Verbonden partijen en subsidies

Algemeen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Algemeen

Deze paragraaf behandelt de verbonden partijen (gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen) en de algemene subsidiezaken van de gemeente. Informatie over de regionale samenwerking is te vinden in het programma Stad en Bestuur.

De bron van de gegevens is de meest recente beschikbare jaarstukken of jaarverslag van de organisatie. 

Verbonden Partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Verbonden Partijen

De gemeente participeert, met andere organisaties of zelfstandig, in verbonden partijen voor effectieve en efficiënte uitvoering van gemeentelijke taken, beleid en/of beleidsdoelen. De verbonden partijen zijn daarmee van maatschappelijk en politiek belang. Participatie door de gemeente in deze organisaties heeft niet alleen voordelen, maar levert ook financiële en bestuurlijke risico's op. Want de participanten in een verbonden partij dragen (per definitie) de risico's gezamenlijk. Om de synergie vanuit de samenwerking optimaal te benutten en de risico's te beheersen, is aandacht voor de sturingsrelatie en risicobeheersing essentieel. Het beleidskader hiervoor is vastgelegd in de 'Nota Bestuurlijke Rolneming & Verbonden partijen 2025', vastgesteld in de gemeenteraad op 19 juni 2025.

Na beantwoording van de wensen en bedenkingen van de raad heeft het college besloten tot de oprichting van de organisatie Delft Welzijn/Delft voor Elkaar BV (zaaknummer 2526348). Vanaf 1 januari 2026 voert deze organisatie met de beleidsopdracht van de gemeente het welzijnswerk uit binnen Delft. Vanaf de volgende versie van deze paragraaf, in de Jaarstukken 2025, wordt de vennootschap, dan ook als verbonden partij opgenomen.    

Definitie: een verbonden partij is een privaat- of publiekrechtelijke organisatie, waarin de gemeente én een bestuurlijk én een financieel belang heeft.

  • Van een bestuurlijk belang wordt gesproken als er zeggenschap bestaat uit hoofde van stemrecht of een vertegenwoordiging in het bestuur van de organisatie.
  • Er is een direct financieel belang wanneer een ter beschikking gesteld bedrag niet verhaalbaar is bij faillissement, of als er een financiële aansprakelijkheid bestaat als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

Indien sprake is van een participatie in een organisatie met alleen een bestuurlijk óf een financieel belang, dan spreken we van een deelneming. Binnen deze definitie van verbonden partij vallen de gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen waarin de gemeente aandelen heeft, die ook vaak als deelneming worden aangeduid. Gerangschikt naar beide soorten geven we hieronder beknopt relevante informatie weer over elke verbonden partij in relatie tot de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen. Alleen bij de GR MRDH is er sprake van uitstaande leningen (aan OV-bedrijven) en is de daarvoor gecorrigeerde schuldquote ook opgenomen, terwijl de 'bruto schuldquote' niet meer wordt gebruikt in lijn met het BBV (art 11 lid 2d). Voor alle partijen geldt dat de indicator grondexploitatie en belastingcapaciteit niet van toepassing is en daarom niet is opgenomen in de tabellen.

Naar aanleiding van de aanbeveling van de Rekenkamer in het onderzoek 'Grip op verbonden partijen' om de informatiepositie van de raad te versterken, is hier nu meer actuele en relevante informatie te vinden per verbonden partij. In aanvulling is een start gemaakt met de koppeling van de uitvoering met beleidsdoel(en) van de gemeente; dit is nog in ontwikkeling en de stand van zaken is per verbonden partij aangegeven in de tabel.

De genoemde financiële cijfers komen uit het jaarverslag 2024 van de verbonden partij. Behalve de bijdrage voor begrotingsjaar 2026: die komt uit de begroting van de gemeente, in lijn met de begroting van de verbonden partij. Voor meer toelichting verwijzen we hier naar die onderliggende stukken.

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Gemeenschappelijke regelingen

Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH)

Algemene informatie Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) is een samenwerking gericht op ondersteuning van de inkoop van specialistische jeugdzorg voor Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer (H9-gemeenten).
Vestigingsplaats / link Den Haag      https://sbjh.nl 
Doel / openbaar belang

SbJH voert namens de gemeenten taken uit voor een efficiëntie en adequate administratieve verwerking van de jeugdhulp. Opgedragen taken betreffen onder meer de ondersteuning van de aanbesteding en/of inkoop van jeugdhulp in lijn met de gewenste transformatie in de jeugdhulp, voorbereiden (en eventueel in mandaat aangaan) en het beheer van de contracten, de administratieve verwerking van transacties, en de monitoring van de uitvoering van de contracten en de analyse van de gegevens per gemeente.

Koppeling beleidsdoel(en)    

Het SBJH faciliteert en ondersteunt de gemeenten in Haaglanden met contractbeheer en monitoring bij het behalen van de volgende beleidsdoelen:
-    Versterken van het gewone opvoeden
-    Tijdig inzetten van de best passende hulp
-    Kinderen en jongeren groeien zo thuis mogelijk op
-    Duurzaam veilig opgroeien
-    Jeugdhulp en onderwijs werken effectief samen 

Deelname wel/niet verplicht

Op grond van artikel 2.8 van de Jeugdwet werkt de gemeente samen in de jeugdhulpregio Haaglanden (één van de 42 regio's in Nederland).

Ontwikkelingen

De landelijke Hervormingsagenda geeft gemeenten de opdracht om kostenbesparing te realiseren met het doorvoeren van diverse (lokale) maatregelen. Een aantal elementen, zoals beperken van de reikwijdte van de jeugdwet, eenvoudigere uitvoering en inkoop en versterken van de lokale teams, krijgen vorm binnen het proces om in Haaglanden tot nieuwe/herziene contracten voor de jeugdhulp te komen per 1 januari 2027.

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk) De gemeenten financieren de jeugdzorg en het SbJH levert ondersteunende diensten. Het functioneren van SbJH draagt bij aan het beperken van de risico's voor de gemeenten. De (financiële) risico's voor SbJH zelf zijn daarmee beperkt. 
Programma Gezonde en sociale stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: Bedrijfsvoeringsorganisatie 
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen

€ 583.000

€ 199.000

Vreemd vermogen € 4.138.000 € 3.573.000
Resultaat 

-/-€87.000

 
Financieel belang

9,03%

 
Omvang van de bijdrage 2026 € 446.092  
     
Financiële kengetallen    
Netto schuldquote -17,26%  -9,87%
Solvabiliteit  12,34% 5,27%
Structurele exploitatieruimte 0,00% 0,00%

 

GGD Haaglanden/Veilig Thuis (GGD/VTH)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - GGD Haaglanden/Veilig Thuis (GGD/VTH)
Algemene informatie GR GGD en VTH bestaat uit twee regionaal opererende organisaties (onderdelen van de gemeente Den Haag) die samen een openbaar lichaam vormen, vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en Veilig Thuis Haaglanden (VTH). De GGD is verantwoordelijk voor publieke gezondheid en Veilig Thuis is het regionale advies- en meldpunt voor Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Deelnemende gemeenten zijn: Den Haag, Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. De operatie is georganiseerd met gemeente Den Haag als gastheer.
Vestigingsplaats / link Den Haag   /   https://www.ggdhaaglanden.nl & https://veiligthuishaaglanden.nl 
Doel / openbaar belang

De GGD behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van:

  • Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid; dit is nader uitgewerkt tot taken op het gebied van i) gelijke kansen op een goede gezondheid, ii) gezonde leefomgeving, iii) acute problemen publieke gezondheid, iv) veilig vangnet waar dat (nog) ontbreekt, en v) deskundige proactieve organisatie.

De VTH heeft als doelstelling:

  • Het voorkomen van, en de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Daartoe vervult VTH de taken van de advies- en meldfunctie op het terrein van huiselijk geweld voor de gemeenten en is zij het expertisecentrum voor huiselijk geweld. 

Koppeling beleidsdoel(en)    

Voor de 5 beleidsambities van de GGD zie: https://jaarverslag.ggdhaaglanden.nl/jaarverslag2024/cover. Deze ambities zijn gekoppeld aan de notitie Gezondheidsbeleid van de gemeente, die zijn grondslag vindt in de rijksnota Gezondheidsbeleid en de akkoorden IZA, GALA, AZWA (zie blokje 'Ontwikkelingen' verderop in deze tabel).

Voor informatie en rapportages over gezondheid zie de gezondheidsgids, met onder meer, de Gezondheidsmonitor (GM) volwassenen en ouderen 2024 en de GM  Jongvolwassenen 2024; bijvoorbeeld met gemeenteprofielen, van verslaving tot vaccinatiegraad. 

In Jaarstukken 2024 van de GR staan behalve de financiële cijfers ook enkele overzichtscijfers, bijvoorbeeld de halvering van de wachtlijst van VTH van 2023 naar 2024 (blz. 28).    

Deelname wel/niet verplicht

Verplicht op grond van:

  • Wet publieke gezondheid, Wet op de lijkbezorging en wet Kinderopvang;
  • de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 voert Veilig Thuis Haaglanden de gemeentelijke taken uit rondom huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast stelt de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling voor professionals de norm om melding te doen bij Veilig Thuis bij (vermoedens van) acute en structurele onveiligheid. 
Ontwikkelingen

GGD:

  1. Regionale uitvoering van het Integraal Zorg Akkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO) door onder andere het verder vormgeven van de regionale preventie-infrastructuur, het versterken van de kennisfunctie van GGD Haaglanden en het ontwikkelen van passende monitoring en evaluatie. Aanvullend bouwt het Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) voort op het IZA en GALA.
  2. Het versterken van de uitvoering van infectieziektebestrijding en advisering over een gezonde leefomgeving.
  3. Intensiveren samenwerking met GGD Hollands Midden op het gebied van forensische geneeskunde om deze taak toekomstbestendig uit te kunnen voeren. 

VTH werkt samen met partners in 2026 specifiek aan:

  1. Terugdringen van de wachtlijst en voortzetten van de ontwikkelde werkwijze daarin.
  2. Expertiseontwikkeling over femicide.
  3. Veilig Thuis Haaglanden volgt de landelijke ontwikkelingen rondom de inzet op vroegtijdig herkennen van rode vlaggen van intieme terreur en femicide. 
  4. Tot slot wordt in 2026 naar verwachting een volgende stap gezet in de ontwikkeling van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Dit kan impact hebben op de werkzaamheden van Veilig Thuis. 
Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
  • Uitbreiding of wijziging wettelijke takenpakket met onvoldoende kostendekkende vergoeding door Rijk
  • Maatschappelijke calamiteit (infectieziekte uitbraak)
  • Calamiteit in de bedrijfsvoering (bijvoorbeeld cyberattack)
  • Een breach (schending) van de informatiebeveiliging en privacybescherming, waarbij het resterend gebruik van softwarepakket (HP-Zone) van GGD Nederland als risico geldt
  • Boven verwachting verzuim en tekort aan personeel door krapte op de arbeidsmarkt
Programma Gezonde en sociale stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 2.432.000 € 2.258.000
Vreemd vermogen € 1.054.000 € 765.000
Resultaat € 568.000  
Financieel belang 10,2%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2026) € 4.336.000  
     
Financiële kengetallen    
Netto schuldquote 3,2% 1,18%
Solvabiliteit 52% 80%
Structurele exploitatieruimte 0,026% 0,0%

 

Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Algemene informatie

De ODH is een regionale uitvoeringsdienst die zich richt op de uitvoering en handhaving van diverse milieuwetten en de groene wetgeving. Het gaat daarbij om toetsing van meldingsplichten, vergunningverlening, adequaat toezicht op legale en mogelijk strijdige situaties, behandeling van overlastmeldingen en handhaving.

Andere deelnemende partijen zijn de gemeenten Den Haag, Pijnacker-Nootdorp, Westland, Midden-Delfland, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer, Rijswijk, Wassenaar en de provincie Zuid-Holland.   

Vestigingsplaats / link Den Haag     https://OmgevingsdienstHaaglanden.nl 
Doel / openbaar belang

Uitvoering van wettelijk taken in verband met vergunningverlening, toezicht en handhaving voor milieubelastende activiteiten en bodemtaken. De verplichte bundeling van middelen moet de kwaliteit van organisatie en uitvoering borgen en tegelijkertijd leiden tot een meer uniforme en efficiëntere uitvoering op regionaal niveau.

Koppeling beleidsdoel(en)    

In de eerste twee trimesters van 2024 heeft de ODH de onderstaande aantallen op de VTH-taken gerealiseerd voor de gemeente Delft:

  • Afgehandelde vergunningen: 1
  • Afgehandelde meldingen activiteitenbesluit: 34
  • Uitgevoerde milieucontroles: 469
  • Handhavingsbesluiten: 39

Daarnaast adviseert de ODH desgevraagd ook op beleidsontwikkelingen en initiatieven. Voor meer informatie zie de jaarimpressies en de pdf jaarcijfers aldaar in de link.

Deelname wel/niet verplicht

Een verplichte samenwerking op grond van de Omgevingswet (art 18.21) en de regio-indeling op basis van de Ministeriële Regeling (op basis van afspraken tussen het Rijk, IPO en de VNG)

Ontwikkelingen

Doorontwikkeling van taakuitvoering, dienstverlening en organisatie: 

  • Doorontwikkeling taakuitvoering Omgevingswet en groene wetten 
  • Vormgeven ketensamenwerking
  • Versterken regionale samenwerking met de overige omgevingsdiensten binnen Zuid-Holland
  • Doorontwikkeling organisatie
  • Meedenken met en adviseren aan deelnemers in beleidsvorming, grote ontwikkelingen en uitdagingen in de fysieke leefomgeving
  • Borging van kennis en expertise
  • Versterken informatievoorziening en datahuishouding
Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
  • Gevolgen Omgevingswet voor taakuitvoering
  • Implementatie Koersplan ODH 2024-2028
  • Hogere (kwaliteits)ambities vanuit Interbestuurlijk Programma VTH-stelsel en onzekerheden vanuit financiering vanuit het Rijk
Programma Duurzame stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 2.653.000 € 2.654.000
Vreemd vermogen € 9.640.000 € 9.757.000
Resultaat  € 692.000  
Financieel belang 5%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2026) € 1.717.000  
     
Financiële kengetallen    
Netto schuldquote 10,4% 9,0%
Solvabiliteit 21,6% 18,9%
Structurele exploitatieruimte 0,0% 0,0%

 

Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Algemene informatie

De VRH voert uit en behartigt de belangen van de gemeenten in de regio Haaglanden op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening en het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer. De gemeenten (Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer) besturen en de VRH voert uit met gezamenlijke beleidsvorming.

Vestigingsplaats / link Den Haag    https://www.vrh.nl
Doel / openbaar belang

De VRH is verantwoordelijk voor risicobeheersing (door middel van planvorming, toetsing en opleiden) en crisisbeheersing (door het beheren van de multidisciplinaire crisisorganisatie en het actief uitvoeren van operationele taken ten tijde van incidenten en crises). Door dit vanuit een gemeenschappelijke regeling te doen, kan er centraal materiaal en middelen worden ingekocht, kunnen specialismes verdeeld worden en is er uniformiteit in de werkwijze.

Koppeling beleidsdoel(en) 

Voor een overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden in 2024, heeft de VRH het Jaaroverzicht 2024 Veiligheidsregio Haaglanden opgesteld. (www.vrh.nl/sites/default/files/2025-01/Jaaroverzicht%202024_digitaal.pdf)

Deelname wel/niet verplicht

Wettelijke verplichte deelname (wet Veiligheidsregio’s: artikel 8 [wijziging per AMvB])

Ontwikkelingen

De negen gemeenten in Haaglanden werken intensief samen op het gebied van de gemeentelijke taken op het gebied van crisisbeheersing. Hierbij worden gezamenlijk plannen, piketten en vakbekwaamheidsprogramma’s ontwikkeld en beheerd. In 2024 is een belangrijke mijlpaal bereikt met het afronden van het project Doorontwikkeling Bevolkingszorg. Met ingang van 1 juli is de nieuw ingerichte organisatie van bevolkingszorg operationeel. Door een nauwere regionale samenwerking zijn voordelen op het gebied van robuustheid, eenduidigheid en kosten bereikt. Een soortgelijk project is gestart om ook de gemeentelijke taken op het gebied van crisiscommunicatie door te ontwikkelen en meer aan te laten sluiten aan de huidige verwachtingen van bestuur en samenleving.

Daarnaast is de VRH gericht op de thema’s: verdichting (bevolkingsgroei en daarmee samenhangende bebouwing), energietransitie en verduurzaming.  In het kader van de financiële vraagstukken die er liggen, heeft de VRH in 2024 de bezuinigingsmogelijkheden uitgelopen en gepresenteerd.  De gevraagde bezuiniging (6,2%) kan slechts gerealiseerd worden tegen significante consequenties op de hulpverleningscapaciteit en aanrijtijd in Haaglanden. 

Het resultaat in 2024 van € 3,8 miljoen veroorzaakt een toename in het eigen vermogen. Het resultaat is onder meer het gevolg van leveringsproblemen en vertraging in dienstverlening, positieve rentevoordeel, minder harde stijging energiekosten en extra middelen van het Rijk aan het einde van het jaar verstrekt. Het wordt voor € 3,0 miljoen uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten, waarmee het eigen vermogen weer zal dalen, en verder bestemd in voorzieningen zoals voor Brede Doel Uitkering Rampenbestrijding (€ 0,6 miljoen).

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk) De gevraagde bezuiniging vanuit de deelnemende gemeenten kan niet zonder merkbare gevolgen voor de brandweerzorg worden doorgevoerd bij de uitvoeringsdienst VRH.  
Programma Schone en Veilige stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: Openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 6.865.000 € 10.041.000
Vreemd vermogen € 73.103.000 € 73.172.000
Resultaat € 3.785.000  
Financieel belang 9%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2026) € 10.281.000  
     
Financiële kengetallen    
Netto schuldquote 52,2% 49,9%
Solvabiliteit 5,5% 7,3%
Structurele exploitatieruimte 3,7% 3,0%

 

Regionale Belastinggroep (RBG)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Regionale Belastinggroep (RBG)
Algemene informatie De RBG is een samenwerking met andere gemeenten en waterschappen en heeft tot taak de heffing en inning van decentrale belastingen. Deelnemers zijn Hoogheemraadschap Delfland, Hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard, gemeenten Delft, Schiedam, Vlaardingen. Toetreding van gemeente Zuidplas in 2026 is in een vergevorderd stadium.
Vestigingsplaats / link Schiedam    https://www.derbg.nl 
Doel / openbaar belang

Efficiënte heffing en inning van decentrale belastingen zoals OZB, afvalstoffenheffing, rioolheffing en waterschapsbelasting.

Koppeling beleidsdoel(en)

Realiseren van belastingopbrengst naar ramingen in de begroting.

Deelname wel/niet verplicht

Geen verplichting tot deelname

Ontwikkelingen Invoeren van maatschappelijk verantwoord incassobeleid bij problematische schuldsituaties. Toetreding gemeente Zuidplas  in 2026.
Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Beleidstaak ligt bij de deelnemers. De RBG zal alleen geld aantrekken voor de uitvoeringstaak. Er vindt geen uitzetting van gelden plaats en er wordt geen gebruik gemaakt van financiële instrumenten zoals derivaten. De belastingopbrengsten voor de deelnemers vallen buiten de financieringsparagraaf.

Programma Stad en bestuur
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 3.800.000 € 3.308000
Vreemd vermogen € 4.900.000 € 2.864.000
Resultaat €  519.000  
Financieel belang 12,9%  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2026) € 2.114.000  
     
Financiële kengetallen    
Netto schuldquote -14,72% -20%
Solvabiliteit 43,68% 54%
Structurele exploitatieruimte 3,55%

3%

 

Avalex (Afvalinzameling)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Avalex (Afvalinzameling)
Algemene informatie Avalex is het gemeenschappelijk afvalinzamelingsbedrijf met deelnemers de gemeenten Midden-Delfland, Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Delft.
Vestigingsplaats / link Den Haag  /  https://www.avalex.nl 
Doel / openbaar belang

Uitvoering van de wettelijke afvalinzamelingstaak / hogere efficiëntie en kwaliteit door de samenwerking.

Koppeling beleidsdoel(en)

Zie infographic onderaan https://www.avalex.nl/over-avalex-2/

Deelname wel/niet verplicht

Geen wettelijke verplichting tot deelname

Ontwikkelingen

Stijging kosten door overheidsmaatregelen (onder andere belastingverhoging op verbranding). Naast de vergroting van efficiëntie van routes voor het legen van containers is nu ook de kostenbesparing gerealiseerd bij de afvalbrengstations. De huisvesting van Avalex in Den Haag is verbouwd en het verduurzaamde kantoor is eind 2024 weer betrokken. De plannen voor sloop en (ver)nieuwbouw van de vestiging in Delft worden nog verder ontwikkeld voordat de definitieve bouwopdracht kan worden verstrekt in 2026.

En in 2026 start de gemeente Midden-Delfland met Avalex met de invoer van een tariefprikkel door gebruik van het restafvaltarief. Dit heeft veel voorbereiding gevraagd van de gemeente en Avalex. De opgedane kennis en ervaring neemt Avalex mee in het verder innoveren van de dienstverlening om betere afvalscheiding in alle deelnemende gemeenten te realiseren.

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

De deelneming van Avalex in HVC betekent een maximale garantstelling voor Delft van € 24,5 miljoen waar een provisie tegenover staat van 1%. Risico's voor Avalex zijn verder personeelstekort door arbeidsmarkttekorten en onvoorzien hoge prijsstijgingen en beperkte beschikbaarheid van materialen bij leveranciers. Zie voorts paragraaf weerstandsvermogen begroting Avalex (sectie 2.4). De weerstandsratio van Avalex is 0,8. 

Programma Schone en veilige stad
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: bedrijfsvoeringsorganisatie
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024)* Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 7.538.000 € 7.097.000
Vreemd vermogen € 44.529.000 € 38.434.000
Resultaat -/-  €  529.000  
Financieel belang 11/36 = 30,6%  
Verstrekte garanties / geldleningen zie risico's / geen  
Omvang van de bijdrage (conform begroting 2026: pre-DVO) € 14.625.000  
     
Financiële kengetallen    
Netto schuldquote 75% 65%
Solvabiliteit 15%

16%

Structurele exploitatieruimte 0%

0%

* de beginstanden van de balansposten zijn in de jaarrekening 2024 gecorrigeerd ten opzichte van de eindstanden zoals opgenomen in de jaarrekening 2023 van Avalex. 

Metropool Regio Den Haag (MRDH)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Metropool Regio Den Haag (MRDH)
Algemene informatie De MRDH is sinds 2015 verantwoordelijk voor de beleidsvelden 'Bereikbaarheid en Mobiliteit' en 'Economisch Vestigingsklimaat'. De 21 deelnemers zijn: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. De inkomsten van de MRDH zijn een jaarlijkse brede doeluitkering (BDU) van het Rijk, rijkssubsidies en inwonersbijdragen van gemeenten.
Vestigingsplaats / link Rotterdam   /  https://www.mrdh.nl
Doel / openbaar belang

De MRDH is de vervoersautoriteit en heeft als een belangrijke taak het aanbesteden van de OV-concessies voor het stads- en streekvervoer. De MRDH investeert in de aanleg van (regionale) infrastructuur voor auto, fiets en openbaar vervoer. De MRDH helpt bij het realiseren van de investeringsagenda van Delft op het gebied van bereikbaarheid. Voor het economische vestigingsklimaat zet de MRDH zich in voor toekomstbestendige arbeidsplaatsen, het verhogen van de (innovatieve) productiviteit en bedrijvigheid en het creëren van voldoende ruimte voor economische activiteiten op de juiste plek.

Koppeling beleidsdoel(en)

Via mobiliteitsverbeteringen dragen we bij aan de energietransitie en aan de duurzame en veilige bereikbaarheid van de groeiende stad. In het Delftse mobiliteitssysteem staat de voetganger op de eerste plaats, als schoonste vorm van vervoer, die de minste ruimte inneemt. Daarnaast stimuleren we ook het gebruik van de (deel)fiets en het openbaar vervoer. Voor de langere termijn willen we samen met de MRDH en de concessiehouders het OV-systeem versterken. 

De MRDH versterkt de (regionale) economie door het krachtige Delftse ecosysteem, dat werkt als permanente kraamkamer voor innovaties en innovatieve bedrijven, te ondersteunen met fondsen en (kennis)bijeenkomsten. Zo werkt Delft met de MRDH onder meer aan innovaties in de energievoorziening voor kantoren en bedrijventerreinen bij het realiseren van ruimte voor ondernemen. Bovendien wordt de aansluiting tussen het onderwijs en het bedrijfsleven verbeterd door cofinanciering van het campus ecosysteem, de aansluiting innovatieve opleidingen op de arbeidsmarkt te onderzoeken en campusnetwerkbijeenkomsten te organiseren. Ook worden zo de mogelijkheden verkend  om talent aan te trekken en te behouden voor Delft. 

In jaarverslag 2024 rapporteert de MRDH in tabel hoe ze bijdroeg aan ieder doel en de status van alle activiteiten.

Deelname wel/niet verplicht

De MRDH is een vrijwillig samenwerkingsverband. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft vanuit het Rijk de status van vervoerregio en daarmee ook wettelijke taken rond verkeer en vervoer. Om die reden is de MRDH opdrachtgever van het regionale en stedelijke openbaar vervoer in de 21 gemeenten. De MRDH is bovendien directe ontvanger van de rijksmiddelen voor regionaal verkeer en vervoer en subsidieverstrekker voor lokale bereikbaarheidsprojecten.

Ontwikkelingen

De Strategische agenda 2023- 2026 van de MRDH bevat de hoofdopgaven: 1 - Investeren in bereikbaarheid om de inwonersgroei in de regio te faciliteren, 2 - Toekomstbestendige economie stimuleren, 3 - Actieve (fiets) en collectieve vormen van mobiliteit stimuleren, 4 - Vernieuwen van werklocaties, 5 - Versterken van het regionale mobiliteitsnetwerk, 6 - Herstellen van het OV-systeem. De MRDH-visie op het economisch vestigingsklimaat en de mobiliteitsvisie worden begin 2026 vastgesteld, na een zienswijzeronde in 2025. En na de gemeenteraadsverkiezingen wordt de Strategische Agenda van de MRDH geactualiseerd.

In 2024 is tien jaar samenwerken in de GR MRDH uitgebreid geëvalueerd. In het actieplan evaluatie MRDH hebben de deelnemende gemeenten de gewenste verbeteringen in de samenwerking vastgelegd.  En na beantwoording van de zienswijzen over het actieplan heeft de MRDH op 11 juli 2025 het actieplan vastgesteld. De implementatie van het actieplan loopt door in 2026.

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

De risico's voor het economisch vestigingsklimaat zijn beperkt en kunnen uit het weerstandsvermogen worden gedekt. Voor de projecten voor de bereikbaarheid en openbaar vervoer gaan de risico's die uitstijgen boven het weerstandsvermogen ten koste van uitvoering van andere projecten (faseren). Daarnaast zijn er risico's met lage kans in verband met de financiering van OV- maatschappijen en verlenen van (rail)concessies en de Verordening bussenlening ten behoeve van de elektrificatie.

Programma Bereikbare stad & Economie en vastgoed
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling: openbaar lichaam
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024) 
Eigen vermogen € 35.000.000 € 42.000.000
Vreemd vermogen € 1.5 miljard € 1.75 miljard
Resultaat € 830.000  
Financieel belang 4,4% (naar inwonertal). stemgewicht 9/206  
Verstrekte garanties / geldleningen € 1,0 miljard € 1,0 miljard
Omvang van de bijdrage (2026) € 330.672  
     
Financiële kengetallen    
Netto schuldquote 175,4% 158,7%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen - 6,5% - 6,4%
Solvabiliteit 2,1% 2,3%
Structurele exploitatieruimte 0,4%

% (nog onbekend)

 

Gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoering (GRB) Delft-Rijswijk

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoering (GRB) Delft-Rijswijk
Algemene informatie

Samenwerking Delft-Rijswijk op het gebied van ICT-beheer (bedrijfsvoering). Deze GRB is opgericht om de IT-infrastructuur en werkplek van de gemeente Delft en Rijswijk onder te brengen om daarmee kwetsbaarheid te verminderen, kwaliteit te verhogen en kosten te beperken. Beide gemeenten voeren zelf applicatiebeheer en functioneel beheer uit. Het bestuur van de GRB Delft-Rijswijk stelt het ICT-pakket vast gericht op werkplek, netwerk, informatiebeveiliging en hosting. Dit pakket bevat zowel gezamenlijke diensten als diensten per gemeente. De governance-afspraken zijn zodanig dat de organisatie geen eigen (vrije) exploitatieruimte kent, er geen leningen worden afgesloten en geen eigen vermogen wordt opgebouwd. 

Vestigingsplaats Delft
Doel / openbaar belang

Efficiëntie in effectief ICT-beheer (bedrijfsvoering) van voldoende kwalitatief niveau.

Koppeling beleidsdoel(en)

De GRB levert ondersteunende diensten om de uitvoering van de beleidsdoelen van beide gemeenten mogelijk te maken. Periodiek wordt er een evaluatie uitgevoerd, en werkt de GRB aan de realisatie van de aanbevelingen uit het evaluatierapport. In 2027 zal de GRB opnieuw worden geëvalueerd, en zal het evaluatierapport worden gedeeld met de raad.

Deelname wel/niet verplicht

geen verplichting tot deelname

Ontwikkelingen

Vanaf 2024 zijn nieuwe afspraken gemaakt over de diensten en het kwaliteitsniveau. Bij deze herziening van de dienstverleningsovereenkomst zijn heldere afspraken gemaakt met als doel meer inzicht en overzicht te creëren. De ontwikkelingen rond ICT gaan snel, met name als het gaat om werken in de cloud. Steeds meer applicaties worden als dienstverlening afgenomen (verSaasing: software as a service). De betekenis hiervan voor de GRB en de mogelijke ontwikkeling naar een regieorganisatie worden afgestemd met de deelnemers. In 2025 en 2026 vinden er verschillende strategische sessies plaats met de deelnemers en de GRB over de doorontwikkeling van de GRB. In 2026 wordt er gestart met het proces van een nieuwe evaluatie, om deze in 2027 aan te kunnen bieden aan de raad. 

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Voor de risico's in IT-beheer zoals cyberattacks zie paragraaf bedrijfsvoering en de paragraaf Weerstandsvermogen - risicoprofiel. Uitdaging voor de GRB is de dienstverlening aan te laten sluiten op de wensen en eisen van de deelnemers (en eventuele verschillen tussen de deelnemers) in een snel veranderende wereld. Risico’s voor de GRB zijn verstoringen van de IT-dienstverlening en bedreigingen voor de informatiebeveiliging. Hier zijn verschillende beschermings- en beheersingsmaatregelen voor ingericht.

Programma Overhead
Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling: bedrijfsvoeringsorganisatie

Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 0 € 0
Vreemd vermogen € 1.368.643 € 825.739
Resultaat € 0  
Financieel belang n.v.t. ; doorberekening naar rato (stemgewicht 50%)  
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage (2026, voor beheer, licenties en vaste kosten, zonder vergoeding per werkplek) € 1.088.000  
     
Financiële kengetallen    
Netto schuldquote n.v.t. n.v.t.
Solvabiliteit n.v.t. n.v.t.
Structurele exploitatieruimte n.v.t.

n.v.t.

 

Yes!Delft BV (Young Entrepreneurs society Delft)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Yes!Delft BV (Young Entrepreneurs society Delft)

Yes!Delft BV (Young Entrepreneurs society Delft) 

Algemene informatie

Yes!Delft is een BV waarin de gemeente minderheidsaandeelhouder is. TU Delft Services BV (TU Delft) en de Erasmus Universiteit zijn eveneens aandeelhouders.

Vestigingsplaats / link Delft / https://yesdelft.com/
Doel / openbaar belang

Aantrekken, behouden en vernieuwen bedrijvigheid. Ondersteunen studenten, professionals, wetenschappers in het succesvol oprichten van een eigen onderneming met een technologisch product of proces als basis.

Koppeling beleidsdoel(en)

De activiteiten van YES!Delft dragen bij aan de groei van technische startups in Delft en daarmee aan de volgende beleidsdoelstellingen uit de Ruimtelijke Economische Visie (2018) van gemeente Delft:
•         Delft doorontwikkelen als stad van innovatie en technologie;
•         De realisatie van 10.000 extra banen op álle niveaus tot aan 2040.

Ontwikkelingen

YES!Delft heeft na 2025 een financieringsopave met als basis de in 2023 vastgestelde strategie. De aandeelhouders van YES!Delft blijven in gesprek over haar financiële positie. 

Rol van de gemeente t.o.v. verbonden partij

De gemeente draagt bij in kapitaal en exploitatie.

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Financiering van YES!Delft op de lange termijn is en blijft een aandachtspunt

Programma Economie en vastgoed
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 244.000 € 461.000
Vreemd vermogen € 798.000 € 279.000
Resultaat -/- € 566.000 € 67.000
Aandelen kapitaal € 18.000 € 18.000
Financieel belang

20% (=gestort kapitaal)

 
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage 2026 € 150.000   

 

Privaatrechtelijke organisaties (coƶperatie en vennootschappen)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Privaatrechtelijke organisaties (coƶperatie en vennootschappen)

 

Coöperatief Beheer Groengebieden Midden-Delfland (CBG)

Algemene informatie  In 2019 is het Coöperatief Beheer Groengebieden Midden-Delfland  (CBG) opgericht als opvolger van het Recreatieschap Midden-Delfland. Overige deelnemers zijn de gemeenten Midden-Delfland, Maassluis, Schiedam, Vlaardingen en Westland. De uitvoering van de taken is opgedragen aan Staatsbosbeheer (https://www.staatsbosbeheer.nl/uit-in-de-natuur/locaties/midden-delfland). De deelnemende partijen hebben daarvoor een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Behalve de
deelnemende partijen draagt de provincie Zuid-Holland via een subsidie bij aan het beheer van de groengebieden.
Vestigingsplaats Gemeente Midden-Delfland
Doel / openbaar belang

De coöperatie heeft als doel gezamenlijk met aanliggende gemeenten de belangen te behartigen van natuur, landschap en openlucht recreatie en het beheer, onderhoud en exploitatie van de natuur- en recreatiegebieden in Midden-Delfland. De gebieden die de gemeente Delft in beheer bij de CBG heeft ondergebracht zijn Abtswoudse Bos, Ackerdijkse Bos en Kerkpolder. 

Koppeling beleidsdoel(en)

Wij zijn de pilotgemeente om hondenbeleid vorm te geven, zodat in het gehele gebied dezelfde regels gelden, veiligheid geborgd is voor ruiters en fietsers en dat daar ook op gehandhaafd kan worden. Hier wordt rekening gehouden met de wensen van de inwoners en ambtelijk om duidelijkheid te creëren in losloopgebieden en rustgebieden. Ook wordt er meer richting gegeven aan biodiversiteit in het gebied in samenwerking met LTO, gemeenten en Staatsbosbeheer. Daarnaast wordt in 2026 meer aandacht besteed aan de lopende programma's 1 en 2 om meer te gaan sturen op de projectuitvoering. 

Ontwikkelingen
  • In de begroting is een indexatie van 5,2% van toepassing voor de prijsstijging op de ramingen voor 2026 opgenomen waar relevant. Deze indexatie is gebaseerd op het indexeringspercentage van de Kring van gemeentesecretarissen Rotterdam-Rijnmond. 
  • De deelnemersbijdragen vanaf 2026 zijn gebaseerd op het geharmoniseerde model. Na 2026 zijn de deelnemersbijdragen niet verder geïndexeerd.
Rol van de gemeente t.o.v. verbonden partij

De gemeente is actief lid van de coöperatie en draagt haar deel bij aan de exploitatie.

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Risico's zijn beperkt door langjarige samenwerking. De dienstverlening door SBB is gebaseerd op de Samenwerkingsovereenkomst CBG-SEG-SBB over de periode 2021 t/m 2025 en de daarop gebaseerde Uitvoeringsovereenkomst. Voor de jaren 2026-2029 is de intentie van de betrokken partijen de samenwerking voort te zetten. 

Met ingang van 2026 wordt de ‘vaste’ boekjaarsubsidie (à € 111.500) van de provincie vervangen door de Subsidieregeling beheer recreatiegebieden. De te verwachten bijdrage is afhankelijk van het aantal hectare aan recreatiegebied dat de provincie toerekent voor de CBG. Dit hoeft niet nadelig uit te pakken, maar de hoogte ervan zal jaarlijks fluctueren wat het meerjarig begroten lastiger maakt. Op dit moment is de portal van de provincie nog niet vrijgegeven. Hierdoor is de subsidie voor komende jaar nog onbekend. Om de begroting sluitend te krijgen, is ingestemd het tekort uit de algemene reserve tijdelijk te bekostigen.

Programma Duurzame stad

Financiële gegevens    

Beginstand (1-1-2024)  Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 6.392.432 € 6.916.855
Vreemd vermogen € 1.865.106 € 1.756.841
Resultaat     € 307.384 € 238.694
Aandelen kapitaal - -
Financieel belang

1/5 (stemrecht) , 24,7%  (fractie contributie)

 
Verstrekte garanties / geldleningen geen          
Omvang van de bijdrage 2026  € 454.227  

 

Innovation Quarter BV

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Innovation Quarter BV

InnovationQuarter BV

Algemene informatie

InnovationQuarter BV is sinds 2014 de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland. Aandeelhouders zijn ministerie van Economische Zaken en Klimaat, provincie Zuid-Holland, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag (HEID), gemeenten Rotterdam, Leiden, Delft, Den Haag, Dordrecht en Westland, Technische Universiteit Delft, Libertatis Ergo Holding (Universiteit Leiden), Erasmus MC Holding, Leids Universitair Medisch Centrum

Vestigingsplaats / link Den Haag / https://www.innovationquarter.nl/over-innovationquarter/
Doel / openbaar belang

De economische structuur van de regio duurzaam versterken en het innovatief vermogen van Zuid-Holland ontsluiten. Door: aantrekken, behouden en vernieuwen van bedrijvigheid in de provincie. 

Koppeling beleidsdoel(en)

De activiteiten van InnovationQuarter BV dragen bij aan de doelen van de gemeente Delft zoals omschreven in de Ruimtelijk Economische Visie 2030:

  • De realisatie van 10.000 extra banen op álle niveaus tot aan 2040
  • De realisatie van 100.000 m2 extra bedrijfsruimte tot aan 2040;
  • Delft doorontwikkelen als stad van innovatie en technologie.
Ontwikkelingen

InnovationQuarter (IQ) heeft in 2024 gewerkt aan de realisatie van de doelen uit de in 2023 opgestelde meerjarenstrategie die de richtlijn vormt voor hun werkzaamheden de komende jaren tot aan 2026. Voor de jaren hierna wordt aan een strategie gewerkt. IQ richt zich op de maatschappelijke vraagstukken op het gebied van Duurzaam & Schoon, Slim & Veilig en Groen & Gezond om zo businesskansen voor vandaag en morgen te ontwikkelen.

InnovationQuarter heeft de gestelde doelstellingen voor 2024 ruimschoots behaald.

Rol van de gemeente t.o.v. verbonden partij

De gemeente draagt bij in kapitaal en exploitatie.

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

In de jaarrekening 2024 zijn geen materiële onzekerheden ten aanzien van de continuïteit geïdentificeerd. 

Programma Economie en vastgoed
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 117.452.000 € 114.607.000
Vreemd vermogen € 20.332.000 €    23.249.000
Resultaat € 6.396.000 -/- € 2.845.000
Aandelen kapitaal € 125.836.000 € 125.836.000
Financieel belang 2,578 %  
Verstrekte garanties / geldleningen n.v.t.  
Omvang van de bijdrage 2026 € 227.609  

 

Delft Support BV

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Delft Support BV

 

Delft Support BV

Algemene informatie

Delft Support BV is uitvoerder van gemeentelijke taken in het sociaal domein met 100% van de aandelen in eigendom van de gemeente. Delft Support vormt de lokale toegangsorganisatie voor de inzet van jeugdhulp en begeleiding en voorzieningen vanuit de Wmo.

Vestigingsplaats / link Delft / https://www.delftsupport.nl/
Doel / openbaar belang

Zelfstandig en onafhankelijk kunnen beslissen over inzet van jeugdhulp en begeleiding en voorzieningen vanuit de Wmo met efficiënte bedrijfsvoering.

Koppeling beleidsdoel(en)

Zowel Team Wmo als Team Jeugd heeft met een intensieve aanpak de wachttijden verkort. Ook is DelftSupport met een eigen telefoonnummer weer wat dichterbij een integrale toegang. Zie voor overige doelen en onderbouwende cijfers het jaaroverzicht: https://delftsupport2024.jaaroverzicht.info/ .

Rol van de gemeente t.o.v. de
verbonden partij

Opdrachtgever wettelijke taken op domein jeugd en wmo en enig aandeelhouder. 

Ontwikkelingen Landelijke ontwikkelingen zoals Hervormingsagenda, GALA, IZA/RIGA, Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de nog komende Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) hebben invloed op de uitvoering van de diverse wetten door Delft Support. Delft Support is mede betrokken bij de  stappen die de gemeente zet in het welzijnswerk in Delft. De inrichting van het nieuwe welzijnswerk moet naadloos aansluiten bij de werkzaamheden van Delft Support.  
Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Met Data Protection Impact Assesment (DPIA) zijn risico's voor databeveiliging in beeld gebracht en maatregelen genomen; met behulp van risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) de risico's voor het personeel in kaart gebracht en maatregelen genomen en deels in voorbereiding. Het risico voor de uitvoeringsorganisatie bestaat met name uit een mogelijk tekort aan personeel als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt.

Programma Gezonde en veilige stad
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 259.000 € 475.000
Vreemd vermogen € 2.068.000 € 2.596.000
Resultaat  € 259.000 € 217.000
Aandelen kapitaal € 100 € 100
Financieel belang 100% 100%
Verstrekte garanties / geldleningen geen geen
Omvang van de bijdrage (concept Begroting 2026) € 17.270.796  

 

Werkse! Holding BV

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Werkse! Holding BV

Werkse! Holding BV

Algemene informatie

Werkse! Holding BV (100% dochteronderneming van de gemeente) is een onderdeel van Werkse! Organisatie, waar ook de gemeentelijke afdeling Werk en Inkomen onder valt. De taken omvatten: ontwikkelen, plaatsen en begeleiden van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Werkse! voert in opdracht ook taken uit voor gemeenten Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland.

Vestigingsplaats / link Delft /  https://www.werkse.nl/
Doel / openbaar belang

Op bestuurlijke afstand ondernemend kunnen optreden in opdrachtverwerving voor arbeid voor de doelgroep.

Koppeling beleidsdoel(en)

In 2024 werken 783 mensen bij Werkse! die elders niet aan het werk komen, volgen 312 mensen een arbeidsgerichte opleiding bij Werkse! en vinden 351 mensen een baan via Werkse!.  Zie https://www.werkse.nl/over-ons-over-werkse/ en voor meer informatie bekijk het sociaal jaarverslag https://werkse.jaarverslag.org/

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Opdrachtgever van gemeentelijke taken en enig aandeelhouder.

Ontwikkelingen

De sociale werkvoorziening wordt afgebouwd en in plaats daarvan komt beschut werk. Dat betekent dat een deel van de doelgroep die voorheen onder de WSW viel nu volgens landelijke kaders regulier aan het werk dient te kunnen. De praktijk blijkt weerbarstiger waardoor Werkse! middels allerlei re-integratievoorzieningen deze doelgroep gedeeltelijk blijft bedienen. Daarnaast is er jaren sprake van arbeidsmarktkrapte. Dat brengt extra uitdagingen voor Werkse! met zich mee, omdat de toeleiding van inwoners naar werk die nu nog bijstand ontvangen gemiddeld genomen intensiever is dan een paar jaar geleden. 

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Wijziging taakopdracht met onvoldoende kostendekkende middelen van Rijk, economische verschuiving met onvoldoende arbeidspotentieel voor doelgroep, wijziging samenstelling participatiebestand bemoeilijkt plaatsing op betaald werk. Voor de organisatie bestaat risico op digitale criminaliteit (hacks, datagijzeling) en tekort aan personeel voor de taakuitvoering.

Programma Werk en inkomen / Begeleide participatie en Arbeidsparticipatie
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 2.450.000 € 2.580.000
Vreemd vermogen € 2.295.000 € 2.341.000
Resultaat € 170.000 € 129.000
Aandelen kapitaal € 90.000 € 90.000
Financieel belang 100% 100%
Verstrekte garanties / geldleningen geen geen
Omvang van de bijdrage (2026) € 21.413.000  

 

ParkerenDelft BV

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - ParkerenDelft BV

ParkerenDelft BV

Algemene informatie

ParkerenDelft BV (voorheen Parking Delft of Integraal Parkeerbedrijf Delft) is 100% dochteronderneming van de gemeente.

Vestigingsplaats / link Delft /  https://parkerendelft.com
Doel / openbaar belang

Uitvoeren van het parkeerbeleid Delft en de exploitatie van parkeergarages.

Koppeling beleidsdoel(en)

ParkerenDelft geeft rechtstreeks uitvoering aan parkeer beleidsdoelen als parkeren voor verschillende doelgroepen (inwoners, bezoekers, ondernemers en voor gehandicapten), een autoluwe binnenstad en toegankelijkheid van de stad met behulp van parkeergarages.

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Enig aandeelhouder én opdrachtgever straatparkeren en garageparkeren.

Ontwikkelingen

ParkerenDelft voert een dialoog met de stad om te kijken waar kansen en /of verbeteringen zijn op het vlak van parkeren. De bezettingsgraden van de garages zijn weer op het niveau van vóór de coronatijd. De gemeente werkt aan een parkeertransitie.

ParkerenDelft zal met ingang van 2026 een aantal parkeerautomaten in garages vervangen en daarbij de cashbetalingen uitfaseren. De kosten van contante geldverwerking staan niet meer in verhouding tot het aandeel cashbetalingen (2-3%).

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)

Risico op waarde aandelen en de garantiestelling / financiering. 

De parkeertransitie draagt positief bij aan de bezetting van de garages en beperkt aldus het financiële risico. De businesscase blijft echter een punt van aandacht omdat er een negatieve kasstroom wordt voorzien tot 2032. Hierin wordt uitgegaan van een verhoging van de parkeertarieven in de garages elke twee jaar met een stabiel bezettingspercentage. De uitvoerende taken op het gebied van straatparkeren zijn middels een dienstverleningsovereenkomst (DVO) door de gemeente belegd bij ParkerenDelft BV. Uit risico-inventarisatie in 2024 komen risico's naar voren met betrekking tot de businesscase (zoals structurele daling parkeervraag ondanks de groei van de stad en aantal bezoekers) en tot de operatie (integriteit en beschikbaarheid data in verband met parkeervergunningen, onvoldoende gekwalificeerd personeel, incidenten met de garages als brand of overstroming).   

Programma Bereikbare stad / Parkeren
Rechtsvorm Besloten vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen -/- € 10.630.070 -/- € 9.726.516
Vreemd vermogen € 66.645.194 € 65.759.567
Resultaat € 685.974  
Aandelen kapitaal € 90.000  
Financieel belang 100%  
Verstrekte garanties / geldleningen (2024) € 12,9 miljoen / € 44,5 miljoen € 11,8 miljoen / € 43,5 miljoen
Omvang van de bijdrage (2025) (2026 in bespreking)

€ 2.567.000 voor activiteiten straatparkeren
(Dienstverleningsovereenkomst)

 

 

Stedin Holding NV

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Stedin Holding NV

 

Stedin Holding NV

Algemene informatie Stedin NV is energielevering en -infrastructuurbedrijf in overheidshanden. In totaal 42 gemeenten zijn de aandeelhouder van deze N.V.
Vestigingsplaats /  Rotterdam /  https://www.stedingroep.nl/aandeelhouders
Doel / openbaar belang

Netwerkbedrijf

Koppeling beleidsdoel(en)

Geen (de gemeente heeft hier een maatschappelijk (verplichte) rol en geen direct beleidsdoel).

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Publieke aandeelhouder (energienetwerk in de gemeente)

Ontwikkelingen

Gezien de energietransitie zal Stedin in de toekomst grote investeringen moeten gaan doen. In december 2023 is de rijksoverheid aandeelhouder geworden bij Stedin met aandelen ter waarde van € 500 miljoen. Tevens zijn enkele gemeenten in het verzorgingsgebied van Stedin toegetreden. Hierdoor is het aandelenbelang van de gemeente Delft gedaald van 2,15% naar 2,135%. Dividend voor de komende jaren zal zich bewegen tussen ongeveer € 1 miljoen en € 1,5 miljoen voor de gemeente Delft, naast de uitkering per jaar voor de cumulatief preferente aandelen van € 146.000.

Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
Risico op waarde aandelen en lager / geen dividend. Stedin houdt de vraag naar energie(stroom) niet bij voor wat betreft de infrastructuur.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm Naamloze vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 3,2 miljard € 3,4 miljard
Vreemd vermogen € 5,1 miljard € 5,7 miljard
Resultaat (totaal) € 162  miljoen  € 180 miljoen
Aandelen kapitaal

121.380 aandelen circa € 100 nominaal. Niet op de balans geactiveerd

 
Financieel belang 2,135 % gestort aandelenkapitaal.
Te ontvangen dividend over boekjaar 2024 uitkering regulier dividend voor Delft € 1 miljoen . Tevens te ontvangen dividend over de cumulatief preferente aandelen voor Delft over 2024 € 146.391.
Verstrekte garanties / geldleningen geen geen
Omvang van de bijdrage

n.v.t.

 

    

Evides NV

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Evides NV

 

Evides NV

Algemene informatie

Aandeelhouder Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) die 50% aandeelhouder is van Evides N.V.. Deze groep bestaat uit 17 gemeenten in Zuid-Holland. De andere 50% is in bezit van Agua B.V. met als aandeelhouders de provincie Zeeland en 13 Zeeuwse, 2 Brabantse en 1 Zuid-Hollandse gemeenten.

Vestigingsplaats / link Rotterdam /  https://www.evides.nl/over-evides/de-organisatie/bestuur-en-governance
Doel / openbaar belang

Beheren en exploiteren van een waterbedrijf

Koppeling beleidsdoel(en)

Geen (de gemeente heeft hier een maatschappelijk (verplichte) rol en geen direct beleidsdoel).

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Aandeelhouder met in totaal 32 gemeenten en provincie Zeeland, waarmee Evides N.V. geheel in overheidshanden verkeert.

Ontwikkelingen Evides zal de komende jaren veel gaan investeren om de beschikbaarheid en kwaliteit van het drinkwater te kunnen blijven garanderen. Dit zal een neerwaarts effect hebben op het uit te keren dividend de komende jaren. De huidige prognose van Evides is dat het dividend vanaf 2025 de helft zal zijn van eerdere jaren.
Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
Evides heeft zes prioritaire risico's vastgesteld: 1. Cybersecurity incident; 2. Gebrek aan grondstoffen, bouwmateriaal en chemicaliën (nieuw); 3. Ernstig ongeval; 4. Personeelstekort (nieuw); 5. Non-compliance ten aanzien van biologische stabiliteit; 6. Verscherpte normstelling PFAS.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm Naamloze vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 593 miljoen € 626 miljoen
Vreemd vermogen € 877 miljoen € 885 miljoen
Resultaat € 53,3 miljoen  
Aandelen kapitaal € 431.000  
Financieel belang 5,8% gestort aandelenkapitaal (in GBE die 50% heeft van Evides N.V.)
Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage n.v.t.  

 

BNG Bank NV (Bank voor Nederlandse gemeenten)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - BNG Bank NV (Bank voor Nederlandse gemeenten)

BNG Bank NV (Bank voor Nederlandse gemeenten)

Algemene informatie

De BNG Bank is een bank ten dienste van de overheid en Delft neemt deel sinds de oprichting in 1914. Aandeelhouders zijn gemeenten door het hele land en de rijksoverheid is de grootste aandeelhouder met 49% van de aandelen.

Vestigingsplaats / link Den Haag /  https://www.bngbank.nl/over-BNG-Bank
Doel / openbaar belang

De BNG Bank draagt met haar dienstverlening bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten voor de financiering van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Koppeling beleidsdoel(en)

Geen (de gemeente heeft hier een maatschappelijk (verplichte) rol en geen direct beleidsdoel).

Rol van de gemeente t.o.v. de verbonden partij

Aandeelhouder sinds de oprichting en klant bij de bank.

Ontwikkelingen De BNG Bank gaat haar kantoor in Den Haag de komende jaren grondig renoveren.
Risico's (financieel, bestuurlijk, maatschappelijk)
Beperkt risico. Waarde van aandelen niet geactiveerd. Jaarlijks dividend is beperkt.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Rechtsvorm Naamloze vennootschap
Financiële gegevens Beginstand (1-1-2024) Eindstand (31-12-2024)
Eigen vermogen € 4,7 miljard € 4,8 miljard
Vreemd vermogen € 0 € 0
Resultaat € 294 miljoen [in eerdere jaren € 254 miljoen (2023) en € 300  miljoen (2022)]  
Aandelen kapitaal 47.385 aandelen van € 2,50. Niet op de balans geactiveerd  
Financieel belang

0,085% van het geplaatst aandelen kapitaal. Te ontvangen dividend € 102.351 .
De BNG Bank zal 50% van het netto resultaat uitkeren in de vorm van dividend.

Verstrekte garanties / geldleningen geen  
Omvang van de bijdrage n.v.t.  

 

Subsidie

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en subsidies - Subsidie

Subsidiebeleid
Subsidie is de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.

In deze subparagraaf zijn opgenomen:
1.    de hoofdlijnen van het beleid en de ontwikkeling in de subsidiesystematiek voor het verlenen van subsidies (uitgaande subsidies);
2.    de uitgangspunten voor te ontvangen subsidies (inkomende subsidies).

Uitgaande subsidies
In deze subparagraaf zijn de hoofdlijnen van het beleid opgenomen voor het verlenen van subsidies en ontwikkelingen in de subsidiesystematiek.

Subsidiesystematiek
De Delftse subsidiesystematiek bestaat uit de Algemene Subsidieverordening Delft 2024 (ASV), de Verordening lokaalonderwijsbeleid Delft 2025, de Subsidieregeling gemeente Delft 2025, de Subsidieregeling Maatschappelijke initiatieven gemeente Delft 2024, de Subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleid en voorschoolse voorzieningen gemeente Delft 2023, Subsidieregeling Delfts Sportakkoord, Subsidieregeling voor onderhoud monumentale bomen. De ASV en de verordening lokaal onderwijsbeleid, bieden samen met de Algemene wet bestuursrecht het wettelijk kader voor de subsidieverlening. De subsidieregelingen omvatten praktische en specifieke spelregels voor het verlenen van de subsidies. Het is een middel om het door de raad vastgestelde beleid uit te voeren.

Daarnaast leent een aantal subsidies zich ervoor om in de begroting op te nemen: de begrotingssubsidies. In dat geval worden de subsidieontvanger, het maximale bedrag en een korte omschrijving van de activiteiten vastgesteld in de begroting. Een begrotingspost subsidie wordt gebruikt in het geval maar een enkele partij in aanmerking komt voor de subsidie en er anders een aparte regeling vastgesteld zou moeten worden om de activiteiten van deze partij te subsidiëren. 

Subsidieregeling gemeente Delft 2025    
Deze regeling bestaat uit een aantal hoofdstukken die concrete doelstellingen en activiteiten omschrijven waarvoor er subsidie aangevraagd kan worden. Daarnaast zijn de voorwaarden en criteria rondom de subsidieaanvraag uitgewerkt per hoofdstuk:
•    Jeugd
•    Onderwijs
•    Onderhoud Speeltuinen
•    Cultuur
•    Evenementen
•    Economie
•    Schuldhulpverlening
•    Armoedebestrijding
•    Oud papier
•    Straatfeesten
•    Het versterken van de Sociale Basis
•    Ondersteuning inwoners bij verduurzaming en energiebesparing woningen
•    Investeringen opstallen sportverenigingen Delft
•    Duurzaamheid gemeente Delft 
•    Overige subsidie die bijdragen aan de doelstellingen het behoud en verbetering van Delft en bevorderen van de verbinding in Delft.
•    Inzet woningcorporaties vanuit specifieke rijksuitkering energiearmoede
•    Tijdelijke evenementen in de wijk
•    Onderhoud en beheer skatebaan
•    Participatieplekken
•    Volkshuisvestingsfonds Multatulibuurt
•    Creatieve makers en kleine culturele initiatieven of organisaties 2025 2026 

Subsidieregeling maatschappelijke initiatieven gemeente Delft 2024
Deze subsidie wordt verleend voor incidentele activiteiten en projecten die bijdragen aan de gemeentelijke doelen én die gericht zijn op:
•    Participatie van inwoners van Delft
•    Eigen kracht van inwoners van Delft
•    Sociaal klimaat en veiligheid in Delft
•    Duurzaamheid en het Delftse milieu
•    Versterken van de eigen kracht van de organisatie van de subsidieontvanger.

Subsidieregeling onderwijsachterstandenbeleid en voorschoolse voorzieningen gemeente Delft 2023
Het doel van deze subsidieregeling is het bevorderen van gelijke en optimale ontwikkelkansen voor alle Delftse peuters en basisschoolleerlingen door:
a. voldoende en financieel toegankelijk aanbod van kinderopvang voor alle peuters;
b. voldoende en financieel toegankelijk aanbod van kinderopvang met voorschoolse educatie voor doelgroeppeuters;
c. (taal)verrijkingsactiviteiten gericht op het voorkomen of bestrijden van mogelijke onderwijsachterstanden aanvullend op het aanbod voor- en vroegschoolse educatie.

Subsidieregeling Delfts Sportakkoord
Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van deelname aan sport- en beweegactiviteiten en het bestendigen daarvan als onderdeel van een gezonde leefstijl.

Subsidieregeling voor onderhoud monumentale bomen
Het doel van deze subsidieregeling is het bevorderen van deskundig onderhoud van monumentale bomen

Begrotingssubsidies
In de onderstaande lijsten zijn de namen opgenomen van organisaties die in 2026 begrotingssubsidie kunnen aanvragen, gerangschikt naar programma. Met het vaststellen van de begroting wordt per organisatie het maximale bedrag aan begrotingssubsidie voor 2026 bepaald. Binnen het maximale bedrag mag het college besluiten over het verstrekken van begrotingssubsidie. 
In alle gevallen betreft het bij de hiervoor beschreven situaties het omzetten van regulier programmabudget in subsidiebudget. De gevolgen van deze wijzigingen voor het financieel beeld zijn neutraal.

Programma  Subsidieontvanger Activiteiten Subsidiebedrag
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting DOK Stichting DOK ontvangt subsidie voor de volgende activiteiten:
-    Taaleducatie
-    Taalhuis
-    Informatiepunt Digitale Overheid
-    Cultuurhelden
-    DOK centrum - cultuureducatie
€ 5.276.752
Samenleven, onderwijs en cultuur ROC Mondriaan ROC Mondriaan ontvangt subsidie 'Doe weer mee'. € 10.000
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Buytendelft Stichting Buytendelft ontvangt een exploitatiesubsidie voor het openhouden van de stadsboerderij en waterspeeltuin, het verzorgen van dieren en het onderhouden van de dierverblijven en het bieden van een leerzame omgeving voor (met name) gezinnen met jonge kinderen. € 96.805
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Kinderboerderij en waterspeeltuin Tanthof Stichting Kinderboerderij Tanthof ontvangt een exploitatiesubsidie voor het openhouden van de stadsboerderij en waterspeeltuin, het verzorgen van dieren en het onderhouden van de dierverblijven en het bieden van een leerzame omgeving voor (met name) gezinnen met jonge kinderen. € 96.805
Samenleven, onderwijs en cultuur Sportraad van Delft De Sportraad van Delft ontvangt subsidie voor :
-    Het huldigingsbeleid
-    Het organiseren vereniging ondersteunende activiteiten:
-    Organisatie Nationale Sportweek
-    Het ontplooien nieuwe activiteiten
-    Themabijeenkomsten
-    Kwartaalpublicatie Delft op Zondag
-    Vacatiegelden bestuur
-    Administratieve ondersteuning
€ 16.400
Samenleven, onderwijs en cultuur Sportfondsen Delft B.V Sportfondsen krijgt subsidie voor de exploitatie van het Sportfondsenbad Weteringlaan € 251.693
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Omroep Delft Stichting Omroep Delft krijgt subsidie voor het creëren en onder de aandacht brengen van lokaal nieuws in beeld en geluid door middel van radio, TV en een interactieve website. € 107.969
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Reservefonds de VAK De VAK krijgt subsidie voor cultuureducatie in de vrije tijd, het cursusaanbod en OPEN. € 968.760
Samenleven, onderwijs en cultuur Theater De Veste Theater de Veste krijgt subsidie voor het organiseren van theatervoorstellingen. € 2.535.777    
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Open Monumentendag Delft Stichting Open Monumentendag Delft krijgt subsidie voor het organiseren van Open Monumentendag in Delft. € 31.589
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Sportaccommodatie Concordia Stichting Sportaccommodatie Concordia krijgt subsidie voor de exploitatie en onderhoud van de golfbaan. € 49.946.
Samenleven, onderwijs en cultuur Korfbalvereniging Fortuna Delft Korfbalvereniging Fortuna krijgt subsidie voor het onderhoud van de korfbalvelden. € 11.381
Samenleven, onderwijs en cultuur Kynologenclub Delft en omstreken Kynologenclub Delft en omstreken krijgt subsidie voor het onderhoud van het hondensportterrein. € 5.127
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting Sportpark Biesland Stichting Sportpark Biesland krijgt subsidie voor het onderhoud van de korfbalvelden en rugbyvelden. € 66.540
Samenleven, onderwijs en cultuur Stichting DelftsPeil Stichting DelftsPeil krijgt subsidie voor de uitvoering van verschillende culturele activiteiten en projecten voor en met bewoners van Delft en omstreken, waaronder ook kwetsbare doelgroepen. De activiteiten hebben een positieve impact op bewoners en dragen bij aan sociale inclusie, cultuurparticipatie en talentontwikkeling. Deze activiteiten beslaan diverse wijk- en Stadsprojecten, advisering en ondersteuning nieuwe initiatieven en Cultuurhuis Delft met inzet van cultuurcoaches (combinatiefunctionarissen). € 454.383    
Samenleven, onderwijs en cultuur Delftse Werkgroep Homoseksualiteit Delftse Werkgroep Homoseksualiteit (DWH) krijgt subsidie voor het geven van voorlichting, het organiseren van kennismakingsgroepen en het (mede) organiseren van evenementen. Met deze activiteiten vergroot DWH de zichtbaarheid en bevordert het de bewustwording en acceptatie van LHBT+’ers in de regio Delfland. € 15.000
Schone en veilige stad Stichting Slachtofferhulp Nederland Stichting Slachtofferhulp Nederland krijgt subsidie voor het verlenen van (na)zorg bij rampen of calamiteiten, de 1-loketfunctie in Delft en een 24/7 piketregeling voor eerste opvang van slachtoffers of nabestaanden. € 43.831
Schone en veilige stad Stichting Halt Stichting Halt krijgt subsidie voor het geven van voorlichtingen op bo, vo en so scholen in Delft over de volgende onderwerpen:
-    Invloed van de groep
-    Online veiligheid
-    Online fraude en cybercriminaliteit
-    Geweld en wapenbezit
€ 19.805
Gezonde en sociale stad Brijder Verslavingszorg Brijder Verslavingszorg krijgt subsidie voor de activiteiten rondom verslavingspreventie
en verslavingszorg.
€ 720.000
Gezonde en sociale stad Arosa  KesslerPerspektief Arosa KesslerPerspektief krijgt namens de DWO-regio subsidie van centrumgemeente Delft (vanuit de DUVO-middelen) voor het uitvoeren van vrouwenopvang (huisvesting en begeleiding), het bieden van hulp en ondersteuning via ambulante trajecten huiselijk geweld, het bieden van hulp en advies via het loket huiselijk geweld, en het verzorgen van de risicoscreening en toeleiding naar de vrouwenopvang. € 1.900.000
Gezonde en sociale stad Stichting KesslerPerspektief Stichting KesslerPerspektief krijgt subsidie voor de maatschappelijke opvang namens de DWO-regio, Delft, Westland, Pijnacker-Nootdorp en Midden-Delfland de wettelijke taak op het gebied van maatschappelijke opvang (opvang en begeleiding dak- en thuislozen) uitvoert. € 4.335.000
Gezonde en sociale stad GGZ Rivierduinen Het Centrum Seksueel Geweld (CSG) Zuid-Holland is ondergebracht bij GGZ Rivierduinen en krijgt subsidie (vanuit DUVO-middelen) voor het verlenen van de juiste hulp aan slachtoffers van seksueel geweld. € 85.000
Gezonde en sociale stad JGZ JGZ krijgt subsidie voor de activiteiten:
-   Basispakket JGZ
-   Rijksvaccinatieprogramma
-   Basispakket JGZ flexibel
€ 3.300.000
Gezonde en sociale stad Stichting Exodus Nederland Stichting Exodus Nederland ontvangt subsidie voor het organiseren van nazorg voor ex-gedetineerden: afspraken maken over sociale re-integratie en inschakelen van partijen in Delft voor uitvoering hiervan. € 48.912
Gezonde en sociale stad; Stichting JESS Stichting Jess krijgt subsidie voor JIT. Het JIT leidt zorgmijdende (dreigende) dakloze jongeren toe naar het juiste zorgloket. € 125.000 
Duurzame stad Stichting Duurzaamheidscentrum De Papaver Stichting Duurzaamheidscentrum De Papaver krijgt subsidie voor de Klimaatmaat en Natuur- en milieueducatie. € 358.162
Economie en vastgoed Ondernemersfonds Delft De gemeente legt een opslag op de onroerendezaakbelasting niet-woningen die door het Ondernemersfonds worden besteed.  € 1.300.000
Werk en inkomen Stichting Voedselbank Delft Stichting de Voedselbank krijgt een exploitatiesubsidie. € 34.200

Inkomende subsidies

Delft ziet en benut kansen om bij Rijk, provincie, regio (MRDH) en EU subsidies binnen te halen voor de eigen ambities en beleidsdoelstellingen. Het Subsidie Servicepunt (SSP) heeft hierin een centrale rol door als adviseur, facilitator en monitor te fungeren voor de verschillende beleids- en uitvoeringsafdelingen binnen de gemeente. 

Het SSP heeft de verantwoordelijkheid om een gedegen advies te geven over het indienen van subsidieaanvragen. Dit omvat een zorgvuldige afweging van de criteria die van invloed zijn op de haalbaarheid van een aanvraag, waarbij niet alleen naar de directe voordelen, maar ook naar de lange termijn wordt gekeken. Factoren zoals uitvoeringsgereedheid, de noodzakelijke eigen bijdrage, en de beschikbare capaciteit worden meegenomen in deze afweging. Dit zorgt ervoor dat de gemeente niet alleen kortetermijnkansen benut, maar ook rekening houdt met de duurzaamheid en effectiviteit van de aanvragen op de lange termijn. 

Naast de adviserende rol, faciliteert het SSP ook het aanvraagproces zelf. Dit houdt in dat het SSP niet alleen helpt bij het opstellen van de aanvragen, maar ook bij het verzamelen van de benodigde documentatie en het voldoen aan de specifieke eisen die aan de aanvragen gesteld worden. Bovendien biedt het SSP voorlichting en ondersteuning met betrekking tot de administratieve processen die volgen op de toekenning van subsidies. Dit omvat het waarborgen van een correcte verantwoording en rapportage, zodat de gemeente voldoet aan de vereisten van de subsidieverstrekkers. 

Door de inzet van het SSP wordt het onderzoek naar mogelijke subsidies een integraal en actief onderdeel van de bedrijfsvoering binnen de gemeente Delft. Dit geldt voor alle gemeentelijke afdelingen, waardoor er gemeentebreed een cultuur ontstaat waarin subsidies effectief worden ingezet ter ondersteuning van beleidsinitiatieven en projecten. Het SSP fungeert als een verbindende schakel tussen verschillende afdelingen en externe subsidieverstrekkers, en draagt bij aan een efficiënte en transparante uitvoering van het subsidiebeleid.