We blijven inwoners (0-100 jaar) die dat nodig hebben ondersteunen, zowel met jeugdhulp als met Wmo-maatwerkvoorzieningen. Jeugdhulp wordt uitgevoerd door regionaal ingekochte zorgaanbieders, die zowel individuele als groepsgerichte inzet plegen. Ambulante jeugdhulp is de meest voorkomende vorm van jeugdhulp, maar ook verblijfsvoorzieningen, crisiszorg en jeugdbescherming/jeugdreclassering worden waar nodig ingezet. Verwijzers naar zorg handelen vanuit het principe 'licht waar mogelijk, zwaar waar nodig'. Daarmee hebben zij een sleutelpositie in het bepalen waarin voorliggende voorzieningen toereikend zijn voor de inwoners of waar zwaardere vormen van zorg noodzakelijk zijn.
Net als elke gemeente in Nederland heeft Delft te maken met stijgende jeugdhulpkosten. Door de stijgende kosten (die niet in verhouding staan tot de inkomsten vanuit het Rijk) zijn we genoodzaakt om zowel lokaal als regionaal (bijvoorbeeld door de aanpak kostenbeheersing) na te denken over manieren om kosten te besparen. Door een scala aan maatregelen lukt het ons echter, net als voorgaande jaren, de begroting sluitend te krijgen zonder dat passende zorg of hulp in gedrang komt of keiharde bezuinigingen noodzakelijk zijn. Enerzijds blijven we bezig met de transformatie van het sociaal domein. Met dergelijke maatregelen, bijvoorbeeld door meer inzet op preventie en hulp dichterbij bij inwoners te organiseren, zorgen we voor structurele besparingen. We stellen hierbij de inhoud centraal en focussen op de meest kwetsbare inwoners. In de regio Haaglanden is in 2024 het plan van aanpak kostenbeheersing Jeugdhulp vastgesteld. De uitvoering is gestart en krijgt in 2026 een vervolg. Ook lokaal nemen we maatregelen waar mogelijk en benutten hiervoor middelen die beschikbaar gesteld zijn in de reserve Sociaal domein. Hiermee willen we de structurele kosten omlaag gaan brengen. Het jaar 2026 zal verder vooral in het teken staan om te komen tot herziene/nieuwe contracten met jeugdhulpaanbieders per 1 januari 2027. Anderzijds blijven we realistisch verwachte kostenstijgingen prognosticeren, zie ook paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing, en blijven Rijksontwikkelingen nauwlettend volgen. Zowel inhoudelijk (of onze maatregelen in lijn zijn met o.a. de Hervormingsagenda) als financieel (commissie Van Ark).
Voorbeelden van maatwerkvoorzieningen (18+) zijn: sociaal en persoonlijk functioneren, ondersteuning en regie bij het huishouden, dagbesteding, woningaanpassingen, vervoer en hulpmiddelen. De regionale contracten voor de Wmo-diensten zullen worden verlengd.
De beweging om maatwerk en algemene voorzieningen beter te verbinden, wordt voortgezet. Speciale aandacht gaat bij uit naar de specifieke doelgroep ouderen. Wij werken aan een dementievriendelijke gemeente en bieden herstelgerichte interventies aan (krachtig ouder worden). Ook zetten we in op collectieve woonvormen waarbij ouderen elkaar kunnen ondersteunen en geïndiceerde zorg wordt voorkomen en we blijven in zetten op seniorenhonken etc.
Toegang
Delft Support biedt, als toegangspoort (0-100 jaar) zowel voor jeugd als Wmo, laagdrempelige en passende ondersteuning (jeugd) of leidt daarnaartoe (Wmo en jeugd). Daarbij stuurt zij erop dat de ondersteuning ‘licht waar mogelijk, zwaar waar nodig’ is. Delft Support levert gespecialiseerde jeugdhulp niet zelf. Dit gebeurt door regionaal ingekochte zorgaanbieders.
Ook de inzet van de doorbraakmethode gaat door. Met name het Sociaal Team zet deze methode in bij multidisciplinaire problemen van inwoners. Delft Support werkt nauw samen met preventie-, onderwijs-, zorg- en veiligheidspartners. Voor de verdere verbinding van het medisch en sociaal domein, in het kader van het RIGA, vragen we ook inzet van Delft Support. Ook komend jaar zet Delft Support waar nodig extra capaciteit in voor de ondersteuningsbehoefte van bewoners bij ingrijpende renovaties van woningen (Meldpunt Bezorgd) en het voorkomen van overlast door verward of onbegrepen gedrag, uiteraard in aanvulling op o.a. sociale begeleiding van de corporaties en aannemers.
Hervormingsagenda en toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming
We zien veel knelpunten (bijvoorbeeld wachtlijsten en het hoge percentage kinderen met jeugdhulp) in de jeugdzorg die dringend vragen om actie om het voor onze kinderen en hun ouders beter en makkelijker te maken. Dat vraagt verder te gaan met de volgende opgaven uit de Hervormingsagenda:
- Toegankelijke en beschikbare jeugdzorg voor de meest kwetsbare jeugdigen en gezinnen;
- Gezinsgerichte zorg;
- Stevige lokale teams die waar nodig ook zelf hulp bieden;
- Kinderen groeien zo thuis mogelijk op;
- Jeugdigen en ouders kunnen vertrouwen op goede kwalitatieve zorg die daadwerkelijk helpt;
- Versterken verbinding zorg en onderwijs;
- Samenwerking tussen gemeente en aanbieders wordt versterkt;
- Verminderen van de bureaucratie en houdbaar financieringsmodel.
Met deze opgaven gaan we verder met de beweging die we in Delft al hebben ingezet. Om de knelpunten die we zien in de jeugdbeschermingsketen het hoofd te bieden, is landelijk het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming ontwikkeld. Naar aanleiding daarvan werken we aan vervlechting tussen het programma Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (HGKM) en de jeugdbeschermingsketen. Ook loopt er een regionale proeftuin om te experimenteren met nieuwe vormen van samenwerking rondom complexe veiligheidscasussen. Toch is de toekomst van deze ontwikkeling onzeker, omdat het Rijk vooralsnog geen middelen heeft vrijgemaakt om deze opgave verder vorm te geven. In 2026 bouwen we onder de huidige financiering de proeftuin uit om toe te werken naar een reguliere werkwijze.
We werken toe naar een herziening van jeugdhulpcontracten dan wel nieuwe inkoop hiervan, om per 2027 een aantal van bovenstaande opgaven ook in contracten een plek te geven. Bij de herziening wordt expliciet gekeken naar hoe de jeugdhulp als een gezamenlijke opgave door toegang, jeugdhulpaanbieders en gemeente kan worden opgepakt. Hierbij gaan kostenbeheersing en kwaliteitsverbetering hand in hand.
Wmo Centrumgemeentetaken
Delft voert voor (en in samenwerking met) de gemeenten in de DWO-regio (Delft, Westland, Oostland) enkele taken uit als centrumgemeente. De taak van de centrumgemeente is het financieren van voorzieningen die hieronder vallen en het voeren van regie op het beleid. De taken als centrumgemeente gaan over openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) en hieraan gelieerde taken, zoals verslavingszorg en ketenzorg GGZ, maatschappelijke opvang, beschermd wonen beschermd thuis en vrouwenopvang/huiselijk geweld kindermishandeling en Veilig Thuis.
Er komt in 2026 een nieuwe regiovisie, voornamelijk gericht op de uitvoering van wettelijke taken als Vrouwen Opvang, Veilig Thuis, Centrum Seksueel Geweld, MDA++ (multidisciplinaire aanpak in het kader van terugkerend huiselijk geweld). Het is de wens om ook de pilot Stalking te verlengen. Aanvullend hierop zal er een lokaal plan geschreven worden. Wensen voor doorontwikkeling zijn: focus op preventie en bewustwording, aanbod voor plegers en (potentiële) slachtoffers, samenwerking met ervaringsdeskundigen laagdrempelig in de wijk. En de lokale netwerksamenwerking verder verstevigen.
Vanuit OGGZ wordt verder gewerkt aan de ketenaanpak GGZ/bemoeizorg. De afgelopen jaren hebben we een stijging gezien van het aantal personen met verward of onbegrepen gedrag. Met ZonMW-subsidie wordt een pilot uitgevoerd met een buurtGGZ’er, om eerder te kunnen reageren op signalen over personen met verward of onbegrepen gedrag. Deze pilot loopt tot en met 2027. Tevens werkt sinds februari 2025 een sociaal verpleegkundige van Delft Support twee dagdelen per week vanuit het politiebureau om van daaruit de politie te ondersteunen bij de meldingen over inwoners met verward/onbegrepen gedrag.
Voor Beschermd wonen beschermd thuis gaan we in de DWO-regio door met de transformatie: de ontwikkeling naar ‘zo thuis en lokaal mogelijke ondersteuning in de wijken’. Ondanks uitstel en mogelijk afstel van het woonplaatsbeginsel zetten we deze koers onverminderd door en doen dit in een nauwe regionale samenwerking.
Voor de opvang van dak- en thuislozen geven we invulling aan het nationaal actieplan dakloosheid 'Eerst een thuis'. Hiertoe worden in Delft en de regiogemeenten flexwoningen gerealiseerd, werken we met de methodiek Housing First en zetten we Vangnet in de Buurt in waar dat nodig is.