Veiligheid is een taak van alle betrokkenen. Naast de gemeente zijn professionals, inwoners en ondernemers actief. We blijven ons daarom met alle betrokkenen inzetten op het vergroten van de weerbaarheid van de bewoners van Delft en het verbeteren van de veiligheidsbeleving.
Dit doen we door te focussen op de mogelijke oorzaak waardoor deze (veiligheids)problemen zich hebben voorgedaan of voordoen. We zetten vervolgens in op het wegnemen van de oorzaak door het nemen van een mix van preventieve en/of repressieve maatregelen. Het weerbaar maken van de jonge Delftenaren met het project dealbreakers als ook het sluiten van (drugs)panden zijn daar concrete voorbeelden van. Wij acteren, samen met onze partners, direct bij openbare-orde-incidenten die mogelijk zorgen voor onrust bij bewoners en het veiligheidsgevoel al dan niet tijdelijk beïnvloeden.
De effecten van de invoering van cameratoezicht in twee straten in de binnenstad met nachthoreca wordt gevolgd. In deze twee straten komen veel mensen samen en is al jarenlang sprake van (ernstige en) herhaaldelijke overlast en verstoring van de openbare orde. Met het inzetten van cameratoezicht bovenop andere interventies willen we het aantal (ernstige) incidenten terugdringen.
De politie heeft aangegeven dat de wijze waarop cameratoezicht binnen de eenheid Den Haag is georganiseerd niet toekomstbestendig is. Binnen de eenheid Den Haag verkent de politie samen met de gemeenten welke alternatieve vormen er zijn om cameratoezicht te organiseren en te financieren. Dit kan betekenen dat de gemeenten die cameratoezicht hebben in de toekomst meer moeten bijdragen aan de kosten die daarmee samenhangen.
Overlast
We blijven inzetten op het voorkomen en bestrijden van de verschillende vormen van overlast. De focus ligt, zoals het afgelopen jaar, op de vormen die uit de analyse het meeste naar voren zijn gekomen: jeugdoverlast, (woon)overlast, overlast door drugshandel, overlast door personen met verward/onbegrepen gedrag, rommel op straat en verkeersoverlast. Voor al deze thema’s geldt dat we eventuele knelpunten, zowel procesmatig als inhoudelijk/beleidsmatig, samen met de interne en externe partners adresseren en gezamenlijk toewerken naar het verbeteren en oplossen ervan. Bijvoorbeeld het aanschaffen en implementeren van software die de samenwerking faciliteert, of het implementeren van een nieuwe werkwijze die meer gericht is op vroegtijdig integraal interveniëren bij signalen van (jeugd)overlast.
Gedigitaliseerde criminaliteit
Nu steeds meer van ons dagelijks leven zich online afspeelt, verplaatsen ook criminelen hun activiteiten naar de digitale wereld. Phishing, identiteitsfraude, helpdeskfraude en sextortion zijn slechts enkele voorbeelden van digitale oplichting die inwoners kunnen treffen. Daarom zetten we ons als gemeente in om de digitale weerbaarheid van jong tot oud te vergroten. Dit doen we in samenwerking met verschillende partners. Tegelijkertijd blijven we alert op nieuwe vormen van online criminaliteit, zodat we snel kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen.
Om inwoners van alle leeftijden te bereiken, hebben we de afgelopen jaren ingezet op gerichte preventie.
- HackShield: voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar zet gemeente Delft de landelijke HackShield-campagne in. Via een interactieve game leren kinderen spelenderwijs hoe zij veilig online kunnen zijn en anderen daarbij kunnen helpen. De campagne werd enthousiast ontvangen en zetten we de komende jaren voort.
- Echt of Nep: voor ouderen, die vaak doelwit zijn van online oplichting, zetten we deze interactieve filmvoorstelling in. Samen met onze partners organiseren we vertoningen op diverse locaties in de stad, waarbij herkenbare situaties worden besproken om bewustwording te vergroten.
Ook blijven we buurtpreventieteams actief informeren over actuele vormen van digitale oplichting, zodat zij bewoners snel en gericht kunnen waarschuwen en werken we samen met de digitale wijkagent van politie Delft. Waar de reguliere wijkagent zichtbaar is op straat, beweegt de digitale wijkagent zich online; op sociale media, nieuwswebsites en fora. Door deze samenwerking houden we zicht op wat er digitaal speelt en kunnen we signalen van online oplichting vertalen naar gerichte voorlichting en interventies. De digitale wereld is voortdurend in beweging. Door in te zetten op bewustwording, samenwerking en een flexibele aanpak blijven we werken aan een digitaal weerbaar Delft.
Ondermijning
De aanpak van ondermijning is gericht op het beperken van de gevolgen van georganiseerde misdaad op de samenleving. De gemeente Delft wil optimaal weerbaar worden, zijn en blijven tegen ondermijning, waarbij de focus ligt op drugshandel en mensenhandel.
In 2026 werken we verder aan een stevige borging van de aanpak van ondermijning. Met een focus om organisatiebreed meer structurele aandacht te krijgen voor het onderwerp ondermijning.
De ambitie van de gemeente is om de komende jaren de aanpak ondermijning verder te versterken door aan de volgende doelen te werken:
- Bewustzijn van ondermijning en het willen aanpakken. We zetten hierbij als gemeente in op het aanbieden van trainingsmomenten, het opstellen van artikelen en pagina's en het ontwikkelen van een programma in de week van de Ondermijning & Week van de Veiligheid,
- Weerbaar zijn tegen ondermijning. Hierbij zetten we als gemeente in op het up to date houden van het Veiligheidsinformatieknooppunt, het aansluiten bij (regionale) kenniskringen, het actualiseren en toepassen van bestuurlijk maatregelen en relevante lokale overleggen.
- De informatiepositie over ondermijning wordt doorontwikkeld. Dit doen we door een lokaal signalenoverleg te organiseren, het analyseren en verwerken van meldingen, het aansluiten bij regionale casussen en het uitvoeren van brancheonderzoeken.
- Samen met de partners de schadelijke effecten van ondermijning bestrijden. Hierbij zetten we als gemeente in op het organiseren van integrale controles, evenals overleg met gemeentelijke afdelingen over bestuurlijke maatregelen en mogelijkheden.
Radicalisering, extremisme en polarisatie
Vanuit de aanpak radicalisering en extremisme zetten we ons in Delft in om de veerkracht en weerbaarheid van onze inwoners te versterken om zo radicalisering en extremisme te voorkomen en tegen te gaan. We staan voor een duurzame en kwalitatieve aanpak, waarbij we ons richten op het borgen van kennis en inspelen op nieuwe uitdagingen en doelgroepen. De kracht van onze aanpak ligt in de samenwerking tussen gemeenten en met onze partners. We focussen ons op preventie, signaleren en interveniëren voor alle vormen van radicalisering en extremisme. Dit zijn de speerpunten van de aanpak.
Ten aanzien van het speerpunt preventie gaan we in 2026 verder met het professionaliseren van het informele netwerk sleutelfiguren en stimuleren we de verbreding van het netwerk. We faciliteren en adviseren over het inzetten van netwerken, organisaties en gemeenschappen in Delft ten tijde van mogelijke maatschappelijke onrust en calamiteiten. We bieden trainingen en voorlichtingen aan, in diverse vormen, ter bevordering van de algehele weerbaarheid en veerkracht van jongeren, ouders en professionals. Daarnaast dragen we vanuit de aanpak bij aan het beleidsthema polarisatie binnen de nota Inclusief Samenleven. In 2026 worden de eerste resultaten opgeleverd van een verkenning naar de huidige beschermende en risicofactoren in Delft op het gebied van radicalisering en weerbaarheid. Afhankelijk van deze uitkomsten zal de aanpak hierop aangescherpt worden.
Vanuit het speerpunt signaleren organiseren we een informatieve bijeenkomst voor al onze aandachtsfunctionarissen radicalisering over een specifiek actueel thema. We brengen daarnaast nieuwsbrieven uit met de laatste ontwikkelingen op het vakgebied voor onze aandachtsfunctionarissen. Afgestemd op de actuele ontwikkelingen faciliteren we ook in 2026 trainingen en voorlichtingen voor onze professionals met betrekking tot radicalisering en extremisme.
Vanuit het speerpunt interveniëren continueren we in 2026 de persoonsgerichte aanpak (PGA) van radicalisering. Daarnaast evalueren we in 2026 de aanpak op alle onderdelen en voeren we eventuele verbeterpunten door. Eind 2026 kan naar verwachting weer een nieuwe subsidieaanvraag gedaan worden bij het Rijk (ministerie J&V, NCTV) voor de financiering van (delen van) de aanpak.
Jeugdcriminaliteit en voorkomen jonge aanwas
Om te voorkomen dat steeds meer jonge mensen in aanraking komen met georganiseerde (drugs)criminaliteit, is het van belang om de weerbaarheid van jongeren te versterken en jongeren die in de knel zitten zo vroeg mogelijk passende hulp te bieden. In Delft leggen we de focus op het versterken van de interveniërende rol van het onderwijs. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de doorlopende leerlijn van Dealbreakers, met interactieve voorlichtingen voor leerlingen en docenten van groep 8 basisschool tot en met klas 4 van het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Naast de doorlopende leerlijn wordt er maatwerk geleverd en worden er extra lessen aangeboden, bijvoorbeeld van Halt. Halt verzorgt daarnaast de Halt Wijkinterventie: een individuele aanpak die een buitenstrafrechtelijke oplossing biedt voor jongeren die bijvoorbeeld vernielingen plegen, uitschelden of stelen. Naast de interveniërende rol van het onderwijs wordt er ingezet om sport als middel te gebruiken ter algemene preventie. Er wordt gezocht naar meer binding tussen jongeren en sportaanbieders.
Voor jongeren die crimineel en/of overlastgevend in beeld komen of dreigen af te glijden richting dit gedrag hebben we de Persoonlijke Aanpak Delft (PAD). De PAD heeft als doel om (afglijden naar) overlastgevend en/of crimineel gedrag van Delftse jongeren te doen stoppen. Binnen de aanpak werken we nauw samen met politie, (jeugd)reclassering, Raad voor de Kinderbescherming en Delft Support. Gezamenlijk stellen we een plan van aanpak op en zetten we een PAD-coach in. De PAD-coach ondersteunt de jongere bij praktische zaken, zoals schulden en dagbesteding, en fungeert als aanspreekpunt voor de betrokken professionals. In het kader van Preventie met Gezag blijven we de aanpak optimaliseren. Dat doen we onder andere door het actief betrekken van het gezin bij de aanpak en het versterken van de samenwerking met het onderwijs. Ook verkennen we hoe het online domein op een positieve manier kan worden geïntegreerd in de aanpak. Door het versterken van de PAD dragen we bij aan het afbuigen van criminele carrières bij de jonge aanwas en doorgroeiers.
Preventie met Gezag (opgave Delft-West)
Het programma Preventie met Gezag heeft als hoofddoel om te voorkomen dat kinderen, jongeren en jongvolwassenen in aanraking komen met crimineel gedrag of daarin afglijden. In Delft is het aantal minderjarige verdachten in 2024 gedaald naar 11,7%, ten opzichte van 14% in 2023. Het streefcijfer voor 2030 is 10,5%, dus we zijn goed op weg om het langetermijndoel te behalen.
Met het programma zetten we een breed pakket aan interventies in, gericht op het voorkomen, signaleren en aanpakken van jeugdcriminaliteit. In 2026 ronden we de eerste subsidieperiode van Preventie met Gezag af. Bij toekenning van nieuwe aangevraagde middelen bij het ministerie start dan een tweede subsidieperiode, die loopt van medio 2026 tot en met 2029.
Binnen het onderwijs breiden we onze activiteiten uit met preventieve verzuimgesprekken en KansRijk. Preventieve verzuimgesprekken leveren een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van beginnend schoolverzuim, met als doel te voorkomen dat leerlingen langdurig afwezig zijn en de school verlaten zonder startkwalificatie. KansRijk richt zich op het vroegtijdig signaleren en stoppen van risicovol of strafbaar gedrag en schoolverzuim, om zo zwaardere criminaliteit en justitiële maatregelen te voorkomen.
De aanpak van overlastgevende jeugd aan de Papsouwselaan in 2024 en 2025 heeft duidelijk gemaakt dat een structureel ingebedde persoonsgerichte aanpak noodzakelijk is binnen de groepsaanpak voor hinderlijke en overlastgevende jongeren. In 2026 implementeren we deze werkwijze. Door vroegtijdige informatie-uitwisseling en tijdig ingrijpen kan worden voorkomen dat jongeren afglijden richting zwaardere overlast of criminaliteit.
Tot slot is in 2026 expliciete aandacht voor de samenwerking met sleutelfiguren en informele organisaties. Delft is een van de vijf gemeenten in Nederland die zijn uitgenodigd voor een pilot gericht op de financiering van informele organisaties.