Bijlage B2. Toelichting op 12e Begrotingswijziging (Begrotingswijziging Kadernota 2026)

.

Terug naar navigatie - .

De begrotingswijziging
De begrotingswijziging bij de Kadernota 2026 bevat voorstellen met de consequenties voor 2025 en verder.  

De begrotingswijziging leidt tot bijstelling van de vastgestelde begroting 2025 (Programmabegroting 2025-2028). Op het voorblad van de begrotingswijziging staat een standaardtekst over het besluit tot wijziging van de vastgestelde begroting. De vaststelling van de begroting is gebeurd door middel van het raadsbesluit over de begroting in het voorafgaande jaar. De meerjarenraming wordt hierbij, formeel bezien, voor kennisgeving aangenomen.  

In begrotingswijziging wordt, naast wijziging van het eerder vastgestelde begrotingsjaar, voor een compleet beeld ook inzicht gegeven in de meerjarige consequenties. In het begrotings- en meerjarenbeeld van de kadernota wordt hiermee vervolgens rekening gehouden. De formele vaststelling van die consequenties voor het meerjarenbeeld vindt plaats bij de vaststelling van de begroting voor het betreffende jaar. 

Leeswijzer bij de begrotingswijziging:   

  • In de kolommen ‘lasten’ en ‘baten’ betekent een negatief bedrag lagere lasten (=voordeel) of lagere baten (=nadeel). Een positief bedrag betekent hogere lasten (=nadeel) of hogere baten (=voordeel).  
  • In de kolom ‘saldo’ betekent een negatief bedrag een nadeel en een positief bedrag een voordeel voor het begrotingssaldo. 

Tekstuele toelichting op begrotingswijziging
In de toelichting hierna zijn de mutaties in de begrotingswijziging bij de Kadernota 2026 geordend per begrotingsprogramma. Onder de omschrijving van het voorstel is (tussen haakjes) een verwijzing opgenomen naar de bouwsteen in de kadernota waarop het voorstel betrekking heeft. 

1. Raad

Vergaderkosten raad  
(Bestaand beleid)
Als gevolg van aanzienlijke stijgende vergaderkosten wordt het budget structureel verhoogd.   

Vertrouwenscommissie  
(Bestaand beleid)
Overeenkomstig het raadsbesluit van 19 december 2024 worden incidentele middelen voor 2025 begroot. Het betreft kosten van vergoedingen voor de vergaderingen (conform Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers), externe begeleiding, huur locaties voor de gesprekken met de kandidaten en de installatievergadering van de nieuwe burgemeester. 

2. Stad en bestuur

N.v.t. 

3. Duurzame stad

Energietransitie 
(Opgave) 
Voor de opgave energietransitie is extra personele inzet noodzakelijk. Hiervoor worden incidenteel middelen tot en met 2027 beschikbaar gesteld. Er is in belangrijke mate dekking beschikbaar vanuit de Cdoke-middelen van het Rijk. 

Circulaire economie 
(Bestaand beleid) 
In 2023 zijn we gestart met de uitvoering van de visie "Delft circulair in 2050" (2020) en hebben we de uitvoeringsagenda voor 2024 opgesteld. Voor 2026 zijn al middelen beschikbaar gesteld in de vorige kadernota. Voor het vervolg van de circulaire economie is een bedrag van circa € 200.000 per jaar benodigd. Voorgesteld wordt om in deze kadernota € 200.000 incidenteel te honoreren voor 2027. Het is daarna aan een nieuw college en gemeenteraad opnieuw een afweging te maken. 

Groen en biodiversiteit en Geoormerkte gelden stichting Groenfonds 
(Bestaand beleid)
Vanuit de natuurbeschermingswet en de Natuur Herstelwet hebben we als gemeente een verplichting om hier invulling aan te geven. Dekking is beschikbaar vanuit het positieve saldo dat in 2025 resteert na opheffing van de Stichting Landschapsfonds Hof van Delfland, waarvan de middelen geoormerkt zijn voor groen en biodiversiteit.   

Initiatiefvoorstel Groene linten 
(Moties en toezeggingen) 
Dit betreft het amendement Niet bij de Schie alleen. Voor nu wordt besloten om middelen vrij te maken voor onderzoek en daarna de uitkomsten voor te leggen voor nadere bestuurlijke besluitvorming. 

Vergroenen achter de gevel 
(Moties en toezeggingen) 
De klimaatmaat van De Papaver krijgt subsidie voor het uitvoeren van activiteiten om Delft klimaatbestendiger te maken door grijze versteende plekken te vergroenen. De inzet is gekoppeld aan rioleringswerkzaamheden en de gevel-tot-gevel-aanpak. In een wijk is dan een logisch moment om bewoners te bewegen tuinen te vergroenen, water te bergen en schaduw te creëren. De pilot zetten we door. Conform de motie 'Achter de gevel' worden incidenteel voor 2026 en 2027 middelen toegekend. 

Delft-West: Circulair ambachtsnetwerk  
(Opgaven)
Het Rijk heeft € 12,3 miljoen voor 4 jaar toegekend voor uitvoering van de aanvraag Regio Deal. Voorwaarde hierbij is dat de gemeente samen met partners ook € 12,3 miljoen cofinanciering bijdraagt. In het kader van deze Regio Deal wordt subsidie verstrekt aan 6 initiatieven, w.o. het Circulaire ambachtsnetwerk.  
Hiervoor was reeds € 25.000 begroot. Conform de besluitvorming over de subsidiebeschikkingen 2025 in het college van 17 december 2024 worden lasten (€ 411.000 subsidie) en baten (€ 411.000 inkomsten regiodeal) in de begroting 2025 verhoogd. Voor de 6 initiatieven is een bijdrage benodigd uit de reservering Delft-West (€ 539.000) (zie ook programma’s Samenleven, onderwijs en cultuur, Werk en inkomen, Economie en vastgoed en Financiën). 

4. Bereikbare stad

Reconstructie Kruispunt Buitenhofdreef/ P. van Hauwelaan  
(Investeringen)
De halte Diepenbrockstraat wordt verplaatst naar de Pierre van Hauwelaan en het kruispunt Buitenhofdreef/ Pierre van Hauwelaan wordt aangepast. De urgentie hiervan hangt vooral samen met de verkeersveiligheid). Aanpassing kruispunt zorgt verder voor:

  • Een logischer vormgeving van het kruispunt.
  • Ca. 500 m2 vrijkomende ruimte, voor bijvoorbeeld vergroening of stedelijke ontwikkeling. 

Verplaatsing van de halte zorgt voor: 

  • Goede aansluiting van Kop van de Buitenhof op het openbaar vervoer. 
  • Stimuleren om autobezit en -gebruik te verminderen. 
  • Bereikbaar houden noordelijk deel Delft-West met OV met sterke afhankelijkheid van tramlijn 1. 
  • Toegankelijke/inclusieve halte op logische plek in OV-netwerk, met ruimte voor rolstoelen en kinderwagens; ook van belang met het oog op de toenemende vergrijzing in Buitenhof. 

Het gaat om een investering van € 10.750.000 met cofinanciering en een bijdrage vanuit de gemeente van € 6.000.000. Hiervan is € 2.750.000 reeds beschikbaar en aanvullend € 3.250.000 benodigd. Dit leidt tot een structurele kapitaallast in de begroting van € 19.000 in 2026 oplopend naar € 81.000 in 2030. 

Adaptieve Mobiliteitsagenda  
(Investeringen)  
Cijfers van het CBS tonen aan dat de kosten in de grond-, weg en waterbouw de afgelopen bovengemiddeld zijn gestegen. Daarom is het nodig om de investeringsbudgetten voor 2026 t/m 2028 te indexeren met jaarlijks 4%. Dit wordt gedekt vanuit de stelpost Inflatiecorrectie investeringen (zie programma Financiën).  

5 Goed wonen 

Actief grondbeleid 
(Moties en toezeggingen) 
Hiermee wordt een invulling gegeven van de motie Actief Grondbeleid. Om dit vorm te geven, is extra personeel bij de afdeling Vastgoed noodzakelijk. De inzet is deels te verhalen op projecten, daarnaast is er een financiële consequentie. Met het oog op herprioritering en minder inzet op andere onderwerpen, staat tegenover de uitbreiding voor de afdeling Vastgoed voor dat laatste deel een even grote gemeentebrede bezuinigingsopdracht van € 510.000 voor 2025, oplopend naar € 680.000 in 2026 tot € 850.000 vanaf 2027. Daarmee wordt het voorstel budgetneutraal (zie ook programma’s Economie en vastgoed en Financiën). 

Niet-voorziene plankosten Programma Schieoevers 
(Opgaven) 
Er worden extra plankosten gemaakt als gevolg van het (vooralsnog) uitblijven van een uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan. Deze extra plankosten kunnen niet worden gedekt uit de opbrengsten van de anterieure overeenkomsten. Het laat een financieel resultaat zien van € 821.000 negatief. 

Realisatie Woningbouw  
(Moties en toezeggingen) 
Met dit voorstel wordt invulling gegeven aan de motie Betaalbaarder wonen in Delft. We reserveren in 2026 en 2027 middelen om door te pakken op woningbouwversnelling en betaalbaarheid. Na deze incidentele inzet bezien we waar deze taken in de organisatie belegd kunnen worden.  

Omgevingsvergunningen 
(Bestaand beleid) 
De invoering van de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging van het bouwen en andere maatschappelijke ontwikkelingen leiden tot een verwachte terugloop van de legesbaten van omgevingsvergunningen. Daarom wordt voorgesteld de legesbaten met € 733.000 naar beneden aan te passen. Tegelijkertijd wordt een structurele verlaging op kosten van € 80.000 doorgevoerd en komt de jaarlijkse dotatie aan de voorziening ad € 194.000 te vervallen. Mede vanuit het uitgangspunt van kostendekkendheid wordt richting de Programmabegroting 2026-2029 verder naar de besparingsmogelijkheden aan de uitgavenkant gekeken.  

Actualisatie Businesscase Programma Schieoevers 
(Opgaven) 
Onderliggende kostenramingen van het programma Schieoevers worden jaarlijks geïndexeerd naar het nieuwe prijspeil. Het resultaat laat een financieel saldo zien van € 876.000 negatief als gevolg van indexatie van de netto-investeringen (= investeringen minus verwachte subsidies). Dekking is beschikbaar vanuit de stelpost Nominale ontwikkeling (zie programma Financiën). 

6. Schone en veilige stad

Waardevol grofvuil (Gesloten Circuit) 
(Bestaand beleid) 
In deze kadernota besluiten wij over een inzet op 'Waardevol grofvuil' van jaarlijks € 300.000. Het doel is werken aan bewustwording dat grofvuil een waardevolle afvalstroom is. De verwachting is dat de openbare ruimte schoner en veiliger wordt, omdat minder grofvuil op straat staat. En dat minder inzamelmomenten nodig zijn. Of deze besparingen voldoende zijn om de kosten van 'waardevol grofvuil' op te vangen, staat nog niet vast. De besparingen worden nog niet opgenomen, maar de lasten van € 300.000 moeten wel gedekt worden. Dat gebeurt door de afvalstoffenheffing te verhogen, zodat wij met deze extra baten de lasten kunnen dekken. Er wordt uitgegaan van een stijging van de afvalstoffenheffing vanaf 2026 om de lasten budgetneutraal te kunnen dekken. 

UPV zwerfvalvergoeding  
(Bestaand beleid)
De gemeente ontvangt een UPV-zwerfafvalvergoeding voor het terugdringen van Single-Use-Plastics in het zwerfafval. Een deel van de UPV-zwerfafvalvergoeding die de gemeente ontvangt, wordt ingezet voor de aanschaf, levering en plaatsing van 70 zelf-persende afvalbakken. De verwachte jaarlijkse exploitatiekosten voor onderhoud en service, schoonmaken en lediging kunnen meerjarig worden gedekt uit het restant van de vergoeding. 

Verlenging gevel tot gevel aanpak 
(Moties en toezeggingen) 
Hiermee wordt een invulling gegeven aan de motie 'Gevel tot gevel'. Evenals diverse andere investeringsonderwerpen (zoals IHP Onderwijs, Adaptieve MobiliteitsAgenda) wordt een eerste volgende jaarschijf, voor 2028 (investeringsbedrag € 600.000), toegekend. Dit in verband met de aangenomen motie over dit onderwerp. De kapitaallasten hiervan ad € 26.000 die vanaf 2029 aan de orde zijn, worden in de Programmabegroting 2026-2029 verwerkt. Besluitvorming over eventuele nieuwe jaarschijven voor 2029 en verder laten we over aan een nieuwe raad. 

Besparing uitvoeringskosten Beheer en onderhoud riolering  
(Maatregelen Handelingsperspectief) 
Op de materiële kosten is met ingang van 2026 een structurele besparing van € 100.000 mogelijk. Dit effect komt niet ten gunste van de algemene middelen, maar heeft een licht dempende werking op de ontwikkeling van de rioolheffing. 

7. Gezonde en sociale stad

Toekomstbestendige JGZ 
(Sociaal domein) 
Het is onvermijdelijk om middelen beschikbaar te stellen voor de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ-ZHW), omdat zij haar preventieve taken goed moet kunnen blijven uitvoeren. Het structurele bedrag voor Delft van € 119.000 structureel vanaf 2025 is gebaseerd op een vaste verdeelsleutel in de regio. 

Autonome groei jeugdzorg  
(Sociaal domein)
De kosten voor jeugdzorg stijgen door prijs-, volume- en intensiteitseffecten. Hiermee is rekening gehouden t/m 2027, mede dankzij de extra middelen die zijn opgenomen in de Voorjaarsnota van het Rijk. Vanaf 2028 is uitsluitend met prijseffecten rekening gehouden. De volume- en intensiteitseffecten worden onderdeel van het risicoprofiel in de Programmabegroting 2026-2029.  

Actualisatie WMO  
(Sociaal domein) 
Op de posten 'hulp bij het huishouden' en 'begeleiding' is sprake van een meerjarig voordeel op basis van ervaringscijfers.  

Uitbetaling vrijval reserve Maatschappelijke opvang/Beschermd wonen/Begeleiding  
(Sociaal domein) 
Delft vervult een centrumgemeentefunctie in de DWO-regio en ontvangt middelen voor de DWO-regio. Als middelen overblijven, dan worden deze opgenomen in de bestemmingsreserve Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen. Deze kadernota wordt besloten om het regiodeel van de reserve te actualiseren en voor de reguliere kosten maatschappelijke opvang en wonen middelen te onttrekken uit de bestemmingsreserve Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen. Voor het regiodeel wordt een vrijval van € 6,2 miljoen voorgesteld (zie programma Financiën), waarvan € 3 miljoen ten gunste van Delft. Het resterende deel van €3,2 miljoen wordt na besluitvorming van de raad over de Kadernota 2026 aan de overige regiogemeenten uitgekeerd. 

Correctie meicirculaire 2024 Nationaal actieplan dakloosheid en WMO beschermd wonen regio  
(Sociaal domein)
Bij de meicirculaire 2024 is besloten structureel € 379.000 voor Maatschappelijke Opvang (MO) en structureel € 1,08 miljoen voor Beschermd Wonen (BW) in de bestemmingsreserve MO-BW te storten. Het is niet wenselijk deze structurele verhoging van budgetten in een reserve te storten, omdat hier reguliere kosten uit gedekt moeten worden. De budgetneutrale dekking zit in het schrappen van de jaarlijks begrote toevoegingen aan de reserve MO-BW. De tegenhanger hiervan is verwerkt op het programma Financiën. 

Besparing uitvoeringskosten Sociaal domein 
(Maatregelen Handelingsperspectief) 
Binnen de huidige uitvoeringskosten gerelateerd aan het sociaal domein zetten we per 2027 in op het vinden van een besparing van structureel € 100.000. Dit doen we vanuit de transitie richting de sociale basis en de daaruit volgende herinrichting, waar onder andere sprake zal zijn van ontschotting. 

8. Samenleven, onderwijs en cultuur

Duurzame toekomst van Westvest 9 en herhuisvesting Erfgoed 
(Moties en toezeggingen en Investeringen) 
In eerdere kadernota's en de Programmabegroting 2025-2028 is besloten om voorbereidingen te treffen voor de herhuisvesting van Erfgoed Delft. Deze kadernota wordt besloten dat Erfgoed haar dienstverlenings- en publieksconcept voortaan gaat uitvoeren op een nieuwe, zichtbare en publiek toegankelijke locatie op de Westvest 9. Hiermee wordt invulling gegeven aan de vastgestelde Erfgoednota en vindt verduurzaming en verbetering plaats van het monument Westvest 9.  De investering voor verbouwing, verduurzaming en primaire inrichting bedraagt € 10,137 miljoen. Verder speelt een vereiste investering van € 0,3 miljoen voor inventaris van de publieksruimten en algemene kantoorvoorzieningen voor de nieuwe ruimten. Daarnaast zijn geactualiseerde exploitatielasten aan de orde. Een nadere specificatie hiervan is te vinden in een separaat raadsstuk dat over dit onderwerp aan de raad wordt gezonden. Hiermee wordt ook invulling gegeven aan de motie 'Duurzame toekomst van Westvest 9 / Herhuisvesting Erfgoed Delft' (zie ook programma Economie en vastgoed en Overhead). 

Wijkregie / Licht-programmatische aanpak in de wijk  
(Moties en toezeggingen)
Nu de resultaten van de programmatische aanpak in Delft-West zichtbaar worden, hebben we besloten een licht programmatische aanpak in te gaan zetten in onze andere wijken. Dit voorstel gaat over de inzet van programmatische wijkaanpak in onze andere wijken, in lichte vorm. We reserveren in 2026 incidenteel €293.000 ten behoeve van de inzet van wijkregisseurs en hun werkbudget. Hiermee wordt invulling gegeven aan toezegging T22110.4.1.12 en motie 4.1.17. Onze nieuwe welzijnsorganisatie wordt komende periode ook ingericht. Hierna is beter te beoordelen of, en zo ja, hoeveel inzet nodig is voor een gemeente als Delft en in welke mate dat op termijn is te integreren in bestaande capaciteit. 

Veld 51 - kapitaallasten (Sportpark Kerkpolder)  
(Investeringen)
Door het opnieuw aanleggen van veld 51 wordt de capaciteit van de voetbalsport op orde gebracht en een impuls gegeven aan de ontwikkeling van Delft-West. De gemeente kan hier ook bewegingsonderwijs faciliteren en het veld kan een wijkfunctie vervullen voor Delft-West. Het gaat om een investering vanuit de gemeente van € 1.000.000. Dit leidt tot een structurele last in de begroting van € 70.000 vanaf 2026. 

Beheerplan buitensport 
(Bestaand beleid) 
Onvermijdelijk vanwege kostenstijgingen voor het beheer en onderhoud van bestaande sportvelden en buitensportaccommodaties. Dit wordt structureel verwerkt. 

Tijdelijke gymzaal GGZ  
(Bestaand beleid) 
Voor de bouw van het sportcentrum Maria Duystlaan worden de huidige scholen en gymzaal gesloopt aan de Maria Duystlaan 2-4. Er is in dit gebied geen andere gymzaal (binnen de verwijsafstand) beschikbaar. Op het terrein van de GGZ kan een tijdelijke voorziening worden gerealiseerd. Deze kadernota stelt hiervoor middelen beschikbaar, namelijk € 800.000 verspreid over vier jaar. 

Planvormingskosten Sportcentrum Maria Duyst 
(Bestaand beleid) 
In deze kadernota zijn aanvullende middelen gereserveerd om de realisatie van het sportcentrum Maria Duystlaan medio 2028 door Sportfondsen mogelijk te maken. In juni 2021 heeft het college een besluit genomen over het Ontwikkelplan Maria Duystlaan. Onderdeel van die besluitvorming waren twee overeenkomsten (samenwerkingsovereenkomst en overeenkomst financiële kaders) tussen de gemeente Delft en Sportfondsen Delft. Betreft "uitvoeren en afmaken". 

Oplossen geluidsproblematiek OPEN 
(Bestaand beleid) 
Deze kadernota stellen wij in 2025 en 2026 eenmalig middelen beschikbaar om de geluidsoverlast door activiteiten van OPEN voor omwonenden tegen te gaan, ook vanwege de wettelijke verplichting hiertoe. Het gaat om een financiële bijdrage voor het aanbrengen van geluidsisolatie van in totaal € 234.000.  

Aanvulling sanering sportpark Tanthof  
(Bestaand beleid)
De Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) heeft de gemeente, naar aanleiding van een handhavingsverzoek, een last onder dwangsom opgelegd in verband met de sanering van een geval van bodemverontreiniging op Sportpark Tanthof-Zuid. De saneringswerkzaamheden moeten vóór 1 september 2025 zijn uitgevoerd. Om de bron van de bodemverontreiniging en daarmee het risico op herhaling van bodemverontreiniging weg te nemen, worden de betreffende velden vervroegd vervangen door kunstgrasvelden. Voor de extra kosten van afvoer en verwerking van de vervuilde grond moet het budget worden opgehoogd. 

Wissellocatie VMBO  
(Bestaand beleid) 
Op het vmbo Krakeelpolder is een ruimte-overschot, dat kan worden ingezet als wissellocatie voor de uitvoering van het IHP. Om dit geschikt te maken als wissellocatie is een eenmalige investering nodig, die gedekt wordt vanuit de reserveringen in het IHP 2025-2028. Daarnaast wordt ruimte gevonden binnen het programma Samenleven, Onderwijs en Cultuur. 

Wissellocaties algemeen  
(Bestaand beleid) 
Bij een bouw of bij renovatie is tijdelijke huisvesting nodig, die lastig te vinden is in een compacte stad als Delft. Middelen vanuit de bestaande reserve Onderwijshuisvesting worden beschikbaar gesteld. Mocht blijken dat deze ontoereikend zijn, dan worden eventuele extra kosten binnen het programma Samenleven, Onderwijs en Cultuur opgevangen. 

Delft-West: Rijke Leerdag, cultuur, wijkuniversiteit, SMD  
(Opgaven)
Het Rijk heeft € 12,3 miljoen voor 4 jaar toegekend voor uitvoering van de aanvraag Regio Deal. Voorwaarde hierbij is dat de gemeente samen met partners ook € 12,3 miljoen cofinanciering bijdraagt. In het kader van deze Regio Deal wordt subsidie verstrekt aan 6 initiatieven, w.o. Rijke Leerdag, cultuur, wijkuniversiteit en SMD.  Hiervoor was reeds € 148.000 begroot. Conform de besluitvorming over de subsidiebeschikkingen 2025 in het college van 17 december 2024 worden lasten (€ 1,194 miljoen subsidie) en baten (€ 983.000 inkomsten regiodeal) in de begroting 2025 verhoogd. Voor de 6 initiatieven is een bijdrage benodigd uit de reservering Delft-West (€ 539.000) (zie ook programma’s Duurzame stad, Werk en inkomen, Economie en vastgoed en Financiën). 

9. Werk en inkomen 

Oekraïne  
(Sociaal domein) 
Voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne ontvangt de gemeente middelen vanuit het Rijk, die niet volledig besteed worden. De middelen die vrijvallen, worden gereserveerd voor de beoogde bouw van flexwoningen aan de Brasserskade. Vanuit programma Werk en Inkomen wordt een voordeel ingeboekt van € 3 miljoen. Dit voordeel van € 3 miljoen wordt gestort in de reserve Beleid & Uitvoering, bedoeld voor de flexwoningen aan de Brasserskade. Per saldo heeft dit geen effect op het meerjarenbeeld. 

BUIG  
(Sociaal domein) 
Incidentele vrijval van de middelen die worden overgehouden op de loonkostensubsidie en Werkse!. 

Arbeidsparticipatie 
(Sociaal domein) 
Structurele vrijval doordat minder inwoners op een arbeidsparticipatieplaats geplaatst zijn dan vooraf ingeschat. 

Wet Inburgering uitvoeringskosten 
(Sociaal domein) 
Middelen vanuit het Rijk zijn ontoereikend voor de uitvoering van de Wet Inburgering. Om de wet te kunnen blijven uitvoeren, worden aanvullende middelen beschikbaar gesteld. Hiermee voorkomen we dat de gemeente geconfronteerd wordt met een gebrek aan inburgering en bijbehorende maatschappelijke en financiële gevolgen. 

Studietoeslag 
(Sociaal domein) 
Het Rijk heeft sinds 1 april 2022 veranderingen doorgevoerd in de studietoeslag. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor studietoeslag zijn verruimd. De normbedragen voor de studietoeslag worden nu ook landelijk bepaald en liggen hoger dan de bedragen die we als gemeente eerder verstrekten. Het Rijk heeft geen extra middelen beschikbaar gesteld voor gemeenten om deze studietoeslag te kunnen dekken. Het structureel tekort op deze post neemt toe met € 250.000. Ook andere studentensteden kampen met een tekort op deze post. De financiële consequenties 2025 en 2026 zijn verwerkt in deze kadernota. Daarna is het afhankelijk van de uitkomsten van de lobby bij het Rijk en wordt op basis van de ervaringscijfers van de gemeente nader bezien hoeveel eventueel extra structureel nodig is. 

Delft-West: Buurtfabriek  
(Opgaven)
Het Rijk heeft € 12,3 miljoen voor 4 jaar toegekend voor uitvoering van de aanvraag Regio Deal. Voorwaarde hierbij is dat de gemeente samen met partners ook € 12,3 miljoen cofinanciering bijdraagt. In het kader van deze Regio Deal wordt subsidie verstrekt aan 6 initiatieven, w.o. de buurtfabriek. Hiervoor was reeds € 199.000 begroot. Conform de besluitvorming over de subsidiebeschikkingen 2025 in het college van 17 december 2024 worden lasten (€ 1,062 miljoen subsidie) en baten (€ 904.000 inkomsten regiodeal) in de begroting 2025 verhoogd. Voor de 6 initiatieven is een bijdrage benodigd uit de reservering Delft-West (€ 539.000) (zie ook programma’s Duurzame stad, Samenleven, onderwijs en cultuur, Economie en vastgoed en Financiën). 

10. Economie en vastgoed

Actief grondbeleid  
(Moties en toezeggingen) 
Hiermee wordt een invulling gegeven van de motie Actief Grondbeleid. Om dit vorm te geven, is extra personeel bij de afdeling Vastgoed noodzakelijk. De inzet is deels te verhalen op projecten, daarnaast is er een financiële consequentie. Met het oog op herprioritering en minder inzet op andere onderwerpen, staat tegenover de uitbreiding voor de afdeling Vastgoed voor dat laatste deel een even grote gemeentebrede bezuinigingsopdracht van € 510.000 voor 2025, oplopend naar € 680.000 in 2026 tot € 850.000 vanaf 2027. Daarmee wordt het voorstel budgetneutraal (zie ook programma’s Goed wonen en Financiën). 

Duurzame toekomst van Westvest 9 en herhuisvesting Erfgoed 
(Moties en toezeggingen en Investeringen) 
In eerdere kadernota's en de Programmabegroting 2025-2028 is besloten om voorbereidingen te treffen voor de herhuisvesting van Erfgoed Delft. Deze kadernota wordt besloten dat Erfgoed haar dienstverlenings- en publieksconcept voortaan gaat uitvoeren op een nieuwe, zichtbare en publiek toegankelijke locatie op de Westvest 9. Hiermee wordt invulling gegeven aan de vastgestelde Erfgoednota en vindt verduurzaming en verbetering plaats van het monument Westvest 9.  De investering voor verbouwing, verduurzaming en primaire inrichting bedraagt € 10,137 miljoen. Verder speelt een vereiste investering van € 0,3 miljoen voor inventaris van de publieksruimten en algemene kantoorvoorzieningen voor de nieuwe ruimten. Daarnaast zijn geactualiseerde exploitatielasten aan de orde. Een nadere specificatie hiervan is te vinden in een separaat raadsstuk dat over dit onderwerp aan de raad wordt gezonden. Hiermee wordt ook invulling gegeven aan de motie 'Duurzame toekomst van Westvest 9 / Herhuisvesting Erfgoed Delft' (zie ook programma's Samenleven, onderwijs en cultuur en Overhead). 

Plan Instandhoudingsonderhoud Theater de Veste
Plan Instandhoudingsonderhoud Theater de Veste – kapitaallasten 

(Moties en toezeggingen en Investeringen) 
De raad heeft het college de opdracht gegeven een voorstel voor de tijdelijke instandhouding in deze  op te nemen. Deze kadernota besluiten we middelen beschikbaar te stellen voor de instandhouding van Theater de Veste, zodat we het gebouw de komende jaren kunnen blijven inzetten voor het theater. Het gaat om € 1.955.000.  De afschrijvingstermijn van deze investering is conform de financiële verordening 25 jaar, terwijl op dit moment voortzetting van 15 jaar is beoogd.  

Red de REV 
(Moties en toezeggingen) 
In deze kadernota besluiten wij om onze inzet op het programma betaalbare bedrijfsruimte te continueren. Dit draagt bij aan het accent Economische kracht en een bruisende stad. En betreft de uitvoering van de motie 'Red de REV: programma betaalbare bedrijfsruimte'. 

Vastgoedbedrijf analyse  
(Bestaand beleid) 
Als eigenaar van de panden zien wij dat de onderhoudslasten voor het klein onderhoud van het gemeentelijke vastgoed blijven stijgen, waardoor wij genoodzaakt zijn de dotatie aan de onderhoudsvoorziening structureel op te hogen (€ 195.000 structureel). Omdat daarnaast ook exploitatielasten (fluctuerend over de verschillende jaren) hoger zijn, is de dotatie per saldo lager (zie ook programma Overhead). 

Evenementen 
(Bestaand beleid) 
Bij evenementen kan sprake zijn van enorme stijgende kosten en continuïteitsproblemen. Voor 2026 en 2027 gaan we elk jaar nog € 150.000 toekennen zodat het bestaande evenementenaanbod wordt behouden, toekomstbestendig is en dat er ruimte is voor nieuwe initiatieven in de wijken die bijdragen aan een volwaardig aanbod. 

Delft-West: Boostlabs 
(Opgaven)
Het Rijk heeft € 12,3 miljoen voor 4 jaar toegekend voor uitvoering van de aanvraag Regio Deal. Voorwaarde hierbij is dat de gemeente samen met partners ook € 12,3 miljoen cofinanciering bijdraagt. In het kader van deze Regio Deal wordt subsidie verstrekt aan 6 initiatieven, w.o. boostlabs.  Hiervoor was reeds € 80.000 begroot. Conform de besluitvorming over de subsidiebeschikkingen 2025 in het college van 17 december 2024 worden lasten (€ 850.000 subsidie) en baten (€ 680.000 inkomsten regiodeal) in de begroting 2025 verhoogd. Voor de 6 initiatieven is een bijdrage benodigd uit de reservering Delft-West (€ 539.000) (zie ook programma’s Duurzame stad, Samenleven, onderwijs en cultuur, Werk en inkomen en Financiën). 

11. Financiën, algemene dekkingsmiddelen en overhead

Actief grondbeleid 
(Moties en toezeggingen) 
Hiermee wordt een invulling gegeven van de motie Actief Grondbeleid. Om dit vorm te geven, is extra personeel bij de afdeling Vastgoed noodzakelijk. De inzet is deels te verhalen op projecten, daarnaast is er een financiële consequentie. Met het oog op herprioritering en minder inzet op andere onderwerpen, staat tegenover de uitbreiding voor de afdeling Vastgoed voor dat laatste deel een even grote gemeentebrede bezuinigingsopdracht van € 510.000 voor 2025, oplopend naar € 680.000 in 2026 tot € 850.000 vanaf 2027. Daarmee wordt het voorstel budgetneutraal (zie programma’s Goed wonen en Economie en vastgoed). 

Inzet reserve Maatschappelijke opvang/Beschermd wonen/Begeleiding  
(Sociaal domein) 
Delft vervult een centrumgemeentefunctie in de DWO-regio en ontvangt middelen voor de DWO-regio. Als middelen overblijven, dan worden deze opgenomen in de bestemmingsreserve Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen. Deze kadernota wordt besloten om het regiodeel van de reserve te actualiseren en voor de reguliere kosten maatschappelijke opvang en wonen middelen te onttrekken uit de bestemmingsreserve Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen. Voor het regiodeel wordt een vrijval van € 6,2 miljoen voorgesteld, waarvan € 3 miljoen ten gunste van Delft. Het resterende deel van €3,2 miljoen wordt na besluitvorming van de raad over de Kadernota 2026 aan de overige regiogemeenten uitgekeerd (zie programma Gezonde en sociale stad). 

Delft-West: onttrekking Algemene reserve
(Opgaven)
Het Rijk heeft € 12,3 miljoen voor 4 jaar toegekend voor uitvoering van de aanvraag Regio Deal. Voorwaarde hierbij is dat de gemeente samen met partners ook € 12,3 miljoen cofinanciering bijdraagt. In het kader van deze Regio Deal wordt subsidie verstrekt aan 6 initiatieven (zie programma’s Duurzame stad, Samenleven, onderwijs en cultuur, Werk en inkomen en Economie en vastgoed). Conform de besluitvorming over de subsidiebeschikkingen 2025 in het college van 17 december 2024 worden lasten (subsidies) en baten (inkomsten regiodeal) in de begroting 2025 verhoogd. Voor de 6 initiatieven is een bijdrage benodigd uit de reservering Delft-West (€ 539.000).  

MJOP Facilitair  
(Bestaand beleid en Investeringen) 
Om het facilitaire deel van het gemeentelijk vastgoed op orde te houden,  zijn meerjarige stortingen en onttrekkingen uit een egalisatiereserve noodzakelijk. Onderdeel van het MeerJaren OnderhoudsPlan (MJOP) is een investering ad € 650.000 voor de wettelijk verplichte ledverlichting (uitvoering in 2025-2026).  

Correctie meicirculaire 2024 Nationaal actieplan dakloosheid en WMO beschermd wonen regio
(Sociaal domein)
Bij de meicirculaire 2024 is besloten structureel € 379.000 voor Maatschappelijke Opvang (MO) en structureel € 1,08 miljoen voor Beschermd Wonen (BW) in de bestemmingsreserve MO-BW te storten. Nu worden deze middelen onttrokken en als budget geraamd in het programma Gezonde en sociale stad.  

Gemeentefonds – groei van de stad
(Maatregelen Handelingsperspectief)
De prognose van de baten vanuit het Gemeentefonds is geactualiseerd voor de groei van de stad. Voorheen werd de raming voor de groei alleen tot en met jaar t+2 geraamd (waarbij t het lopende jaar is). Vanaf nu nemen we de geprognosticeerde groei van de maatstaven mee van de afdeling Onderzoek en Statistiek: naast t+2 (2027) ook t+3 (2028) en t+4 (2029). Dat doen we voor 90% (2027) en voor 80% (2028 en 2029) vanwege de onzekerheden die bij prognoses meespelen. 

Reservering – Groei van de stad
(Reservering (t.l.v. Gemeentefonds – Groei van de stad)
Meerjarige financiële ruimte wordt gecreëerd van € 4 miljoen voor 2027 en € 7,5 miljoen per jaar voor 2028 en 2029. De dekking hiervoor wordt gevonden door de extra Gemeentefondsbaten die we verwachten door de groei van de stad en andere maatregelen uit het handelingsperspectief.   

Gemeentefonds – verrekening oude jaren
(Maatregelen Handelingsperspectief)
De prognose van de baten vanuit het Gemeentefonds is geactualiseerd voor de verrekening oude jaren. Jaarlijks past het Rijk een verrekening voor oude jaren toe, die standaard positief uitpakt. Op basis van een meerjarige analyse is het verantwoord dat we dit voortaan ook ramen. 

Inzet stelpost Inflatiecorrectie investeringen  
(Investeringen)
Het voorstel Adaptieve mobiliteitsagenda (zie programma Bereikbare stad) wordt budgetneutraal verwerkt door dekking ten laste van de stelpost Inflatiecorrectie. 

Inzet stelpost Nominale ontwikkeling
(Opgaven)
Het voorstel Actualisatie businesscase Programma Schieoevers (zie programma Goed wonen) wordt budgetneutraal verwerkt door dekking ten laste van de stelpost Nominale ontwikkeling. 

Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten 2021-2024
(Maatregelen Handelingsperspectief)
Op basis van een analyse van jaarrekeningresultaten is het verantwoord om het incidentele begrote bedrag van € 2,35 miljoen in 2025 voor 2026 en verder op € 2,5 miljoen te ramen. De verhoging is mogelijk door verder gestegen parkeeropbrengsten. De nadere verdeling wordt in de programmabegroting 2026-2029 verwerkt. Ook komende jaren blijft het realistisch ramen een belangrijk speerpunt. 

Inzet Incidentele dekkingsmiddelen  
(Opgaven)
Het voorstel Vrijgeven gereserveerde middelen verwerving Schieweg 13 (zie programma Goed wonen) wordt budgetneutraal verwerkt door dekking ten laste van de incidentele dekkingsmiddelen voor cofinanciering. 

Duurzame toekomst van Westvest 9 en herhuisvesting Erfgoed 
(Moties en toezeggingen en Investeringen) 
In eerdere kadernota's en de Programmabegroting 2025-2028 is besloten om voorbereidingen te treffen voor de herhuisvesting van Erfgoed Delft. Deze kadernota wordt besloten dat Erfgoed haar dienstverlenings- en publieksconcept voortaan gaat uitvoeren op een nieuwe, zichtbare en publiek toegankelijke locatie op de Westvest 9. Hiermee wordt invulling gegeven aan de vastgestelde Erfgoednota en vindt verduurzaming en verbetering plaats van het monument Westvest 9.  De investering voor verbouwing, verduurzaming en primaire inrichting bedraagt € 10,137 miljoen. Verder speelt een vereiste investering van € 0,3 miljoen voor inventaris van de publieksruimten en algemene kantoorvoorzieningen voor de nieuwe ruimten. Daarnaast zijn geactualiseerde exploitatielasten aan de orde. Een nadere specificatie hiervan is te vinden in een separaat raadsstuk dat over dit onderwerp aan de raad wordt gezonden. Hiermee wordt ook invulling gegeven aan de motie 'Duurzame toekomst van Westvest 9 / Herhuisvesting Erfgoed Delft' (zie ook programma's Samenleven, onderwijs en cultuur en Economie en vastgoed). 

Vastgoedbedrijf analyse 
(Bestaand beleid) 
Als eigenaar van de panden zien wij dat de onderhoudslasten voor het klein onderhoud van het gemeentelijke vastgoed blijven stijgen, waardoor wij genoodzaakt zijn de dotatie aan de onderhoudsvoorziening structureel op te hogen (€ 195.000 structureel). Omdat daarnaast ook exploitatielasten (fluctuerend over de verschillende jaren) hoger zijn, is de dotatie per saldo lager (zie ook programma Economie en Vastgoed). 

Besparing uitvoeringskosten Informatisering en automatisering 
(Maatregelen Handelingsperspectief) 
Binnen Informatievoorziening zijn besparingsmogelijkheden bezien. Op basis van voorgaande jaren is naar huidige inzichten vanaf 2026 een besparing van € 100.000 structureel te realiseren binnen de afdeling Informatietechnologie. 

Besparing uitvoeringskosten Juridische zaken  
(Maatregelen Handelingsperspectief) 
Binnen de afdeling Juridische Zaken wordt een besparing gerealiseerd door (na een pensionering) een vacature voor een parttime juridisch adviseur niet te vervullen. Dit levert lagere kosten op van in 2025 € 25.000 (gedeeltelijk jaar) en vanaf 2026 structureel € 65.000 (volledig jaar).