2 Stad en bestuur

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het college van Delft staat voor de waarden van goed bestuur. Deze vormen het fundament van ons handelen en besluitvorming. Dit betekent dat we transparant zijn, gericht op een effectieve besteding van middelen en de legitimiteit van onze besluitvorming. Op deze manier geven we vorm aan het begrip betrouwbare overheid. We zijn benaderbaar en zichtbaar in de stad aanwezig. We geloven in een cultuur van inwoners aangenaam verrassen, door bijvoorbeeld vaker en sneller te telefoon te pakken. Ook als het antwoord nee is. 

Mensen maken de stad. De stad maken we met elkaar. Samen bepalen we hoe iedereen in Delft leeft, werkt en hoe Delft zich daardoor ontwikkelt. We zien dit uitdrukkelijk als gezamenlijke opgave van de gemeenteraad en het college. Daar waar het nodig is, willen we de kracht van de samenleving versterken. Daar waar die kracht al aanwezig is, willen we ruimte geven aan initiatieven, bijvoorbeeld via participatietrajecten waarbij omwonenden en ondernemers meedenken over de thema's werken én wonen, leefkwaliteit, bereikbaarheid, alsmede met het verstrekken van subsidies.

Wij staan als raad en college voor de waarden van goed bestuur. Dat betekent voor ons dat we als college zichtbaar zijn, betrouwbaar zijn, verantwoordelijkheid nemen en echt luisteren. Wij willen meer met bewoners en bedrijven samen oppakken en zichtbaar zijn in de wijken. Dus dichtbij alle Delftenaren en dichtbij de uitvoering. We werken samen met de stad en partners aan een aantrekkelijk Delft, ook voor toekomstige generaties. Tegelijkertijd: er gebeurt al veel moois in Delft. Met de aanpak 'Wij West - Gelijke kansen in Delft' bijvoorbeeld. Waarin we samen met bewoners, instellingen en organisaties uit Delft-West vorm en inhoud geven aan de opgaven, vanuit vertrouwen. Voor het toekomstbestendig versterken van de stad, werken we samen met, en behartigen we belangen bij, mede-overheden. Dit met oog voor de omgeving. Daartoe zorgen we ook dat we de kansen in beeld hebben die samenwerking op bovengemeentelijk niveau en in netwerkverbanden met zich mee kan brengen.

Relevante beleidskaders

In 2023 is het kader in de vorm van de visie op gemeentelijke dienstverlening opgesteld.

Onder dit programma vallen de volgende onderwerpen:
College van B&W, bestuurlijke samenwerking (inclusief werkbudget Agenda 2040 en verbonden stad), burgerzaken, basisregistraties, dienstverlening, verkiezingen, overige baten en lasten stad en bestuur en kostenverdeelstaat (ureninzet op het programma).

2.1 Wat willen we bereiken

Toelichting op de beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Toelichting op de beleidsindicatoren

We streven ernaar om tussen 2025 en 2030 het vertrouwen in het college van burgemeester en wethouders te laten stijgen naar het rapportcijfer 7. Dat is ambitieus, maar het laat zien waar we voor staan en waar we op inzetten. Dit betreft een gezamenlijke inspanning, waar we met het college en de hele ambtelijke organisatie hard voor werken. 

Gemeentelijke dienstverlening

Met onze dienstverlening ondersteunen wij inwoners, ondernemers, organisaties en bezoekers om hun zaken eenvoudig te regelen. De organisatie werkt hieraan op basis van een visie, met vier leidende principes:

  • Voor iedere Delftenaar: We zijn er voor iedere Delftenaar. We leven ons in en hebben oog voor de mens en de situatie. Met onze inclusieve dienstverlening sluiten we aan op het belang van de stad én de behoeften van inwoners, ondernemers, organisaties en bezoekers.
  • Toegankelijke dienstverlening: We leveren passende dienstverlening voor iedereen, laagdrempelig en eenvoudig in gebruik. Zo zijn we toegankelijk voor iedere Delftenaar. Mensen kunnen gemakkelijk gebruik maken van onze dienstverlening, ongeacht de eigen vaardigheden.
  • Eigentijdse dienstverlening: We blijven kansen benutten voor mogelijkheden van nieuwe (digitale) oplossingen waar die meerwaarde hebben voor de Delftse dienstverlening. De inzet is dat iedereen eenvoudig toegang heeft tot gemeentelijke diensten. 
  • Voor en samen met de stad: Om onze diensten voortdurend te verbeteren, gebruiken we de ervaringen en kennis van Delftenaren en het netwerk van partners en organisaties. We betrekken hen actief bij het ontwikkelen en toetsen ervan.

Voor onze dienstverlening willen we het streefcijfer van 7,5 minimaal handhaven voor de komende jaren. Als input voor deze indicator gebruiken we de tweejaarlijks Omnibusenquête.

2.2 Wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De stad maken we met elkaar

Terug naar navigatie - De stad maken we met elkaar

De stad maken we met elkaar en dat komt binnen elke opgave tot uiting. Zo blijft er in 2025 veel aandacht voor het samen met de wijken vormgeven van de energietransitie en het samenwerken met onze partners. We hebben een breed palet aan mogelijkheden en instrumenten op het gebied van participatie en inspraak, zoals de methode Delfts Doen, 'Right to Challenge', Energieloket Delft (verduurzamen) en ons (nieuwe) subsidiestelsel. We gaan de participatieaanpak Delfts Doen evalueren en waar nodig aanpassen. 

We zetten met ons uitvoeringsplan 'Samen maken we de stad' in op vier lijnen:

  1. We staan in contact met 'alle' Delftenaren.
  2. We geven initiatieven uit de stad meer ruimte (vanuit het besef dat niet alles kan).
  3. We betrekken bewoners intensief en tijdig bij de energietransitie en fysieke plannen in de wijk.
  4. We willen de verbinding tussen student en stad vergroten.

De kracht van Delftenaren benutten we zoveel als mogelijk, bijvoorbeeld door inzet van hun (ervarings-)deskundigheid en kennis in bijvoorbeeld het armoedenetwerk of het toegankelijkheidsnetwerk. We werken eraan om zichtbaar en toegankelijk te zijn in de wijken. Daarvoor organiseren we ons werk dichterbij – en samen met – alle Delftenaren. We maken daarvoor bijvoorbeeld gebruik van spreekuren in de wijken en inlooplocaties in de stad. Wijkregisseurs kennen de wijken, verbinden sleutelfiguren, ondersteunen initiatieven en organiseren samenhang door middel van leefbaarheidsoverleggen met partners. We zetten in op het stimuleren en faciliteren van vrijwilligerswerk en gaan dat ook meer zichtbaar maken. Zo zijn we gestart met een extern vertrouwenspersoon voor vrijwilligers, brengen we vraag en aanbod beter bij elkaar via de website Delft helpt elkaar en is er de vrijwilligersacademie met volop aanbod van trainingen en  workshops.  

We versterken in de gemeentelijke organisatie het omgevingsbewustzijn bij de medewerkers om zo als organisatie nog beter te worden in het samenwerken met de stad, in het vroegtijdig oppikken wat er leeft en daar samen met bewoners en organisaties op in te kunnen spelen.   

Bovengemeentelijke samenwerking

Terug naar navigatie - Bovengemeentelijke samenwerking

De verplaatsing van mensen van woning naar werk, school en voorzieningen gaat in onze regio vaak de gemeentegrens over. Delft heeft een bijzondere positie als middelgrote stad tussen Rotterdam en Den Haag, als stad met centrumfunctie voor woonplaatsen in de omgeving en als stad met een technische universiteit. Veel gedecentraliseerde taken voeren we regionaal samen uit – vanwege verwevenheid, specialisatie en/of schaalvoordeel. 
Deze positie maakt dat Delft een speler is in veel samenwerkingsverbanden en dat daar veel prioriteit naar uitgaat. We zijn ons bewust van het waardevolle contact met onze buurgemeenten en we hebben belang bij de verbindende blik die daarbij vaak van ons gevraagd of gewaardeerd wordt. 

In Delft liggen veel kansen die de spin-off van de Delftse kenniseconomie lokaal en bovenlokaal vergroten. We werken daaraan dan ook bestuurlijk samen met de omliggende gemeenten, zowel in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), als met Leiden en Dordrecht. Ook werken we samen met de provincie Zuid-Holland en met het Rijk.

De Delftse inbreng in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag stemmen we regelmatig af met de Delftse Delegatie van gemeenteraadsleden, die lid zijn van de adviescommissies binnen de MRDH voor verkeer en economisch vestigingsklimaat. In MRDH-verband gaan we in 2025 aan de slag met de implementatie van de verbeteringen van de samenwerking waartoe de samenwerkende gemeenten besluiten in de 10-jaarsevaluatie. 
Ook met de provincie zijn we scherp op de wijze van samenwerking. Er is regelmatig ambtelijk en bestuurlijk contact over Delftse en regionale opgaven en we zorgen dat we elkaar niet verrassen met besluiten. 

Op nationale schaal biedt het G40-netwerk van (middel)grote steden ons een plek om op stedelijke vraagstukken kennis te vergroten en de koers voor bovenlokale belangenbehartiging te bepalen. Een samenwerking waarbij de G40 en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) elkaar complementeren en versterken.

We vertegenwoordigen Delft binnen de VNG in de algemene ledenvergaderingen. Daar bepalen gemeenten samen de koers voor contacten met het Rijk over rijksbeleid, regelgeving, uitvoeringskaders en financiering én maken we keuzes voor gezamenlijke gemeentelijke uitvoering (GGU). 
Met de VNG stellen we doelen voor de lange termijn op en nemen we initiatief voor samenhang in beleid tussen alle overheidslagen. Dat doen we vanuit onze contacten met inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen én onze kennis van de uitvoering. We vragen ook het nieuwe kabinet om samenwerking. Alleen samen kunnen we een slagvaardige overheid zijn, die doet wat het belooft en waar de burger op vertrouwt.

Voor de (netwerk)samenwerkingen binnen de MRDH, G40 en VNG dragen we bij via contributie vanuit het programma Stad en Bestuur.
Delft is in meer (tijdelijke) netwerkverbanden actief. Ook is de gemeente partij in diverse publiekrechtelijke Gemeenschappelijke Regelingen, die een aantal gemeentelijke taken realiseren. De inhoudelijke advisering op bestuurlijke samenwerking- en netwerkverbanden heeft betrekking op diverse doelstellingen in de programmabegroting.
In de paragraaf Verbonden Partijen is een overzicht opgenomen van onder andere gemeenschappelijke regelingen.

Lobby en Public Affairs

Terug naar navigatie - Lobby en Public Affairs

Delft kent drie grote en langjarige opgaven. Om deze opgaven te realiseren hebben we andere partijen nodig. Afgelopen periode hebben college, organisatie en raad hard gewerkt om samen met andere partijen budgetten en ruimte te realiseren. Deze inzet werpt zijn vruchten af, zoals met de versnellingsgelden, Woningbouw Impuls, opname in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid en Preventie met gezag. Maar we zijn er nog niet. Onze uitgangspositie biedt immers kansen, maar schept ook verplichtingen. We moeten nu doorpakken. De komende jaren is daarom extra inzet nodig op lobby, belangenbehartiging en strategisch partnerschap.

In 2024 zijn daartoe de public affairs-activiteiten versterkt en meer met elkaar in verband gebracht. In 2025 zetten we vervolgstappen in de professionalisering. Met het doel om de uitvoering van de gemeentelijke (lobby-)agenda effectiever en efficiënter vanuit public affairs te ondersteunen. De aanpak verloopt langs drie sporen: de inhoudelijke lobbyprioriteiten, het verstevigen van de bilaterale en netwerksamenwerking en een passende organisatie. Daarbij zoeken wij slimme samenwerkingen op, met partners binnen de stad, zoals de TU Delft, en buiten de stad. Actieve deelname aan bestuurlijke samenwerkingen, zoals de G40 en de VNG, vanuit de inhoud én vanuit public affairs, helpt daar ook bij. 

Gemeentelijke Dienstverlening

Terug naar navigatie - Gemeentelijke Dienstverlening

De komende periode werken we aan de volgende trajecten en ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening:

Toegankelijke en inclusieve dienstverlening
We gaan verkennen, binnen de wettelijke kaders van informatiebeveiliging en privacy, of het mogelijk is om proactieve dienstverlening in te zetten. Bijvoorbeeld: inwoners proactief informeren over regelingen waar ze mogelijk gebruik van kunnen maken.

Daarnaast gaan we onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van toepassingen zoals Teletolk in dienstverlening. Teletolk is een dienst waarmee doven en slechthorenden gebruik kunnen maken van een gebarentolk of schrijftolk.

We organiseren onze dienstverlening ook nabij, in de stad, waar dat nodig is om het juiste resultaat te bereiken. Daarvoor werken we samen binnen de organisatie en met onze (uitvoerings)partners aan verschillende initiatieven en opgaven, waaronder Delft-West.

Start vervanging digitale dienstverleningsomgeving
De gemeente heeft een groot deel van haar dienstverlening gedigitaliseerd, veelal in eigen beheer. De komende periode gaan we deze eigen ontwikkelde dienstverleningsomgeving vervangen. De aanleidingen hiervoor zijn personeelsverloop en verschillende (technologische) ontwikkelingen. In 2024 hebben we de oplossingsrichting bepaald voor de nieuwe omgeving. In 2025 starten we met de realisatie. Dit is een omvangrijk gemeentebreed verandertraject.

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

Als gevolg van BBV-regelgeving voor overhead is net als vorige jaren een groot deel van de informatie over dit programma opgenomen bij het programma Overhead. Daarnaast verwijzen we voor een nadere invulling van wat we gaan doen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

2.3 Wat mag het kosten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Baten 1.991 1.991 1.361 1.361
Lasten 11.590 11.491 10.091 10.078

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - Overzicht mutaties

  

(bedragen × € 1.000) Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Stad en bestuur
Reeds besloten:
Stand Programmabegroting 2024-2027 -8.802 -8.865 -8.400 -8.388
Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2024
ARB 1 - 2024 -51 -51 -51 -51
Kadernota 2024 -550 -400 -150 -150
Nog te besluiten voorstellen:
Nominale ontwikkeling -326 -326 -315 -314
Bestaand beleid
- Financiële winkel (t.l.v. reservering Delft-West) -108
- Doorbelaste rente 3 2 1 1
- Overig 195 141 186 186
Actualisering investeringsprogramma (herfasering) 41
Totaal - Stad en bestuur -9.599 -9.500 -8.730 -8.717

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2024 (-/- € 550.000)
De visie Delftse dienstverlening is in de uitvoeringsagenda dienstverlening uitgewerkt in concrete projecten. De projecten dragen bij aan een goede dienstverlening en aan de elementen (burgerbetrokkenheid en inclusiviteit) die genoemd zijn in het rekenkameronderzoek ‘Digitaal bestuur in Delft’ (15e begrotingswijziging 2024). 

Nog te besluiten voorstellen:

Nominale ontwikkeling (-/- € 326.000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2025. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Financiële positie. 

Financiële winkel (t.l.v. Delft-West) (-/- € 108.000)
Er is sprake van toename van medewerkers en werkzaamheden vanuit verschillende oorzaken, van wijziging in wetgeving tot uitbreiding van activiteiten (Jongerenperspectieffonds; Vroegsignalering; bemanning bewindvoeringsdesk; regiehouder budgetbeheer; werkzaamheden in het kader van Wij West). Daarnaast is de complexiteit van problematiek toegenomen. Dekking komt uit de reservering voor Delft-West. In totaal wordt € 200.000 aan extra lasten opgenomen, het overige deel is verwerkt in programma Werk en inkomen.

Doorbelaste rente (€ 3.000)
Dit betreft een correctie van de toegerekende rente. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat rentekosten worden toegerekend aan de taakvelden. Hiermee ontstaat een beter inzicht in de kosten per taakveld en per programma. De rentelasten worden toegerekend aan de beleidsprogramma’s op basis van een renteomslag (gemiddeld rentepercentage, zie paragraaf Financiering) en de waarde van de activa.

Overig (€ 195.000)
Dit betreft diverse financieel technische correcties, zoals verschuivingen in de formatie en aanpassing kostenverdeelstaat.

Actualisering investeringsprogramma (herfasering) (€ 41.000)
Op basis van de realisatie in 2023 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten).

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2023 Jaarschijf 2024 o.v.v. NJR24 Fasering
Stad en bestuur 2024 2025 2026 2027 2028
KCC Investeringen 141 12 129 - - - -
Meubilair 300 49 50 50 50 50
Renovatie/vervanging Raadstafel 150 - 130 - - -
Toegangscontrole systeem 410 - 410 - - -
Totaal 1.001 61 129 590 50 50 50

Toelichting op de investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op de investeringen

Meubilair (€ 50.000)
Deze investering betreft de benodigde (jaarlijkse) vervanging en aanschaf van meubilair voor de gemeentelijke huisvesting.

Renovatie/vervanging Raadstafel (€ 130.000)
Deze investering betreft de benodigde vervanging en aanschaf van meubilair, audio en ict in 2025. Deze vervanging is geherfaseerd van 2024 naar 2025. Overige aanpassingen, zoals inrichting van de raadszaal, vinden pas plaats na 2030.

Toegangscontrolesysteem (€ 410.000)
Een nieuwe planning van het bestedingsritme heeft geleid tot een herfasering van de investeringsgelden voor het toegangscontrolesysteem naar het jaar 2025.