Verbonden partijen en subsidies

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Deze paragraaf behandelt de verbonden partijen (gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen) en de algemene subsidiezaken van de gemeente. Informatie over de regionale samenwerking buiten verbonden partijen is te vinden in het programma Stad en Bestuur.

Deze paragraaf geeft een overzicht van de verbonden partijen en informeert de raad over de cijfermatige actuele stand van zaken en over bijzondere (veranderingen in) risico's en ontwikkelingen. Naar aanleiding van de aanbeveling van de Rekenkamer in het onderzoek 'Grip op verbonden partijen' om de informatiepositie van de raad te versterken, verrijken we de informatie in de tabellen verder. Nu is daar te vinden per verbonden partij:

  • de algemene informatie aangevuld alle leden van de verbonden partij (tenzij er heel veel zijn)
  • de relevante ontwikkeling voor de verbonden partij, die steeds geactualiseerd zal worden
  • het/de risico('s) bij de verbonden partij specifiek van toepassing, en jaarlijks te actualiseren
  • en weblink naar de organisatie aangebracht.

In volgende edities van deze paragraaf is het de bedoeling de informatiepositie van de raad verder te verbeteren door ook de koppeling tussen de beleidsdoelen van de gemeente en de uitvoeringsdoelen van de verbonden partij concreet te beschrijven. De bron van de gegevens zijn de meest recente jaarstukken of jaarverslag van de organisatie. Voor meer toelichting verwijzen we naar die onderliggende stukken.

Verbonden Partijen

Terug naar navigatie - Verbonden Partijen

De gemeente participeert, met andere organisaties of zelfstandig, in verbonden partijen voor effectieve en efficiënte uitvoering van gemeentelijke taken, beleid en/of beleidsdoelen. De verbonden partijen zijn daarmee van maatschappelijk en politiek belang. Participatie door de gemeente in deze organisaties heeft niet alleen voordelen, maar levert ook financiële en bestuurlijke risico's op. Want de participanten in een verbonden partij dragen (per definitie) de risico's gezamenlijk. Om de synergie vanuit de samenwerking optimaal te benutten en de risico's te beheersen, is aandacht voor de sturingsrelatie en risicobeheersing essentieel. Het beleidskader hiervoor is vastgelegd in de 'Nota Verbonden partijen 2018-2021; over Delftse grenzen samenwerken'. In najaar 2024 leggen we aan de raad een nieuwe nota ter besluitvorming voor.

Verbonden partijen: gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen

Definitie: een verbonden partij is een privaat- of publiekrechtelijke organisatie, waarin de gemeente én een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Van een bestuurlijk belang wordt gesproken als er zeggenschap bestaat uit hoofde van stemrecht of een vertegenwoordiging in het bestuur van de organisatie. Er is een direct financieel belang wanneer een ter beschikking gesteld bedrag niet verhaalbaar is bij faillissement, of als er een financiële aansprakelijkheid bestaat als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Indien sprake is van een participatie in een organisatie met alleen een bestuurlijk óf een financieel belang, dan spreken we van een deelneming .

Binnen de bovenstaande definitie van verbonden partij vallen de gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen waarin de gemeente aandelen heeft, die ook vaak als deelneming worden aangeduid. Gerangschikt naar beide soorten geven we hieronder beknopt relevante informatie weer over elke verbonden partij in relatie tot de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen. Voor alle partijen geldt dat de indicator grondexploitatie en belastingcapaciteit niet van toepassing is en daarom niet is opgenomen in de tabellen. De genoemde financiële cijfers komen uit het jaarverslag 2023 van de verbonden partij.

Voor de bijdrage aan de verbonden partij geldt dat deze overeenkomstig deze begroting is en het jaartal tussen haakjes is toegevoegd (2025).

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

 

Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH)

Algemene informatie Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) is een samenwerking gericht op ondersteuning van de inkoop van specialistische jeugdzorg voor Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer (H9-gemeenten). De gemeente Voorschoten is formeel uitgetreden per 1 januari 2024.
Vestigingsplaats Den Haag
Doel / openbaar belang

Efficiëntie in adequate administratieve verwerking van de jeugdhulp. Opgedragen taken betreffen onder meer het voorbereiden (en eventueel in mandaat aangaan) en het beheer van de contracten, de administratieve verwerking van transacties en de analyse van de gegevens per deelnemer.

Deelname wel/niet verplicht

Op grond van artikel 2.8 van de Jeugdwet werkt de gemeente samen in de jeugdhulpregio Haaglanden (één van de 42 regio's in Nederland) . 

Ontwikkelingen

Sinds 1 januari 2024 heeft gemeente Den Haag de ambulante jeugdhulp zelfstandig ingekocht. Via de landelijke Hervormingsagenda wordt o.a. de reikwijdte van de jeugdhulp nader bekeken. De kostenbesparingsopgave vanuit de Hervormingsagenda is opgenomen in de bestuurlijke opdracht kostenbeheersing, waarbij ook wordt gekeken naar een eventuele nieuwe inrichting van het regionale zorglandschap. 

Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk) De gemeenten financieren de jeugdzorg en het SbJH levert ondersteunende diensten. Het functioneren van SbJH staat niet los van de risico's voor de gemeenten, maar de (financiële) risico's voor SbJH zijn daarmee beperkt. 
Programma  Gezonde en sociale stad
 Rechtsvorm  Gemeenschappelijke regeling: Bedrijfsvoeringsorganisatie
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 122.000 € 583.000
Vreemd vermogen € 0 € 0
Resultaat € 461.000  
Financieel belang 9,03%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2025) € 461.000  
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote    
Netto schuldquote -4,77% -17,26%
Solvabiliteit 5,43% 12,34%
Structurele exploitatieruimte 0,0% 0,0%

 

GGD Haaglanden/Veilig Thuis (GGD/VTH)

 

Algemene informatie GR GGD/VTH bestaat uit twee regionaal opererende organisaties (onderdelen van de gemeente Den Haag) die samen een openbaar lichaam vormen, vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en Veilig Thuis Haaglanden (VTH). De GGD is verantwoordelijk voor publieke gezondheid en Veilig Thuis is het regionale advies- en meldpunt voor Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Deelnemende gemeenten zijn: Den Haag, Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. De operatie is georganiseerd met gemeente Den Haag als gastheer.
Vestigingsplaats Den Haag
Doel / openbaar belang

De GR GGD en VTH behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van:

  • Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid;
  • Het voorkomen van, en de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Deelname wel/niet verplicht

Verplicht op grond van :

  • Wet publieke gezondheid, Wet op de lijkbezorging en wet Kinderopvang;
  • Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet voor zover deze taken en bevoegdheden strekken tot het voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Ontwikkelingen

GGD:

  1. Regionale uitvoering van het Integraal Zorg Akkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO) door onder andere het verder vormgeven van de regionale preventie-infrastructuur, het versterken van de kennisfunctie van GGD Haaglanden en het ontwikkelen van passende monitoring en evaluatie.
  2. Het versterken van de uitvoering van infectieziektebestrijding en advisering over een gezonde leefomgeving.
  3. Intensiveren samenwerking met GGD Hollands Midden op het gebied van forensische geneeskunde om deze taak toekomstbestendig uit te kunnen voeren. 

VTH:

  1. Door ontwikkelen naar het Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming, inclusief kwaliteitsverbetering en het verder verbeteren van de samenwerking in de keten onder andere met de lokale teams van de deelnemende gemeenten ten behoeve van een afname van het aantal hermeldingen.
  2. Blijvende aandacht voor behoud en werving personeel ten behoeve van het terugdringen van de wachtlijst en het verkorten van wachttijden.
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
  • Uitbreiding of wijziging wettelijke takenpakket met onvoldoende kostendekkende vergoeding door Rijk
  • Maatschappelijke calamiteit (infectieziekte uitbraak)
  • calamiteit in de bedrijfsvoering (bijvoorbeeld cyberattack)
  • Resterend gebruik van softwarepakket (HP-Zone) van GGD Nederland
  • Boven verwachting verzuim en tekort aan personeel door krapte op de arbeidsmarkt
Programma Gezonde en sociale stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 2.617.000 € 2.432.000
Vreemd vermogen € 0 € 0
Resultaat € 120.000 € 597.000
Financieel belang 10,2%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2025) € 4.011.000  
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote    
Netto schuldquote 3,2% 1,18%
Solvabiliteit 52% 80%
Structurele exploitatieruimte 0,026% 0,0%

 

Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)

Algemene informatie

De ODH is een regionale uitvoeringsdienst die zich richt op de uitvoering en handhaving van diverse milieuwetten en de groene wetgeving. Het gaat daarbij om toetsing van meldingsplichten, vergunningverlening, adequaat toezicht op legale en mogelijk strijdige situaties, behandeling van overlastmeldingen en handhaving.

Andere deelnemende partijen zijn de gemeenten Den Haag, Pijnacker-Nootdorp, Westland, Midden-Delfland, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer, Rijswijk, Wassenaar en de provincie Zuid-Holland.

Vestigingsplaats Den Haag
Doel / openbaar belang

Uitvoering van wettelijk taken in verband met vergunningverlening, toezicht en handhaving voor milieubelastende activiteiten en bodemtaken. De verplichte bundeling van middelen moet de kwaliteit van organisatie en uitvoering borgen en tegelijkertijd leiden tot een meer uniforme en efficiëntere uitvoering op regionaal niveau.

Deelname wel/niet verplicht

Een verplichte samenwerking op grond van Omgevingswet (art 18.21) en de regio-indeling op basis van Ministeriele Regeling (op basis van afspraken tussen het Rijk, IPO en de VNG)

Ontwikkelingen Doorontwikkeling van taakuitvoering, dienstverlening en organisatie: 
-    Doorontwikkeling taakuitvoering Omgevingswet en groene wetten 
-    Vormgeven ketensamenwerking
-    Doorontwikkeling organisatie
-    Meedenken met en adviseren aan deelnemers in beleidsvorming, grote ontwikkelingen en uitdagingen in de fysieke leefomgeving
-    Borging van kennis en expertise
-    Versterken informatievoorziening en datahuishouding
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk) -    Gevolgen Omgevingswet voor taakuitvoering
-    Implementatie Koersplan ODH 2024-2028
-    Hogere (kwaliteits)ambities vanuit Interbestuurlijk Programma VTH-stelsel en onzekerheden vanuit financiering vanuit het Rijk
Programma Duurzame stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 2.952.000 € 2.653.000
Vreemd vermogen € 7.256.000 € 9.640.000
Resultaat € 897.000  
Financieel belang 5%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2025) € 1.638.111  
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote    
Netto schuldquote -9,7% -10,4%
Solvabiliteit 16,0% 21,6%
Structurele exploitatieruimte -0,0% 0,0%

 

Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)

Algemene informatie

De VRH voert uit en behartigt de belangen van de gemeenten in de regio Haaglanden op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening en het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer. De gemeenten (Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer) besturen en de VRH voert uit met gezamenlijke beleidsvorming.

Vestigingsplaats Den Haag
Doel / openbaar belang

De VRH is verantwoordelijk voor risicobeheersing (door middel van planvorming, toetsing en opleiden) en crisisbeheersing (door het beheren van de multidisciplinaire crisisorganisatie en het actief uitvoeren van operationele taken ten tijde van incidenten en crises). Door dit vanuit een gemeenschappelijke regeling te doen, kan er centraal materiaal en middelen worden ingekocht, kunnen specialismes verdeeld worden en is er uniformiteit in de werkwijze.

Deelname wel/niet verplicht

Wettelijke verplichte deelname (wet Veiligheidsregio’s: artikel 8 [wijziging per AMvB])

Ontwikkelingen De VRH is momenteel gericht op de volgende thema’s: verdichting (bevolkingsgroei en daarmee samenhangende bebouwing), energietransitie en verduurzaming. Bestuurlijke ontwikkeling is dat deelnemende gemeenten aandacht hebben gevraagd voor het gemeentelijk financieel perspectief vanaf 2026. Het bestuur van de VRH zal in Q3 2024 scenario’s ontwikkelen voor bezuinigingsvoorstellen en deze bespreken in het Algemeen Bestuur. De uitkomst van de bespreking wordt vervolgens verwerkt in de financiële kaders (kaderbrief VRH) voor de periode 2026-2029.  
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk) Hoewel de bezuinigingsvoorstellen (zie: 'Ontwikkelingen') nog concreet moeten worden uitgewerkt, bestaat het risico dat bezuinigingen niet zonder merkbare gevolgen voor de brandweerzorg kunnen worden doorgevoerd bij een uitvoeringsdienst zoals de VRH.  
Programma Schone en Veilige stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: Openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 6.167.000 € 6.865.000
Vreemd vermogen € 64.896.000 € 73.103.000
Resultaat € 4.641.000  
Financieel belang 9%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2025) € 10.544.595  
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote    
Netto schuldquote 90,0% 88,2%
Solvabiliteit 5,2% 5,5%
Structurele exploitatieruimte 3,1% 3,7%

 

Regionale belastinggroep (RBG)

Algemene informatie De RBG is een samenwerking met andere gemeenten en waterschappen en heeft tot taak de heffing en inning van decentrale belastingen. Deelnemers zijn Hoogheemraadschap Delfland, Hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard, gemeenten Delft, Schiedam, Vlaardingen. 
Vestigingsplaats Schiedam
Doel / openbaar belang

Efficiënte heffing en inning van decentrale belastingen zoals OZB, afvalstoffenheffing, rioolheffing en waterschapsbelasting.

Deelname wel/niet verplicht

Geen verplichting tot deelname

Ontwikkelingen Invoeren van maatschappelijk verantwoord incassobeleid bij problematische schuldsituaties.
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Beleidstaak ligt bij de deelnemers. De RBG zal alleen geld aantrekken voor de uitvoeringstaak. Er vindt geen uitzetting van gelden plaats en er wordt geen gebruik gemaakt van financiële instrumenten zoals derivaten. De belastingopbrengsten voor de deelnemers vallen buiten de financieringsparagraaf.

Programma Stad en Bestuur
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 5.200.000 € 3.800.000
Vreemd vermogen € 5.400.000 € 4.900.000
Resultaat   € 888.200
Financieel belang 12,3%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2025) € 2.308.900   
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote    
Netto schuldquote -20,59% -14,72%
Solvabiliteit 49,06% 43,68%
Structurele exploitatieruimte 8,82%

3,55%

 

Afvalinzameling Avalex

Algemene informatie Avalex is het gemeenschappelijk afvalinzamelingsbedrijf met deelnemers de gemeenten Midden-Delfland, Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Delft.
Vestigingsplaats Den Haag
Doel / openbaar belang

Uitvoering van de wettelijke afvalinzamelingstaak / hogere efficiëntie en kwaliteit door de samenwerking.

Deelname wel/niet verplicht

Geen verplichting tot deelname

Ontwikkelingen Stijging kosten door overheidsmaatregelen (onder andere belastingverhoging op verbranding). Naast de vergroting van efficiëntie van routes voor het legen van containers is nu ook de kostenbesparing gerealiseerd bij de afvalbrengstations. De huisvesting van Avalex in Den Haag wordt verbouwd in 2024 en in Delft vindt sloop en (ver)nieuwbouw plaats van de vestiging. 
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

De deelneming van Avalex in HVC betekent een maximale garantstelling voor Delft van € 24,5 miljoen waar een provisie tegenover staat van 1%. Risico's voor Avalex zijn verder personeelstekort door arbeidsmarkttekorten en onvoorzien hoge prijsstijgingen en beperkte beschikbaarheid van materialen bij leveranciers. Zie voorts paragraaf weerstandsvermogen begroting Avalex (sectie 2.4). De weerstandsratio van Avalex is 0,8. 

Programma Schone en veilige stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: bedrijfsvoeringsorganisatie
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 7.807.000 € 7.153.000
Vreemd vermogen € 46.343.000 € 44.861.000
Resultaat € 2.061.000 € - 498.000
Financieel belang 11/36 = 30,6%  
Verstrekte garanties / geldleningen zie risico's / geen  
Omvang van de bijdrage 2025 (pre-DVO) € 13.924.000  
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote    
Netto schuldquote 88% 75%
Solvabiliteit 14%

14%

Structurele exploitatieruimte 0%

0%

 

Metropool Regio Den Haag (MRDH)

Algemene informatie De MRDH is sinds 2015 verantwoordelijk voor de beleidsvelden 'Bereikbaarheid en Mobiliteit' en 'Economisch Vestigingsklimaat'. De 21 deelnemers zijn: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker- Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. De inkomsten van de MRDH zijn een jaarlijkse brede doeluitkering (BDU) van het Rijk, rijkssubsidies en inwonersbijdragen van gemeenten.
Vestigingsplaats Rotterdam
Doel / openbaar belang

De MRDH is de vervoersautoriteit en heeft als een belangrijke taak het aanbesteden van de OV-concessies voor het stads- en streekvervoer. De MRDH investeert in de aanleg van (regionale) infrastructuur voor auto, fiets en openbaar vervoer. De MRDH helpt bij het realiseren van de investeringsagenda van Delft op het gebied van bereikbaarheid. . Voor het economische vestigingsklimaat zet de MRDH zich in voor toekomstbestendige arbeidsplaatsen, het verhogen van de productiviteit en het creëren van voldoende ruimte voor economische activiteiten op de juiste plek.

Deelname wel/niet verplicht

De MRDH is een vrijwillig samenwerkingsverband. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft vanuit het Rijk de status van vervoerregio en daarmee ook wettelijke taken rond verkeer en vervoer. Om die reden is de MRDH opdrachtgever van het regionale en stedelijke openbaar vervoer in de 21 gemeenten. De MRDH is bovendien directe ontvanger van de rijksmiddelen voor regionaal verkeer en vervoer en subsidieverstrekker voor lokale bereikbaarheidsprojecten.

Ontwikkelingen

Strategische agenda 2023- 2026 bevat de hoofdopgaven voor de MRDH: 1 - Investeren in bereikbaarheid om de inwonersgroei in de regio te faciliteren, 2 - Toekomstbestendige economie stimuleren, 3 - Actieve (fiets) en collectieve vormen van mobiliteit stimuleren, 4 - Vernieuwen van werklocaties, 5 - Versterken van het regionale mobiliteitsnetwerk, 6 - Herstellen van het OV-systeem.

Momenteel loopt de tienjaars evaluatie van de GR, waarvan de voorlopige uitkomsten met de deelnemers in najaar 2024 worden besproken. 

Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

De risico's voor economisch vestigingsklimaat zijn beperkt en kunnen uit het weerstandsvermogen worden gedekt. Voor de projecten voor de bereikbaarheid en openbaar vervoer gaan de risico's die uitstijgen boven het weerstandsvermogen ten koste van uitvoering andere projecten (faseren). Daarnaast zijn er risico's met lage kans in verband met de financiering van OV- maatschappijen en verlenen van (rail)concessies en de Verordening bussenlening ten behoeve van de electrificatie.

Programma Bereikbare stad & Economie en vastgoed
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam

 

Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 34.000.000 € 35.000.000
Vreemd vermogen € 1.6 miljard €1.5 miljard
Resultaat € 500.000 € 900.000
Financieel belang    
Verstrekte garanties / geldleningen 1,0 miljard 1,0 miljard
Omvang van de bijdrage (2025) € 336.389  
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote    
Netto schuldquote 175,4% 175,4%
Solvabiliteit 2,1% 2,3%
Structurele exploitatieruimte 0,4%

0,4%

 

Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering (GRB) Delft-Rijswijk

Algemene informatie

Samenwerking Delft-Rijswijk op het gebied van ICT-beheer (bedrijfsvoering). Deze GRB is opgericht om de IT-infrastructuur en werkplek van de gemeente Delft en Rijswijk onder te brengen om daarmee kwetsbaarheid te verminderen, kwaliteit te verhogen en kosten te beperken. Beide gemeenten voeren zelf applicatiebeheer en functioneel beheer uit. Het bestuur van de GRB Delft-Rijswijk stelt het ICT-pakket vast gericht op werkplek, netwerk en hosting. Dit pakket bevat zowel gezamenlijke diensten als diensten per gemeente. Deze bedrijfsvoeringsorganisatie (type 'lichte' GR) kent geen eigen (vrije) exploitatieruimte, gaat geen leningen aan en kent geen eigen vermogen. 

Vestigingsplaats Delft
Doel / openbaar belang

Efficiëntie in effectief ICT-beheer (bedrijfsvoering) van voldoende kwalitatief niveau.

Deelname wel/niet verplicht

geen verplichting tot deelname

Ontwikkelingen

Vanaf 2024 zijn nieuwe afspraken gemaakt over de diensten en het kwaliteitsniveau. Bij deze herziening van de dienstverleningsovereenkomst zijn heldere afspraken gemaakt met als doel meer inzicht en overzicht te creëren. De ontwikkelingen rond ICT gaan snel, met name als het gaat om werken in de cloud. Steeds meer applicaties worden als dienstverlening afgenomen (verSaasing: software as a service). De betekenis hiervan voor de GRB en de mogelijke ontwikkeling naar een regieorganisatie zullen de komende jaren verder worden afgestemd met de deelnemers.

Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Voor de risico's in IT-beheer zoals cyberattacks zie paragraaf bedrijfsvoering en de paragraaf Weerstandsvermogen - risicoprofiel. Risico voor de GRB is de dienstverlening aan te laten sluiten op de wensen en eisen van de deelnemers (en eventuele verschillen tussen de deelnemers) in een snel veranderende wereld.

Programma Overhead
Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling: bedrijfsvoeringsorganisatie

Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 0 € 0
Vreemd vermogen € 753.887 € 1.368.643
Resultaat € 0 € 0
Financieel belang    
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2025) € 1.104.877  
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote n.vt. n.vt.
Netto schuldquote n.vt. n.vt.
Solvabiliteit n.vt. n.vt.
Structurele exploitatieruimte n.vt.

n.vt.

 

Privaatrechtelijke organisaties (coƶperatie en vennootschappen)

Terug naar navigatie - Privaatrechtelijke organisaties (coƶperatie en vennootschappen)

 

Coöperatief Beheer Groengebieden Midden-Delfland (CBG)

Algemene informatie  In 2019 is het Coöperatief Beheer Groengebieden Midden-Delfland  (CBG) opgericht als opvolger van het Recreatieschap Midden-Delfland. Overige deelnemers zijn de gemeenten Midden-Delfland, Maassluis, Schiedam, Vlaardingen en Westland. De uitvoering van de taken is opgedragen aan Staatsbosbeheer. De deelnemende partijen hebben daarvoor een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Behalve de
deelnemende partijen draagt de provincie Zuid-Holland via een subsidie bij aan het beheer van de groengebieden.
Vestigingsplaats Gemeente Midden-Delfland
Doel / openbaar belang

De coöperatie heeft als doel gezamenlijk met aanliggende gemeenten de belangen te behartigen van natuur, landschap en openlucht recreatie en het beheer, onderhoud en exploitatie van de natuur- en recreatiegebieden in Midden-Delfland. De gebieden die de gemeente Delft in beheer bij de CBG heeft ondergebracht zijn het Abtswoudse Bos, het Ackerdijkse Bos en de Kerkpolder. 

Ontwikkelingen
  • In de begroting 2024 is voorgenomen het geprognosticeerde exploitatietekort (€ 244.000) ten laste te brengen van het eigen vermogen (voor omvang: zie hieronder). Er wordt ondertussen gewerkt aan structurele verbetering van het exploitatieresultaat. De indexatie is, na enkele jaren niet, in 2024 weer wel toegekend, vanwege de reële prijsstijgingen waar CBG mee te maken heeft.
  • Kwaliteitsimpuls voor Midden-Delfland waaronder het Abtswoudse Bos
  • Versterken ecologische waarde van Kerkpolder voor amfibieën en insecten door aanleg van paddenpoelen en beheermaatregelen.
  • In samenhang met het Bijzonder provinciaal Landschap Midden Delfland, het versterken van de recreatieve waarde in de gebieden. Hiervoor wordt een recreatievisie opgesteld.
Rol van de gemeente t.o.v. verbonden partij

De gemeente is actief lid van de coöperatie en draagt haar deel bij aan de exploitatie.

Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Risico's zijn beperkt door langjarige samenwerking met Staatsbosbeheer voor de uitvoering.

Er is nog geen zekerheid over de bijdrage van de provincie op basis van een vaste boekjaarsubsidie, die tot en met 2025 is gegarandeerd.

Programma Duurzame stad (groen, blauw & gezond)
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 4.648.907 € 4.752.316
Vreemd vermogen € 3.807.081 € 3.405.800
Resultaat € 17.854 € 207.962
Financieel belang 17%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2025) € 303.700  
     
Financiële kengetallen    
Bruto schuldquote 142% 120%
Netto schuldquote n.vt. n.vt.
Solvabiliteit 45% 58%
Structurele exploitatieruimte n.vt. n.v.t.

 

Yes!Delft BV (Young Entrepreneurs society Delft) 

Algemene informatie

Yes!Delft is een BV waarin de gemeente minderheidsaandeelhouder is. TU Delft Services BV (TU Delft) en de Erasmus Universiteit zijn eveneens aandeelhouders.

Vestigingsplaats Delft
Doel / openbaar belang

Aantrekken, behouden en vernieuwen bedrijvigheid. Ondersteunen studenten, professionals, wetenschappers in het succesvol oprichten van een eigen onderneming met een technologisch product of proces als basis.

Ontwikkelingen

Sinds 2023 levert Erasmus Universiteit haar jaarlijkse aandeelhoudersbijdrage van € 150.000 via een agiostorting (in plaats van een financiële bijdrage zoals in voorgaande jaren). De middelen uit de agiostorting staan ter beschikking van YES!Delft ter dekking voor het te verwachten structurele negatieve exploitatieresultaat de komende jaren. Naast dit boekhoudkundige negatieve exploitatieresultaat kent YES!Delft sinds 2023 ook uitdagingen in de exploitatie, een mogelijk feitelijk exploitatietekort. Aan de hand van de in 2023 vastgestelde strategie zet YES!Delft zich in om aanvullende financieringsbronnen te kunnen benutten. We blijven in gesprek met YES! Delft over haar financiële positie. 

Rol van de gemeente t.o.v. verbonden partij

De gemeente draagt bij in kapitaal en exploitatie.

Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Het jaar 2023 is met een negatief financieel resultaat afgesloten. Het risico is reëel dat financiering van YES!Delft op de langere termijn een bestuurlijk aandachtspunt zal blijven.  

Programma Economie en vastgoed
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 660.000 € 244.000
Vreemd vermogen € 1.281.000 € 798.000
Resultaat € -565.000  
Aandelen kapitaal € 18.000  
Financieel belang 20% (=gestort aandelenkapitaal)  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage 2024 € 150.000   

 

Innovation Quarter BV

Algemene informatie

Innovation Quarter BV is sinds 2014 de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland. Aandeelhouders zijn ministerie van Economische Zaken en Klimaat, provincie Zuid-Holland, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag (HEID), gemeenten Rotterdam, Leiden, Delft, Den Haag, Dordrecht en Westland, Technische Universiteit Delft, Libertatis Ergo Holding (Universiteit Leiden), Erasmus MC Holding, Leids Universitair Medisch Centrum

Vestigingsplaats Den Haag
Doel / openbaar belang

De economische structuur van de regio duurzaam versterken en het innovatief vermogen van Zuid-Holland ontsluiten. Door: aantrekken, behouden en vernieuwen van bedrijvigheid in de provincie. 

Ontwikkelingen

Eind 2023 heeft de gemeente Delft voldaan aan de in 2021 via notariële akte vastgestelde kapitaalstorting. Daarmee is het belang van de gemeente Delft 2,578%.

InnovationQuarter heeft in 2023 een meerjarenstrategie opgesteld die de richtlijn vormt voor hun werkzaamheden de komende jaren tot aan 2026. IQ richt zich op de maatschappelijke vraagstukken op het gebied van Duurzaam & Schoon, Slim & Veilig en Groen & Gezond om zo businesskansen voor vandaag en morgen te ontwikkelen.

Rol van de gemeente t.o.v. verbonden partij

De gemeente draagt bij in kapitaal en exploitatie.

Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

In de jaarrekening 2023 zijn door de accountant geen materiële onzekerheden ten aanzien van de continuïteit geïdentificeerd. 

Programma Economie en vastgoed
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 95.384.000 € 117.630.000
Vreemd vermogen € 35.355.000 €    36.956.000
Resultaat € 6.453.000  
Aandelen kapitaal € 125.836.000  
Financieel belang 2,578 %  
Verstrekte garanties / geldleningen n.v.t.  
Omvang van de bijdrage 2024 € 215.000  

 

Delft Support BV

Algemene informatie

Delft Support BV is uitvoerder van gemeentelijke taken in het sociaal domein met 100% van de aandelen in eigendom van de gemeente. Delft Support vormt de lokale toegangsorganisatie voor de inzet van jeugdhulp en begeleiding en voorzieningen vanuit de Wmo.

Vestigingsplaats Delft
Doel / openbaar belang

Zelfstandig en onafhankelijk kunnen beslissen over inzet van jeugdhulp en begeleiding en voorzieningen vanuit de Wmo met efficiënte bedrijfsvoering.

Rol van de gemeente t.o.v. de
verbonden partij

Opdrachtgever wettelijke taken op domein jeugd en wmo en enig aandeelhouder

Ontwikkelingen Landelijke ontwikkelingen zoals Hervormingsagenda, Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de nog komende Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) hebben invloed op de uitvoering van de diverse wetten door Delft Support
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Met Data Protection Impact Assesment (DPIA) zijn risico's voor databeveiliging in beeld gebracht en maatregelen genomen; met behulp van risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) de risico's voor het personeel in kaart gebracht en maatregelen genomen en deels in voorbereiding. Het risico voor de uitvoeringsorganisatie bestaat met name uit een mogelijk tekort aan personeel als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt.

Programma Gezonde en veilige stad
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 100 € 100
Vreemd vermogen € 0 € 0
Resultaat € 0 € 0
Aandelen kapitaal € 100 € 100
Financieel belang 100% 100%
Verstrekte garanties / geldleningen geen geen
Omvang van de bijdrage (2025) € 15.954.467  

 

Werkse! Holding BV

Algemene informatie

Werkse! Holding BV (100% dochteronderneming van de gemeente) is een onderdeel van Werkse! Organisatie, waar ook de gemeentelijke afdeling Werk en Inkomen onder valt. De taken omvatten: ontwikkelen, plaatsen en begeleiden van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Werkse! voert in opdracht ook taken uit voor gemeenten Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland.

Vestigingsplaats Delft
Doel / openbaar belang

Op bestuurlijke afstand ondernemend kunnen optreden in opdrachtverwerving voor arbeid voor de doelgroep.

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Opdrachtgever van gemeentelike taken en enig aandeelhouder.

Ontwikkelingen
  1. Afbouw sociale werkvoorziening (WSW) en opbouw Beschut Werk (BW);
  2. Convenant Doeltreffend samenwerken met ondersteunende organisaties in het sociaal domein en met werkgevers;
  3. Zorghub; 
  4. Duurzaamheid en Topwerkgeverschap.
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Wijziging taakopdracht met onvoldoende kostendekkende middelen van Rijk, economische verschuiving met onvoldoende arbeidspoteniteel voor doelgroep, wijziging samenstelling participatiebestand bemoeilijkt plaatsing op betaald werk. Voor de organisatie bestaat risico op digitale criminaliteit (hacks, datagijzeling) en tekort aan personeel voor de taakuitvoering.

Programma Werk en inkomen / Begeleide participatie en Arbeidsparticipatie
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 2.300.000 € 2.400.000
Vreemd vermogen € 2.200.000 € 2.100.000
Resultaat € 196.000 € 120.000
Aandelen kapitaal € 90.000 € 90.000
Financieel belang 100% 100%
Verstrekte garanties / geldleningen geen geen
Omvang van de bijdrage (2024) € 20.904.201  

 

ParkerenDelft BV

Algemene informatie

ParkerenDelft BV (voorheen Parking Delft of Integraal Parkeerbedrijf Delft) is 100% dochteronderneming van de gemeente.

Vestigingsplaats Delft
Doel / openbaar belang

Uitvoeren van het parkeerbeleid Delft en de exploitatie van parkeergarages.

Rol van de gemeente tov de verbonden partij

Enig aandeelhouder én opdrachtgever straatparkeren en garageparkeren.

Ontwikkelingen Parkeren Delft voert een dialoog met de stad om te kijken waar kansen en /of verbeteringen zijn op het vlak van parkeren. De bezettingsgraden van de garages zijn weer op het niveau van vóór de coronatijd. De gemeente werkt aan een parkeertransitie.
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Risico op waarde aandelen en de garantiestelling / financiering. 

De parkeertransitie draagt positief bij aan de bezetting van de garages en beperkt aldus het financiële risico. De businesscase blijft echter een punt van aandacht. De uitvoerende taken op het gebied van straatparkeren zijn middels een dienstverleningsovereenkomst (DVO) door de gemeente belegd bij ParkerenDelft BV. Uit risico-inventarisatie in 2024 komen risico's naar voren met betrekking tot de business case: zoals structurele daling parkeervraag groter dan groei stad en bezoekers) en tot de operatie (integriteit en beschikbaarheid data ivm parkeervergunningen, onvoldoende gekwalificeerd personeel, incidenten met de garages als brand of overstroming).   

Programma Bereikbare stad / Parkeren
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € -11.300.000 €-11.500.000
Vreemd vermogen € 70.100.000 € 68.600.000
Resultaat € -337.925  
Aandelen kapitaal € 90.000  
Financieel belang 100%  
Verstrekte garanties / geldleningen (2024) € 12,9 miljoen / € 44,5 miljoen € 11,7 miljoen / € 43,5 miljoen
Omvang van de bijdrage (2025)

€ 2.563.000 voor activiteiten straatparkeren
(Dienstverlenings- overeenkomst)

 

 

Stedin Holding NV

Algemene informatie Stedin NV is energielevering en -infrastructuurbedrijf in overheidshanden. In totaal 42 gemeenten zijn de aandeelhouder van deze N.V.
Vestigingsplaats Rotterdam
Doel / openbaar belang

Netwerkbedrijf

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Publieke aandeelhouder (netwerk in de gemeente)

Ontwikkelingen

Gezien de energietransitie zal Stedin in de toekomst grote investeringen moeten gaan doen. December 2023 is de rijksoverheid aandeelhouder geworden bij Stedin met aandelen ter waarde van € 500 miljoen. Tevens zijn er enkele gemeenten in het verzorgingsgebied van Stedin toegetreden. Hierdoor is het aandelenbelang van de gemeente Delft gedaald van 2,15% naar 2,135%. Dividend voor de komende jaren zal zich bewegen tussen ongeveer de € 1 miljoen en de € 1,5 miljoen voor de gemeente Delft, naast de uitkering per jaar voor de cumulatief preferente aandelen van € 146.000 .

Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
Risico op waarde aandelen en lager / geen dividend. Stedin houdt de vraag naar energie(stroom) niet bij voor wat betreft de infrastructuur.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm Naamloze vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 3,3 miljard € 3,3 miljard
Vreemd vermogen € 4,8 miljard € 5,2 miljard
Resultaat € 44 miljoen  
Aandelen kapitaal

121.380 aandelen circa € 100 nominaal. Niet op de balans geactiveerd

 
Financieel belang 2,135 % gestort aandelenkapitaal.
Ontvangen dividend over boekjaar 2023: uitkering regulier dividend voor Delft € 1.119.123 . Tevens te ontvangen dividend over de cumulatief preferente aandelen voor Delft over 2023 € 146.391.
Verstrekte garanties / geldleningen geen geen
Omvang van de bijdrage

n.v.t.

 

 

Evides NV

Algemene informatie

Aandeelhouder Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) die 50% aandeelhouder is van Evides N.V.. Deze groep bestaat uit 17 gemeenten in Zuid-Holland. De andere 50% is in bezit van Agua B.V. met als aandeelhouders de provincie Zeeland, 13 Zeeuwse gemeenten, 2 Brabantse gemeenten en 1 Zuid-Hollandse gemeente.

Vestigingsplaats Rotterdam
Doel / openbaar belang

Beheren en exploiteren van een waterbedrijf

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Aandeelhouder met in totaal 32 gemeenten en provincie Zeeland, waarmee Evides N.V. geheel in overheidshanden verkeert.

Ontwikkelingen Evides zal de komende jaren veel gaan investeren om de beschikbaarheid en kwaliteit van het drinkwater te kunnen blijven garanderen. Dit zal een neerwaarts effect hebben op het uit te keren dividend de komende jaren. De huidige prognose van Evides is dat het dividend vanaf 2025 de helft zal zijn van eerdere jaren.
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
Evides heeft zes prioritaire risico's vastgesteld: 1. Cybersecurity incident; 2. Gebrek aan grondstoffen, bouwmateriaal en chemicaliën (nieuw); 3. Ernstig ongeval; 4. Personeelstekort (nieuw); 5. Non-compliance ten aanzien van biologische stabiliteit; 6. Verscherpte normstelling PFAS.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm Naamloze vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 535 miljoen € 558 miljoen
Vreemd vermogen € 703 miljoen € 727 miljoen
Resultaat € 47,9 miljoen  
Aandelen kapitaal € 431.000  
Financieel belang 5,8% gestort aandelenkapitaal (in GBE die 50% heeft van Evides N.V.)
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage n.v.t.  

 

BNG Bank NV (Bank voor Nederlandse gemeenten)

Algemene informatie

De BNG Bank is een bank ten dienste van de overheid en Delft neemt deel sinds de oprichting in 1914. Aandeelhouders zijn gemeenten door het hele land en de rijksoverheid is de grootste aandeelhouder met 49% van de aandelen.

Vestigingsplaats Den Haag
Doel / openbaar belang

De BNG Bank draagt met haar dienstverlening bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten voor de financiering van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Aandeelhouder sinds de oprichting en klant bij de bank.

Ontwikkelingen De BNG Bank gaat haar kantoor in Den Haag de komende jaren grondig renoveren.
Risico's (Financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
Beperkt risico. Waarde van aandelen niet geactiveerd. Jaarlijks dividend is beperkt.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm Naamloze vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2023) Eindstand (31-12-2023)
Eigen vermogen € 4,33 miljard € 4,60 miljard
Vreemd vermogen € 0 € 0
Resultaat € 300 miljoen  
Aandelen kapitaal 47.385 aandelen van € 2,50. Niet op de balans geactiveerd  
Financieel belang

0,085% van het geplaatst aandelen kapitaal. Te ontvangen dividend € 102.351 .
De BNG Bank zal 50% van het netto resultaat uitkeren in de vorm van dividend.

Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage n.v.t.  

 

Subsidie

Terug naar navigatie - Subsidie

Subsidiebeleid

Subsidie is de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.

In deze paragraaf zijn opgenomen

  1. de hoofdlijnen van het beleid en de ontwikkeling in de subsidiesystematiek voor het verlenen van subsidies (uitgaande subsidies);
  2. de uitgangspunten voor te ontvangen subsidies (inkomende subsidies).

Uitgaande Subsidies

In deze subparagraaf zijn de hoofdlijnen van het beleid opgenomen voor het verlenen van subsidies en ontwikkelingen in de subsidiesystematiek.

Subsidiesystematiek
De Delftse subsidiesystematiek bestaat uit de Algemene Subsidieverordening Delft 2024 (ASV), de Verordening financiële en materiële gelijkstelling onderwijs, de Subsidieregeling gemeente Delft 2024, de Subsidieregeling Maatschappelijke initiatieven gemeente Delft 2024, de Subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleid en voorschoolse voorzieningen, Subsidieregeling Ondersteuning Nationaal Programma Onderwijs Delft, Subsidieregeling Delfts Sportakkoord. De ASV, en de FIMA voor het onderwijs, bieden samen met de Algemene wet bestuursrecht het wettelijk kader voor de subsidieverlening. De subsidieregelingen omvatten praktische en specifieke spelregels voor het verlenen van de subsidies. Het is een middel om het door de raad vastgestelde beleid uit te voeren.

Daarnaast lenen zich een aantal subsidies ervoor om op de begroting op te nemen; de begrotingssubsidies. De subsidieontvanger, het maximale bedrag en een korte omschrijving van de activiteiten worden in dit geval vastgesteld in de begroting. Een begrotingspost subsidie wordt gebruikt in het geval er maar een enkele partij in aanmerking komt voor de subsidie en er anders een aparte regeling vastgesteld zou moeten worden om de activiteiten van deze partij te subsidiëren. 

Subsidieregeling gemeente Delft 2024

Deze regeling bestaat uit een aantal hoofdstukken die concrete doelstellingen en activiteiten omschrijven waarvoor er subsidie aangevraagd kan worden. Daarnaast zijn de voorwaarden en criteria rondom de subsidieaanvraag uitgewerkt per hoofdstuk:

  • Jeugd
  • Onderwijs
  • Onderhoud Speeltuinen
  • Cultuur
  • Evenementen
  • Economie
  • Schuldhulpverlening
  • Armoedebestrijding
  • Straatfeesten
  • Oud papier
  • Eenzaamheid
  • Onderhoud monumentale bomen
  • Positieve gezondheid
  • Delft West
  • Anit-discriminatie
  • Overige subsidie die bijdragen aan de doelstellingen het behoud en verbetering van Delft en bevorderen van de verbinding in Delft.

Subsidieregeling maatschappelijke initiatieven gemeente Delft 2024

Deze subsidie wordt verleend voor incidentele activiteiten en projecten die bijdragen aan de gemeentelijke doelen én die gericht zijn op:

  • Participatie van inwoners van Delft
  • Eigen kracht van inwoners van Delft
  • Sociaal klimaat en veiligheid in Delft
  • Duurzaamheid en het Delftse milieu
  • Versterken van de eigen kracht van de organisatie van de subsidieontvanger.

Subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleid en voorschoolse voorzieningen

Het doel van deze subsidieregeling is:

  • het bevorderen van gelijke en optimale ontwikkelkansen voor alle Delftse peuters en basisschool leerlingen;
  • het stimuleren van activiteiten die gericht zijn op de ontwikkeling, coördinatie, uitvoering en/of kwaliteitsverbetering van activiteiten die aanvullend zijn op het aanbod voor- en vroegschoolse educatie in Delft en die bijdragen aan het voorkomen dan wel terugdringen van onderwijsachterstanden bij Delftse peuters en basisschoolleerlingen.

Subsidieregeling Ondersteuning Nationaal Programma Onderwijs Delft

Deze subsidie wordt verleend voor zover zij bijdraagt aan het wegnemen van opgelopen vertragingen in de ontwikkeling van kinderen en jongeren uit het Delftse onderwijs als gevolg van de coronapandemie.

Subsidieregeling Delfts Sportakkoord

Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van deelname aan sport- en beweegactiviteiten en het bestendigen daarvan als onderdeel van een gezonde leefstijl.

Begrotingssubsidies
In de onderstaande lijsten zijn de namen opgenomen van organisaties die in 2025 begrotingssubsidie kunnen aanvragen, gerangschikt naar programma. Met het vaststellen van de begroting wordt per organisatie het maximale bedrag aan begrotingssubsidie voor 2025 bepaald. Binnen het maximale bedrag mag het college besluiten over het verstrekken van begrotingssubsidie. 
In alle gevallen betreft het bij de hiervoor beschreven situaties het omzetten van regulier programmabudget in subsidiebudget. De gevolgen van deze wijzigingen voor het financieel beeld zijn neutraal.

Programma Subsidieontvanger Activiteiten Subsidiebedrag
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting DOK Stichting DOK ontvangt subsidie voor de volgende activiteiten:
-    Taaleducatie
-    Taalhuis
-    Informatiepunt Digitale Overheid
-    Cultuurhelden
-    DOK centrum - cultuureducatie
€ 4.828.622
Samenleven, onderwijs en cultuur ROC Mondriaan ROC Mondriaan ontvangt subsidie 'Doe weer mee'. € 10.000
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Buytendelft Stichting Buytendelft ontvangt een exploitatiesubsidie voor het openhouden van de stadsboerderij en waterspeeltuin, het verzorgen van dieren en het onderhouden van de dierverblijven en het bieden van een leerzame omgeving voor (met name) gezinnen met jonge kinderen. € 95.000
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Kinderboerderij en waterspeeltuin Tanthof Stichting Kinderboerderij Tanthof ontvangt een exploitatiesubsidie voor het openhouden van de stadsboerderij en waterspeeltuin, het verzorgen van dieren en het onderhouden van de dierverblijven en het bieden van een leerzame omgeving voor (met name) gezinnen met jonge kinderen. € 95.000
Samenleven, onderwijs en cultuur Sportraad van Delft De Sportraad van Delft ontvangt subsidie voor :
-    Het huldigingsbeleid
-    Het organiseren vereniging ondersteunende activiteiten:
-    Organisatie Nationale Sportweek
-    Het ontplooien nieuwe activiteiten
-    Themabijeenkomsten
-    Kwartaalpublicatie Delft op Zondag
-    Vacatiegelden bestuur
-    Administratieve ondersteuning
€ 16.249
Samenleven, onderwijs en cultuur Sportfondsen Delft B.V. Sportfondsen krijgt subsidie voor de exploitatie van het Sportfondsenbad Weteringlaan. € 247.000
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Omroep Delft Stichting Omroep Delft krijgt subsidie voor het creëren en onder de aandacht brengen van lokaal nieuws in beeld en geluid door middel van radio, TV en een interactieve website. € 150.000
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Reservefonds de VAK De VAK krijgt subsidie voor cultuureducatie in de vrije tijd, het cursusaanbod en OPEN. € 953.000
Samenleven, onderwijs en cultuur Theater De Veste Theater de Veste krijgt subsidie voor het organiseren van theatervoorstellingen. € 2.488.496    
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Open Monumentendag Delft Stichting Open Monumentendag Delft krijgt subsidie voor het organiseren van Open Monumentendag in Delft. € 31.110
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Sportaccommodatie Concordia Stichting Sportaccommodatie Concordia krijgt subsidie voor de exploitatie en onderhoud van de golfbaan. € 49.014
Samenleven, onderwijs en cultuur Korfbalvereniging Fortuna Delft Korfbalvereniging Fortuna krijgt subsidie voor het onderhoud van de korfbalvelden. € 11.169
Samenleven, onderwijs en cultuur Kynologenclub Delft en omstreken Kynologenclub Delft en omstreken krijgt subsidie voor het onderhoud van het hondensportterrein. € 5.031
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Sportpark Biesland Stichting Sportpark Biesland krijgt subsidie voor het onderhoud van de korfbalvelden en rugbyvelden. € 51.563
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting DelftsPeil Stichting DelftsPeil krijgt subsidie voor de uitvoering van verschillende culturele activiteiten en projecten voor en met bewoners van Delft en omstreken, waaronder ook kwetsbare doelgroepen. De activiteiten hebben een positieve impact op bewoners en dragen bij aan sociale inclusie, cultuurparticipatie en talentontwikkeling. Deze activiteiten beslaan diverse wijk- en Stadsprojecten, advisering en ondersteuning nieuwe initiatieven en Cultuurhuis Delft met inzet van cultuurcoaches (combinatiefunctionarissen). € 350.000    
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Delft Urban Sports Stichting Delft Urban Sports krijgt subsidie voor het beheer van het skatepark. € 47.000     
Samenleven, onderwijs en cultuur Delftse Werkgroep Homoseksualiteit Delftse Werkgroep Homoseksualiteit (DWH) krijgt subsidie voor het geven van voorlichting, het organiseren van kennismakingsgroepen en het (mede) organiseren van evenementen. Met deze activiteiten vergroot DWH de zichtbaarheid en bevordert het de bewustwording en acceptatie van LHBT+’ers in de regio Delfland. € 15.000
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Scholengroep Spinoza Stichting Scholengroep Spinoza ontvangt subsidie voor Expertisecentrum ISK Delft voor activiteiten gericht op passende begeleiding van NT-2 leerlingen met taalachterstand op de scholen van voortgezet (speciaal) onderwijs.  € 50.000 
Schone en veilige stad Stichting Slachtofferhulp Nederland Stichting Slachtofferhulp Nederland krijgt subsidie voor het verlenen van (na)zorg bij rampen of calamiteiten, de 1-loketfunctie in Delft en een 24/7 piketregeling voor eerste opvang van slachtoffers of nabestaanden. € 41.055
Schone en veilige stad Stichting Halt Stichting Halt krijgt subsidie voor het geven van voorlichtingen op bo, vo en so scholen in Delft over de volgende onderwerpen:
-    Invloed van de groep
-    Online veiligheid
-    Online fraude en cybercriminaliteit
-    Geweld en wapenbezit
€ 11.500
Gezonde en sociale stad Brijder Verslavingszorg Brijder Verslavingszorg krijgt subsidie voor de activiteiten rondom verslavingspreventie
en verslavingszorg.
€ 700.000 
Gezonde en sociale stad Stichting KesslerPerspektief Stichting KesslerPerspektief krijgt subsidie voor de vrouwen opvang, begeleiding tijdelijk huisverboden en ambulante begeleiding huiselijk geweld.  € 1.885.000
Gezonde en sociale stad Stichting KesslerPerspektief Stichting KesslerPerspektief krijgt subsidie voor de maatschappelijke opvang namens de DWO-regio, Delft, Westland, Pijnacker-Nootdorp en Midden-Delfland de wettelijke taak op het gebied van Maatschappelijke Opvang (opvang en begeleiding dak- en thuislozen) uitvoert. € 3.800.000 
Gezonde en sociale stad GGZ Rivierduinen Het Centrum Seksueel Geweld (CSG) Zuid-Holland is ondergebracht bij GGZ Rivierduinen en krijgt subsidie (vanuit DUVO- middelen) voor het verlenen van de juiste hulp aan slachtoffers van seksueel geweld. € 75.500
Gezonde en sociale stad Stichting Jeugdgezondheidszorg ZHW Stichting Jeugdgezondheidszorg ZHW krijgt subsidie voor de activiteiten:
-    Basispakket JGZ
-    Rijksvaccinatieprogramma
-    Basispakket JGZ flexibel
€ 3.100.000
Gezonde en sociale stad Stichting Exodus Nederland Stichting Exodus Nederland ontvangt subsidie voor het organiseren van nazorg voor ex-gedetineerden: afspraken maken over sociale re-integratie en inschakelen van partijen in Delft voor uitvoering hiervan. € 48.000
Gezonde en sociale stad;
Samenleven, onderwijs en cultuur
Stichting JESS Stichting Jess krijgt subsidie voor JIT. Het JIT leidt zorgmijdende (dreigende) dakloze jongeren toe naar het juiste zorgloket). € 121.000 
Duurzame stad Stichting Duurzaamheidscentrum De Papaver Stichting Duurzaamheidscentrum De Papaver krijgt subsidie voor de Klimaatmaat en Natuur- en milieueducatie. € 352.500
Economie en vastgoed Ondernemersfonds Delft De gemeente legt een opslag op de onroerendezaakbelasting niet-woningen die door het Ondernemersfonds worden besteed.  € 1.300.000
Werk en inkomen Stichting Voedselbank Delft Stichting de Voedselbank krijgt een exploitatiesubsidie. € 35.000

In 2025 is in totaal circa € 37 miljoen beschikbaar voor alle uitgaande subsidies samen. 

Inkomende subsidies

Delft ziet en benut kansen om bij Rijk, provincie, regio (MRDH) en EU subsidies binnen te halen voor de eigen ambities en beleidsdoelstellingen. Het Subsidie Servicepunt (SSP) vervult hierin een centrale adviserende, ondersteunende en monitorende rol naar de beleids- en uitvoeringsafdelingen. Hierbij adviseert het SSP ook in de afweging om wel/geen aanvraag in te dienen met het oog op de langere termijn (onder meer uitvoeringsgereedheid, eigen bijdrage, capaciteit). Naast het adviseren en ondersteunen van het aanvraagproces voorziet het SSP ook in de voorlichting (en ondersteuning waar gewenst) van de administratieve processen na toekenning tot en met verantwoording. Door het SSP is het onderzoek naar mogelijke subsidies een actief onderdeel van de bedrijfsvoering, gemeentebreed.