Onderhoud kapitaalgoederen

Algemeen

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Algemeen

Deze paragraaf gaat over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen en kunstwerken, verlichting, speeltoestellen, riolering, gebouwen en maatschappelijke voorzieningen. In deze paragraaf geven we aan hoe we kapitaalgoederen in gemeentelijk eigendom beheren. In de Financiële verordening is onder andere opgenomen hoe en wanneer de gemeente haar kapitaalgoederen afschrijft. De paragraaf is opgebouwd uit de volgende onderdelen: openbare ruimte, vastgoed en maatschappelijke voorzieningen. Per onderdeel gaan we in op de specifieke beleidskaders, beheerplannen en financiën. In de onderstaande tabel is het overzicht van de beheer- en beleidsplannen opgenomen.

 

Bedragen * € 1.000 Vastgesteld (jaar) Looptijd (t/m jaar) Financiële  vertaling in begroting (ja/nee)    

Financiering via reserve /voorzieningen/exploitatie/  investering (V/E/I/R)

Actueel beleidsplan (ja/nee) Achterstallig onderhoud (ja/nee)
Wegen 2023 2027 Ja E/R/I Ja Ja
Riolering 2021 2026 Ja E/V Ja Nee
Groen en water 2023 2027 Ja E/R/I Ja Nee
Civiele constructies 2023 2027 Ja E/I Ja Nee
Verlichting 2023 2027 Ja E/I Ja Nee
Speeltoestellen 2023 2027 Ja E/I Ja Nee
Verkeersregelinstallaties 2022 2025 Ja E/I Ja Nee
Straatmeubilair en bebording - - Ja E Ja Nee
Vastgoed 2019 2023 Ja V/E Ja Nee
Sportparken 2023 2027 Ja E/V Ja Nee

 

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Openbare ruimte

Beheer en onderhoud van de openbare ruimte is een kerntaak van de gemeente. Een goede openbare ruimte draagt bij aan het welzijn en de veiligheid van de gebruikers van de openbare ruimte. Daarnaast is een functionele én goed onderhouden openbare ruimte van groot economisch belang en draagt deze ertoe bij dat Delft een aantrekkelijke plaats is om te verblijven en in te investeren.

Voor het beheer van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte heeft de gemeente een aantal instrumenten. Dit zijn het integrale beheersysteem en de diverse schouw- en inspectierondes voor de vaststelling van de onderhoudsgesteldheid van de openbare ruimte. Op basis hiervan maken we via de beheerplannen keuzes voor de instandhouding en/of vervanging en de daarvoor benodigde middelen.

De beheerplannen geven op korte en middellange termijn (twintig jaar) aan welke onderhouds- en vervangingsmaatregelen in welk jaar genomen worden om het kapitaalgoed in stand te houden. Ook wordt er inzichtelijk gemaakt welke financieringsbehoefte er is op de korte termijn (vijf jaar). Voor de langere termijn is de Nota Kapitaalgoederen opgesteld. Deze geeft een theoretische weergave van de vervangingsopgave voor de periode van twintig tot honderd jaar.

Beheerplannen
De vastgestelde beheerplannen worden – indien nodig – geactualiseerd en eventueel ontbrekende beheerplannen worden opgesteld. In 2019 is de beheervisie openbare ruimte vastgesteld. We zijn gestart met het actualiseren van de beheervisie. We werken aan het beheerplan straatmeubilair en bebording. De technische en beeldkwaliteitsniveaus zijn vastgesteld op de ondergrens van duurzaam technische instandhouding (CROW-niveau 'C'). Dit met uitzondering van de binnenstad en het beschermd stadsgezicht, waar we CROW-niveau 'B' hanteren. Deze niveaus zijn opgenomen in de beheerplannen. De beheerplannen zijn gebaseerd op een technische controle en/of schouw van het areaal in het terrein en geven een realistisch beeld van de uit te voeren werkzaamheden en de budgetten die hiervoor nodig zijn.

Areaaluitbreidingen (stelpost areaaluitbreiding gebiedsontwikkelingen)
De financiële consequenties voor de areaaluitbreidingen zijn inzichtelijk gemaakt. De kosten zijn primair te verdelen over het programma Schone en veilige stad en de Overhead. Alle gebieden of onderwerpen waar sprake is van areaaluitbreiding zijn opgenomen in onderstaande tabel. Elk jaar bij de kadernota actualiseren we deze tabel. De tabel geeft een totaal overzicht van benodigde en op dit moment beschikbare middelen. Bij de kadernota is de volgende aanpassing gedaan: de nog te ontvangen bedragen zijn geïndexeerd en de Kop van de Buitenhof is als gebiedsontwikkeling toegevoegd. Voor de toekomstige (nog niet begrote) kosten areaaluitbreiding is een stelpost beschikbaar. De stelpost is opgenomen in het programma Financiën (zie Stelposten).

Areaaluitbreiding gebiedsontwikkelingen  
Bedragen * € 1.000 2026

2027

2028 2029 2030 2031

2032 e.v.

               
Nieuw Delft 550 550 550 550 550 550 550
Schoemakerplantage 100 100 100 100 100 100 100
Schieoevers station Campus 30 30 30 30 30 30 30
Schieoevers Kabeldistrict     75 121 177 931 931
De Staal         89 89 89
Gelatinebrug       495 495 495 495
Gelatinetunnel         63 63 63
Nieuwe Haven 55 55 55 55 55 55 55
Gele Scheikunde 107 107 107 107 107 107 107
Delfia 100 100 100 100 100 100 100
Bethelpark 50 50 50 50 50 50 50
Ecofietsbrug A13       110 110 110 110
Kop van de Buitenhof       88 88 88 88
Subtotaal S&R 992 992 1.067 1.806 2.014 2.768 2.768 
Handhaving 239 320 398 398 478 510 510
Subtotaal Handhaving 239 320 398 398 478 510 510 
Interne Dienstverlening (overhead BAG BGT) 100 125 150 175 200 225 225
KCC 175 210 245 280 350 385 385
Subtotaal ID 275 335 395 455 550 610 610 
Totaal kosten 1.506 1.647 1.860 2.659 3.042 3.888 3.888 

Stijgende kosten
Bovenop de reguliere aanpassing van de budgetten aan het prijspeil 2026, bestaat bij alle kapitaalgoederen het risico dat zich extra kostenstijgingen voordoen. Dit als gevolg van sterk stijgende grondstofprijzen, materieel- en materiaalkosten. Als dit risico optreedt, zijn de beschikbare middelen niet toereikend voor de beoogde werkzaamheden en kan sprake zijn van consequenties voor de leefbaarheid en het veilig gebruik van de openbare ruimte. Bij de Kadernota 2026 is besloten om niet alleen de exploitatiebudgetten te indexeren maar ook de investeringen. 

Wegen
De omvang van het wegennet is circa 330 hectare. Hiervan is circa 84 hectare asfalt en circa 10 hectare halfverharding. De overige 236 hectare bestaat uit elementenverharding. Uit de meest recente inspecties blijkt dat we met 12% op niveau D achterstanden hebben in het onderhoud. Dit ondanks de inzet van aanvullende middelen in de vorige beheerplanperiode. Daarom zetten we verder in op het onderhoud van het areaal en stellen we conform het beheerplan aanvullend investeringsbudget beschikbaar. Een groot deel van het achterstallig onderhoud bevindt zich in wijken waar het riool vervangen moet worden (Voorhof en Buitenhof). Als gevolg van de extra degeneratievergoeding voor de glasvezeluitrol in Delft zal de degeneratie in het vervolg in de voorziening Degeneratie gedoteerd worden en in het opvolgende jaar in het onderhoudsprogramma uitgezet worden.

bedragen x € 1.000    
Beheerplan Wegen Begroot 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029

Regulier onderhoud (E) 

1.344

1.344

1.344 1.344
Groot onderhoud (E) 2.523 2.880 2.880 2.880
Kapitaallasten (E) 684 801 981 1.288
Totaal 4.551 5.025 5.205 5.512
         
Wegen investeringen 2.824 5.123 5.123  

Riolering
In 2021 is het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2022-2026 vastgesteld. Binnen dit vGRP is er naast de aandacht voor de afvalwaterzorgplicht – de duurzame instandhouding van het rioolstelsel – ook aandacht voor de hemelwater- en grondwaterzorgplicht. Nieuw in dit geactualiseerde vGRP is de opname van watergerelateerde klimaatmaatregelen. Het beoogde kwaliteitsniveau hebben we vastgelegd en vertaald naar de hiervoor benodigde inspanningen en financiële middelen. Om invulling te geven aan de verschillende zorgplichten voeren we projecten uit. Denk hierbij aan het aanleggen van een gescheiden rioolstelsel, het vervangen van riolering die niet meer voldoet aan de gestelde eisen en het onderhouden van gemalen en drukriolering.

De bewoners en bedrijven in Delft betalen rioolheffing. De opbrengst hiervan besteden we geheel aan het vervullen van de drie zorgplichten. Bij het bepalen van het riooltarief gaan we uit van een 100% kostendekkend tarief. Vanaf 2020 is er gedurende ongeveer tien jaar een vervangingspiek in de riolering. Deze wordt veroorzaakt door een niet-homogene opbouw van het stelsel. De hiervoor benodigde investering wordt geactiveerd en vervolgens (versneld) afgelost. Hierdoor kunnen we het tarief van de rioolheffing stabiel houden. De kostendekkendheid van het tarief lichten we toe in de paragraaf lokale heffingen.

Het hierboven genoemde risico van extra kostenstijgingen geldt ook voor het al vastgestelde verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan. Als de kostenstijging zich voordoet, wordt nader bezien wat hiervan de gevolgen zijn voor de totale kosten en opbrengsten in het gesloten circuit.

bedragen x € 1.000    
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan Begroot 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Regulier onderhoud (E) 12.003 12.003 12.003 12.003
Mutatie voorzieningen (V) -600 -400 0 0
Kapitaallasten (E) 1.015 1.143 1.151 1.139
Totaal 12.418 12.746 13.154 13.142
         
Riolering investeringen 1.943      

Groen en water
Het openbaar groen en water zijn een beeldbepalend onderdeel van de openbare ruimte. In 2023 is het beheerplan Groen en water vastgesteld voor de periode 2024-2027. Het beheerplan geeft een verdere uitwerking van de beleidskaders die de raad heeft vastgesteld in de nota Groen. In het beheerplan zijn aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor het onderhouden van het groen in de stad. Maar ook om de klimaatadaptieve inrichting te kunnen onderhouden.

bedragen x € 1.000    
Beheerplan Groen en Water Begroot 2026 Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029
Regulier onderhoud (E) 4.855 5.174 5.174 5.174
Groot onderhoud (E) 734 469 141 141
Kapitaallasten (E) 434 552 690 836
Totaal 6.023 6.195 6.005 6.151
         
Groen investeringen 2.022 2.021 1.896  

Civiele constructies
In 2023 heeft de raad het beheerplan Civiele constructies vastgesteld. In dit beheerplan zijn de civiele kunstwerken en de constructieve beschoeiingen samengevoegd. De inzet van de middelen is gericht op duurzaam technische instandhouding (minimale instandhouding, functionaliteit en voorkoming van kapitaalvernietiging). Uit inspecties blijkt dat de ondergrens van duurzaam technische instandhouding is bereikt. Voor het uitvoeren van regulier onderhoud op het beoogde onderhoudsniveau en vervanging hebben we daarom de investeringsbudgetten aangepast. Uit aanvullende inspecties blijkt dat op verschillende plekken het areaal in slechtere staat is dan op basis van de vorige inspecties verwacht kon worden.

bedragen x € 1.000    
Beheerplan Civiele Constructies Begroot 2026 Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029
Regulier onderhoud (E) 793 824 824 824
Groot onderhoud (E) 1.000 1.000 1.000 1.000
Kapitaallasten (E) 1.270 1.373 1.640 1.952
Totaal 3.063 3.197 3.464 3.776
         
Investeringen Civiele Constructies 4.160 4.276 2.600  

Openbare verlichting
In 2023 is het beheerplan Openbare verlichting vastgesteld. Het beleid is gericht op duurzaam instandhouding van de openbare verlichting in Delft. Hierbij kijken we ook naar het slim verduurzamen van het areaal. De financiële middelen die nodig zijn voor uitvoering hiervan zijn opgenomen in de reguliere exploitatiebegroting. De vervanging van lichtmasten, het kabelnetwerk, de OV-toonschakeling en de uitplaatsing van schakelsystemen uit de Stedin-huisjes worden via investeringen gefinancierd. In het vastgestelde beheerplan is met name extra budget beschikbaar gesteld voor de vervanging van lichtmasten en de vervanging van de kabelstructuur. Ook vervangen we de spanverlichting in de binnenstad die aan het einde van de levensduur is. In gebieden waar we de buitenruimte integraal aanpakken gaat de straatverlichting over op gelijkspanning. Hiermee besparen we substantieel op gebruik van schakelkasten, koper en energie.

bedragen x € 1.000    
Beheerplan Openbare Verlichting Begroot 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Regulier onderhoud (E) 1.630 1.633 1.633 1.633
Kapitaallasten (E) 293 370 442 510
Totaal 1.923 2.003 2.075 2.143
         
Investeringen Openbare Verlichting 2.759 2.759 2.740  

Speeltoestellen
Het speelbeleid 'Ruimte voor spelen' is een aantal jaren geleden opgesteld. De plantermijn van dit document mag dan wel verlopen zijn, de uitgangspunten voldoen goed. In 2023 is het beheerplan Speelvoorzieningen vastgesteld. Conform het beheerplan verhogen we het investeringsbudget voor de vervanging van speelvoorzieningen.

bedragen x € 1.000    
Beheerplan Spelen Begroot 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Regulier onderhoud (E) 232 202 202 202
Kapitaallasten (E) 355 355 175 175
Totaal 587 557 377 377
         
Investeringen Spelen 551 551 473  

Verkeersregelinstallaties
In 2022 is het beheerplan Verkeersregelinstallaties vastgesteld. Het beleid is gericht op duurzaam instandhouding van de verkeersregelinstallaties, het parkeerrouteinformatiesysteem (PRIS) en afsluitingen in Delft. De voor uitvoering hiervan benodigde financiële middelen zijn deels opgenomen in de reguliere exploitatiebegroting. De vervanging van de verkeersregelinstallaties wordt gefinancierd via investeringen. De actualisatie van het beheerplan is uitgesteld, zodat er één integraal beheerplan opgesteld kan worden. Ook investeren we in innovatie waarmee de doorstroming voor met name fietsers wordt bevorderd.

bedragen x € 1.000    
Beheerplan Verkeersregel Installaties Begroot 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Regulier onderhoud (E) 990 990 990 990
Kapitaallasten (E) 151 151 151 151
Totaal 1.141 1.141 1.141 1.141
         
Investeringen VRI 394 394 394  

Straatmeubilair en bebording
In 2024 had het beheerplan Straatmeubilair en bebording vastgesteld moeten worden. Door capaciteitsgebrek is er echter nog geen invulling gegeven aan het opstellen van het beheerplan. Op dit moment worden de kosten van straatmeubilair en bebording gefinancierd vanuit de exploitatiebegroting.

bedragen x € 1.000    
Beheerplan Straatmeubilair en Bebording Begroot 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Regulier onderhoud (E) 296 301 301 301
Kapitaallasten (E) 0 0 0 0
Totaal 296 301 301 301
         
Investeringen Straatmeubilair en Bebording 0 0 0  

 

Vastgoed

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Vastgoed

Kaders
Het bezitten van vastgoed betekent dat we verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van tijdig en voldoende onderhoud. Door onderhoudsmiddelen optimaal in te zetten, kan ons vastgoed zo lang mogelijk bijdragen aan de gemeentelijke doelen en is er geen sprake van kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties. Het onderhoudsniveau dat we nastreven voor de objecten die we in eigendom hebben, is van invloed op de waarde, levensduur en kwaliteit van een object. Het onderhoud bepaalt hiernaast een substantieel deel van de huurprijs gebaseerd op de integrale kostprijs.
 
Het onderhoudsbeleid van de gemeente Delft gaat op hoofdlijn uit van sober en doelmatige instandhouding op basis van een objectieve conditiemeting volgens NEN767 in een 4-jaarlijkse cyclus. Voor monumenten voeren we aanvullend tussentijdse warme inspecties uit. Wijzigingen, aanpassing of upgrading van het bestaande voorzieningenniveau zijn geen onderdeel van de instandhouding en zijn op basis van het huidige onderhoudsbeleid en de beschikbare middelen niet in de onderhoudsbegroting opgenomen. Onze panden zijn in 2023 en 2024, per pand en per gebouwonderdeel, geïnspecteerd door een onafhankelijke inspecteur. De ernst, omvang en intensiteit van gebreken is vastgesteld en voorzien van een conditiescore. De meerjarige onderhoudsbegroting is herijkt op basis van deze conditiemetingen. Op basis van deze cijfers is een onderhoudsplanning opgesteld, waarbij we een koppeling maken met de routekaart verduurzaming vastgoedportefeuille en het uitvoeringsplan.  
 
Planning
De onderhoudsplanning is financieel vertaald en verwerkt in de begroting. De cijfers zijn hierbij een globale langetermijnplanning. In werkelijkheid fluctueert het onderhoudsvolume. Jaarlijks maken we een concrete jaarplanning, waarbij we rekening houden met de marktomstandigheden, de ambities en wetgeving over verduurzaming en de capaciteitsplanning. Het groot onderhoud (vervangingsonderhoud) wordt vanaf 2023 verrekend met de onderhoudsvoorziening Vastgoed. Dit betekent dat jaarlijks sprake is van een storting vanuit de exploitatie in de voorziening en een besteding ten laste van de voorziening. De storting in de voorziening bedraagt € 2.409.318. Dit is de gemiddelde onderhoudslast voor de komende twintig jaar. Deze dotatie vindt voor € 397.000 plaats vanuit het programma Algemene dekkingsmiddelen en Overhead en voor € 2.012.318 uit het programma Economie en vastgoed. 

Bij het onderdeel ‘overzichten’ (achterin deze programmabegroting) zal het verloop van de voorziening zichtbaar worden.
 
Risico’s in verband met marktomstandigheden
In de begroting is rekening gehouden met een aanname van stijgende bouwkosten. Langere doorlooptijden door de krapte op de markt en aanvullende stijging van bouwkosten (materiaal en loopkosten) zijn mogelijk.

Maatschappelijke voorziening

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Maatschappelijke voorziening

De gemeente heeft een zorgplicht om voor het primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs voldoende lesuren bewegingsonderwijs aan te bieden. De gemeente is ook verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de gemeentelijke sportaccommodaties. Uitgangspunt daarbij is dat de Delftse sportaccommodaties toegankelijk, functioneel en veilig moeten zijn en daarmee voldoen aan de normering van de sportbonden. Op basis van deze uitgangspunten actualiseren we jaarlijks het beheerplan Buitensport.

Onderwijshuisvesting
Voor het primair onderwijs krijgt de gemeente middelen van het Rijk voor instandhouding van de voorziening bewegingsonderwijs. Op basis van gemiddelde ramingen van de meerjarenonderhoudsplanning (MOP) is er structureel budget beschikbaar conform het reguliere vastgoedbeleid.

Sportvoorzieningen
Het beheerplan Buitensport maakt inzichtelijk wat de verwachte kosten zijn voor (dagelijks) beheer en onderhoud en voor groot onderhoud. Daarnaast bevat het beheerplan Buitensport ook renovatieplanning (investeringen) voor de bestaande sportvelden en inrichting van de buitensportaccommodaties.

Buitensportaccommodaties   bedragen x € 1.000
Sportpark/Sportveld Dagelijks onderhoud Meerjaren investering Totale kosten bedragen
Sportpark Brasserskade 331 698 1.029
Sportpark Pauwmolen 80 2 82
Sportpark Biesland 103 31 135
Sportpark Kruithuisweg 82 0 82
Sportpark Kerkpolder 117 0 117
 Sportpart Tanthof-Zuid 144 0 143
 Boombeheer sportparken  100 100
Totaal 957 731 1.688