplaats. De voorbereidende werkzaamheden vinden plaats in 2025 en 2026. De verwachte uitvoering vindt plaats in 2027.  

7. Gezonde en sociale stad

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 7. Gezonde en sociale stad

Excel-tabel

Gezonde en sociale stad Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
62 Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -150.000 150.000 -150.000
Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR) -150.000 I
Delft Support - storting reserve beleid & uitvoering 150.000 I -150.000
6811 Beschermd wonen (WMO) 1.500.000 -1.500.000
WMO beschermd wonen - storting reserve MO-BW 1.500.000 I -1.500.000
6812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang 650.000 -650.000
WMO vrouwenopvang - storting reserve Duvo 650.000 I -650.000
692 Coördinatie en beleid jeugd 725.000 -200.000
Doorlopende lijn zorg en onderwijs 725.000 I
Doorlopende lijn zorg en onderwijs - storting reserve sociaal domein I -200.000
71 Volksgezondheid 123.000
Jeugdpreventie 123.000 I
Totaal financiële afwijkingen -150.000 3.148.000 -2.500.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Toegang en 1e lijnsvoorzieningen

Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van voorgaande jaren geanalyseerd. Bij de programmabegroting 2025 is een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de uitgaven 2025 per programma opgenomen.
De Najaarsrapportage 2025 levert nu een concrete invulling op.  In het onderdeel realistisch ramen is een totaaloverzicht opgenomen waar de dekking gevonden is.

Delft Support 
Een belemmerende factor waren personele problemen bij Delft Support. Het DPP (Delft politie project) wordt uitgevoerd door medewerkers met een specifieke kwalificatie en heeft mede daardoor geleid tot een tragere en meer geleidelijke start dan beoogd. De casusregisseurs voor de TopX aanpak werken vanuit het Sociaal Team. De werving van goede kandidaten voor de functie van casusregisseur voor de TopX-aanpak, dit is een extra taak voor het Sociaal Team, heeft de nodige voeten in de aarde gehad. Ook hier zijn intussen passende maatregelen voor genomen en er zijn mensen geworven. 

Beschermd wonen (WMO)

WMO beschermd wonen
De rijksbijdrage is op dit moment nog hoger dan de uitgaven op MO-BW. Conform regionale afspraken wordt voorgesteld dit verwachte voordeel te storten in de reserve MO-BW. Deze afspraken in de regio en de hoogte van de reserve zullen worden betrokken bij de mogelijkheden van het handelingsperspektief.

 Maatschappelijke- en vrouwenopvang

WMO vrouwenopvang
Er werd een tekort op de regiobegroting vrouwenopvang verwacht van ca. € 0,2 mln. Hiervoor was budget uit de bestemmingsreserve DUVO begroot, maar door bijsturing en werkzaamheden anders te organiseren en te financieren, blijkt dit niet nodig en ontstaat er zelfs een positief resultaat van € 150.000.
Daarnaast zijn er meevallers op verstrekte subsidies, waarvan de afrekening 2024 lager is dan vooraf verwacht. Dit geeft een voordeel van € 280.000. De werkzaamheden zijn wel conform afspraak uitgevoerd.
Het voorstel is om het overschot in de reserve DUVO te storten, conform de regionale afspraken en ten behoeve van de nieuwe regiovisie die in 2026 wordt verwacht.

Coördinatie en beleid jeugd

Doorlopende lijn zorg en onderwijs
Het merendeel van dit positieve resultaat wordt veroorzaakt doordat er eerst grondig onderzoek gedaan wordt naar de aard en omvang van de behoefte aan schoolmaatschappelijk werk in Delft. Met de resultaten van dit onderzoek kunnen we in 2026 naar een passende inrichting hiervan in zowel het basis als het voortgezet onderwijs. De uitvoering gaat dus niet in 2025 van start. Een ander gedeelte van het voordeel wordt veroorzaakt door een technische boekingsafwijking waarbij er oneigenlijk kosten zijn gemaakt vanuit de reserve sociaal domein die hierop hadden moeten landen.

Volksgezondheid

Jeugdpreventie
Het betreft middelen uit de decembercirculaire gemeentefonds 2024 en de meicirculaire gemeentefonds 2025 bestemd voor meerkosten Oekraïense vluchtelingen. We verkennen op dit moment welke extra inzet er gepleegd kan worden om met het preventieve aanbod in Delft ook de doelgroep Nieuwkomers te bereiken. De uitvoering en daarmee de kosten zullen in 2026 gemaakt worden.

 

Regionale zorgkosten
Op de begrote regionale jeugdhulpkosten zal naar verwachting een tekort tussen de 0 en 1 mln. euro komen als gevolg van het open-einde-karakter van deze regeling en de moeilijk te voorspelbaarheid ervan. Het grillige verloop van de jeugdhulpkosten over de verschillende jaren heen maakt prognosticeren ingewikkeld. Verschillende scenario’s zijn daarbij mogelijk. Dat leidt ook tot verschillende verwachte afwijkingen. Vandaar deze bandbreedte. 

8. Samenleven, onderwijs en cultuur

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 8. Samenleven, onderwijs en cultuur

Excel-tabel

Samenleving, onderwijs en cultuur Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
42 Onderwijshuisvesting -300.000 - -
OHV - wisselgebouwen -300.000 I
52 Sportaccommodaties -1.000.000 2.200.000 -1.700.000
Zwemsport - exploitatiebijdrage en subsidie planvorming Maria Duystlaan 500.000 I
Sanering sportpark Tanthof -1.000.000 I
Subsidie - vernieuwen sportpark RingPass en Blue Birds - storting reserve beleid en uitvoering 1.700.000 I -1.700.000
54 Musea -1.100.000 1.100.000 -
Museum Prinsenhof - afwijkingen tijdens sluiting -1.100.000 1.100.000 I
61 Samenkracht en burgerparticipatie -630.000 698.000 -200.000
Slavernijverleden - inrichting gedenkplek(ken) 300.000 I
Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR) -630.000
DW - gebiedsgerichte aanpak (extra speelplekken) - storting reserve kapitaallasten 200.000 I -200.000
DW - gebiedsgerichte aanpak 198.000 I
DW - extra investeringen speelplekken - storting in reserve kapitaallasten I -310.000
DW - extra investeringen speelplekken - onttrekking algemene reserve I 310.000
Totaal financiële afwijkingen -3.030.000 3.998.000 -1.900.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Onderwijshuisvesting

OHV - wisselgebouwen
In verband met de verschillende verschuivingen van de schoollocaties en gestarte en bijna afgeronde schoolprojecten is aanvullende huisvesting voor OHV-gebouwen nodig. Dit betekent in de praktijk dat er meer wissellocaties nodig zijn. Dit is eerder ook opgegeven bij de Kadernota 2026. Toen is het besluit genomen om de extra benodigde middelen niet toe te kennen i.v.m. resultaten uit voorgaande jaren op heel het programma samenleven, onderwijs en cultuur. 

Sportaccommodaties

Zwemsport - exploitatiebijdrage en subsidie planvorming Maria Duystlaan
Bij de Kadernota 2024 is een actualisatie opgenomen van de vergoeding planvormings- en voorbereidingskosten en van de verwachte exploitatiebijdrage voor de nieuwbouw sportcentrum Maria Duystlaan. Dit jaar maakt Sportfondsen nog geen aanspraak op de aanvullende exploitatiebijdrage.

Sanering sportpark Tanthof
Bij de uitvoering van de werkzaamheden is gebleken dat er op het sportpark meer grond moest worden gesaneerd. Enerzijds zat de vervuiling dieper in de grond. Daarnaast is er onder twee velden extra vervuiling aangetroffen dan wat na de eerste bodemonderzoeken werd verwacht. Hierdoor vallen de kosten een stuk hoger uit dan bij de jaarrekening 2024 opgenomen is in de voorziening.

Subsidie - vernieuwen sportpark RingPass en Blue Birds 
Bij de Kadernota 2024 is er in totaal € 1,7 miljoen opgenomen voor subsidie aan RingPass en Blue Birds voor de realisatie van hun nieuwe opstallen. Dit jaar zullen de verenigingen hun aanvraag indienen, de besteding en verantwoording van de uitgaven zulen waarschijnlijk in de periode 2026-2028 plaatsvinden. Om de kosten goed te verdelen over de jaren wordt het budget in 2025 in de reserve beleid en uitvoering gestort en in de komende jaren onttrokken op basis van de verantwoording van de verenigingen.

Musea

Museum Prinsenhof - afwijkingen tijdens sluiting
De initiële begroting 2025 is gebaseerd op een opengesteld museum. In 2025 is echter sprake van bijzondere bedrijfsvoering i.v.m. de sluiting van het museum. Ten opzichte van de initiële begroting 2025 zijn de baten ca. € 1,1 miljoen lager door vervallen van entreegelden e.d. Ook aan de lastenkant is er sprake van een onderschrijding van ca. € 1,1 miljoen. Dit door lagere lasten i.v.m. de sluiting van het museum. 

Samenkracht en burgerparticipatie

Slavernijverleden - inrichting gedenkplek(ken)
In 2024 is bij de kadernota, naar aanleiding van een adviesbrief van het Kwartiermaker comité slavernijverleden (KMC), € 300.000 gereserveerd voor de inrichting van een gedenkplek voor het koloniaal- en slavernijverleden in 2025. Binnen het betreffende programma Koloniaal en slavernijverleden (onderdeel van de nota Samen thuis in Delft) zal vanaf het najaar van 2025 worden gestart met stadsgesprekken. Samen met nazaten en andere geïnteresseerde inwoners wordt hierin bepaald waar de gedenkplek wordt gerealiseerd en hoe deze eruit zal zien. In 2026 kan de gemeente vervolgens starten met de realisatie van de herdenkingsplek. Om deze reden wordt het gereserveerde bedrag van € 300.000 overgeboekt naar 2026.

Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van voorgaande jaren geanalyseerd. Bij de programmabegroting 2025 is een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de uitgaven 2025 per programma opgenomen.
De Najaarsrapportage 2025 levert nu een concrete invulling op.  In het onderdeel realistisch ramen is een totaaloverzicht opgenomen waar de dekking gevonden is.

Delft-West - gebiedsgerichte aanpak
Voor de opgave Delft West is voor drie jaar (2023 tm 2025) incidenteel budget (ca. € 1,1 miljoen per jaar) beschikbaar om te innoveren en veranderingen in gang te zetten. De uitvoering kost vaak meer tijd dan voorzien. In 2025 houden we naar verwachting ca. € 4 ton over op het incidentele budget. Hiervan wordt € 2 ton gestort in de reserve dekking kapitaallasten om een bijdrage te kunnen leveren aan de impuls voor spelen en ontmoeten in de Openbare Ruimte (zie programma Schoon en veilige stad) mogelijk te maken. Van het restant (€ 198.000) wordt voorgesteld, gezien het incidentele karakter van het budget, dit door te schuiven naar 2026.

Daarnaast wordt voorgesteld om ook € 310.000 ten laste van € 10 miljoen Delft West in te zetten voor deze impuls. We storten daarom € 310.000 in de reserve dekking kapitaallasten. 

Investeringen Samenleven, onderwijs en cultuur

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Investeringen Samenleven, onderwijs en cultuur

Excel-tabel

Samenleving, Onderwijs en Cultuur Geplande datum gereed PB 2025 Nieuwe planning gereed Investeringsbudget - Jaarschijf PB 2025 Prognose uitgaven jaarschijf 2025 *
1 IHP Delftse Vrije School (Widar) nvt 2028 - 25.000
2 IHP Delftse Tuin - grond 2026 - 380.000
3 IHP ISD/IGVO 2025 2025 5.275.000 6.982.000
4 IHP Marlotlaan 2025 2025 2.150.000 4.818.000
5 IHP Stelpost 7.294.000 3.255.000
* Deze kolom bevat de cijfers 2025 van de herfasering investeringen uit de pb 2026 -2029 gecorrigeerd voor de mutaties NJR 2025

Toelichting investeringen Samenleven, onderwijs en cultuur

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting investeringen Samenleven, onderwijs en cultuur

1.    Vrijeschool Widar gaat gerenoveerd worden in het schooljaar 2027/2028. De gesprekken over de voorbereiding zijn gestart. De school wil bouwheer zijn en een projectleider en architect contracteren. De eerste voorbereidingskosten worden dit jaar al gemaakt van circa € 25.000. Dit is eerder dan in de investeringsplanning (Programmabegroting 2026-2029) is opgenomen.

2.    Voor de realisatie van de onderwijslocatie IHP Delftse Tuin is formeel de grond vanuit de grondexplotatie overgedragen. Hiervoor is een investeringsbudget nodig van € 380.000. Zoals beschreven in het IHP 2025-2041 zijn de in het IHP opgenomen investeringen exclusief de grondaankopen. Ter dekking van de kapitaallasten (rente) van de grondaankoop wordt de IHP Stelpost (zie punt 5) ingezet. 

3.    IGVO – het gebouw is opgeleverd in de zomer 2025 en vanaf begin van het schooljaar 2025-2026 in gebruik. De kosten van de bouw zijn €  2,4 miljoen hoger uitgevallen o.a. doordat het schoolbestuur verschillende aanvullende wensen had waarvoor zij ook € 2,1 miljoen bijdragen aan de investering. Per saldo zijn de meerkosten € 0,3 miljoen en betreffen 2 % van de bouwsom. Deze komen ten laste van de IHP Stelpost (zie punt 5).

4.   Marlotlaan – het gebouw is opgeleverd en vanaf begin van het schooljaar 2025-2026 in gebruik. De kosten van de bouw zijn hoger uitgevallen doordat bij de aanvraag van de investering uit is gegaan van een reguliere verbouwing. Bij de uitvoering van het project is gebleken dat een renovatie/ingrijpende verbouwing nodig was om het gebouw passend te maken als wissellocatie en aan te passen voor het gebruik als tijdelijk VO gebouw. De meerkosten zijn €  2,3 miljoen  en betreffen 46 % van de bouwsom. Deze komen ten laste van de IHP Stelpost (zie punt 5).

5.   Stelpost IHP : voor de afwijkingen genoemd bij de punten 2 tm 4 wordt een beroep gedaan op de gereserveerde en daarvoor toereikende stelpost. 

9. Werk en inkomen

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 9. Werk en inkomen

Excel-tabel

Werk en inkomen Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
63 Inkomensregelingen -1.360.000 245.000
SMI (sociaal medische indicatie) 245.000 I
Financiële Winkel - extra inzet -350.000 I
Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR) -1.010.000 I
Totaal financiële afwijkingen -1.360.000 245.000 -

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Inkomensregelingen

SMI (sociaal medische indicatie)
Sociaal medische indicaties betreft een regeling van de gemeente die ouders met lichamelijke, psychische, verstandelijke of sociale problemen financieel kan ondersteunen bij de kosten van kinderopvang, wanneer ze geen recht hebben op kinderopvang. Dit is een open-einde-regeling waar we tegen de verwachting in minder toekenningen hebben dan vooraf in lijn met de trend verwacht. 

Financiële Winkel - extra inzet
De afgelopen jaren is de afdeling Financiële Winkel flink gegroeid qua bezetting vanwege een hogere instroom. Een deel daarvan is niet in de formatie opgenomen, dit resulteert in 2,5 FTE boven formatief (€ 245.000 tekort). De verwachting is dat (een groot deel van) dit tekort valt op te lossen. Hierover komt later in 2025 duidelijkheid. Om deze reden wordt hier niet het gehele bedrag meegenomen als afwijking.

Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van voorgaande jaren geanalyseerd. Bij de programmabegroting 2025 is een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de uitgaven 2025 per programma opgenomen.
De Najaarsrapportage 2025 levert nu een concrete invulling op.  In het onderdeel realistisch ramen is een totaaloverzicht opgenomen waar de dekking gevonden is.

10. Economie en vastgoed

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - 10. Economie en vastgoed

Excel-tabel

Economie en Vastgoed Nadelige financiële afwijking Voordelige financiële afwijking Incidenteel/ Structureel (bedragen × € 1.000) Reserve mutatie
Taakvelden
03 Beheer en overige gebouwen -160.000 667.000 -557.000
Project Ezelsveldlaan - onttrekking reserve beleid en uitvoering -110.000 I 110.000
Vrijval voorziening onderhoud vastgoed - storting reserve Prinsenhof 667.000 I -667.000
Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR) -50.000 I
31 Economische ontwikkeling - 100.000 -
Uitvoering motie 'Red de REV' (doorschuiven naar 2026) 100.000 I
Totaal financiële afwijkingen -160.000 767.000 -557.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Verantwoording per programma - Toelichting

Beheer en overige gebouwen

Project Ezelsveldlaan
Bij de jaarstukken 2024 is het voorstel gedaan om € 110.000 te reserveren voor de voorbereiding voor de sloop van de opstal Ezelsveldlaan en het herstel van het bedieningshuis Kolenhavenbrug. Deze werkzaamheden worden in 2025 afgerond. De totale kosten bedragen € 130.000.

Vrijval voorziening onderhoud vastgoed - storting reserve Prinsenhof
In lijn met de eerdere besluitvorming over renovatie Museum Prinsenhof valt aanvullend op de eerdere vrijval dit jaar ook het restant van € 667.000 vrij. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Prinsenhof Delft. 

Invulling stelpost onderuitputting (stelpost RR)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van voorgaande jaren geanalyseerd. Bij de programmabegroting 2025 is een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de uitgaven 2025 per programma opgenomen.
De Najaarsrapportage 2025 levert nu een concrete invulling op.  In het onderdeel realistisch ramen is een totaaloverzicht opgenomen waar de dekking gevonden is.

Economische ontwikkeling

Uitvoering motie 'Red de REV' 
Bij de vaststelling van de kadernota 2024 zijn middels de motie 'Red de REV'  in 2025 incidentele middelen beschikbaar gesteld voor een bedrag van € 165.000 om het programma betaalbare bedrijfsruimte te versnellen. Hiermee wordt ingezet op het aannemen van een stadsmakelaar (eerder bedrijvenloods genoemd). De functie is pas halverwege het jaar (per 1-7-25) ingevuld. De beschikbaar gestelde middelen zagen echter toe op de inzet van een stadsmakelaar voor een volledig jaar. Daarom wordt ingezet op het overhevelen van € 100.000 aan incidentele middelen van 2025 naar 2026. Daarmee kan de inzet van de stadsmakelaar gecontinueerd worden, zodat er ruimte is voor daadwerkelijke resultaten.