7 Gezonde en sociale stad

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We werken aan een gezonde, veilige en inclusieve stad, met inzet op ontmoeting en preventie. Delftenaren moeten een gezonde leefomgeving hebben, waarin ze prettig en actief kunnen wonen, opgroeien en ouder worden. Een gezonde stad is een investering in gezonde en gelukkige mensen. Een waardevolle investering die in de toekomst de vraag naar extra zorg kan beperken. We zetten in op een stad waar iedereen mee kan doen en maken werk van inclusie. Dit geldt vanzelfsprekend voor de gehele stad, maar in het bijzonder voor de opgave die de gemeente heeft met betrekking tot Delft-West. Hiermee geven we invulling aan de bestuurlijke accenten 'Delft kansrijk voor iedereen' en 'een gezonde en veilige stad'. 

Relevante beleidskaders

  • Manifest Opvoeden en Opgroeien in Delft 2020
  • Beleidskader jeugdpreventie – Een Delftse (op)voedingsbodem
  • Regiovisie Jeugdhulp Haaglanden 2021-2026
  • Gezondheidsbeleid Delft 2020-2026, Werken aan Positieve Gezondheid
  • Kadernota Innovatie Sociaal Domein 2017-2030, deel III Basis, Sterke basis voor een sociale stad
  • H5 Inkoopvisie Ondersteuning – Samen de transformatie bestendigen
  • Regiovisie Transformatie van Beschermd wonen naar Beschermd thuis en van Maatschappelijke opvang naar Maatschappelijk wonen 2022-2026
  • Regiovisie Aanpak huiselijk geweld Haaglanden 2019-2022 (verlengd tot 2026)

Onder dit programma vallen de volgende onderwerpen:
basisvoorzieningen, toegang en eerstelijnsvoorzieningen: inclusief Veilig thuis, Zorg In Natura en persoonsgebonden budgetten voor jeugd en volwassenen, Langer en Weer Thuis, beschermd wonen, maatschappelijke en vrouwenopvang/huiselijk geweld, verslavingsbeleid, begeleiding ex-gedetineerden, (jeugd)gezondheidszorg (JGZ, GGD en (preventief) gezondheidsbeleid) en kostenverdeelstaat (ureninzet op het programma). 

7.1 Wat willen we bereiken

Overzicht beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Overzicht beleidsindicatoren

Algemeen 

Wij werken aan een gezonde, veilige en inclusieve stad, met inzet op ontmoeting en preventie.

Gezonde en sociale stad Stand: Streven: PB 2025 Streven: 2030
Jeugdzorg: aandeel geslaagde hulpverlening 71% 71% 71%
Waardig oud worden: % eenzaamheid 75+ 53% 49% 45%
% Eenzaamheid 44% 39% 35%
% Voelt zich vaak/soms gediscrimineerd 12% 10% 5%

Toelichting op de beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Toelichting op de beleidsindicatoren

Jeugdzorg: aandeel geslaagde hulpverlening
Het aandeel jeugdhulptrajecten dat volgens plan wordt afgesloten. We streven ernaar om het percentage van de geslaagde jeugdhulptrajecten boven de 71% te hebben in 2025 en later. Onder invloed van landelijke ontwikkelingen streven we naar het verkleinen van de jeugdhulp doelgroep. Voor de complexere groep die overblijft is het reëel dat het % geslaagde jeugdhulp daalt. Daarom is het structureel op of boven de 71% houden ambitieus. Bron: CBS. 

Waardig oud worden: % eenzaamheid 75+
Het aandeel Delftenaren van 75 jaar en ouder dat eenzaamheid ervaart, sociaal en emotioneel. We streven ernaar de eenzaamheid onder ouderen te verkleinen. Ouderen zijn een doelgroep van de aanpak eenzaamheid. Zie ook de toelichting op de hiernavolgende beleidsindicator. Bron: Omnibusenquête.

% Eenzaamheid
Het aandeel Delftenaren dat eenzaamheid ervaart, sociaal en emotioneel. We streven naar het verlagen van het percentage eenzaamheid. Op basis van cijfers zien we dat de eenzaamheid in Delft is toegenomen. Het uitdrukken van eenzaamheid in een percentage en het bestrijden ervan is lastig, omdat er zoveel meer kan meespelen waardoor dit percentage beïnvloed wordt. Ook heeft de gemeente beperkte sturingsmogelijkheden. De sturingsmogelijkheden die er zijn, zijn vooral: verbinden met andere partners, het incorporeren binnen beleidsterreinen en inzetten op ontmoeting. Een hoger percentage eenzamen in Delft geeft de noodzaak weer voor een programma tegen eenzaamheid. We merken op dat we in Delft te maken hebben met veel studenten en vergrijzing. Deze specifieke doelgroepen zijn gemiddeld vaker eenzaam en zijn daarom onderdeel van de aanpak. Ook is de aanpak verbreed met speciale aandacht voor de doelgroepen jongeren, GGZ en inwoners met een migratieachtergrond.

% Voelt zich vaak/soms gediscrimineerd
Het aandeel Delftenaren dat zich vaak/soms gediscrimineerd voelt. Bron: Omnibusenquête.

7.2 Wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Gezondheid, preventie en sociale basis

Terug naar navigatie - Gezondheid, preventie en sociale basis

We zetten in op fysieke en mentale gezondheid, preventie en een stevige sociale basis. Dit is verankerd in de diverse beleidskaders om een gezond en actief leven van Delftenaren te bevorderen en krijgt uitwerking binnen Positieve Gezondheid. Vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA) zetten we in op een gezonde generatie in 2040. De GGD gaat zich de komende jaren toeleggen op de regionale coördinatie van onderdelen uit het GALA en is partner in de uitvoering van het Regionaal Integraal Gezondheidsakkoord (RIGA). Met het RIGA geven partners en gemeenten regionaal uitvoering aan het IZA, in samenhang met het GALA.

We gaan verder met de uitvoering van deze akkoorden vanuit een lokaal plan van aanpak (Brede Specifieke Uitkering voor de thema’s sport en bewegen, cultuur, gezondheid en sociale basis) en een regionaal plan van aanpak (RIGA). We bouwen voort op wat er al is en verbinden en versterken interventies. Dit vraagt om een integrale, domeinoverstijgende samenwerking tussen partijen en interventies. 

We verbinden de uitvoering van de doelen uit het GALA aan het Hoofdlijnen Sportakkoord II en de Brede Regeling Combinatiefuncties. In het GALA staan vijf ketenaanpakken waarmee gemeenten en zorgverzekeraars komende jaren samen aan de slag gaan. In 2025 gaan we verder met de uitvoering van de ketenaanpakken:
• Kansrijke Start 
• Valpreventie 
• Kind naar Gezond Gewicht 
• Gecombineerde Leefstijlinterventie overgewicht en obesitas volwassenen 
• Welzijn op recept 

Regionaal werken partners en gemeenten vanuit de programmalijn Gezond Leven uit het RIGA ook samen aan deze ketenaanpakken. Hiermee wordt de verbinding gemaakt tussen het medisch en het zorgdomein (bijvoorbeeld huisartsen, ziekenhuis en ouderenzorg).

Als onderdeel van het GALA zijn we in 2024 gestart met het opstellen van een beleidsvisie op de sociale basis in Delft om aan te geven wat voor stad we willen zijn. Hiermee sluiten we aan bij de transformatie van het sociaal domein. Ook versterken we de bestaande sociale structuren in de wijken door het organiseren van meer informele en formele ondersteuning dichtbij inwoners in de wijk. Dit vraagt om een hernieuwde welzijnsaanpak per 2026. 

Uitvoering gezondheidszorg

Terug naar navigatie - Uitvoering gezondheidszorg

Naast de landelijke en regionale opgaven die uitwerking krijgen in Delft, voeren we ook onze lokale beleidskaders uit. Zo voeren we het beleidskader Jeugdpreventie en de notitie Gezondheidsbeleid 2020-2026 uit. Uitgangspunt van het gezondheidsbeleid is Positieve Gezondheid. Dit is ook een belangrijk uitgangspunt in het GALA en IZA. In de wijken Voorhof en Buitenhof gaan we in 2025 voor volwassenen verder met de interventies van Positieve Gezondheid in de wijk, samen met bewoners en maatschappelijke partners. Binnen het brede kader van Positieve Gezondheid zetten we de interventies voort uit het lokaal preventieakkoord. In 2025 zetten we in op een meer integrale aanpak van eenzaamheid, door samenwerking met plannen vanuit Positieve Gezondheid en een verbreding van doelgroepen. Daarnaast starten we in 2025 met het herijken van de gezondheidsnotitie. 

Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ) voert in Delft de preventieve wettelijke taak uit voor jeugdgezondheidszorg (0-18). Daarnaast geven zij op verzoek van de gemeente vorm aan aanvullende diensten, zoals de samenwerking tussen het medisch en het sociaal domein. Tegelijkertijd houden deze aanvullende diensten ook uitvoering in, zoals de ketenaanpak overgewicht en interventies als Kansrijke Start voor Ouders (Kasto), Prenataal Huisbezoek (het Goede Start gesprek) en Regie op preventie (voorlichting op scholen voor voortgezet onderwijs).

GGD Haaglanden is de uitvoerende partij voor de wettelijke taak preventieve gezondheidszorg (18+). De GGD zet vooral in op preventieve maatregelen voor de gezondheid van de bevolking en risicogroepen. Het gaat onder andere om gezondheidsonderzoek van grote groepen mensen. De GGD adviseert ons over publieke gezondheid en voert voor Delft lokale taken uit. Dat zijn taken op het gebied van de Gezonde-Schoolaanpak, sociaal-medisch advies en geweld in afhankelijkheidsrelaties. Ook is de GGD vroegtijdig betrokken bij het ontwikkelen van omgevingsbeleid en bij gebiedsontwikkelingen. Het gaat om bijvoorbeeld binnenhuisklimaat, bescherming geluid- en luchtkwaliteit en bescherming tegen hitte.

Vanuit het GALA en het IZA ligt ook de opdracht om via de fysieke leefomgeving te werken aan gezondheid en het terugdringen van de zorgvraag.

Zo gaan we dat doen

Wmo

Terug naar navigatie - Wmo

We blijven inwoners (0-100 jaar) die dat nodig hebben ondersteunen, zowel met jeugdhulp als met Wmo-maatwerkvoorzieningen. Jeugdhulp wordt uitgevoerd door regionaal ingekochte zorgaanbieders, die zowel individuele als groepsgerichte inzet plegen. Ambulante jeugdhulp is de meest voorkomende vorm van jeugdhulp, maar ook verblijfsvoorzieningen, crisiszorg en jeugdbescherming/jeugdreclassering worden waar nodig ingezet. Verwijzers naar zorg handelen vanuit het principe 'licht waar mogelijk, zwaar waar nodig'. Daarmee hebben zij een sleutelpositie in het bepalen waarin voorliggende voorzieningen toereikend zijn voor de inwoners of waar zwaardere vormen van zorg noodzakelijk zijn.

Door de stijgende kosten (die niet in verhouding staan tot de inkomsten vanuit het Rijk) zijn we genoodzaakt om zowel lokaal als regionaal (bijvoorbeeld door de aanpak kostenbeheersing) na te denken over manieren om kosten te besparen. We stellen hierbij de inhoud centraal en focussen op de meest kwetsbare inwoners. In de regio Haaglanden is in 2024 het plan van aanpak kostenbeheersing Jeugdhulp vastgesteld. De uitvoering is gestart en krijgt in 2025 een vervolg. Lokaal doen we hierop nog een verkenning voor eventueel aanvullende maatregelen en innovaties. Bij de kadernota zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld in de reserve sociaal domein. Hiermee willen we de structurele kosten omlaag gaan brengen.

Voorbeelden van maatwerkvoorzieningen (18+) zijn sociaal en persoonlijk functioneren, ondersteuning en regie bij het huishouden, dagbesteding, woningaanpassingen, vervoer en hulpmiddelen. De beweging om maatwerk en algemene voorzieningen beter te verbinden, wordt in 2025 voor de maatwerkdiensten voortgezet. Speciale aandacht gaat bij uit naar de specifieke doelgroep ouderen, bijvoorbeeld middels herstelgerichte interventies en dementievriendelijke gemeente aan te jagen. De nazorg voor ex-gedetineerden wordt verder verbeterd en de verbinding met Wmo-ondersteuning, waar dat nodig is, wordt makkelijker gemaakt. 

Zo gaan we dat doen

Delft-West

Terug naar navigatie - Delft-West

Binnen Delft-West zetten we met inwoners van de stad op dit beleidsterrein in op een gezondere en socialere stad. Dit betekent extra inzet op bijvoorbeeld collectieve jeugdhulp- en onderwijsvoorzieningen (specifiek groeigroepen Horizon). Verder is vanuit Preventie met gezag versterking op jongerenwerk gerealiseerd en zetten we in op sleutelfiguren in de wijk. Ten slotte continueert het programma Langer en Weer financieel onder Delft-West. Ondanks dat het programma betrekking heeft op de gehele stad, wordt dit gefinancierd vanuit Delft-West vanwege de sterke onderlinge inhoudelijke en geografische verbinding. Vanuit de SPUK Kansrijke Wijk zetten we in op het jonge kind, armoede en weerbaarheid. 

7.3 Wat mag het kosten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Baten 4.162 4.827 1.926 1.926
Lasten 129.743 128.130 124.908 124.558

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - Overzicht mutaties

 

(bedragen × € 1.000) Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Gezonde en sociale stad
Reeds besloten:
Stand Programmabegroting 2024-2027 -114.900 -112.668 -113.123 -112.787
Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2024
Gemeentefonds - septembercirculaire 2023 -419 -280 -279 -280
Kadernota 2024 -5.524 -5.386 -4.610 -4.610
Nog te besluiten voorstellen:
Gemeentefonds - meicirculaire 2024
- Werkdrukverlaging jeugdbescherming (taakmutatie) -143 -134 -135 -136
- Wmo hulpmiddelen (taakmutatie) -33
- Jeugdhulp kinderen in een AZC (DU) -22 -22 -22 -22
- Vrouwenopvang (DU) -30 -27 -27 -27
Nominale ontwikkeling -5.007 -4.992 -4.992 -4.977
Bestaand beleid
- Overig 347 207 207 207
Bijsturingsmaatregelen
- Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten 150
Totaal - Gezonde en sociale stad -125.582 -123.302 -122.982 -122.632

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2024 (-/- € 5,524 miljoen)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor subsidies Sociaal domein, Welzijn en Cultuur,  extra correcties loon- en prijsontwikkeling Sociaal domein, Delft Support cao, Wmo, opbrengst Hervormingsagenda Jeugd, stelpost SPUK's, opbrengst transitie, autonome groei jeugd, Delft Support (Meldpunt Bezorgd, voorkomen overlast verward of onbegrepen gedrag), doorlopende lijn zorg in onderwijs en voorstellen voor de opgave Delft-West (15e begrotingswijziging 2024). 

Nog te besluiten voorstellen:

Werkdrukverlaging jeugdbescherming (-/- € 143.000)
Met de raadsbrief van 7 februari 2024 (RIS2406075) bent u geïnformeerd over het collegebesluit om in te stemmen met het landelijk tarief en de werkdrukverlaging jeugdbescherming. Het Rijk en de VNG hebben op 23 oktober 2023 hierover bestuurlijke afspraken gemaakt. Op die manier komt er voor de jeugdbeschermers voldoende tijd en ruimte beschikbaar om de meest kwetsbare kinderen die in hun ontwikkeling worden bedreigd, goed te beschermen en deze gezinnen te ondersteunen. 

Wmo hulpmiddelen (taakmutatie) / Jeugdhulp kinderen in een AZC (DU) en vrouwenopvang (DU)   (-/- €85.000)  
Dit betreft bijstellingen in de maatstaven, waardoor de uitkering aan Delft is bijgesteld. Voor jeugdhulp kinderen in een asielzoekerscentrum (AZC) krijgen we vanaf dit jaar structureel budget vanuit het Rijk.

Nominale ontwikkelingen (-/- € 5.007.000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2025. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Financiële positie. Kostenstijgingen binnen het sociaal domein, en in het bijzonder met betrekking tot jeugdhulp en Wmo, zijn moeilijk te prognosticeren. Aan de ene kant is sprake van open-einde-regelingen waarbij kosten vergoed moeten worden. Aan de andere kant is er grote afhankelijkheid van onder meer rijkswet- en regelgeving en blijven wij ook maximaal inzetten op kostenbeheersing. Vanwege deze onzekerheden is het meer opportuun de groei vanaf 2026 als risico op te nemen in de risicoparagraaf.

Overig (€ 347.000)
Dit betreft diverse financieel technische correcties zoals verschuivingen in de formatie en aanpassing kostenverdeelstaat.

Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten (€ 150.000)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van de afgelopen jaren nader geanalyseerd en is voor de jaarlijks terugkerende positieve resultaten een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de geraamde lasten in 2025 opgenomen. Het voorstel betreft de toedeling op programmaniveau.