4 Bereikbare stad

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het aantal inwoners en arbeidsplaatsen neemt verder toe. De focus ligt daarbij de komende jaren op Delft-West en het Innovatiedistrict. Daarnaast is de energietransitie een derde urgente opgave. Hiermee verandert ook de mobiliteit in de stad. Bestaande routes worden intensiever benut en door nieuwe relaties tussen woon- en werkfuncties en voorzieningen ontstaat behoefte aan nieuwe verbindingen. Met mobiliteitsverbeteringen werken we aan een bereikbare stad en dragen we bij aan de energietransitie en aan de bestuurlijke accenten 'een duurzame stad', 'ruimte voor wonen' en 'een gezonde en veilige stad'.

Relevante beleidskaders

Onder dit programma vallen deze onderwerpen:
verkeer en vervoer (verkeersvoorzieningen/verkeer), parkeren, fietsparkeren, fietsenstallingen, openbaar vervoer en kostenverdeelstaat (ureninzet op het programma).

4.2 Wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mobiliteit

Terug naar navigatie - Mobiliteit

Mobiliteitstransitie
De verdere stappen die we zetten in de mobiliteitstransitie, doen we op basis van de kaders die zijn vastgelegd in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040. Daarbij leggen we het accent op de drie opgaven: Delft-West, Innovatiedistrict Delft en Energietransitie.

Verduurzaming
Delft is een compacte stad die groeit door middel van inbreiding. De stad moet echter wel leefbaar blijven en daar is ruimte voor nodig.

In ons mobiliteitssysteem staat de voetganger op de eerste plaats. Dit is de schoonste vorm van vervoer en neemt de minste ruimte in. Daarnaast stimuleren we ook het gebruik van de (deel)fiets en het openbaar vervoer. Het gebruik van de (deel)auto blijft mogelijk, maar krijgt vaker te maken met een lagere prioriteit in het verkeerssysteem. Bij werkzaamheden benutten we kansen om het aantal parkeerplaatsen te verminderen.

Netwerk en voorzieningen
Bij het realiseren van de nieuwe verbindingen werken we onder andere samen aan de Metropolitane Fietsroute Delft-Rotterdam Alexander met de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland, Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Zo verbinden we het Innovatiedistrict Delft met de regio. We werken de verschillende tracédelen verder uit, waaronder de Gelatinebrug, en maken een start met de realisatie van het tracédeel op de campus van de TU Delft.

Voor een betere verbinding van de wijken Buitenhof en Voorhof met de andere delen van Delft zetten we met name in op een verbetering van oost-westverbindingen. We passen hiervoor bestaande infrastructuur aan en realiseren nieuwe verbindingen.

Bij het geven van meer ruimte aan langzaam verkeer horen goede stallingsvoorzieningen. We werken de maatregelen uit het Handelingsperspectief Fietsparkeren verder uit. In samenwerking met ProRail en NS voeren we een onderzoek uit naar het gebruik van de stallingen bij station Delft.

Zo gaan we dat doen

4.3 Wat mag het kosten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Baten 7.493 6.696 6.696 6.696
Lasten 12.435 12.449 13.023 13.315
Terug naar navigatie - Mutaties
(bedragen × € 1.000) Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Bereikbare stad
Reeds besloten:
Stand Programmabegroting 2024-2027 -5.384 -5.562 -5.522 -5.626
Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2024
Kadernota 2024 -700 -820 -805 -783
Nog te besluiten voorstellen:
Nominale ontwikkeling -260 -260 -260 -260
Bestaand beleid
- Energiekosten -8 -8 -8 -8
- Doorbelaste rente 679 428 72 -119
Actualisering investeringsprogramma (herfasering) 342 229 -44 -62
Bijsturingsmaatregelen
- Aanpassing afschrijftermijnen Wegen, Groen & water, Kunstwerken 239 239 239 239
- Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten 150
Totaal - Bereikbare stad -4.942 -5.754 -6.328 -6.619

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2024 (-/- € 700.000)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor fietsparkeren in de binnenstad en een uitbreiding van de Adaptieve MobiliteitsAgenda (AMA) (15e begrotingswijziging 2024). 

Nog te besluiten voorstellen:

Nominale ontwikkeling (-/- € 260.000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2025. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Financiële positie. 

Energiekosten (-/- € 8.000)
In de Najaarsrapportage 2022 is een structureel budget gereserveerd voor de stijging van energiekosten (gas en electra). Het voorstel betreft de verdeling van de gereserveerde middelen over de programma’s.

Doorbelaste rente (€ 679.000)
Dit betreft een correctie van de toegerekende rente. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat rentekosten worden toegerekend aan de taakvelden. Hiermee ontstaat een beter inzicht in de kosten per taakveld en per programma. De rentelasten worden toegerekend aan de beleidsprogramma’s op basis van een renteomslag (gemiddeld rentepercentage, zie paragraaf Financiering) en de waarde van de activa.

Actualisering investeringsprogramma (herfasering) (€ 342.000)
Op basis van de realisatie in 2023 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten). 

Aanpassing afschrijftermijnen Wegen, Groen & Water, Kunstwerken (€ 239.000)
Uit onderzoek is gebleken dat de levensduur van een aantal investeringen langer is dan aangenomen. Door aanpassing van de afschrijftermijnen worden de afschrijvingslasten lager. 

Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten (€ 150.000) 
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van de afgelopen jaren nader geanalyseerd en is voor de jaarlijks terugkerende positieve resultaten een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de geraamde lasten in 2025 opgenomen. Het voorstel betreft de toedeling op programmaniveau.

Terug naar navigatie - Overzicht Investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2023 Jaarschijf 2024 na NJR24 Fasering
Bereikbare stad 2024 2025 2026 2027 2028
Adaptieve Mobiliteitsagenda 30.068 4.949 4.951 6.423 5.744 4.011 3.990
Adaptieve mobiliteitsagenda - bijdragen derden -8.517 -1.888 - -1.273 -2.520 -1.250 -1.586
Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan 165 - - 165 - - -
Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan - bijdrage van derden -83 - - - -83 - -
Spoorzone (inrichting openbare ruimte) 66.738 66.695 43 - - - -
Vervanging parkeerautomaten 750 - 250 150 150 150 50
Totaal 89.121 69.756 5.244 5.465 3.291 2.911 2.454
* Investeringen vetgedrukt, zijn gewijzigde investeringen. Zie hoofdstuk Investeringen, onder financiële begroting meerjarenbeeld.

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op investeringen

Adaptieve mobiliteitsagenda (€ 6,423 miljoen)
Op 28 januari 2021 heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 (MPD) vastgesteld. De door het college vastgestelde uitvoeringsagenda van het MPD is in november 2023 geactualiseerd en staat bekend als de Adaptieve Mobiliteitsagenda (AMA). In de AMA staan concrete projecten opgenomen die we de komende periode gaan doen en die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het MPD. De projectenlijst is tot stand gekomen door een afweging te maken tussen de mate waarin projecten bijdragen aan de doelstellingen, de mee-koppelkansen (werk met werk) en de mogelijkheid om subsidie te krijgen. De uitvoeringsagenda is adaptief; de projectenlijst wordt aangepast bij wijzigingen in bijvoorbeeld de planning of de kosten van projecten. 

Adaptieve mobiliteitsagenda - bijdrage van derden (-/- € 1,273 miljoen)
Een aantal mobiliteitsprojecten komt in aanmerking voor subsidie van de MRDH. Voor reguliere projecten bedraagt de financiering maximaal 50% en voor de Metropolitane Fietsroutes is dit maximaal 70%.

Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan (€ 165.000 en -/- € 83.000)
De verplaatsing van de tramhalte is gekoppeld aan de aanpassingen van tramlijn 1. De MRDH is hier leidend. Het bedrag wordt opgenomen in de begroting voor 2025, zodat deze beschikbaar is op het moment dat de MRDH de verplaatsing van de halte in de planning opneemt.

Vervanging parkeerautomaten (€ 150.000)
Het vervangingsbudget parkeerautomaten is een jaarlijks investeringsbudget voor de vervanging en vernieuwing van parkeerautomaten, vanwege einde levensduur en als gevolg van uitbreiding van het areaal betaald parkeren.