Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

Overhead

Algemeen

Terug naar navigatie - Overhead - Algemeen

De gemeente Delft streeft naar een efficiënte bedrijfsvoering en transparantie van inkomsten en uitgaven voor overhead. Dit omvat het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het voorkomen van onnodige kosten en het verhogen van de effectiviteit van de organisatie. Bij de effectiviteit gaat het om verbetering van dienstverlening door digitalisering en datagedreven werken.

Om inzicht te geven in de totale kosten voor de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces hebben we een apart overzicht gemaakt van de overhead. Bij de programma's zijn de kosten van het primaire proces opgenomen.

De overhead bestaat uit:

  • leidinggevenden primair proces (hiërarchisch): het betreft alle hiërarchisch leidinggevenden in het primaire proces (projectleiding valt hier buiten).
  • financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie: het gaat om functies als controllers, financieel adviseurs en specialisten, planning & control, financiële verantwoording, administratieve organisatie, risicomanagement, (EDP) auditing, interne kwaliteitszorg, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie.
  • P&O/HRM: salarisadministratie, P&O/HRM-advies, organisatie- en formatieadvies, ondersteuning ondernemingsraad, mobiliteitscentrum, coaching, leren en ontwikkelen, bedrijfsmaatschappelijk werk, arbeidsomstandigheden, recruitment, arbeidsvoorwaarden.
  • Inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement).
  • Communicatie: interne en externe communicatie, met uitzondering van klantcommunicatie
  • Juridische zaken: juridische taken voor zover deze binnen een bedrijfsvoeringsafdeling worden uitgevoerd. 
  • Huisvestingskosten niet direct gerelateerd aan het primaire proces.
  • Besturing: het gaat om de primaire ondersteuning van het bestuur en de bestuurlijke besluitvormingsprocessen.  

Jaarlijks wordt er circa € 5.800.000 doorbelast aan Overhead. Dit betreft met name de doorbelasting van overhead aan een gemeenschappelijke regeling (€ 5.300.000) en inhoudingen WGA-premies (€ 500.000).

Naar aanleiding van de landelijke 'Notitie Overhead' van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt gewerkt aan een lokale nota Overhead. De verwachting is dat deze in november 2025 aan de raad wordt aangeboden.

Zie voor verdere informatie de paragraaf Bedrijfsvoering.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overhead - Overzicht baten en lasten

Op basis van de hierboven beschreven afbakening bestaat de overhead uit de volgende posten:

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Baten 6.767 6.767 6.767 6.767
Lasten 54.386 53.608 54.080 54.536

Specificatie overhead

Terug naar navigatie - Overhead - Specificatie overhead

 

 

(bedragen × 1.000) Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Directie 645 606 606 606
Bestuur en controlling 5.385 5.279 5.278 5.272
Management beleidsafdelingen 4.528 4.672 4.512 4.910
Gemeentelijke huisvesting 7.820 7.698 7.939 7.904
Interne dienstverlening 27.762 27.115 27.505 27.603
Gemeentebrede personele uitgaven 1.273 1.265 1.265 1.266
Riskmanagement en verzekering 206 206 208 208
Resultaat na bestemming 47.619 46.841 47.313 47.769

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - Overhead - Overzicht mutaties
(bedragen × € 1.000) Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Overhead
Stand Programmabegroting 2025-2028 -45.632 -45.662 -45.235 -45.615
Kadernota 2026 -634 -579 -776 -970
Nominale ontwikkeling -1.065 -1.059 -1.059 -1.057
Reserves en voorzieningen -770 -480 -935 -810
Actualisering kapitaallasten 144 331 85 76
Bestaand beleid
- correctie medegebruik stadskantoor -433 -433 -433 -433
- samenwerken met informatie -111 - - -
- verdeling taakstelling actief grondbeleid 707 884 884 884
- overige mutaties 175 157 156 156
Totaal - Overhead -47.619 -46.841 -47.313 -47.769

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Overhead - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2026 (lasten -/- € 634.000)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor duurzame toekomst voor Westvest 9, vastgoedbedrijf analyse, MJOP facilitair, besparing uitvoeringskosten informatisering en automatisering en besparing uitvoeringskosten juridische zaken (12e begrotingswijziging 2025). 

Nominale ontwikkeling (lasten -/- € 1.065 .000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2026. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Toelichting op financiële positie. 

Reserves en voorzieningen (lasten -/- € 770.000)
Tijdens de opbouw van de Programmabegroting 2026-2029 zijn de bestedingen en het verloop van de reserves en voorzieningen geactualiseerd. Hieruit zijn een aantal aanpassingen naar voren gekomen. De aanpassingen van stortingen in en onttrekkingen aan de reserves leiden tot dezelfde aanpassingen van de lasten in de exploitatie waardoor deze actualisatie budgetneutraal is (zie ook programma Financiën).

Actualisering kapitaallasten (lasten € 144.000)
Op basis van de realisatie in 2024 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten). 

Correctie medegebruik stadskantoor (lasten -/- € 433.000)
Dit betreft een administratie correctie tussen de programma's Overhead en Financiën.

Verdeling taakstelling actief grondbeleid (lasten € 707.000)
Dit betreft een administratie correctie tussen programma's.

Overige mutaties (lasten € 175.000)
De overige mutaties bestaan voornamelijk uit (personeels-)kosten die (budgetneutraal) worden herverdeeld tussen programma's. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Overhead - Investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2024 Jaarschijf 2025 o.v.v. NJR25 Fasering
Overhead Cat. 2026 2027 2028 2029
Het nieuwe kantoor (HNK) BM 3.012 2.725 153 134 - -
MJOP - facilitair BM pm - pm pm pm pm pm
ICT Investeringen BM 14.469 2.932 1.161 933 8.193 1.250 -
Verledden verlichting (HNK) BM 650 30 620 -
Totaal 18.131 5.657 1.344 1.687 8.193 1.250 -

Toelichting op Investeringen

Terug naar navigatie - Overhead - Toelichting op Investeringen

Het nieuwe kantoor (HNK) (€ 134.000)
Dit krediet is beschikbaar voor aanpassingen in het HNK die bijdragen aan een inspirerende, moderne en sfeervolle werkomgeving.

ICT Investeringen (€ 933.000)
We bieden alle medewerkers de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken. Daarbij hebben we een moderne softwareomgeving nodig. De investeringen in de ICT hangen samen met deze moderne ICT-omgeving en hebben betrekking op geplande gemeentebrede vervangingsinvesteringen voor voornamelijk hard- en software. Op basis van de verwachte uitgaven en lopende aanbestedingsprocedures stellen we meerjarenplanning jaarlijks bij.

Verledden verlichting (HNK) (€ 620.000)
Een éénmalige investering is nodig voor het ‘verledden’ van de verlichting in het stadskantoor. Hiermee voldoen we aan de bestuurlijke maatregel die door de Omgevingsdienst Haaglanden is opgelegd (wettelijke verplichting).

Doorberekening Overhead

Terug naar navigatie - Overhead - Doorberekening Overhead

Na de herziening van het Besluit Begroting en Verantwoording voor gemeenten (BBV) in 2017 nemen we de overheadkosten apart op en vindt geen doorberekening meer plaats naar de taakvelden. Daarmee vervalt de mogelijkheid om integrale kostprijzen in beeld te brengen op basis van de administratie van de baten en lasten per taakveld in de begroting en jaarstukken. Om die reden berekenen we nu de integrale kostprijzen extracomptabel. Extracomptabel is het verwerken van (financiële) gegevens buiten de financiële administratie om. Daarbij houden we rekening met de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan gesloten circuits, investeringen, grondexploitaties, projecten en tarieven. Dit is de grondslag voor de berekening van de overheadkosten voor de tarieven van de taakvelden Reiniging en Riolering en de overheadkosten per fte en per uur, conform de uitgangspunten van de Financiële verordening.

Overhead o.b.v. artikel 12 van de Financiële verordening Bedragen x € 1.000
Totale gemeentelijke lasten
Specificatie gemeentelijke lasten voor de berekening:
Overhead 46.582
Reiniging (excl. kwijtschelding) 14.496
Riolering (excl. kwijtschelding) 12.521
Lasten overige taakvelden 427.108
Totaal 500.707
Gemeentelijk lasten exclusief overhead 454.125
Berekening grondslag Reiniging en Riolering Bruto grondslag en correctie Netto grondslag overhead
Totale lasten Reiniging (incl kwijtschelding) 15.918
Aandeel Avalex 13.337 -/-
Grondslag Reiniging -/- Avalex 2.581
Grondslag Riolering (incl. kwijtschelding) 12.778
Berekening aandeel overhead Reiniging en Riolering Grondslag X Overhead / Lasten (excl. overhead) Aandeel overhead
Aandeel overhead Reiniging -/- Avalex 2.581 x 46.582 / 454.125 265
Aandeel overhead Riolering 12.778 x 46.582 / 454.125 1.311
Aandeel overhead overige tarieven (op basis van personeelsomvang): Aandeel overhead Overhead Te verdelen overhead
Overhead 46.582
Aandeel Reiniging -/- Avalex 265
Aandeel Riolering 1.311 +/+
1.575 -/-
Aandeel overhead voor de overige tarieven 45.007
Berekening personeelsomvang waaraan overhead kan worden toegerekend Aantal FTE
Totale personeelsomvang 926
Personeelsomvang overhead 321 -/-
Personeelsomvang waaraan overhead kan worden toegerekend 604
Aandeel overhead per FTE of per productief uur Te verdelen overhead / Aantal FTE / productief uur 0 Aandeel overhead
Aandeel overhead voor de overige tarieven 45.007 604 74
Aantal uur volgens handboek basisprincipes 1362 55 (in euro's)

Financiën

Algemeen

Terug naar navigatie - Financiën - Algemeen

Het programma Financiën betreft algemene dekkingsmiddelen en omvat de lasten en baten voor de Lokale heffingen, Algemene uitkering, Dividend, Financieringsfunctie, (Treasury), Deelnemingen, Onvoorzien, Overige algemene dekkingsmiddelen en Heffing vennootschapsbelasting. Bij het programma Financiën zijn ook de onttrekkingen en toevoegingen aan reserves opgenomen.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiën - Overzicht baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Baten 367.231 372.663 369.409 369.973
Lasten 13.954 14.471 9.984 10.121
Onttrekkingen -30.899 -15.040 -11.088 -7.855
Stortingen 21.732 11.656 13.226 12.120

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Financiën - Algemene dekkingsmiddelen

 

(bedragen × 1.000) Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Lokale heffingen 43.820 43.820 43.820 43.820
Algemene uitkering 313.212 317.011 316.484 316.896
Dividend 2.043 2.043 2.443 2.595
Saldo financieringsfunctie -9 227 209 214
Deelnemingen -26 -44 -52 -52
Onvoorzien -100 -100 -100 -100
Overige Algemene dekkingsmiddelen -5.560 -4.663 -3.278 -3.420
Heffing vennootschapsbelasting -104 -102 -102 -102
Saldo van baten en lasten 353.277 358.192 359.424 359.851
Onttrekkingen reserves 30.899 15.040 11.088 7.855
Toevoegingen reserves -21.732 -11.656 -13.226 -12.120
Toevoegingen onttrekkingen reserves 9.167 3.384 -2.138 -4.265
Resultaat na bestemming 362.444 361.576 357.286 355.586

Toelichting op de begroting

Terug naar navigatie - Financiën - Toelichting op de begroting

Lokale heffingen
In deze post zijn de opbrengsten en beheerkosten opgenomen van de lokale heffingen zoals de onroerendezaakbelasting (OZB), toeristenbelasting, reclamegelden en de beheerskosten van de Regionale Belasting Groep (RBG).

Algemene uitkering (Gemeentefonds)
Het betreft hier de uitkering uit het gemeentefonds (algemene uitkering, decentralisatie-uitkeringen, integratie-uitkeringen) op basis van de meicirculaire 2025.

Dividend
De gemeente ontvangt dividend van Stedin, Evides en de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).

Saldo Financieringsfunctie
Dit betreft het saldo van de te betalen rente, te ontvangen rente en de toegerekende rente aan de taakvelden.

Deelnemingen
Dit is het saldo van de niet-overheidstaken van Werkse!

Onvoorzien
De post Onvoorzien is bedoeld voor tegenvallers die onvoorzien, onontkoombaar en onuitstelbaar zijn. Als de tegenvaller structureel is, moet deze in het volgende begrotingsjaar op een andere wijze gedekt worden.

Overige algemene dekkingsmiddelen
Hier is een aantal stelposten geraamd, onder meer voor de areaaluitbreiding.

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - Financiën - Overzicht mutaties

   

(bedragen × € 1.000) Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Financiën
Stand Programmabegroting 2025-2028 328.574 329.619 330.944 328.551
Septembercirculaire 2024 5.703 3.240 2.194 1.459
Najaarsrapportage 2024 1.117 100 - -
Decembercirculaire 2024 1.435 2.279 2.011 2.238
MPG 2025 24 -22 -86 -4
Meicirculaire 2025 22.893 22.001 17.557 18.016
Kadernota 2026 5.724 4.818 3.151 3.934
Nominale ontwikkeling 1.277 -227 -227 -224
Reserves en voorzieningen -924 2.998 1.841 1.387
Actualisering kapitaallasten 183 -2.038 542 2.371
Bestaand beleid
- Rietveld - 191 191 191
- tijdelijke herinrichting Beatrixlaan (11e raadswijziging) - - 19 19
- correctie medegebruik stadskantoor 400 400 400 400
- samen werken met informatie 111 - - -
- financiële ruimte Programmabegroting 2026-2029 -3.250 -1.450 -1.700 -1.700
- overige mutaties -823 -333 449 -1.052
Totaal - Financiën 362.444 361.576 357.286 355.586

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Financiën - Toelichting op de mutaties

Septembercirculaire 2024 (baten € 5.703.000)
In de septembercirculaire zijn voorstellen opgenomen voor algemene uitkering, dotatie en onttrekking reserve exploitatie en stelposten. 

Najaarsrapportage 2024 (lasten € 1.117.000)
In de Najaarsrapportage 2024 is een voorstel opgenomen voor onttrekking reserve beleid en uitvoering. 

Decembercirculaire 2024  (baten € 1.435.000)
In de decembercirculaire is een voorstel opgenomen voor de algemene uitkering gemeentefonds. 

Meicirculaire 2025 (baten € 22.893.000)
In de meicirculaire zijn voorstellen opgenomen voor de algemene uitkering gemeentefonds en stelposten. 

Kadernota 2026  (€ 5,724 miljoen, w.v. lasten -/- € 690.000 en baten € 5.034.000)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor actief grondbeleid, MJOP facilitair (onttrekking reserve gemeentelijke huisvesting), MJOP facilitair (storting reserve Dekking kapitaallasten, correctie meicirculaire 2024 nationaal actieplan dakloosheid, correctie meicirculaire 2024 Beschermd wonen, gemeentefonds verrekening oude jaren en realistisch ramen op basis van rekeningresultaten 2021-2024 (12e begrotingswijziging 2024). 

Nominale ontwikkeling (lasten € 1.277 .000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2026. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Toelichting financiële positie.  

Reserves en voorzieningen (lasten -/- € 924.000)
Tijdens de opbouw van de Programmabegroting 2026-2029 zijn de bestedingen en het verloop van de reserves en voorzieningen geactualiseerd. Hieruit zijn een aantal aanpassingen naar voren gekomen. De aanpassingen van stortingen in en onttrekkingen aan de reserves leiden tot dezelfde aanpassingen van de lasten in de exploitatie waardoor deze actualisatie budgetneutraal is. 

Actualisering kapitaallasten  (lasten € 183.000)
Op basis van de realisatie in 2024 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd.

Correctie medegebruik stadskantoor (lasten € 400.000)
Dit betreft een administratie correctie tussen de programma's Overhead en Financiën.

 Financiele ruimte Programmabegroting 2026-2029 (lasten -/- € 3.500.000)
Dit betreft ruimte voor nieuwe ambities voor college en gemeenteraad voor de nieuwe collegeperiode.

Overige mutaties (lasten -/- € 823.000)
De overige mutaties bestaan voornamelijk uit (personeels)kosten die (budgetneutraal) worden herverdeeld tussen programma's. 

Stortingen en onttrekkingen (bestemmings-)reserves

Terug naar navigatie - Financiën - Stortingen en onttrekkingen (bestemmings-)reserves

 

(bedragen × 1.000) Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Algemene reserve Weerstandscapaciteit 7.507 15.645 18.569 3.073 4.007 1.459
Egalisatiereserve Omgevingsvergunningen
Reserve Automatiseringsmiddelen 50 75 400 400 150 150
Reserve Beleid en Uitvoering 20.692 5.907 477 352 352 242
Reserve Corona-maatregelen 436 4.057
Reserve Dekking Kapitaallasten 744 1.319 2.074 2.218 3.469 3.491
Reserve Delfts Erfgoed 259
Reserve DUVO 250 200
Reserve Energie in de wijken 441 98 98 98 98
Reserve Gemeentelijke Huisvesting 82 325
Reserve Investeringsplan 191 59
Reserve Kostenverhaal 25 25
Reserve Maatschappelijke Voorzieningen 75 125
Reserve MO/BW/Begeleiding 1.000 2.260 1.800
Reserve Onderwijshuisvesting 1.336 546 516 412 412 412
Reserve Openbare Ruimte 573 1.000 1.000 1.000 630
Reserve Project Prinsenhof 1.924
Reserve Reiniging
Reserve Riolering
Reserve Schieoevers 1.575 2.467 1.555 1.073 781 552
Reserve Sociaal domein 1.712 832 750
Reserve Stad 822 7.027 757 4.000
Reserve Transitiefonds
Reserve VAK
Reserve Vastgoed 4.385
Reserve Voorbereidingskosten FD 2040 125 125 - - - -
Reserve WGA-ERD 130 430 430 430 430
Onttrekkingen reserves 43.618 42.590 28.976 13.056 10.329 6.404
Algemene reserve Weerstandscapaciteit 16.204 26.266 18.375 321
Reserve Automatiseringsmiddelen 565
Reserve Beleid en Uitvoering 11.922 110
Reserve Corona-maatregelen 44
Reserve Dekking Kapitaallasten 13.127 1.390
Reserve Delfts Erfgoed 72 184 72 72 72 72
Reserve DUVO 434 250
Reserve Energie in de wijken 5.500 543
Reserve Investeringsplan 2.000 1.400 1.300 1.300
Reserve Kostenverhaal 1.000 1.000
Reserve MO/BW/Begeleiding 5.000 830 1.460 1.460 1.460 1.460
Reserve Onderwijshuisvesting 1.213 512 512 467 467 467
Reserve Openbare Ruimte 900 900 900
Reserve Project Prinsenhof 330 255 2.255 255 255 255
Reserve Schieoevers 6.478 1.214
Reserve Sociaal domein 1.378 1.500 750 750
Reserve Stad 900 900 900 900 900 900
Reserve Vastgoed
Reserve Werkse! 223
Reserve WGA-ERD 430 430 430 430 430 430
Toevoegingen reserves 64.720 38.284 28.054 5.634 4.884 3.905
Saldo onttrekkingen en toevoegingen -21.102 4.306 922 7.422 5.445 2.499

Toelichting op stortingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Financiën - Toelichting op stortingen en onttrekkingen reserves

In bovenstaande tabel zijn de mutaties opgenomen van de Algemene reserve en de bestemmingsreserves.

In de Programmabegroting 2026-2029 wordt ongeveer € 19, 2 miljoen toegevoegd aan de bestemmingsreserves, de voorgenomen bestedingen bedragen circa € 50,7 miljoen. Hiermee wijzigt de omvang van de bestemmingsreserves met € 31,5 miljoen.

De ontwikkeling van de Algemene reserve is toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Stelposten (reserveringen)

Terug naar navigatie - Financiën - Stelposten (reserveringen)

  

(bedragen × € 1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stelposten B/L
1. GF-BCF B 2.000 2.000 2.000 2.000 2.000
2. GF-SD Eigen bijdrage jeugdzorg B 1.182 1.178
3. GF-SD Sturen op trajectduur jeugdzorg L 308 307
4. SD-Hervomingsagenda Jeugd L/B 569 1.139 3.336 3.336
5. SD-Transitie sociaal domein L/B 500 1.000 1.500 2.000 2.000
6. SD-SPUK's B 300 300
7. Kapitaallasten L 595 1.360 2.838 3.317
Te realiseren hogere baten en/of lagere lasten 2.800 4.464 5.999 11.664 12.138
8. Areaaluitbreiding L -1.645 -1.768 -1.060
9. Nominale ontwikkeling L -247 -5.412 -3.965 -4.366 -4.754
10. Inflatiecorrectie investeringen L -223 - -300 -300 -300
11. Overhead - personele knelpunten L -393 -688 -528 -528
Financiële ruimte geoormerkt voor specifiek doel -470 -5.805 -6.598 -6.962 -6.642

Toelichting stelposten (reserveringen)

Terug naar navigatie - Financiën - Toelichting stelposten (reserveringen)

1. Ruimte onder BCF-plafond
Jaarlijks wordt de ruimte in het BTW Compensatiefonds (BCF) verrekend met de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Vooruitlopend op deze verrekening mag een stelpost worden geraamd voor de verwachte onderschrijding van de declaraties ten laste van de financiële ruimte in het BCF ('het plafond'). De stelpost is gebaseerd op de realisatie in  2024 (jaar t-1). 

2. Eigen bijdrage jeugdzorg en 3. Sturen op trajectduur Jeugd
In de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk zijn taakstellingen opgenomen om de kosten voor jeugdzorg te beheersen. Na overleg tussen VNG, het ministerie van BZK en financieel toezichthouders van de provincie is afgesproken dat tegenover de taakstellingen stelposten geraamd mogen worden. Reden hiervoor is dat de verantwoordelijkheid voor de taakstellingen is belegd bij het Rijk.

4. Sociaal domein - Hervormingsagenda Jeugd 
In 2021 hebben Rijk en VNG afspraken gemaakt over te behalen opbrengsten met een zogenaamde Hervormingsagenda jeugd.  Voor het  restant van de door Delft te behalen opbrengst is een stelpost geraamd. Hierbij is rekening gehouden met de verlaging van de te behalen opbrengst in 2025 en 2026 die is opgenomen in de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk.  De ophoging van de taakstellende opbrengst vanaf 2028 is niet verwerkt in de stelpost en komt rechtstreeks ten laste van het begrotings- en meerjarenbeeld. Reden hiervoor is dat het Rijk geen onderbouwing heeft geleverd voor de ophoging.

5. Sociaal domein - Transitie Sociaal domein 
In de Kadernota 2024 is een voorstel opgenomen waarmee wordt geïnvesteerd in kostenreductie van het totale sociaal domein (voorliggend veld, preventie).  Voor de te behalen opbrengst is een taakstelling opgenomen.

6. Sociaal domein - SPUK's
In de Kadernota 2024 is een voorstel opgenomen waarmee wordt geanticipeerd op te ontvangen middelen via specifieke uitkeringen. Voor de te behalen baten is een taakstelling opgenomen.

7. Kapitaallasten
Omdat het investeringsprogramma niet volledig wordt gerealiseerd, kan de raming van de kapitaallasten worden bijgesteld. Omdat vooraf niet bekend is bij welke investeringsprojecten de onderschrijding zich voordoet, wordt op een lagere realisatie van de investeringen geanticipeerd door een stelpost.

8. Areaaluitbreiding gebiedsontwikkeling, Interne dienstverlening en Publieke Dienstverlening
Voor de kosten van areaaluitbreiding (als gevolg van groei van de stad) is een budget gereserveerd waarvoor jaarlijks een actueel bestedingsvoorstel wordt voorgelegd (zie paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen). De concrete besteding betreft onderhoud van de openbare ruimte, toezicht & handhaving, interne dienstverlening en publieke dienstverlening.

9. Nominale ontwikkeling
In de meicirculaire 2024 is de nieuwe financieringssystematiek van gemeenten vervroegd naar 2024. Hiermee is de 'trap-op-trap-af' systematiek vervangen door een normeringssystematiek op basis van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (BBP). Onderdeel van de systematiek is dat de bijstelling voor het lopende jaar definitief wordt in de meicirculaire. Voor de prijsontwikkeling na dit moment vindt geen nacalculatie plaats. Omdat de nieuwe normering een lagere compensatie biedt voor de loon- en prijsontwikkeling is de stelpost ingesteld om compensatie beschikbaar te hebben als zich tekorten voordoen bij dekking van de benodigde middelen voor nominale ontwikkeling. In de Programmabegroting 2026-2029 is de stelpost opgehoogd door toevoeging van financiële ruimte bij de gereserveerde middelen voor loon- en prijscompensatie 2026.

10. Inflatiecorrectie investeringen
Voor de beoogde investeringen in woningbouw, infrastructuur, Delft-West en de energietransitie zijn rijkssubsidies ontvangen met een vast prijspeil. Voor de prijsontwikkeling na ontvangst van de subsidie is de stelpost ingesteld (zie ook reserve Investeringsplan).

11. Overhead - personele knelpunten
Door overdekking op de doorbelaste overhead ontstaat financiële ruimte. Deze ruimte is beschikbaar voor personele knelpunten.