Wet Open Overheid

Wet Open Overheid

Terug naar navigatie - Wet Open Overheid

De Wet open overheid (Woo), is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo is op 1 mei 2022 in werking getreden. Met deze nieuwe wet is een belangrijke stap gezet naar een opener overheid. Hoofdonderdelen van de Woo zijn: passieve openbaarmaking, actieve openbaarmaking en informatiehuishouding op orde. Passieve openbaarmaking betekent dat de gemeente op verzoek openbaar maakt (denk aan de oude Wob-verzoeken) en actief betekent dat de gemeente vanuit zichzelf de informatie openbaar maakt. Ook is één van de verplichtingen om in de begroting aandacht te schenken aan de beleidsvoornemens over de uitvoering van de Woo. Deze paragraaf is de invulling van die verplichting. 

Actieve openbaarmaking
In 2025 zorgen we ervoor dat we voldoen aan de verplichte actieve openbaarmaking. Gefaseerd zullen verschillende informatiecategorieën komend jaar verplicht actief openbaar gemaakt dienen te worden. Dit betekent dat we de processen waarin deze informatie voorkomt aansluiten op ons publicatieplatform wat we naar verwachting in Q4 van 2024 opleveren.  

Dit gaat gepaard met het actief bewust maken van de organisatie dat hun werkzaamheden steeds meer onderhevig zijn aan verplichte actieve openbaarmaking.  

Passieve openbaarmaking
Het komende jaar kijken we actief naar hoe we het proces van passieve openbaarmaking kunnen verbeteren. We analyseren de Woo-verzoeken die we hebben gehad om mogelijke knelpunten te ontdekken die zorgen voor een gebrekkige uitvoering. Hier kunnen we vervolgens van leren om zo het proces te verbeteren. 

Daarnaast werken we als organisatie aan de verbetering van ons informatiebeheer zodat de terugvindbaarheid van onze informatie verbetert. Op die manier kunnen we sneller voldoen aan verzoeken voor passieve openbaarmaking.  

Informatiehuishouding op orde
Om goed te kunnen voldoen aan zowel de passieve als de actieve openbaarmaking is het van belang dat onze informatiehuishouding op orde is. Om dit te realiseren zetten we komend jaar in op een aantal aspecten. Zo kijken we middels een project naar hoe we beter kunnen samenwerken met informatie. We kijken hier naar de inrichting van de applicaties waarin we informatie opslaan en beheren. Dit geldt voor zowel generieke als taak specifieke applicaties. We zorgen dat de inrichting beter aansluit bij de manier van werken van de collega’s. Dit zorgt voor een verbetering van terugvindbaarheid van onze informatie.  

Tevens besteden we komend jaar actief veel aandacht het verbeteren van het bewustzijn en vaardigheden op het gebied van informatiebeheer. We hebben op dit vlak de afgelopen jaren mooie stappen gezet maar gaan hier de komende jaren verder mee.  

Vanuit de afdeling Erfgoed krijgt de gemeente hierbij expertise als het gaat om verbetering van het informatiebeheer en de duurzame toegang tot belangrijke overheidsinformatie te borgen .