5 Goed wonen

Algemeen

Terug naar navigatie - 5 Goed wonen - Algemeen

Dit programma is breder dan wonen. Daarom is dit programma gesplitst in Gebiedsontwikkeling en Gebieden in ontwikkeling (deel A) en Woonbeleid en uitvoering (deel B).

A. Gebiedsontwikkeling en Gebieden in ontwikkeling
Delft is in het NOVEX-programma (Nationale Omgevingsvisie Executiekracht) onderdeel van het gebied Zuidelijke Randstad dat als hoofdopgave 'verstedelijking' heeft. Het Rijk vraagt via de zogenaamde Ruimtelijke Puzzel iedere provincie om nationaal gestelde opgaven en doelen ruimtelijk te vertalen, deze in te passen en te combineren met bestaande provinciale en lokale opgaven. Hiertoe werken we bovenlokaal samen, ook via de Verstedelijkingsalliantie. Dat is een netwerksamenwerking van enkele steden, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en het Rijk.

Delft is verstedelijkt en heeft vooral een verdichtingsopgave, waarbij de ruimte schaars is en een goede leefomgeving belangrijk. We werken met het Stedelijk Programmeren aan de goede groei van de stad via grootschalige gebiedsontwikkelingen en bouwinitiatieven in de stad. Vanwege de schaarse ruimte moeten we overal ruimte maken. En we werken tegelijkertijd in samenhang met elkaar aan thema's als wonen, economie, groen, openbare ruimte en mobiliteit.

B. Woonbeleid en uitvoering
We werken aan goed wonen in Delft. We zijn trots op de nieuwe Woonvisie, die aansluit bij de Omgevingsvisie en het kompas voor goede groei in Delft. De Omgevingsvisie en de Woonvisie zijn samen met de stad gemaakt. We vertalen de Woonvisie de komende jaren naar uitvoering op gebiedsniveau.

We werken op bovenlokaal niveau aan wonen via de samenwerkingsverbanden Verstedelijkingsalliantie en de regio Haaglanden. En ook lokaal werken we hieraan in verschillende rollen, bijvoorbeeld door beleid te maken, beleid te handhaven en als partner samen te werken in gebiedsontwikkeling en locatieontwikkelingen. Met dit programma dragen we ook bij aan de opgaven in Delft-West en in Schieoevers/Innovatiedistrict Delft.

Relevant beleidskaders

Onder dit programma vallen de volgende onderwerpen:
Omgevingswet, ruimtelijke ordening, bestemmingsplannen, ruimtelijke ontwikkelingen, gebiedsontwikkeling, Innovatiedistrict Delft, DURP, Spoorzone gemeentelijke taken, Schieoevers-Noord, Nationaal Programma Delft-West, grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen), beheer overige gebouwen, woon- en wijkenbeleid, realisatie woningbouwprogramma, programma Langer en Weer Thuis, huisvestingsvergunningen/urgenties, omzettingsvergunningen/woningvorming, omgevingsvergunningen, welstand omgevingsvergunning, handhaving fysieke leefomgeving.

5.1 Wat willen we bereiken

Overzicht beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 5.1 Wat willen we bereiken - Overzicht beleidsindicatoren
Goed wonen Stand: Streven: PB 2026 Streven: 2030
Aandeel corporatiewoningen (excl. Studenten)
Woningen
36% > 33% > 33%
Woningen 54.218 + 900 60.000
Studentenwoningen + 136 + 250 +3.500
Meldingen woonoverlast 673 =>365 =>365

Deze indicatoren in de programmabegroting beslaan één jaar, terwijl de Staat van Delft (https://delft.notubiz.nl/document/14193854/1) een breder perspectief biedt door trends en ontwikkelingen op basis van deze indicatoren te analyseren. De gemeenteraad ontvangt de Staat van Delft eens per twee jaar.

 

Toelichting beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 5.1 Wat willen we bereiken - Toelichting beleidsindicatoren

Aandeel corporatiewoningen (excl. studenten)
Het aandeel corporatiewoningen in Delft, dit aandeel is exclusief studentwoningen. Bron: Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Woningen
Nettogroei woningvoorraad (inclusief studentenwoningen) gerelateerd aan de doelstelling +15.000 woningen (2018-2040; Omgevingsvisie) en 60.000 woningen eind 2030 (Woonvisie) . Bron: Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Studentenwoningen
Gemiddeld aantal nieuwe studentenwoningen per jaar gerelateerd aan doelstelling +3.500 (2020 t/m 2029). Bron: Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Meldingen woonoverlast
Bekendheid meldpunt (op basis van DIP-enquête) en aantal meldingen per jaar. Bron: gemeente Delft. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.1 Wat willen we bereiken - Doelstellingen

A. Gebiedsontwikkelingen en Gebieden in ontwikkeling

Terug naar navigatie - 5.1 Wat willen we bereiken - Doelstellingen - A. Gebiedsontwikkelingen en Gebieden in ontwikkeling

In het programma NOVEX (Nationale Omgevingsvisie Executiekracht) werken overheden samen aan een plan voor de inrichting van Nederland. Delft is onderdeel van het NOVEX-gebied Zuidelijk Randstad dat als hoofdopgave 'verstedelijking' heeft. De bestuurlijke trekkers van ons NOVEX-gebied zijn de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en een gedeputeerde van de provincie. Inmiddels is een integraal ontwikkelperspectief gemaakt. De uitvoeringsagenda is de volgende stap in het proces. Ons NOVEX-gebied is groter geworden. Het gebied bestaat nu uit bijna alle MRDH-gemeenten en de stedelijke gemeenten in de regio’s van Dordrecht en Leiden.
Ook als deelnemer van de Verstedelijkingsalliantie werken we in Delft aan binnenstedelijke nieuwbouwlocaties die gekoppeld zijn aan de investering in het openbaarvervoernetwerk. Schieoevers is een van die locaties.

In 2026 werken we verder aan het ontwikkelen van de stad via grootschalige gebiedsontwikkelingen en bouwinitiatieven in de stad. In de Omgevingsvisie Delft 2040 staat wat voor stad we in de toekomst graag willen zijn. Deze visie geeft de gewenste ontwikkeling weer van onze leefomgeving. Dit is de omgeving waarin we wonen, werken en onze vrije tijd doorbrengen. Doelen zijn onder andere het toevoegen van 15.000 woningen (waarvan er al 4.400  gerealiseerd zijn peildatum 01-01-2025) en groei van 10.000 banen tot 2040. Dit in samenhang met onder andere passende en toegankelijke voorzieningen, mobiliteitstransitie en stappen naar klimaatbestendig en energieneutrale leefomgeving in 2050.

Met Stedelijk Programmeren kijken we per locatie wat er nodig is voor een gedifferentieerde wijk. Passende nieuwbouw van woningen is één van de belangrijke opgaven. Bij kansen voor bijvoorbeeld woningbouw kijken we welk type woningen, aantal en prijssegment passend zijn. Met transformatie van woningen, nieuwbouw en passende in- en doorstroom sturen we op veerkracht van gebieden. Delft-West heeft prioriteit op het thema veerkracht. Door het Rijk toegekende middelen, zoals de Versnellingsgelden en de Woningbouwimpulsgelden voor Delft-West en stationsgebied Delft Campus, dekken delen van de publieke tekorten op de benodigde investeringen in de leefomgeving.

B. Woonbeleid en uitvoering

Terug naar navigatie - 5.1 Wat willen we bereiken - Doelstellingen - B. Woonbeleid en uitvoering

De woonvisie kent vijf thema’s en ambities:

  1. Groei van de woningvoorraad: ‘iedereen een plek‘
  2. Betaalbaarheid borgen in huur en koop: ‘betaalbaar wonen’
  3. Huisvesten van bijzondere doelgroepen: ‘passend wonen voor diverse mensen’
  4. Verduurzamen van de bestaande voorraad: ‘natuurlijk duurzaam’
  5. Kwaliteit van de woon- en leefomgeving: ‘gebiedsgericht werken aan veerkrachtige wijken’.

Het verduurzamen van de bestaande voorraad valt buiten dit programma Goed wonen en is in het programma Duurzame stad opgenomen. 

5.2 Wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen

A. Gebiedsontwikkelingen en Gebieden in ontwikkeling

Terug naar navigatie - 5.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - A. Gebiedsontwikkelingen en Gebieden in ontwikkeling

In 2026 werken we onder andere aan het beleidsneutraal wijzigen van het Omgevingsplan en het toepasbaar maken van de planregels. Ook is de Wet kwaliteitsborging in werking getreden. Dit verandert stapsgewijs een deel van het werk. Er zal meer ingezet worden op procesregie dan op inhoudelijk toetsen van bepaalde categorieën (aanvragen voor) omgevingsvergunningen. Het legesmodel is aangepast en de begroting zal daar verder op worden afgestemd.

Actief werken aan de stad betekent ook gericht onroerend goed verwerven voor concrete doelen of strategisch onroerend goed verwerven voor de langere termijn als zich kansen voordoen. Om dit te bereiken, gaan we een integraal kader opstellen en voorleggen aan de raad waarbinnen aankopen moeten passen.  

Zo gaan we dat doen

B. Woonbeleid en uitvoering

Terug naar navigatie - 5.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - B. Woonbeleid en uitvoering

Een goede balans in de stad
Het is onze ambitie dat er in Delft een plek is voor mensen met verschillende draagkracht. We willen dat Delft een stad is voor starters, jongeren en studenten, alleenstaanden, gezinnen en ouderen, statushouders, vluchtelingen en andere kwetsbare groepen. Wij zetten in op betaalbare, gezonde woningen, die ook duurzaam zijn (zie hoofdstuk Duurzame stad) en hebben daarbij oog voor de draagkracht en veerkracht van een gebied in relatie tot de overige delen van de stad en de regio. Wij zetten dus in op gemengde wijken.
In 2040 is ten minste een derde van de hele woningvoorraad in Delft sociale huur (exclusief studentenhuisvesting). We willen niet onder dit percentage komen. We werken aan wijken met een gedifferentieerd aanbod naar woningtype, eigendomsvorm en prijssegment. Passende nieuwbouw is belangrijk, zodat bewoners in de wijk stappen kunnen maken in hun wooncarrière en we bewoners niet de wijk uitduwen. Dit heeft ook als doel om gebieden met te grote concentraties van kwetsbare huishoudens te ontlasten. 

Groei van 15.000 woningen in de periode 2018 tot 2040
Delft kent in alle segmenten een tekort aan woningen. Het Rijk neemt met nieuwe wetgeving weer meer regie op de woningmarkt, de betaalbaarheid van het wonen en het beter bedienen van zowel kwetsbare als niet-kwetsbare huishoudens. Ook Delft neemt deze regierol. In regionaal verband willen we de woningbouwproductie voor alle doelgroepen versnellen volgens de afspraken. 

Delft moet in 2030 minimaal een woningvoorraad van 60.000 (flex)woningen hebben. En twee derde deel van de nieuwbouw moet vanaf 2025 betaalbaar zijn (sociale huur, middenhuur, koop tot € 405.000). Corporaties zijn verantwoordelijk voor ten minste de helft van de betaalbare nieuwbouw. Dat alles is inclusief studentenwoningen. We werken hierbij conform de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging (per 1 januari 2024). We begeleiden initiatieven tot complete en haalbare aanvragen voor omgevingsvergunningen via het in 2024 opgestarte nieuwe initiatievenproces, onder andere door de omgevingstafel en de inzet van inhoudelijke deskundige initiatiefbegeleiders.

Studentenhuisvesting
In de stad zijn meer studentenwoningen nodig. Deels op en rond de campus (Innovatiedistrict Delft), deels in kleine volumes in de wijken. De ambitie om 3.500 nieuwe studentenwoningen te bouwen in de periode 2020-2030, waarvan minstens de helft onzelfstandige eenheden, is niet meer haalbaar. In het Actieplan Studentenhuisvesting is inmiddels een realistischer beeld geschetst. Daarnaast spannen we ons in voor plekken voor studentenwoningen in de regio.

Huisvesten van bijzondere doelgroepen
We zorgen er met partners (corporaties, zorg en welzijn) voor dat mensen lang zelfstandig thuis kunnen wonen, conform het convenant Langer en Weer Thuis. We zorgen ervoor dat mensen in instellingen met goede begeleiding en zorg kunnen uitstromen naar passende woonplekken. We willen dakloosheid voorkomen. We willen de wettelijke taakstelling huisvesting statushouders realiseren. En we werken toe naar uitbreiding van het aantal standplaatsen voor woonwagens.

Bevorderen van gerichte doorstroming van senioren in sociale en particuliere sector
We zorgen voor nieuwbouwwoningen en woonzorgconcepten die aansluiten bij de wensen van senioren en bevorderen doorstroming.

Beter benutten bestaande woningvoorraad, aanpakken woonexcessen en woonoverlast
In regionaal verband willen we de systematiek van woonruimteverdeling vernieuwen met behoud van voldoende slaagkans voor reguliere woningzoekenden ten opzichte van bijzondere doelgroepen. We zetten gericht in op het behoud en de kwaliteit van de woningvoorraad, het beter benutten ervan, en het aanpakken van woonexcessen. Thema's zijn bijvoorbeeld bouwveilige en -technische kwaliteit, opkoopbescherming en tegengaan van verkamering. Gereguleerd woningdelen moet daarbij mogelijk blijven. Iets meer dan de helft (54%) van de inwoners is bekend met het meldpunt woonoverlast. Dit moet groeien naar 80% in 2026 in combinatie met het streven van ten minste één melding per dag (= >365 meldingen per jaar).

De stad maken met elkaar
We zetten met bewoners een representatief Delfts Woonplatform op om structureler samen te kunnen werken en de uitvoeringskracht te versterken.

Op te pakken activiteiten in relatie tot rijksbeleid
Vanuit het Rijk komt nieuwe wet- en regelgeving op ons af, met onder andere als doel de regie van de overheid op de woningmarkt te versterken. Met een aantal grote wetswijzigingen in het vooruitzicht moeten we steeds bezien wat dit voor onze woonvisie en concrete activiteiten gaat betekenen, en sturen we waar nodig bij. De verwachting is dat in 2026 de Wet versterking regie op de volkshuisvesting van kracht wordt; dit zal dan betekenen dat een Volkshuisvestelijkprogramma moet worden opgesteld.

Zo gaan we dat doen

5.3 Wat mag het kosten

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - 5.3 Wat mag het kosten - Overzicht mutaties

  

(bedragen × € 1.000) Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Goed wonen
Stand Programmabegroting 2025-2028 -9.334 -8.905 -8.211 -7.684
Septembercirculaire 2024 -25 49 81 104
MPG 2025 104 106 108 -
Kadernota 2026 -958 -1.046 -901 -901
Nominale ontwikkeling 105 102 105 103
Reserves en voorzieningen -1.019 -743 -652 -875
Actualisering kapitaallasten -11 -11 -24 80
Bestaand beleid
- opbrengst leges omgevingsvergunningen -268 -268 -268 -268
- correctie meerjarenbeeld GREX - - - 2.420
- tijdelijke herinrichting Beatrixlaan - - -19 -19
- overige mutaties -137 -135 -133 1
Totaal - Goed wonen -11.543 -10.851 -9.914 -7.039

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - 5.3 Wat mag het kosten - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2026 (-/- € 958.000, w.v. lasten -/- € 225.000 en baten -/- € 733.000)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor actief grondbeleid, realisatie woningbouw en omgevingsvergunningen (12e begrotingswijziging 2025). 

Nominale ontwikkeling (lasten € 105.000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2026. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Toelichting op financiële positie. 

Reserves en voorzieningen (lasten -/- € 1.019.000)
Tijdens de opbouw van de Programmabegroting 2026-2029 zijn de bestedingen en het verloop van de reserves en voorzieningen geactualiseerd. Hieruit zijn een aantal aanpassingen naar voren gekomen. De aanpassingen van stortingen in en onttrekkingen aan de reserves leiden tot dezelfde aanpassingen van de lasten in de exploitatie waardoor deze actualisatie budgetneutraal is (zie ook programma Financiën).

Actualisering kapitaallasten (lasten -/- € 11.000)
Op basis van de realisatie in 2024 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Bovendien is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten). 

Opbrengst leges omgevingsvergunningen (lasten -/- € 268.000)
De realiteit van de ramingen is opnieuw gekeken en leidt tot een voorstel om € 268.000 minder kosten toe te rekenen aan de leges. Omdat deze (personeels-)kosten wel blijven bestaan, ontstaat een nadeel. 

Overige mutaties (lasten -/- € 137.000)
De overige mutaties bestaan voornamelijk uit (personeels-)kosten die (budgetneutraal) worden herverdeeld tussen programma's. 

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - 5.3 Wat mag het kosten - Overzicht investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2024 Jaarschijf 2025 o.v.v. NJR25 Fasering
Goed wonen Cat. 2026 2027 2028 2029
Ecologische zones TU Campus NZ en OW Plan 1.000 43 50 250 500 157 -
idem - bijdragen derden Plan -1.000 - - -500 - -500 -
Parkeerplaatsen Roland Holstlaan Plan 410 55 - - 355 - -
Verwerving Schieweg 13 Plan 2.700 - 2.700 - - - -
Idem bijdragen derden Plan -1.350 - -1.350 - - - -
Totaal 1.760 98 1.400 -250 855 -343 -

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - 5.3 Wat mag het kosten - Toelichting op investeringen

Ecologische zones TU Campus NZ en OW (€ 0,25 miljoen)
De gemeente realiseert de ecologische zones Noord-Zuid en Oost-West voor zover deze zich bevinden op de gronden Gemeente.

Ecologische zones TU Campus NZ en OW (-/- € 0,5 miljoen)
De TU Delft betaalt bij de start van de uitvoering van werkzaamheden aan de ecologische zone Noord-Zuid een bijdrage van € 500.000.