8 Samenleven, onderwijs en cultuur

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Maatschappelijke voorzieningen dragen bij aan een leefbare en inclusieve stad. We streven naar een passend voorzieningenniveau met kwalitatief goede en voldoende voorzieningen. Ook cultuur in Delft is inclusief en draagt bij aan een stad die aantrekkelijk is om in te wonen, te werken en te bezoeken.

We stimuleren Delftenaren om meer te bewegen, als onderdeel van een gezonde leefstijl. En we werken eraan om kansen voor Delftenaren te vergroten, in de komende jaren met een focus op Delft-West.

Onderwijs is essentieel voor een goede start in het leven. Hiermee dragen we bij aan de bestuurlijke accenten 'Delft kansrijk voor iedereen', 'een gezonde en veilige stad' en 'economische kracht en bruisende stad'.

Relevante beleidskaders

Onder dit programma vallen de volgende onderwerpen:
openbaar basisonderwijs, Smart Makers Delft-voorbereidingsbudget, onderwijshuisvesting/ gymlokalen (diverse locaties), onderwijsbeleid en leerlingenvervoer, onderwijsondersteuning, sportaccommodaties, Cultuur (presentatie en -participatie), musea, cultureel erfgoed (inclusief archief , archeologie, monumenten), media en letteren (inclusief bibliotheken), samenkracht en burgerparticipatie (inclusief emancipatie/integratie en eigen kracht jeugd), Gezond en Wel (inclusief Adviesraad Sociaal Domein en buurtsportcoach), overige maatschappelijke voorzieningen (diverse locaties, inclusief welzijnsaccommodaties en bewaakte speeltuinen ), wijken (regie, wijkwerk Voorhof/Buitenhof, gebiedsgerichte aanpak), stimuleringssubsidies en kostenverdeelstaat (ureninzet op het programma).

8.1 Wat willen we bereiken

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Maatschappelijke voorzieningen
We zetten in op een goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen. De groei van het aantal inwoners in de stad zorgt voor een grotere vraag naar maatschappelijke voorzieningen op zowel buurt- als stedelijk niveau enerzijds en een intensiever gebruik van de bestaande voorzieningen anderzijds. Het voorzieningenniveau laten we meebewegen met de veranderende vraag.

De gemeente heeft de wettelijke taak voor realisatie en instandhouding van voorzieningen voor onderwijshuisvesting. Aan deze wettelijke zorgplicht geven we invulling met de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Delft 2021 (regelgeving) en integrale huisvestingsplannen (beleid). Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) brengt de huisvestingsbehoefte voor de komende zestien jaar in beeld, verdeeld in perioden van steeds vier jaar. Het IHP is de basis voor beleidsmatige keuzes alsook concrete plannen voor verdere uitvoering.

Daarnaast zijn ook de participatie van sportverenigingen in het beheer van de sportaccommodaties en de bijdragen van sportverenigingen aan het oplossen van maatschappelijke problemen uitgangspunten van het sportbeleid. Uitgangspunt voor de Delftse sportaccommodaties is dat deze toegankelijk, functioneel en veilig moeten zijn en daarmee voldoen aan de normering van de sportbonden. Wijkcentra dragen bij aan de ambitie voor gezondere, leefbare en sociale wijken, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en zich ontplooien, en waar inwoners betrokken zijn bij de woon- en leefomgeving.

Onderwijs
Goed onderwijs draagt bij aan een goede start in het leven. Wij zetten ons in om elk kind naar de school te laten gaan die het beste bij hem of haar past. We hebben daarom aandacht voor kwetsbare kinderen om thuiszitten te voorkomen.  Om te voorkomen dat kinderen die op school vastlopen, een individuele  jeugdindicatie nodig hebben, en het gevoel krijgen dat zij het probleem zijn, en dat ze niet welkom zijn in het onderwijs, zetten we in op collectieve inzet van jeugdhulp op scholen.  Hiermee streven we naar het versterken van de pedagogische basis op de scholen.

Cultuur
Het Cultuurkader beschrijft de gemeentelijke visie op cultuur voor de komende tien jaar. We zetten in op de volgende ambitie van het Cultuurkader 2021-2030: cultuur in Delft is inclusief, past bij ons DNA en maakt de stad aantrekkelijk om in te wonen, te werken en bezoeken (bestuurlijk accent: economische kracht en bruisende stad). De uitvoeringsagenda voor het Cultuurkader is gericht op de programmalijnen meedoen met cultuur, stedelijke aantrekkelijkheid en cultuur en innovatie. De coordinerende en aanjagende rol gaan we op een bescheiden manier invullen.

Erfgoed
Erfgoed Delft (archief, archeologie, monumenten) voert de vier programmalijnen uit van de nota 'Erfgoed maakt Delft geliefd', voor zover daarvoor middelen beschikbaar zijn gesteld. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor onze wettelijke taken,  advisering en kaderstelling over erfgoed in gemeentelijke opgaves en projecten. In een dichtbevolkte omgeving die continu in ontwikkeling is, is erfgoed een bron van inspiratie die de stad leefbaar houdt.

De lijnen zijn:

  • programma 1: De Delftse collectie: basis op orde (zorgen voor wettelijke taken; behoud/conservering en beheer, en digitale registratie van collecties en data)
  • programma 2: Delfts erfgoed van en voor iedereen (zichtbaar maken van erfgoed voor een breed publiek, educatie, kennis ontsluiten voor hergebruik)
  • programma 3: Erfgoed als pijler bij gebiedsontwikkeling (culturele waardenkaarten, historisch DNA zichtbaar maken binnen een gebied, inspiratie bieden)
  • programma 4: Monumenten duurzaam ontwikkelen (kennis ontwikkelen en delen voor verduurzaming van monumenten).

Overzicht beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Overzicht beleidsindicatoren

 

Samenleven, onderwijs en cultuur Stand: Streven: PB 2025 Streven: 2030
% Voortijdig schoolverlaters 3,1% 2,28% 1,5%
VVE doelgroeppeuters 72% 74% 80%
% Goede ervaren gezondheid 74% 79% 85%
% Niet sporters 38% 41% 35%
Cultuurwaardering 7,0 7,2 8,0

*De indicator startkwalificatie is verwijderd. Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) / Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteren deze indicator niet meer op stadsniveau. 

Toelichting op de beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Toelichting op de beleidsindicatoren

Voortijdig schoolverlaten
De aanpak Voortijdig School Verlaten (VSV) is een regionale aanpak van het Doorstroompunt (voormalig Regionale Meld- en Coördinatiefunctie) regio Haaglanden. Onderwijs en gemeenten in deze regio zetten zich samen in om het percentage schoolverlaters omlaag te brengen en zoveel mogelijk jongeren met een startkwalificatie op zak het onderwijs uit te laten stromen. De genoemde cijfers zijn gebaseerd op regionale afspraken. Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De cijfers van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) hebben betrekking op schooljaren. 

Bereik VVE doelgroeppeuters
Een peuter is een doelgroeppeuter op basis van de indicatie door het JGZ. Bron: JGZ. 

% Goede gezondheid
Oordeel van Delftenaren over de eigen gezondheid. Dit wordt tweejaarlijks gemeten in de stadsenquête Omnibus. 

% Niet-sporters
Het percentage niet-wekelijkse sporters ten opzichte van bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. De meting komt uit de  Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), een samenwerking tussen GGD’en, CBS en het RIVM. 

Cultuurwaardering
De waardering in een rapportcijfer van de Delftenaar voor het totale cultuuraanbod in Delft. De cultuurwaardering wordt tweejaarlijks gemeten via een meting van het Delft Internet Panel (DIP). De laatste DIP-meting Cultuur is in oktober 2023 uitgevoerd. Gemiddeld beoordelen Delftenaren het cultureel aanbod met een 7,0. Een gemiddeld cijfer uitgesplitst naar leeftijdsgroepen varieert nauwelijks. Het cijfer laat al sinds de eerste meting in 2015 een stabiel beeld zien. Het streven is om richting 2030 uit te komen op een 8.

8.2 Wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - Maatschappelijke voorzieningen

De gemeente heeft referentiekaders laten opstellen voor maatschappelijke voorzieningen (onder meer sport en recreatie, onderwijs, cultuur, welzijn/zorg). Op basis hiervan hebben we inzicht gekregen in de huidige en de in de toekomst benodigde infrastructuur aan maatschappelijke voorzieningen in Delft. Uit dit inzicht komt een aanzienlijke kwantitatieve opgave naar voren. Een nadere koersbepaling is nodig om te bepalen welke ambitie we specifiek per type maatschappelijke voorziening nastreven en wat hiervan de ruimtelijke impact is (in m2 en locaties). Daarbij speelt ook mee dat de rol en verantwoordelijkheid van de gemeente per type voorziening enorm kan verschillen. Het koersdocument is eind 2024 gereed. 

Zo gaan we dat doen

Onderwijs

Terug naar navigatie - Onderwijs

Eén van de bestuurlijke accenten is het bevorderen van kansengelijkheid voor jeugdigen en het bieden van perspectief aan jeugdigen op een kansrijke toekomst. In dit kader zetten we in 2025 verder in op het versterken van de voorschoolse educatie en investeren we in lopende programma’s, zoals het Onderwijs Achterstandenbeleid (OAB) en de Gelijke Kansen Agenda Delft. In de regio Haaglanden werken we samen aan een nieuw regionaal programma aanpak voortijdig schoolverlaten 26-29. Verder verkennen we preventieve/alternatieve oplossingen in plaats van leerlingenvervoer en ronden we de Europese regionale aanbesteding Leerlingenvervoer en Jeugdwetvervoer af. 

Ook versterken we in 2025 de verbinding met het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid Delft-West. Samen met scholen en andere partners blijven we werken aan kansengelijkheid in Delft. De Rijke Leerdag in Delft-West en het samen met scholen en kinderopvang komen tot een doorlopende lijn zorg in het onderwijs zijn hier goede voorbeelden van. Voor de uitwerking van de Delftse Educatieve Agenda (DEA) 2024-2027 is een uitvoeringsplan 2024-2025 opgesteld. In het uitvoeringsplan staan de activiteiten die de gemeente, onderwijs en de voor- en vroegschoolse educatie inzetten om de ambities uit de DEA te realiseren.

Zo gaan we dat doen

Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Terug naar navigatie - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Cultuur in Delft is inclusief, past bij ons DNA en maakt de stad aantrekkelijk om in te wonen, in te werken en te bezoeken. We ondersteunen cultuur vanwege haar intrinsieke waarde, en ook vanwege de economische en maatschappelijke waarde voor de stad. Het cultuurbeleid, dat beschreven is in het Cultuurkader, heeft de ambitie dat:
• Inwoners zich herkennen in en deelnemen aan het inclusieve aanbod van een representatieve cultuursector (Programmalijn Meedoen met Cultuur);
• Delft passende culturele infrastructuur heeft die bijdraagt aan een bruisende stad en herstel na de coronacrisis (Programmalijn Stedelijke Aantrekkelijkheid);
• Delft een podium voor cultuur & innovatie is (Programmalijn Cultuur & Innovatie).

Zo gaan we dat doen

Musea

Terug naar navigatie - Musea

Delft herbergt diverse musea. Hun waardevolle collecties en activiteiten dienen als inspiratiebron voor het eigentijdse gezicht van Delft en de wijze waarop de stad zich profileert. Museum Prinsenhof Delft behoort tot de culturele kern van de stad. Museum Prinsenhof Delft vertelt verhalen aan de hand van drie thema’s die onmisbaar zijn in Delft: Willem van Oranje, Delfts Blauw en Delftse Meesters. Het museum inspireert met wisselende tentoonstellingen en met projecten, zoals de Delftse Blik. 
Daarnaast heeft Delft een breed scala aan andere musea, zoals Museum Paul Tétar van Elven, Huis Van Meerten en Royal Delft Museum, om enkele te noemen. De musea zijn aangesloten bij het Erfgoednetwerk Delft. Dit netwerk draait om kennisuitwisseling, het elkaar kennen en op de hoogte zijn van een ieders activiteiten, en het stimuleren van samenwerking tussen erfgoedpartijen. Erfgoed Delft faciliteert het netwerk, waar ook andere organisaties zonder museale doelstelling bij aangesloten zijn.

Zo gaan we dat doen

Cultureel erfgoed

Terug naar navigatie - Cultureel erfgoed

Erfgoed zorgt in 2025 voor beheer van archieven en erfgoedcollecties, en een goede omgang met monumenten en archeologie. Dit vanuit een wettelijke basis en inhoudelijke expertise. Erfgoed adviseert en inspireert bij planvorming en ontwikkelopgaven zoals Schieoevers, Wij West, energietransitie, religieus erfgoed en ruimtelijk beleid. Door het uitvoeren van archeologisch onderzoek dragen ze hieraan actief bij. 

Erfgoed draagt bij aan maatschappelijke thema’s als inclusief samenleven, verduurzaming en toegankelijkheid van erfgoed (online) voor alle Delftenaren. Erfgoed werkt vanuit één erfgoedbreed collectiebeheersysteem, waardoor de collectie digitaal steeds uitgebreider beschikbaar wordt. Samen met Werkse! digitaliseert Erfgoed bouwtekeningen. Inwoners van stad en regio worden ingeschakeld om de archieven digitaal te verrijken. Erfgoed werkt en denkt mee met de uitvoeringsagenda cultuur en heeft aandacht voor erfgoed in alle wijken. Door onderzoek creëert het nieuwe kennis over de stad en haar bewoners, zoals architectuur van na 1965. Erfgoed stemt het educatief aanbod hierop af. 

De voorbereidingen worden getroffen voor herhuisvesting van Erfgoed Delft om te zorgen dat beheer en dienstverlening de komende jaren ongehinderd doorlopen. Dat zorgt voor frictiekosten en vraagt doorontwikkeling en een toekomstgerichte aanpak voor stadsarchief, archeologie en monumentenzorg. 

Aan omliggende gemeenten levert Erfgoed Delft tegen vergoeding kennis, advies en (e-)depots op het gebied van monumentenzorg, archeologie en archief. Dit gebeurt via regionale overeenkomsten. 

Archief en archeologie vallen financieel onder het product Musea; monumentenzorg valt onder Cultureel Erfgoed.

Media

Terug naar navigatie - Media

Onder Media vallen de subsidies aan DOK, Omroep Delft en het Mediafonds. 

Zo gaan we dat doen

Welzijn

Terug naar navigatie - Welzijn

In het kader van de welzijnsaanpak verstrekken we subsidie voor een integrale aanpak op het gebied van welzijn en preventie, zoals het maatschappelijk werk, het jongerenwerk en ouderenwerk, individuele cliëntondersteuning en ondersteuningsactiviteiten en laagdrempelig beweegaanbod in de wijken. Voor de versterking van de sociale basis verwijzen we naar beleidshoofdstuk Gezonde en sociale stad / Gezondheid, preventie en sociale basis.

8.3 Wat mag het kosten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

  

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Baten 7.795 5.747 4.885 4.885
Lasten 55.643 51.770 55.404 55.668

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - Overzicht mutaties
(bedragen × € 1.000) Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Samenleven, onderwijs en cultuur
Reeds besloten:
Stand Programmabegroting 2024-2027 -44.535 -44.212 -46.288 -46.206
Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2024
Najaarsrapportage 2023 (structurele effecten) -175 -175 -175 -175
ARB 1 - 2024 -3 -3 -3 -3
Kadernota 2024 -2.891 -1.132 -1.702 -2.311
Nog te besluiten voorstellen:
Gemeentefonds - meicirculaire 2024
- Voorschoolse voorziening peuters (DU) 1 1 1 1
- LHBTI-emancipatiebeleid (DU) -20 -20
Nominale ontwikkeling -1.438 -1.334 -1.333 -1.317
Bestaand beleid
- DOK beveiliging -60 -60 -60 -60
- Herhuisvesting ED - frictiekosten -250 -209 -75
- Sportvelden (budgetneutraal) 418
- Energiekosten -158 -158 -157 -158
- Doorbelaste rente 559 370 -6 -244
- Overig 211 211 211 211
Actualisering investeringsprogramma (herfasering) 279 697 -933 -942
Bijsturingsmaatregelen
- Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten 630
Totaal - Samenleven, onderwijs en cultuur -47.848 -46.023 -50.519 -50.783

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2024 (-/- € 2,891 miljoen)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor museum Prinsenhof Delft, beheer buitensport, inclusie, discriminatie en eenzaamheid, samen maken we de stad, DOK-jeugdabonnementen, planvorming sportcentrum Maria Duyst, energielasten zwembaden, herhuisvesting Erfgoed Delft, IHP Onderwijs, motie Eerlijk betalen voor cultuur, motie Toekomst kinderboerderijen, licht programmatische aanpak in alle wijken, bijdrage Omroep Delft, voorstel opgave InnovatieDistrict Delft (IDD) en vernieuwen sportparken Ringpass en Blue Birds (15e begrotingswijziging 2024). 

Nog te besluiten voorstellen:

LHBTI-emancipatiebeleid (DU) (-/- € 20.000)
Delft is één van de 55 Regenbooggemeenten in Nederland en hiervoor ontvangen we tot en met 2026 een rijksbijdrage van € 20.000. Delft zet zich als regenboogstad in voor de gezamenlijke doelstelling om de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBTI (Lesbische vrouwen, Homoseksuele mannen, Biseksuelen, Transgenderpersonen en Intersekse personen) verder te bevorderen. Dit doen we in samenwerking met partijen in de stad, vanuit het ‘Actieplan ‘Delft Regenboogstad 2023-2026’. 

Nominale ontwikkeling (-/- € 1.438.000 )
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2025. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Financiële positie.  

DOK beveiliging (-/- € 60.000)
De samenleving verhardt. En als een van de weinige plekken waar mensen altijd welkom zijn, heeft OPEN hier veel mee te maken. OPEN moet een veilige plek zijn voor iedereen (bezoekers en medewerkers) en dat is het meestal ook. Helaas gebeuren er meer dan voorheen vervelende dingen, zoals bedreigingen, geweld, verwarde personen en onbehoorlijk gedrag. De toenemende incidenten hebben geleid tot het besluit om vanaf 2023 de beveiliging niet alleen in de avonden, maar ook overdag in te zetten. Dat is een extra kostenpost van € 60.000 per jaar voor de bewoners van OPEN, DOK en De VAK. Compensatie is gewenst, gezien de rol van OPEN in de stad en de verantwoordelijkheid van de gemeente voor veiligheid in de stad voor haar bewoners. Als dit niet gecompenseerd was, dan zou dit ten koste zijn gegaan van de maatschappelijke doelstellingen van DOK en De VAK. 

Herhuisvesting Erfgoed Delft - frictiekosten (-/- € 250.000)
Vooruitlopend op een besluit over herhuisvesting van de afdeling Erfgoed worden noodzakelijke voorbereidingen getroffen, zoals aangekondigd bij Kadernota 2024. Het betreft éénmalige kosten om de (archeologie)collectie verhuisklaar te maken (registreren en ompakken) en de organisatie voor te bereiden op de nieuwe huisvestingssituatie (publieke dienstverlening en logistiek). Hiermee kan dienstverlening en collectiebeheer na verhuizing gecontinueerd worden, en maken we Delfts erfgoed integraal beter toegankelijk voor de stad. Dit budget is aanvullend op bouwsteen Investeringen bij kadernota 2024.

Sportvelden (budgetneutraal) 
Het onderhoudsplan voor sportvelden is geactualiseerd. De geraamde middelen zijn niet benodigd en blijven beschikbaar in de voorziening Sportvelden (zie programma Financiën).

Energiekosten (-/- € 158.000)
In de Najaarsrapportage 2022 is een structureel budget gereserveerd voor de stijging van energiekosten (gas en electra). Het voorstel betreft de verdeling van de gereserveerde middelen over de programma’s.

Doorbelaste rente (€ 559.000)
Dit betreft een correctie van de toegerekende rente. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat rentekosten worden toegerekend aan de taakvelden. Hiermee ontstaat een beter inzicht in de kosten per taakveld en per programma. De rentelasten worden toegerekend aan de beleidsprogramma’s op basis van een renteomslag (gemiddeld rentepercentage, zie paragraaf Financiering) en de waarde van de activa.

Overig (€ 211.000)
Dit betreft diverse financieel technische correcties zoals verschuivingen in de formatie, aanpassing kostenverdeelstaat en afschrijvingen.

Actualisering investeringsprogramma (herfasering) (€ 279.000)
Op basis van de realisatie in 2023 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten). 

Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten (€ 630.000)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van de afgelopen jaren nader geanalyseerd en is voor de jaarlijks terugkerende positieve resultaten een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de geraamde lasten in 2025 opgenomen. Het voorstel betreft de toedeling op programmaniveau.

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2023 Jaarschijf 2024 o.v.v. NJR24 Fasering
Samenleven, onderwijs en cultuur 2024 2025 2026 2027 2028
Archeologie - Kluizenaarsbocht 234 37 30 - 167 - -
Binnen- en buitensport 180 120 60 - - - -
Gele scheikunde 1.545 949 596 - - - -
IHP ISD/IGVO 15.800 2.125 8.400 5.275 - - -
IHP CLD Hof van Delft 14.000 - - - - - -
IHP Delfse Tuin 7.700 1.062 500 5.500 638 - -
IHP Delftse Montessori 7.052 - 500 500 6.052 - -
IHP Grotius Juniusstraat 31.906 - - - - - 15.953
IHP Grotius Juniusstraat -grond 3.100 - - - - 3.100 -
IHP Maurice Maeterlinckschool 14.844 - 150 350 3.600 10.744 -
IHP Maurice Maeterlinckschool - grond 900 - - - 900 - -
IHP Mercurius met sportzaal 29.033 574 - - - - 14.229
IHP Pleysier/ISK 17.400 1.357 1.000 12.000 3.043 - -
IHP Sporthal Grotius 6.347 - - - - - 6.347
IHP Stanislas VMBO /Junius (v)mbo-school vervroegd 20.228 - 200 500 500 5.000 12.000
IHP Tanthof complexen 30.976 363 500 1.000 10.000 14.083 5.030
IHP Stelpost 50.764 - - 7.294 6.658 13.030 20.269
Kwaliteitsverbetering gymzalen (7x 700K) 4.900 - 700 700 700 700 700
Marlotlaan - wissellocatie 4.950 - 2.800 2.150 - - -
OHP 2025 1e inrichting Spinoza ISK 335 - - 335 - - -
OHP 2025 1e inrichting Mercurius college 115 - - 115 - - -
Museum Prinsenhof 34.500 - 2.500 16.000 16.000 - -
Rietveldtheater 1.694 298 756 640 - - -
RingPass velden 5.700 267 300 2.333 2.400 400 -
Sportaccommodaties KN2021 7.890 575 - 150 150 3.900 3.115
Sportpark Kruithuisweg (Blue Birds) 4.600 72 300 1.700 1.728 800 -
Sportzaal Tanthof - bewegingsonderwijs 407 336 71 - - - -
Tijdelijke huisvesting Gebouw Het Kristal 1.367 1.342 25 - - - -
Tijdelijke uitbreiding ISD 523 261 262 - - - -
Tijdelijke uitbreiding ISK 2.594 2.429 165 - - - -
Totaal 321.584 12.167 19.815 56.542 52.536 51.757 77.643
* Investeringen vetgedrukt, zijn gewijzigde investeringen. Zie hoofdstuk Investeringen, onder financiële begroting meerjarenbeeld.

Toelichting op de investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op de investeringen

IHP ISD/IGVO (€ 5.275.000) 
Voor de realisatie van nieuwbouw voor de International School Delft Secondary (ISD), aan de Prins Bernhardlaan is de uitvoering gestart. Verwachte oplevering eind 2025.

IHP Delftse tuin (€ 5.500.000) 
Voor het project (De Delftse Tuin) wordt eind 2024 een aannemer geselecteerd. Verwachte start bouw begin 2025 met een bouwtijd van circa 1 jaar.

IHP Delftse Montessori (€ 500.000)
Het gebouw van de Delftse Montessorischool is een gemeentelijk monument en wordt gerenoveerd. Er worden op basis van het historischwaardeonderzoek randvoorwaarden vastgesteld. De school krijgt een bouwkundig, bouwfysisch en installatietechnische upgrade waardoor het gaat voldoen aan een duurzaam, aardgasvrij en gezond schoolgebouw. De school kan tijdens de uitvoerende werkzaamheden tijdelijk elders worden gehuisvest.

IHP Maurice Maeterlinck (€ 350.000)
Vanuit de gebiedsontwikkeling Kop van Buitenhof wordt het ontwerp voor de Maurice Maeterlinckschool en Basalt Revalidatie afgerond. De planning is start bouw 2026 en oplevering 2028.

Nieuwbouw Pleysier/ISK incl. sportzaal (€ 12.000.000)
Op basis van een bouwteam is een aannemer geselecteerd. Gestart wordt met de bouw begin 2025. Verwachte oplevering eind 2025.

IHP Stanislas VMBO (€ 500.000)
Er loopt een haalbaarheidsonderzoek voor nieuwbouw binnen de gebiedsontwikkeling Kabeldistrict

IHP Tanthof complexen (€ 1.000.000)
Voor de scholen in Tanthof wordt de opgave van twee kindcentra in Tanthof-West en één kindcentrum in Tanthof-Oost verder uitgewerkt. Het ruimtelijk en functioneel programma van eisen is bijna afgerond, net als het Plan Uitvoeringskader. De scholen ontwikkelen zich door naar kindcentra, alle met ruimte voor peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang. Voor twee scholen geldt dat zij met hun kinderopvangpartner ook kinderdagopvang willen gaan aanbieden. Het investeringsprogramma is aangevuld met het benodigde investeringskrediet voor de kinderopvang, waar tegenover dekking staat van huurinkomsten.

Voor de sporthal in Tanthof wordt in de zomer van 2024 een scheidingswand gerealiseerd. Dit verdubbelt de capaciteit, zodat de scholen in Tanthof-Oost een deel van de lessen bewegingsonderwijs kunnen uitvoeren in deze sporthal. 

IHP Stelpost (€ 7.294.000)
Naast de sterk gestegen bouwkosten voor schoolgebouwen door strengere eisen, wet- en regelgevingen en maatschappelijke verwachtingen zijn er extra locatiegebonden kosten. Door vervangende nieuwbouw van schoolgebouwen in een compacte stad door de woningbouwopgave zijn er aanvullende kosten zoals sloopkosten, bouwrijp maken van de grond en kosten voor compacter en hoger bouwen. Om de projecten opgenomen in de indicatieve investeringsplanning in het IHP uit te kunnen voeren is een stelpost van 25% opgenomen. 

Kwaliteitsverbetering gymzalen (€ 700.000) 
Vanaf 2024 wordt ieder jaar één gymzaal gerenoveerd tot een gezonde en duurzame sportvoorziening voor het bewegingsonderwijs.

Marlotlaan - wissellocatie (€ 2.150.000)
Het gebouw is aangekocht als wissellocatie. In 2025 wordt deze in eerste instantie geschikt gemaakt voor het Mercurius College. Hierdoor komt het gebouw aan de Derde Werelddreef vrij voor de ontwikkelingen van het basisonderwijs in Tanthof. Voor het project restauratie en renovatie Museum Prinsenhof Delft heeft de gemeenteraad op 1 februari 2024 een investeringskrediet van € 34,5 miljoen beschikbaar gesteld. Van dit investeringskrediet verwachten wij in 2025 € 16 miljoen te besteden.

OHP 2025 1e inrichting Spinoza ISK (€ 335.000)
De gemeente Delft heeft een zorgplicht voor bekostiging van de eerste inrichting in onderwijshuisvesting. 

OHP 2025 1e inrichting Mercurius college (€ 115.000)
De gemeente Delft heeft een zorgplicht voor bekostiging van de eerste inrichting in onderwijshuisvesting. 

Museum Prinsenhof (€ 16.000.000)
Voor het project restauratie en renovatie Museum Prinsenhof Delft heeft de gemeenteraad op 1 februari 2024 een investeringskrediet van € 34,5 miljoen beschikbaar gesteld. Van dit investeringskrediet verwachten wij in 2025 € 16 miljoen te besteden.

Rietveld Theater (€ 640.000)
Dit betreft de oude investeringsfasering voor de verbouwing van het Rietveld Theater. Om het pand geschikt te maken voor podiumkunstenvoorstellingen en een toekomstbestendige plek voor repetities, ontmoeten en optreden zijn er aanvullende middelen benodigd. Hierover gaat de Raad een besluit nemen eind 2024.  

Ring Pass velden (€ 2.333.000)
Als onderdeel van de Investeringsagenda Sportaccommodaties wordt het hockeycomplex van hockeyvereniging Ring Pass uitgebreid met een extra hockeyveld. Hiermee wordt het bestaande capaciteitstekort opgelost en wordt de basis op orde gebracht. Om de uitbreiding te realiseren, wordt het hele complex opnieuw ingericht. De werkzaamheden starten naar verwachting in 2025.

Sportaccommodaties KN 2021 (€ 150.000)
Deze investering is bestemd voor de vernieuwing van de inrichting van gymzalen ten behoeve van bewegingsonderwijs.

Sportpark Kruithuisweg (Blue Birds) (€ 1.700.000)
Als onderdeel van de Investeringsagenda Sportaccommodaties wordt honk- en softbalvereniging Blue Birds uitgeplaatst naar een nieuwe locatie aan de Thijsseweg. Op deze nieuwe locatie wordt een nieuw honk- en softbalcomplex gerealiseerd met een extra honk- en softbalveld. Hiermee wordt het bestaande capaciteitstekort voor Blue Birds opgelost en kan aansluitend een extra hockeyveld voor hockeyvereniging Hudito aangelegd worden, zodat ook het capaciteitstekort voor de vereniging kan worden opgelost. Beide ontwikkeling dragen eraan bij de basisinfrastructuur voor sport en bewegen op orde te brengen. De werkzaamheden voor de realisatie starten naar verwachting in 2025.