4 Bereikbare stad

Algemeen

Terug naar navigatie - 4 Bereikbare stad - Algemeen

Delft wil komende jaren groeien in aantal inwoners en arbeidsplaatsen. Deze groei leidt tot meer mobiliteit en extra druk op de beschikbare ruimte. Om een gezonde doorgroei van de stad mogelijk te maken met een goede bereikbaarheid, is een nieuwe balans nodig tussen de toenemende vraag naar mobiliteit en de schaarse openbare ruimte in de stad. We zetten daarom in op de mobiliteitstransitie. Door meer in te zetten op actieve mobiliteit, zoals lopen en fietsen, en openbaar vervoer kunnen we de bestaande openbare ruimte beter benutten. Daarnaast zetten we in op het verschonen van mobiliteit. Zo dragen we bij aan de opgaven Innovatiedistrict Delft, Delft-West en de Energietransitie en de bestuurlijke accenten ‘een duurzame stad’, ‘ruimte voor wonen’, en ‘een gezonde en veilige stad’.

Relevante beleidskaders

Onder dit programma vallen deze onderwerpen:
verkeer en vervoer (verkeersvoorzieningen/verkeer), parkeren, fietsparkeren, fietsenstallingen, openbaar vervoer.

4.1 Wat willen we bereiken

Overzicht beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 4.1 Wat willen we bereiken - Overzicht beleidsindicatoren

 

Bereikbare stad Stand: Streven: PB 2026 Streven: PB 2030
Bereikbaarheid: klantwaardering 7,5 7,9 8,5
Fietsen en lopen: klantwaardering 8,4 8,6 9,0
% Auto: aandeel verplaatsingen 19% Minder auto <18% Minder auto
% Fiets: aandeel verplaatsingen 46% Meer fietsen >42% Meer fietsen
% Lopen: aandeel verplaatsingen 27% Meer lopen >33% Meer lopen
% OV: aandeel verplaatsingen 3% Meer OV >1% Meer OV

Deze indicatoren in de programmabegroting beslaan één jaar, terwijl de Staat van Delft (https://delft.notubiz.nl/document/14193854/1) een breder perspectief biedt door trends en ontwikkelingen op basis van deze indicatoren te analyseren. De gemeenteraad ontvangt de Staat van Delft eens per twee jaar.

Algemeen

Terug naar navigatie - 4.1 Wat willen we bereiken - Algemeen

Mobiliteitstransitie
We dragen bij aan een duurzame en veilige, bereikbare stad die verder groeit en zetten daarvoor verdere stappen in de mobiliteitstransitie. We doen dit onder andere door te zorgen voor een aantrekkelijke en verkeersveilige inrichting die uitnodigt om meer te lopen en te fietsen en minder de auto te gebruiken.

Verduurzaming
Vanuit de bereikbare stad dragen we bij aan de leefbaarheid door in te zetten op ruimte-efficiënt en schoner vervoer. We maken zo ruimte vrij voor een andere invulling, zoals vergroening, spelen en ontmoeten en we verlagen de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) en stikstofoxiden (NOx).

Netwerk en voorzieningen
We vergroten de bereikbaarheid van onder andere Delft-West en het Innovatiedistrict Delft. Dit doen we door het realiseren van veilige en comfortabele fietsroutes die de wijken Buitenhof en Voorhof verbinden met andere delen van Delft en door voor- en natransport dat naadloos aansluit op de dienstregeling van tramlijn 19 naar de campus.

Meer ruimte geven aan langzaam verkeer kan niet zonder goede stallingsvoorzieningen. We zetten daarom ook in op het realiseren van voldoende stallingen.

Toelichting op de beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 4.1 Wat willen we bereiken - Toelichting op de beleidsindicatoren

Bereikbaarheid: klantwaardering over alle vervoersmiddelen
Rapportcijfer van Delftenaren over de algemene bereikbaarheid in Delft. Bron: Omnibusenquête.
 
Fietsen en lopen: klantwaardering 
Rapportcijfer van Delftenaren over specifiek de bereikbaarheid van fietsen en lopen in Delft. Bron: Omnibusenquête.
Als input van deze indicator gebruiken we de tweejaarlijkse Omnibusenquête. 

Aandeel verplaatsingen
Verplaatsingen van Delftenaren binnen Delft naar vervoersmiddel. Delftenaren geven het aandeel verplaatsingen weer van: auto (passagier), motor (passagier), brom/snorfiets, openbaar vervoer, fiets of lopen. Daarbij is de mogelijkheid een alternatief vervoermiddel aan te geven in de categorie 'anders'. Bron: Delft Internet Panel.

4.2 Wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen

Mobiliteit

Terug naar navigatie - 4.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Mobiliteit

Mobiliteitstransitie
De verdere stappen die we zetten in de mobiliteitstransitie, doen we op basis van de kaders die zijn vastgelegd in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040. Daarbij leggen we het accent op de drie opgaven: Delft-West, Innovatiedistrict Delft en energietransitie.

Verduurzaming
Delft is een compacte stad. De groei vindt plaats door inbreiding.  De stad moet echter wel leefbaar blijven en daar is ruimte voor nodig. Vanuit mobiliteit willen we ruimte geven aan de stad door in te zetten op vervoerwijzen die minder ruimte nodig hebben.

In ons mobiliteitssysteem staat daarom de voetganger op de eerste plaats. Dit is de schoonste vorm van vervoer en neemt de minste ruimte in. Daarnaast stimuleren we het gebruik van de (deel)fiets en het openbaar vervoer. Het gebruik van de (deel)auto blijft mogelijk, maar krijgt vaker te maken met een lagere prioriteit in het verkeerssysteem. Bij werkzaamheden benutten we kansen om het aantal parkeerplaatsen te verminderen.

Netwerk en voorzieningen
Bij het realiseren van de nieuwe verbindingen werken we onder andere met omliggende gemeenten en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan de Metropolitane Fietsroute Delft-Rotterdam Alexander. Zo verbinden we het Innovatiedistrict Delft met de regio. We werken de verschillende tracédelen verder uit, waaronder de Gelatinebrug en de Ecofietsbrug over de A13, en maken we een start met de realisatie van het tracédeel op de campus van de TU Delft en langs de Schieweg. Daarnaast werken we met de MRDH en gemeenten Midden-Delfland en Westland de Metropolitane Fietsroute Delft-Naaldwijk verder uit.

Voor een betere verbinding van de wijken Buitenhof en Voorhof met de andere delen van Delft zetten we met name in op een verbetering van oost-westverbindingen. We passen hiervoor bestaande infrastructuur aan en realiseren nieuwe verbindingen.

Zo gaan we dat doen

4.3 Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - 4.3 Wat mag het kosten - Mutaties
(bedragen × € 1.000) Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Bereikbare stad
Stand Programmabegroting 2025-2028 -6.645 -7.420 -7.824 -7.944
Kadernota 2026 -110 -134 -50 -90
Nominale ontwikkeling -39 -38 -37 -38
Actualisering kapitaallasten 987 1.581 1.666 1.223
Realistisch ramen 720 500 500 500
Bestaand beleid
- overhevelen budget fietsparkeren (naar programma 10) 108 108 108 108
- overige mutaties 213 213 196 195
Totaal - Bereikbare stad -4.766 -5.190 -5.441 -6.046

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - 4.3 Wat mag het kosten - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2026 (lasten -/- € 110.000)
In de kadernota is een voorstel opgenomen voor de energietransitie (12e begrotingswijziging 2025). 

Nominale ontwikkeling (lasten -/- € 39.000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2026. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Toelichting op financiële positie. 

Actualisering kapitaallasten (lasten € 987.000)
Op basis van de realisatie in 2024 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten). 

Realistisch ramen (lasten € 720.000) 
In de Kadernota 2026 zijn de positieve rekeningresultaten van de afgelopen jaren nader geanalyseerd en is voor de jaarlijks terugkerende positieve resultaten een beperkte verlaging (€ 2,5 miljoen) van de geraamde lasten in 2026 opgenomen. Op het programma Bereikbare stad is een concretisering van deze post gevonden onder andere in de opbrengsten straatparkeren. Deze zijn al een aantal jaren hoger dan geraamd.

Overige mutaties (lasten € 213.000)
De overige mutaties bestaan voornamelijk uit (personeels-)kosten die (budgetneutraal) worden herverdeeld tussen programma's. 

Terug naar navigatie - 4.3 Wat mag het kosten - Overzicht Investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2024 Jaarschijf 2025 o.v.v. NJR25 Fasering
Bereikbare stad Cat. 2026 2027 2028 2029
Adaptieve Mobiliteitsagenda Plan 31.118 8.034 7.360 4.307 3.820 1.410 5.162
Adaptieve mobiliteitsagenda - bijdragen derden Plan -8.885 -2.263 -4.449 -780 -615 -173 -605
Halteverplaatsing tramhalte Martinus Nijhofflaan Plan 165 - 165 - - - -
Idem - bijdrage van derden Plan -83 - -83 - - - -
Reconstructie Buitenhofdreef Plan 10.750 - - 750 750 4.625 4.625
Reconstructie Buitenhofdreef - bijdrage derden Plan -7.500 - - - - -3.750 -3.750
Herinrichting Prinses Beatrixlaan Zuid Plan 1.625 - 200 840 585 - -
Idem - bijdrage van derden Plan -1.056 - -130 -546 -380 - -
Vervanging parkeerautomaten BM 500 - 150 150 150 50 -
Totaal 26.634 5.771 3.213 4.721 4.310 2.162 5.432

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - 4.3 Wat mag het kosten - Toelichting op investeringen

Adaptieve mobiliteitsagenda (€ 4,307 miljoen)
De door het college vastgestelde uitvoeringsagenda van het MPD wordt eind 2025 geactualiseerd en staat bekend als de Adaptieve Mobiliteitsagenda (AMA). In de AMA staan concrete projecten opgenomen die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het MPD. De projectenlijst is tot stand gekomen door een afweging te maken tussen de mate waarin projecten bijdragen aan de doelstellingen, de mee-koppelkansen (werk met werk) en de mogelijkheid om subsidie te krijgen. De uitvoeringsagenda is adaptief; de projectenlijst wordt aangepast bij wijzigingen in bijvoorbeeld de planning of de kosten van projecten. 

Adaptieve mobiliteitsagenda - bijdrage van derden (-/- € 780.000)
Een aantal mobiliteitsprojecten komt in aanmerking voor subsidie van met name de MRDH. Voor reguliere projecten bedraagt de financiering maximaal 50%. Voor de Metropolitane Fietsroutes is dit maximaal 70%.

Reconstructie Buitenhofdreef (€ 750.000) 
Het verplaatsen van de halte Diepenbrockstraat naar de Pierre van Hauwelaan en het aanpassen van het kruispunt Buitenhofdreef/Pierre van Hauwelaan zorgt voor goede aansluiting van de Kop van de Buitenhof op het openbaar vervoer, een logischer vormgeving van het kruispunt en een verbetering van de verkeersveiligheid. 

Herinrichting Prinses Beatrixlaan Zuid (€ 840.000)
Het zuidelijk deel van de Prinses Beatrixlaan wordt tijdelijk opnieuw ingericht. Tijdelijk als eerste tussenstap naar een leefbaarder Delft-West op de lange termijn. Twee rijstroken worden autovrij gemaakt en de rijsnelheid wordt verlaagd. Er worden maatregelen genomen om de vrijkomende ruimte veilig en bereikbaar te maken.

Herinrichting Prinses Beatrixlaan Zuid - bijdrage derden (-/- € 546.000)
De eerder toegekende versnellingsgelden vanuit het Rijk worden ingezet als gedeeltelijke dekking van de uitgaven.

Vervanging parkeerautomaten (€ 150.000)
Voor 2026  is een investeringsbudget voor de vervanging en vernieuwing van parkeerautomaten, vanwege einde levensduur en/of  als gevolg van uitbreiding van het areaal betaald parkeren, beschikbaar.