Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

Overhead

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Om inzicht te geven in de totale kosten voor de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces hebben we een apart overzicht gemaakt van de overhead. Bij de programma's zijn de kosten van het primaire proces opgenomen.

De overhead bestaat uit:

  • leidinggevenden primair proces (hiërarchisch): het betreft alle hiërarchisch leidinggevenden in het primaire proces (projectleiding valt hier buiten)
  • financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie: het gaat om functies als controllers, financieel adviseurs en specialisten, planning & control, financiële verantwoording, administratieve organisatie, risicomanagement, (EDP) auditing, interne kwaliteitszorg, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie
  • P&O/HRM: salarisadministratie, P&O/HRM-advies, organisatie- en formatieadvies, ondersteuning ondernemingsraad, mobiliteitscentrum, coaching, leren en ontwikkelen, bedrijfsmaatschappelijk werk, arbeidsomstandigheden, recruitment, arbeidsvoorwaarden, HR-control
  • Inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement)
  • Communicatie: interne en externe communicatie, met uitzondering van klantcommunicatie
  • Juridische zaken: juridische medewerkers die op de bedrijfsvoeringsafdeling werken of belast zijn met een bedrijfsvoeringstaak op een afdeling
  • Huisvestingskosten niet direct gerelateerd aan het primaire proces.

Zie voor verdere informatie de paragraaf Bedrijfsvoering.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Op basis van de hierboven beschreven afbakening bestaat de overhead uit de volgende posten:

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Baten 7.458 7.458 7.458 7.458
Lasten 54.039 52.873 52.902 52.476

Specificatie overhead

Terug naar navigatie - Specificatie overhead

 

 

(bedragen × 1.000) Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Directie 777 782 744 744
Bestuur en controlling 8.575 8.455 8.317 8.316
Management beleidsafdelingen 2.272 2.272 2.272 2.272
Gemeentelijke huisvesting 7.271 7.050 7.056 7.057
Interne dienstverlening 26.043 25.212 25.419 25.426
Gemeentebrede personele uitgaven 1.442 1.442 1.435 1.000
Riskmanagement en verzekering 202 202 202 203
Resultaat na bestemming 46.582 45.415 45.445 45.018

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - Overzicht mutaties
(bedragen × € 1.000) Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Overhead
Reeds besloten:
Stand Programmabegroting 2024-2027 -43.492 -43.111 -42.783 -42.434
Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2024
Gemeentefonds - septembercirculaire 2024 -7 -7
ARB 1 - 2024 212 212 212 212
Kadernota 2024 -239 -114 -114 -114
Nog te besluiten voorstellen:
Gemeentefonds - meicirculaire 2024
- Handelsregister (taakmutatie) 2 2 2 2
Nominale ontwikkeling -1.697 -1.681 -1.671 -1.655
Bestaand beleid
- Aframen stelpost Overhead - opslag extra projecturen 600 305 465
- Facilitaire kosten -900 -900 -900 -900
- Energiekosten 506 506 506 506
- Doorbelaste rente 242 163 80 6
- Overig -736 -736 -736 -736
Actualisering investeringsprogramma (herfasering) -147 -348 -346 -370
Herfasering reserves en voorzieningen
- HNK (budgetneutraal) -325
Totaal - Overhead -46.582 -45.415 -45.445 -45.018

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2024 (-/- € 239.000)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor wetgeving Europese informatiebeveiliging, stadskantoor en vastgoedanalyse (15e begrotingswijziging 2024). 

Nog te besluiten voorstellen:

Nominale ontwikkeling (-/- € 1.697.000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2025. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Financiële positie. 

Aframen stelpost Overhead - opslag projecturen en Facilitaire kosten (-/- € 900.000)
Op meerdere beleidscyclus-momenten is melding gemaakt van overschrijding op de lasten op het budget voor facilitaire kosten (zie Najaarsrapportage 2023 en Jaarstukken 2023). Oorzaken voor de overschrijding zijn:

  • Kostenstijging boven indexatie, 
  • Stijging gas en elektra, 
  • Kostenstijging naar aanleiding van volledige bezetting op het stadskantoor. Dit komt omdat er na een periode van vaker thuiswerken nu meer waarde gehecht wordt aan fysiek met elkaar samenwerken,
  • Kostenstijging door groei van het aantal medewerkers binnen de organisatie.

In de Kadernota 2024 is incidenteel € 300.000 beschikbaar gesteld. Met het voorstel wordt het exploitatiebudget Facilitair structureel verhoogd voor de kosten van  energiecontracten, bouwkundig onderhoud, onderhoud van de installaties, schoonmaak, beveiliging, catering en afvalverwerking. Omdat voor dit budget veel onzekerheden bestaan, wordt nader bezien wordt of de middelen toereikend zijn. Dekking is beschikbaar in de stelposten Overhead - opslag extra projecturen en Nominale ontwikkeling (zie programma Financiën).

Energiekosten (€ 506.000)
In de Najaarsrapportage 2022 is een structureel budget gereserveerd voor de stijging van energiekosten (gas en electra). Het voorstel betreft de verdeling van de gereserveerde middelen over de programma’s.

Doorbelaste rente (€ 242.000)
Dit betreft een correctie van de toegerekende rente. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat rentekosten worden toegerekend aan de taakvelden. Hiermee ontstaat een beter inzicht in de kosten per taakveld en per programma.  De rentelasten worden toegerekend aan de beleidsprogramma’s op basis van een renteomslag (gemiddeld rentepercentage, zie paragraaf Financiering) en de waarde van de activa.

Overig (-/- € 736.000)
Dit betreft diverse financieel technische correcties zoals verschuivingen in de formatie en aanpassing kostenverdeelstaat.

Actualisering investeringsprogramma (herfasering) (-/- € 147.000)
Op basis van de realisatie in 2023 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten). 

HNK (budgetneutraal) (-/- € 325.000)
In lijn met de succesvolle restyling van de lobby, zal in 2025 het vergadercentrum verder worden aangepast. Het gaat om het toepassen van groen, kleur, warmte en extra overlegplekken wat gaat bijdragen aan een inspirerende, moderne en sfeervolle werkomgeving en hiermee aansluit op de behoeften. Gedacht moet worden aan onder meer het vervangen van het tapijt, extra vergadermeubilair, houten lattenpanelen en extra groenvoorziening. Dekking is beschikbaar in de reserve Gemeentelijke huisvesting (zie programma Financiën).

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2023 Jaarschijf 2024 o.v.v. NJR24 Fasering
Overhead 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Het nieuwe kantoor (HNK) 3.012 2.643 100 135 134
ICT Investeringen 13.925 2.316 984 1.058 1.600 6.747 1.220 1.220
IT-vergaderfaciliteiten 80 56 20
Totaal 17.017 5.015 1.104 1.193 1.734 6.747 1.220 1.220
* Investeringen vetgedrukt, zijn gewijzigde investeringen. Zie hoofdstuk Investeringen, onder financiële begroting meerjarenbeeld.

Toelichting op Investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op Investeringen

Het nieuwe kantoor (HNK) (€ 135.000)
Een nieuwe planning van het bestedingsritme heeft geleid tot een herverdeling van de investeringsgelden voor het HNK voor wat betreft de jaren 2024, 2025 en 2026.

ICT Investeringen (€ 1.058.000)
We bieden alle medewerkers de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken. Daarbij hebben we een moderne softwareomgeving nodig. De investeringen in de ICT hangen samen met deze moderne ICT-omgeving en hebben betrekking op geplande gemeentebrede vervangingsinvesteringen voor voornamelijk hard- en software. Op basis van de verwachte uitgaven en lopende aanbestedingsprocedures stellen we meerjarenplanning jaarlijks bij.

Doorberekening Overhead

Terug naar navigatie - Doorberekening Overhead

Na de herziening van het Besluit Begroting en Verantwoording voor gemeenten (BBV) in 2017 nemen we de overheadkosten apart op en vindt geen doorberekening meer plaats naar de taakvelden. Daarmee vervalt de mogelijkheid om integrale kostprijzen in beeld te brengen op basis van de administratie van de baten en lasten per taakveld in de begroting en jaarstukken. Om die reden berekenen we nu de integrale kostprijzen extracomptabel. Extracomptabel is het verwerken van (financiële) gegevens buiten de financiële administratie om. Daarbij houden we rekening met de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan gesloten circuits, investeringen, grondexploitaties, projecten en tarieven. Dit is de grondslag voor de berekening van de overheadkosten voor de tarieven van de taakvelden Reiniging en Riolering en de overheadkosten per fte en per uur, conform de uitgangspunten van de Financiële verordening.

Overhead o.b.v. artikel 12 van de Financiële verordening Bedragen x € 1.000
Totale gemeentelijke lasten
Specificatie gemeentelijke lasten voor de berekening:
Overhead 46.382
Reiniging (excl. kwijtschelding) 14.794
Riolering (excl. kwijtschelding) 11.212
Lasten overige taakvelden 428.319
Totaal 500.707
Gemeentelijk lasten exclusief overhead 454.325
Berekening grondslag Reiniging en Riolering Bruto grondslag en correctie Netto grondslag overhead
Totale lasten Reiniging (incl kwijtschelding) 16.216
Aandeel Avalex 13.650 -/-
Grondslag Reiniging -/- Avalex 2.566
Grondslag Riolering (incl. kwijtschelding) 11.469
Berekening aandeel overhead Reiniging en Riolering Grondslag X Overhead / Lasten (excl. overhead) Aandeel overhead
Aandeel overhead Reiniging -/- Avalex 2.566 x 46.382 / 454.325 262
Aandeel overhead Riolering 11.469 x 46.382 / 454.325 1.171
Aandeel overhead overige tarieven (op basis van personeelsomvang): Aandeel overhead Overhead Te verdelen overhead
Overhead 46.382
Aandeel Reiniging -/- Avalex 262
Aandeel Riolering 1.171 +/+
1.433 -/-
Aandeel overhead voor de overige tarieven 44.949
Berekening personeelsomvang waaraan overhead kan worden toegerekend Aantal FTE
Totale personeelsomvang 910
Personeelsomvang overhead 312 -/-
Personeelsomvang waaraan overhead kan worden toegerekend 598
Aandeel overhead per FTE of per productief uur Te verdelen overhead / Aantal FTE / productief uur 0 Aandeel overhead
Aandeel overhead voor de overige tarieven 44.949 598 75
Aantal uur volgens handboek basisprincipes 1330 56 (in euro's)

Financiën

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het programma Financiën betreft algemene dekkingsmiddelen en omvat de lasten en baten voor de Lokale heffingen, Algemene uitkering, Dividend, Financieringsfunctie, (Treasury), Deelnemingen, Onvoorzien, Overige algemene dekkingsmiddelen en Heffing vennootschapsbelasting. Bij het programma Financiën zijn ook de onttrekkingen en toevoegingen aan reserves opgenomen.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Baten 340.637 327.949 329.031 332.002
Lasten 9.118 6.798 4.857 3.557
Onttrekkingen -28.976 -13.182 -10.454 -6.530
Stortingen 28.055 5.635 4.885 3.906

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

 

(bedragen × 1.000) Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lokale heffingen 40.267 40.257 40.463 40.159
Algemene uitkering 291.991 280.509 282.861 286.293
Dividend 1.693 1.893 1.893 2.293
Saldo financieringsfunctie 211 -33 196 309
Deelnemingen -13 -26 -44 -52
Onvoorzien -100 -100 -100 -100
Overige Algemene dekkingsmiddelen -2.425 -1.245 -992 -355
Heffing vennootschapsbelasting -107 -104 -102 -102
Saldo van baten en lasten 331.520 321.151 324.175 328.445
Onttrekkingen reserves 28.976 13.182 10.454 6.530
Toevoegingen reserves -28.055 -5.634 -4.885 -3.906
Toevoegingen onttrekkingen reserves 921 7.548 5.569 2.624
Resultaat na bestemming 332.441 328.699 329.744 331.069

Toelichting op de begroting

Terug naar navigatie - Toelichting op de begroting

Lokale heffingen
In deze post zijn de opbrengsten en beheerkosten opgenomen van de lokale heffingen zoals de onroerendezaakbelasting (OZB), toeristenbelasting, reclamegelden en de beheerskosten van de Regionale Belasting Groep (RBG).

Algemene uitkering (Gemeentefonds)
Het betreft hier de uitkering uit het gemeentefonds (algemene uitkering, decentralisatie-uitkeringen, integratie-uitkeringen) op basis van de meicirculaire 2024.

Dividend
De gemeente ontvangt dividend van Stedin, Evides en de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).

Saldo Financieringsfunctie
Dit betreft het saldo van de te betalen rente, te ontvangen rente en de toegerekende rente aan de taakvelden.

Deelnemingen
Dit is het saldo van de consolidatie van de niet-overheidstaken van Werkse!.

Onvoorzien
De post Onvoorzien is bedoeld voor tegenvallers die onvoorzien, onontkoombaar en onuitstelbaar zijn. Als de tegenvaller structureel is, moet deze in het volgende begrotingsjaar op een andere wijze gedekt worden.

Overige algemene dekkingsmiddelen
Hier is een aantal stelposten geraamd, onder meer voor de areaaluitbreiding.

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - Overzicht mutaties

   

(bedragen × € 1.000) Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Financiën
Reeds besloten:
Stand Programmabegroting 2024-2027 310.857 302.263 300.027 297.558
Begrotingswijzigingen t/m 1 juli 2024
Gemeentefonds - septembercirculaire 2023 313 356 4.378 7.938
Gemeentefonds - decembercirculaire 2024 2.232 2.154 2.309 2.468
ARB 1 - 2024 -74 -74 -74 -74
Kadernota 2024 2.227 2.448 2.136 2.147
Nog te besluiten voorstellen:
Gemeentefonds - meicirculaire 2024
- AU/DU/IU 10.671 18.361 18.399 18.565
- Stelpost Nominale ontwikkeling 2026 -1.144 -1.021 -910
- Aframen stelpost LPO 463 619 563 652
- Aframen stelpost Jeugdzorg (Rutte IV) -2.192
- Ophogen stelpost BCF 500 500 500 500
- Nationaal actieplan dakloosheid (DU) (storting reserve MO/BW) -379 -379 -379 -379
- Beschermd Wonen (IU Sociaal domein) (storting reserve MO/BW) -1.081 -1.081 -1.081 -1.081
Nominale ontwikkeling 860 856 869 906
Bestaand beleid
- Onttrekking reservering Delft-West (t.b.v. Financiële winkel) 200
- Vrijval stelpost LPO 827 300 595 435
- Rentelasten en -baten 1.435 1.148 1.176 1.930
- Dividend 611 -71 363 -185
- Doorbelaste rente -2.117 -1.444 -337 402
- Overig 203 306 202 92
Sociaal domein
- Stelpost Jeugdzorg (arbitrage) 170
Actualisering investeringsprogramma (herfasering) 5 -605 934 424
Herfasering reserves en voorzieningen
- Museum Prinsenhof Delft (2025 budgetneutraal) -2.000 -255
- Warmtepomp (budgetneutraal) 4.000
- HNK (budgetneutraal) 325
- Sportvelden (budgetneutraal) -418
Woonlasten
- Areaaluitbreiding 185 185 185 185
Bijsturingsmaatregelen
- Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten 70
- Incidentele dekking Algemene reserve 8.300
Totaal - Financiën 332.441 328.699 329.744 331.069

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2024 (€ 2,227 miljoen)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor onttrekkingen aan reserves voor energietransitie (zie programma Duurzame stad), dienstverlening (zie programma Stad en bestuur), betaalbare koopwoningen (zie programma Goed wonen) en voorstellen voor de opgaven Delft-West (zie programma's Duurzame stad, Gezonde en sociale stad, Samenleven, onderwijs en cultuur) en IDD (zie programma's Goed wonen, Samenleven, onderwijs en cultuur). Stortingen in reserves zijn gedaan voor inflatiecorrectie van investeringen (reserve Beleid en uitvoering),  onderwijshuisvesting (reserve Onderwijshuisvesting) en transitie sociaal domein (reserve Sociaal domein). Daarnaast zijn in dit programma voorstellen gedaan voor meerkosten cao gemeenten,  inzet reservering loon- en prijsontwikkeling (diverse programma's) en reservering areaal (zie programma Schone en veilige stad), correctie storting reserve Stad, actualisering rente en dividend, correctie RBG-BTW, wijziging parkeerverordening en herstelplan (medegebruik stadskantoor) (15e begrotingswijziging 2024). 

Nog te besluiten voorstellen:

AU/DI/IU (meicirculaire 2024) (€ 10,671 miljoen)
De Algemene Uitkering (AU), Decentralisatie-uitkeringen (DU) en Integratie-uitkeringen (IU) uit het gemeentefonds zijn geactualiseerd in de meicirculaire 2024. De financiële ruimte is in hoofdzaak ingezet voor loon- en prijsontwikkeling en budgetaanpassingen als gevolg van taakmutaties en wijzigingen in decentralisatie- en integratie-uitkeringen.

Stelpost Nominale ontwikkeling 2026 
Door het vervroegen van de bbp-systematiek in de meicirculaire 2024 is de groei van het gemeentefonds lager dan in de Miljoenennota 2024. De impact van de vervroeging wordt tot en met 2029 gecompenseerd door het Rijk. Deze ruimte vanaf 2026 wordt  gereserveerd als dekking voor nominale ontwikkeling in de Programmabegroting 2026-2029.

Aframen stelpost LPO (€ 463.000)
In de septembercirculaire 2023 is een inflatiecorrectie voor 2024 verwerkt op basis van de Macro Economische Verkenningen. Hierdoor ontstond financiële ruimte die is gereserveerd in een stelpost. In de meicirculaire 2024 is de definitieve vaststelling van de inflatie opgenomen op basis van het Centraal Economisch Plan. Omdat de inflatie is gedaald ontstaat een nadeel dat kan worden gecompenseerd door verlaging van de stelpost. 

Aframen stelpost Jeugdzorg (Rutte IV) (-/- € 2,192 miljoen)
In het coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV is een extra taakstelling voor de jeugdzorg opgenomen (2025 e.v. € 500 miljoen). Afgesproken is dat de taakstelling kon worden ingevuld door nader te treffen maatregelen waarvoor het Rijk garant stond. Omdat landelijk het uitvoering geven aan deze maatregelen (i.c. eigen bijdragen) niet tijdig is gelukt, vervalt de taakstelling in 2025. Dit geldt nu ook voor de stelpost Lagere uitgaven jeugdzorg die hiervoor geraamd is. 

Ophogen stelpost BCF (€ 500.000)
De structurele ruimte onder het plafond BTW CompensatieFonds (BCF) wordt bepaald door de afrekening over het afgelopen jaar. Na de definitieve afrekening in de meicirculaire is er ruimte voor ophoging van de stelpost. 

Nationaal actieplan dakloosheid (DU) (storting reserve MO/BW) (-/- € 379.000)
Vanaf 2024 wordt structureel € 55 miljoen aan het gemeentefonds toegevoegd en verstrekt aan centrumgemeenten Maatschappelijke Opvang/Beschermd Wonen via de decentralisatieuitkering Nationaal Actieplan Dakloosheid. De middelen worden gestort in de reserve Maatschappelijke Opvang-Beschermd Wonen. In overleg met regiogemeenten wordt nader bezien wat op basis van het meerjarig beeld nodig is en vervolgens wordt bij volgende cyclusdocumenten het benodigde budget inclusief juiste fasering verwerkt. 

Beschermd Wonen (IU Sociaal domein) (storting reserve MO/BW) (-/- € 1,081 miljoen)
De omvang van de integratie-uitkering Beschermd wonen wijzigt als gevolg van de toekenning van de loon- en prijsbijstelling 2024. De middelen worden gestort in de reserve Maatschappelijke Opvang-Beschermd Wonen. De middelen worden gestort in de reserve Maatschappelijke Opvang-Beschermd Wonen. In overleg met regiogemeenten wordt nader bezien wat op basis van het meerjarig beeld nodig is en vervolgens wordt bij volgende cyclusdocumenten het benodigde budget inclusief juiste fasering verwerkt. 

Nominale ontwikkeling ( € 860.000)
De stelpost voor nominale ontwikkeling binnen de uitkering uit het gemeentefonds wordt benut om de budgetten binnen programma's aan te passen aan het prijspeil voor 2025. 

Onttrekking reservering Delft-West (t.b.v. Financiële winkel) (€ 200.000)
Dit betreft de dekking uit de reservering voor Delft-West voor de uitbreiding van taken van de Financiële winkel (zie programma's Werk en inkomen en Stad en bestuur). 

Vrijval stelpost LPO (€ 827.000)
In de septembercirculaire 2023 is een inflatiecorrectie voor 2024 verwerkt op basis van de Macro Economische Verkenningen. Hierdoor ontstond financiële ruimte die is gereserveerd in een stelpost. Het restant van de stelpost valt vrij waardoor compensatie ontstaat voor de extra kosten Facilitair (zie programma Overhead).

Rentelasten en -baten (€ 1,435 miljoen)
De raming van de rentelasten en -baten is geactualiseerd. Hierdoor ontstaat een voordeel in het begrotings- en meerjarenbeeld. 

Dividend (€ 611.000)
De raming van de dividenduitkeringen is geactualiseerd. 

Doorbelaste rente (-/- € 2,117 miljoen)
Dit betreft een correctie van de toegerekende rente. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat rentekosten worden toegerekend aan de taakvelden. Hiermee ontstaat een beter inzicht in de kosten per taakveld en per programma.  De rentelasten worden toegerekend aan de beleidsprogramma’s op basis van een renteomslag (gemiddeld rentepercentage, zie paragraaf Financiering) en de waarde van de activa.

Overig (€ 201.000)
Dit betreft de dekking uit de reserve Beleid en uitvoering - Isolatieplan voor het amendement Investeer in een energiezuinig Delft (1 februari 2024) waarmee het voorstel Besteding middelen energietoeslag is gewijzigd. Tevens is hier de cofinanciering van de gehonoreerde aanvraag uit het Volkshuisvestingsfonds voor de Multatulibuurt verwerkt (zie programma Duurzame stad). De voorstellen zijn budgetneutraal.
Tevens zijn diverse financieel technische correcties verwerkt zoals verschuivingen in de formatie en aanpassing kostenverdeelstaat.

Stelpost Jeugdzorg (arbitrage)
Omdat de compensatie die gemeenten ontvangen voor de kosten van de jeugdzorg incidenteel in de meicirculaire wordt opgenomen, is voor het meerjarige voordeel een stelpost geraamd. De stelpost is aangepast aan de wijziging in de richtlijn voor de raming van de extra middelen van de provincie. 

Actualisering investeringsprogramma (herfasering)
Op basis van de realisatie in 2023 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten). 

Museum Prinsenhof (2025 budgetneutraal) (-/- € 2,0 miljoen)
De middelen vallen vrij in de voorziening (zie programma Economie en vastgoed) en worden toegevoegd aan de reserve Prinsenhof Delft .

Warmtepomp (budgetneutraal)
Dit betreft de dekking van de bijdrage van € 4 miljoen uit het Fonds Delft 2040 voor de overdimensionering van de Warmtepompcentrale ten behoeve van toekomstige aansluitingen in de wijken Voorhof en Buitenhof (zie programma Duurzame stad).

HNK (budgetneutraal)
Dit betreft de dekking van het budget voor het stadskantoor (zie programma Overhead) dat beschikbaar is in de reserve Gemeentelijke huisvesting .

Sportvelden (budgetneutraal)
Dit betreft de toevoeging van middelen aan de voorziening die niet benodigd zijn voor het geactualiseerde onderhoudsplan voor sportvelden (zie programma Samenleven, onderwijs en cultuur). 

Areaaluitbreiding (€ 185.000)
als gevolg van de stijging van het aantal woningen groeit het areaal en ontstaat een meeropbrengst OZB.

Realistisch ramen o.b.v. rekeningresultaten (€ 70.000)
In de Kadernota 2024 zijn de positieve rekeningresultaten van de afgelopen jaren nader geanalyseerd en is voor de jaarlijks terugkerende positieve resultaten een beperkte verlaging (€ 2,35 miljoen) van de geraamde lasten in 2025 opgenomen. Het voorstel betreft de toedeling op programmaniveau.

Incidentele dekking Algemene reserve (€ 8.300.000) 
In de Kadernota 2024 is een bijdrage uit de incidentele dekkingsmiddelen (Algemene reserve) verwerkt om te komen tot een sluitend begrotingssaldo. 

Stortingen en onttrekkingen (bestemmings-)reserves

Terug naar navigatie - Stortingen en onttrekkingen (bestemmings-)reserves

 

(bedragen × 1.000) Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Algemene reserve Weerstandscapaciteit 7.507 15.645 18.444 3.073 4.007 1.459
Egalisatiereserve Omgevingsvergunningen
Reserve Automatiseringsmiddelen 50 75 400 400 150 150
Reserve Beleid en Uitvoering 20.692 5.907 477 352 352 242
Reserve Corona-maatregelen 436 4.057
Reserve Dekking Kapitaallasten 744 1.319 2.074 2.218 3.469 3.491
Reserve Delfts Erfgoed 259
Reserve DUVO 250 200
Reserve Energie in de wijken 441 98 98 98 98
Reserve Gemeentelijke Huisvesting 82 325
Reserve Investeringsplan 191 59
Reserve Kostenverhaal 25 25
Reserve Maatschappelijke Voorzieningen 75 125
Reserve MO/BW/Begeleiding 1.000 2.260 1.800
Reserve Onderwijshuisvesting 1.336 546 516 412 412 412
Reserve Openbare Ruimte 573 1.000 1.000 1.000 630
Reserve Project Prinsenhof 1.924
Reserve Reiniging
Reserve Riolering
Reserve Schieoevers 1.575 2.467 1.555 1.073 781 552
Reserve Sociaal domein 1.712 832 750
Reserve Stad 822 7.027 757 4.000
Reserve Transitiefonds
Reserve VAK
Reserve Vastgoed 4.385
Reserve Voorbereidingskosten FD 2040 125 125 125 125 125 125
Reserve WGA-ERD 130 430 430 430 430
Onttrekkingen reserves 43.618 28.976 13.181 10.454 6.529
Algemene reserve Weerstandscapaciteit 16.204 26.266 18.375 321
Reserve Automatiseringsmiddelen 565
Reserve Beleid en Uitvoering 11.922 110
Reserve Corona-maatregelen 44
Reserve Dekking Kapitaallasten 13.127 1.390
Reserve Delfts Erfgoed 72 184 72 72 72 72
Reserve DUVO 434 250
Reserve Energie in de wijken 5.500 543
Reserve Investeringsplan 2.000 1.400 1.300 1.300
Reserve Kostenverhaal 1.000 1.000
Reserve MO/BW/Begeleiding 5.000 830 1.460 1.460 1.460 1.460
Reserve Onderwijshuisvesting 1.213 512 512 467 467 467
Reserve Openbare Ruimte 900 900 900
Reserve Project Prinsenhof 330 255 2.255 255 255 255
Reserve Schieoevers 6.478 1.214
Reserve Sociaal domein 1.378 1.500 750 750
Reserve Stad 900 900 900 900 900 900
Reserve Vastgoed
Reserve Werkse! 223
Reserve WGA-ERD 430 430 430 430 430 430
Toevoegingen reserves 64.720 38.284 28.054 5.634 4.884 3.905
Saldo onttrekkingen en toevoegingen -21.102 -38.284 922 7.547 5.570 2.624

Toelichting op stortingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op stortingen en onttrekkingen reserves

In bovenstaande tabel zijn de mutaties opgenomen van de Algemene reserve en de bestemmingsreserves.

In de Programmabegroting 2025-2028 wordt ongeveer € 23, 8 miljoen toegevoegd aan de bestemmingsreserves, de voorgenomen bestedingen bedragen circa € 32 miljoen. Hiermee wijzigt de omvang van de bestemmingsreserves met € 8,2 miljoen.

De ontwikkeling van de Algemene reserve Weerstandscapaciteit is toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Stelposten (reserveringen)

Terug naar navigatie - Stelposten (reserveringen)

  

(bedragen × € 1.000) 2024 2025 2026 2027 2028
Stelposten
Areaaluitbreiding gebiedsontwikkeling, ID, KCC 924 736 693 634
Nominale ontwikkeling 1.144 1.021 910
Ruimte onder BCF-plafond 1.500 2.000 2.000 2.000 2.000
Jeugdzorg (arbitrage) 1.245 925 1.096
Jeugdzorg (taakstelling Rutte IV) 2.192 2.240 2.240
Hervormingsagenda Jeugd 3.000 3.336 3.336
Kapitaallasten 550 250 650 1.500 2.000
Totaal 2.050 3.174 10.967 11.715 12.217

Toelichting stelposten (reserveringen)

Terug naar navigatie - Toelichting stelposten (reserveringen)

Areaaluitbreiding gebiedsontwikkeling, Interne dienstverlening en KCC
Voor de kosten van areaaluitbreiding (als gevolg van groei van de stad) is een budget gereserveerd waarvoor jaarlijks een actueel bestedingsvoorstel wordt voorgelegd (zie paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen). De concrete besteding betreft onderhoud van de openbare ruimte, toezicht & handhaving, interne dienstverlening en het Klant Contact Centrum (KCC).

Nominale ontwikkeling
In de meicirculaire 2024 is de nieuwe financieringssystematiek van gemeenten vervroegd naar 2024. Voor de positieve volumeontwikkeling en de negatieve prijsontwikkeling is meerjarig compensatie ontvangen. De compensatie voor de prijsontwikkeling vanaf 2026 is gereserveerd ten behoeve van de prijspeilaanpassing in de Programmabegroting 2026-2029.

Ruimte onder BCF-plafond
De onderschrijding van de declaraties ten laste van het BTW Compensatie Fonds (BCF) ten opzichte van de totale omvang van het fonds ('het plafond'), wordt jaarlijks toegevoegd aan het gemeentefonds. Hierop vooruitlopend is een stelpost geraamd.

Jeugdzorg (arbitrage)
Voor de stelpost Extra middelen jeugdzorg (arbitrage) zijn in de meicirculaire 2023 daadwerkelijk middelen ontvangen voor 2024 en 2025. De stelpost geldt vanaf 2026 en is Vanaf in 2028 is de stelpost aangepast aan de vernieuwde richtlijn voor het financieel toezicht door de provincie.

Jeugdzorg (taakstelling Rutte IV)
In het regeerakkoord van het (demissionaire) kabinet Rutte IV is een (extra) taakstelling voor de jeugdzorg opgenomen (€ 500 miljoen in 2025 en in 2026 en vanaf 2027 € 511 miljoen structureel). Nadat is afgesproken dat het Rijk garant staat voor de invulling van de taakstelling, is een stelpost geraamd voor de lagere lasten die het gevolg van de bijbehorende (wettelijke) maatregelen. In deze begroting is de stelpost aangepast aan de richtlijn voor het financieel toezicht door de provincie.Omdat in de Voorjaarsnota 2024 van het Rijk de taakstelling voor 2025 is geschrapt, is ook de stelpost voor dat jaar geschrapt.

Kapitaallasten
Het anticiperen op een lagere realisatie van de investeringen dan geraamd, leidt tot een stelpost die wordt ingevuld door lagere kapitaallasten.