2 Stad en bestuur

Algemeen

Terug naar navigatie - 2 Stad en bestuur - Algemeen

Het college van Delft staat voor de waarden van goed bestuur. Deze vormen het fundament van ons handelen en besluitvorming. Dit betekent dat we transparant zijn, gericht op een effectieve besteding van middelen en de legitimiteit van onze besluitvorming. Op deze manier geven we vorm aan het begrip betrouwbare overheid. We zijn benaderbaar en zichtbaar in de stad aanwezig. We geloven in een cultuur van inwoners aangenaam verrassen, door bijvoorbeeld vaker en sneller te telefoon te pakken. Ook als het antwoord nee is. 

Mensen maken de stad. De stad maken we met elkaar. Samen bepalen we hoe iedereen in Delft leeft, werkt en hoe Delft zich daardoor ontwikkelt. We zien dit uitdrukkelijk als gezamenlijke opgave van de gemeenteraad en het college. Daar waar het nodig is, willen we de kracht van de samenleving versterken. Daar waar die kracht al aanwezig is, willen we ruimte geven aan initiatieven, bijvoorbeeld via participatietrajecten waarbij omwonenden en ondernemers meedenken over de thema's werken én wonen, leefkwaliteit, bereikbaarheid, alsmede met het verstrekken van subsidies.

Wij staan als raad en college voor de waarden van goed bestuur. Dat betekent voor ons dat we als college zichtbaar zijn, betrouwbaar zijn, verantwoordelijkheid nemen en echt luisteren. Wij willen meer met bewoners en bedrijven samen oppakken en zichtbaar zijn in de wijken. Dus dichtbij alle Delftenaren en dichtbij de uitvoering. We werken samen met de stad en partners aan een aantrekkelijk Delft, ook voor toekomstige generaties. Tegelijkertijd: er gebeurt al veel moois in Delft. Met de aanpak 'Wij West – Gelijke kansen in Delft' bijvoorbeeld. Waarin we samen met bewoners, instellingen en organisaties uit Delft-West vorm en inhoud geven aan de opgaven, vanuit vertrouwen. Voor het toekomstbestendig versterken van de stad, werken we samen met, en behartigen we belangen bij, mede-overheden. Dit met oog voor de omgeving. Daartoe zorgen we ook dat we de kansen in beeld hebben die samenwerking op bovengemeentelijk niveau en in netwerkverbanden met zich mee kan brengen.

Relevante beleidskaders
In 2023 is het kader in de vorm van de visie op gemeentelijke dienstverlening opgesteld.

Onder dit programma vallen de volgende onderwerpen:
College van B&W, bestuurlijke samenwerking (inclusief verbonden stad), burgerzaken, basisregistraties, dienstverlening, verkiezingen, overige baten en lasten stad en bestuur en kostenverdeelstaat (ureninzet op het programma).

2.1 Wat willen we bereiken

Toelichting op de beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 2.1 Wat willen we bereiken - Toelichting op de beleidsindicatoren

Met elkaar: vertrouwensscore B&W
We streven ernaar om tussen 2025 en 2030 het vertrouwen in het college van burgemeester en wethouders te laten stijgen naar het rapportcijfer 7. Dat is ambitieus, maar het laat zien waar we voor staan en waar we op inzetten. Dit betreft een gezamenlijke inspanning, waar we met het college en de hele ambtelijke organisatie hard voor werken. 

 

Gemeentelijke dienstverlening
De gemeente blijft ook in de komende periode werken aan de uitvoering van de visie op dienstverlening, waarbij de volgende vier principes leidend zijn:

  • In onze dienstverlening werken we voor en samen met de stad. Om onze diensten voortdurend te verbeteren, gebruiken we de ervaringen en kennis van Delftenaren en het netwerk van partners en organisaties. We betrekken hen actief bij het ontwikkelen en toetsen ervan.
  • We zijn er voor iedere Delftenaar. We leven ons in en hebben oog voor de mens en de situatie. Met onze inclusieve dienstverlening sluiten we aan op het belang van de stad én de behoeften van inwoners, ondernemers, organisaties en bezoekers.
  • Onze dienstverlening is toegankelijk. We leveren passende dienstverlening voor iedereen, laagdrempelig en eenvoudig in gebruik. Mensen kunnen gemakkelijk gebruik maken van onze dienstverlening, ongeacht de eigen vaardigheden.
  • Onze dienstverlening is eigentijds. We blijven kansen benutten voor mogelijkheden van nieuwe (digitale) oplossingen waar die meerwaarde hebben voor de Delftse dienstverlening.

Voor onze dienstverlening willen we het streefcijfer van 7,5 minimaal handhaven voor de komende jaren. Als input voor deze indicator gebruiken we de tweejaarlijks Omnibusenquête.

2.2 Wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen

De stad maken we met elkaar

Terug naar navigatie - 2.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - De stad maken we met elkaar

De stad maken we met elkaar en dat komt binnen elke opgave tot uiting. We zetten in op het versterken van de kracht van onze inwoners . We stimuleren en faciliteren vrijwilligerswerk en ontwikkelen vrijwilligersbeleid met aandacht voor zichtbaarheid en waardering.

We blijven ons met het uitvoeringsplan 'Samen maken we de stad' inzetten op vier lijnen:

  1. We staan in contact met 'alle' Delftenaren
  2. We geven initiatieven uit de stad meer ruimte (vanuit het besef dat niet alles kan)
  3. We betrekken bewoners intensief en tijdig bij de energietransitie en fysieke plannen in de wijk
  4. We willen de verbinding tussen student en stad vergroten

Onze dienstverlening organiseren we steeds meer wijkgericht en burgernabij en in steeds meer functies is verbinding in de wijk en het opbouwen van netwerk en samenwerkingspartners een belangrijk onderdeel van het werk. We leren daarbij van de ervaringen in Delft-West, waar intensieve samenwerking met inwoners en partners centraal staat.  Wijkregie wordt in heel Delft ingezet waardoor in iedere wijk leefbaarheidsoverleggen plaatsvinden en bewoners laagdrempelig op spreekuur kunnen komen. Ook binnen de energietransitie zoeken we actief de samenwerking met de stad, onder andere door een brede raadpleging en meedenkgroep Warmteprogramma, het eerste warmteuitvoeringsplan (Multatulibuurt) en de inzet van energieambassadeurs.

De verbinding tussen stad en studenten wordt groter en groter. Door onderdeel te zijn van de veerkrachtcoalitie versterken we de mentale gezondheid en veerkracht van onze studenten. 
 
We borgen deze aanpak binnen de gehele gemeentelijke organisatie. We vergroten het omgevingsbewustzijn van medewerkers door trainingen, inspiratiesessies en de ontwikkeling van een praktische toolkit met tips en instrumenten om de stad actief te betrekken bij het werk. Daarnaast verankeren we het gedachtengoed van 'Samen maken we de stad' duurzaam in beleid, programma’s en processen zoals het inwerk- en leiderschapsprogramma en trainingen rondom ambtelijk vakmanschap. 
 

Bovengemeentelijke samenwerking

Terug naar navigatie - 2.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Bovengemeentelijke samenwerking

De verplaatsing van mensen van woning naar werk, school en voorzieningen gaat in onze regio vaak de gemeentegrens over. Delft heeft een bijzondere positie als middelgrote stad tussen Rotterdam en Den Haag, als stad met een centrumfunctie voor woonplaatsen in de omgeving en als stad met een technische universiteit. Veel gedecentraliseerde taken voeren we regionaal samen uit – vanwege verwevenheid, specialisatie en/of schaalvoordeel. Deze positie maakt dat Delft een speler is in veel samenwerkingsverbanden en dat daar veel prioriteit naar uitgaat. We zijn ons bewust van het waardevolle contact met onze buurgemeenten en we hebben belang bij de verbindende blik die daarbij vaak van ons gevraagd of gewaardeerd wordt. 

In Delft liggen veel kansen die de spin-off van de Delftse kenniseconomie lokaal en bovenlokaal vergroten. We werken daaraan dan ook bestuurlijk samen met de omliggende gemeenten, zowel in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), als met Leiden en Dordrecht. Ook werken we samen met de provincie Zuid-Holland en met het Rijk.

De Delftse inbreng in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag stemmen we regelmatig af met de Delftse Delegatie van gemeenteraadsleden, die lid zijn van de adviescommissies binnen de MRDH voor verkeer en economisch vestigingsklimaat. Op 11 juli 2025 heeft de MRDH het actieplan vastgesteld, met de verbeteringen van de samenwerking waartoe de samenwerkende gemeenten besloten hebben in de 10-jaarsevaluatie. De implementatie loopt door in 2026. De MRDH-visie op het economisch vestigingsklimaat en de mobiliteitsvisie worden begin 2026 vastgesteld, na een zienswijzeronde in 2025. Na de gemeenteraadsverkiezingen wordt de Strategische Agenda van de MRDH geactualiseerd.
Ook met de provincie zijn we scherp op de wijze van samenwerking. Er is regelmatig ambtelijk en bestuurlijk contact over Delftse en regionale opgaven en we zorgen dat we elkaar niet verrassen met besluiten. 

Op nationale schaal biedt het G40-netwerk van (middel)grote steden ons een plek om op stedelijke vraagstukken kennis te vergroten en de koers voor bovenlokale belangenbehartiging te bepalen. Een samenwerking waarbij de G40 en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) elkaar complementeren en versterken.

We vertegenwoordigen Delft binnen de VNG in de algemene ledenvergaderingen. Daar bepalen gemeenten samen de koers voor contacten met het Rijk over rijksbeleid, regelgeving, uitvoeringskaders en financiering én maken we keuzes voor gezamenlijke gemeentelijke uitvoering (GGU). Met de VNG stellen we doelen voor de lange termijn op en nemen we initiatief voor samenhang in beleid tussen alle overheidslagen. Dat doen we vanuit onze contacten met inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen én onze kennis van de uitvoering. We vragen ook het nieuwe kabinet om samenwerking. Alleen samen kunnen we een slagvaardige overheid zijn, die doet wat het belooft en waar de burger op vertrouwt.

Voor de (netwerk)samenwerkingen binnen de MRDH, G40 en VNG dragen we bij via contributie vanuit het programma Stad en bestuur.
Delft is in meer (tijdelijke) netwerkverbanden actief. Ook is de gemeente partij in diverse publiekrechtelijke gemeenschappelijke regelingen, die een aantal gemeentelijke taken realiseren. De inhoudelijke advisering op bestuurlijke samenwerking en netwerkverbanden heeft betrekking op diverse doelstellingen in de programmabegroting.

In de paragraaf Verbonden partijen is een overzicht opgenomen van onder andere gemeenschappelijke regelingen.

Lobby en Public Affairs

Terug naar navigatie - 2.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Lobby en Public Affairs

Delft kent drie grote en langjarige opgaven. Om deze opgaven te realiseren hebben we andere partijen nodig. Afgelopen periode hebben college, organisatie en raad hard gewerkt om samen met andere partijen budgetten en ruimte te realiseren. Deze inzet werpt zijn vruchten af, zoals met de versnellingsgelden, Woningbouw Impuls, opname in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid en Preventie met gezag. Maar we zijn er nog niet. Onze uitgangspositie biedt immers kansen, maar schept ook verplichtingen. We moeten nu doorpakken. De komende jaren is daarom extra inzet nodig op lobby, belangenbehartiging en strategisch partnerschap.

In 2025 zijn de public affairs-activiteiten versterkt en meer met elkaar in verband gebracht. We zijn actief aangehaakt bij de public affairs- en lobbynetwerken van MRDH, VNG en diverse thematische netwerken. De aanpak verloopt langs drie sporen: de inhoudelijke lobbyprioriteiten, het verstevigen van de bilaterale en netwerksamenwerking en een passende organisatie. Daarbij zoeken wij slimme samenwerkingen op, met partners binnen de stad, zoals de TU Delft, en buiten de stad. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in oktober 2025 en de daaropvolgende formatieperiode zullen wij hier gebruik van maken. De uitkomsten van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 kunnen voor het nieuwe bestuur aanleiding zijn om de gemeentelijke speerpunten te herijken. 

Gemeentelijke dienstverlening

Terug naar navigatie - 2.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Gemeentelijke dienstverlening

De komende periode werken we aan de volgende trajecten en ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening:

Voortzetten vervanging digitale dienstverleningsomgeving
De gemeente gaat door met de vervanging van haar digitale dienstverleningsomgeving. Deze omgeving bevat applicaties die bepalend zijn voor de gemeentelijke dienstverlening en overkoepelen alle domeinen. Denk aan de digitale (aanvraag-)formulieren en de ontsluiting van de gegevens in backoffice-applicaties. Kortom, het omvat de hele infrastructuur van de digitale dienstverlening.

Dit is een omvangrijk gemeentebreed verandertraject. Er zijn veel afhankelijkheden en wensen waar de gemeente rekening mee moeten houden, zoals toegankelijke en betrouwbare dienstverlening, architectuurprincipes en informatiebeveiliging.

Proactieve dienstverlening
De gemeente streeft binnen de wettelijke kaders van informatiebeveiliging en privacy naar proactieve dienstverlening. Dit betekent bijvoorbeeld dat inwoners proactief worden geïnformeerd over diensten en regelingen waar zij recht op hebben, of deze – indien mogelijk – automatisch toegekend krijgen.

2.3 Wat mag het kosten

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - 2.3 Wat mag het kosten - Overzicht mutaties

  

(bedragen × € 1.000) Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Stad en bestuur
Stand Programmabegroting 2025-2028 -9.158 -8.388 -8.375 -8.375
Meicirculaire 2025 18 19 19 19
Nominale ontwikkeling -303 -294 -293 -293
Reserves en voorzieningen -273 -273 -273 -273
Actualisering kapitaallasten 67 12 - -
Bestaand beleid
- overige mutaties 105 -5 -122 -122
Totaal - Stad en bestuur -9.544 -8.929 -9.044 -9.044

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - 2.3 Wat mag het kosten - Toelichting op de mutaties

Nominale ontwikkeling  (lasten -/- € 303.000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2026. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Toelichting op financiële positie. 

Reserves en voorzieningen (lasten -/- € 273.000)
Dit betreft een actualisatie van de noodzakelijke storting in de voorziening Wethouders pensioenen.

Actualisering kapitaallasten (lasten € 67.000)
Op basis van de realisatie in 2024 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën – Stelposten).

Overige mutaties (lasten € 105.000)
De overige mutaties bestaan voornamelijk uit (personeels-)kosten die (budgetneutraal) worden herverdeeld tussen programma's. 

Investeringen

Terug naar navigatie - 2.3 Wat mag het kosten - Investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2024 Jaarschijf 2025 o.v.v. NJR25 Fasering
Stad en bestuur Cat. 2026 2027 2028 2029
Publieke dienstverlening BM 141 12 - 70 59 - -
Meubilair BM 300 49 51 50 50 50 50
Renovatie/vervanging Raadstafel BM 150 - 150 - - - -
Toegangscontrolesysteem BM 410 - - 410 - - -
Totaal 1.001 61 201 530 109 50 50

Toelichting op de investeringen

Terug naar navigatie - 2.3 Wat mag het kosten - Toelichting op de investeringen

Publieke dienstverlening (€ 70.000)
Aanpassingen van de publiekshal ter verbetering van de publieke dienstverlening.

Meubilair (€ 50.000)
Voor de benodigde (jaarlijkse) vervanging en aanschaf van meubilair voor de gemeentelijke huisvesting is € 50.000 beschikbaar.

Toegangscontrolesysteem (€ 410.000) 
De vervanging van het toegangscontrolesysteem wordt geherfaseerd naar 2026.