8 Samenleven, onderwijs en cultuur

Algemeen

Terug naar navigatie - 8 Samenleven, onderwijs en cultuur - Algemeen

Maatschappelijke voorzieningen dragen bij aan een leefbare en inclusieve stad. We streven naar een passend voorzieningenniveau met kwalitatief goede, voldoende en betaalbare voorzieningen. Ook cultuur in Delft is inclusief en draagt bij aan een stad die aantrekkelijk is om in te wonen, te werken en te bezoeken.

We stimuleren Delftenaren om meer te bewegen, als onderdeel van een gezonde leefstijl. En we werken eraan om kansen voor Delftenaren te vergroten, in de komende jaren met een focus op Delft-West.

Onderwijs is essentieel voor een goede start in het leven. Hiermee dragen we bij aan de bestuurlijke accenten 'Delft kansrijk voor iedereen', 'een gezonde en veilige stad' en 'economische kracht en bruisende stad'.

Relevante beleidskaders

Onder dit programma vallen de volgende onderwerpen:
openbaar basisonderwijs, Smart Makers Delft-voorbereidingsbudget, onderwijshuisvesting/ gymlokalen (diverse locaties), onderwijsbeleid en leerlingenvervoer, onderwijsondersteuning, sportaccommodaties, Cultuur (presentatie en -participatie), musea, cultureel erfgoed (inclusief archief , archeologie, monumenten), media en letteren (inclusief bibliotheken), samenkracht en burgerparticipatie (inclusief emancipatie/integratie en eigen kracht jeugd, maar uitgezonderd gedeeltelijk Inclusief Samenleven dat onderdeel is van beleidsprogramma Werk en Inkomen), Gezond en Wel (inclusief Adviesraad Sociaal Domein en buurtsportcoach), overige maatschappelijke voorzieningen (diverse locaties, inclusief welzijnsaccommodaties en bewaakte speeltuinen ), wijken (regie, wijkwerk Voorhof/Buitenhof, gebiedsgerichte aanpak), stimuleringssubsidies en kostenverdeelstaat (ureninzet op het programma).

8.1 Wat willen we bereiken

Algemeen

Terug naar navigatie - 8.1 Wat willen we bereiken - Algemeen

Maatschappelijke voorzieningen
We zetten in op een goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen. De groei en veranderende demografie van het aantal inwoners in de stad zorgt voor een grotere vraag naar maatschappelijke voorzieningen op zowel buurt- als stedelijk niveau enerzijds en een intensiever gebruik van de bestaande voorzieningen anderzijds. Het voorzieningenniveau laten we meebewegen met de veranderende vraag.

De gemeente heeft de wettelijke taak voor realisatie en instandhouding van voorzieningen voor onderwijshuisvesting. Aan deze wettelijke zorgplicht geven we invulling met de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Delft 2021 (regelgeving) en integrale huisvestingsplannen (beleid). Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) brengt de huisvestingsbehoefte voor de komende zestien jaar in beeld, verdeeld in perioden van steeds vier jaar. Het IHP is de basis voor beleidsmatige keuzes alsook concrete plannen voor verdere uitvoering.

Daarnaast zijn ook de participatie van sportverenigingen in het beheer van de sportaccommodaties en de bijdragen van sportverenigingen aan het oplossen van maatschappelijke problemen uitgangspunten van het sportbeleid. Uitgangspunt voor de Delftse sportaccommodaties is dat deze toegankelijk, functioneel en veilig moeten zijn en daarmee voldoen aan de normering van de sportbonden. Wijkcentra dragen bij aan de ambitie voor gezondere, leefbare en sociale wijken, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en zich ontplooien, en waar inwoners betrokken zijn bij de woon- en leefomgeving.

Onderwijs
Goed onderwijs draagt bij aan een goede start in het leven. Wij zetten ons in om elk kind naar de school te laten gaan die het beste bij het kind past. We hebben daarom aandacht voor kwetsbare kinderen om thuiszitten te voorkomen. In samenhang met de ondersteuningsstructuur van de samenwerkingsverbanden passend onderwijs, versterken we de zorgstructuur op scholen, zodat zoveel mogelijk kinderen binnen het reguliere onderwijs naar school kunnen gaan en individuele jeugdhulp wordt voorkomen. 

Cultuur
Het Cultuurkader 2021-2030 beschrijft de gemeentelijke visie op cultuur voor de komende tien jaar. We zetten in op de ambitie van het Cultuurkader: cultuur in Delft is inclusief, past bij ons DNA en maakt de stad aantrekkelijk om in te wonen, te werken en bezoeken (bestuurlijk accent: economische kracht en bruisende stad). De uitvoering van het Cultuurkader is gericht op de programmalijnen meedoen met cultuur, stedelijke aantrekkelijkheid en cultuur en innovatie. Elke programmalijn kent diverse doelstellingen die bijdragen aan Delft als bruisende cultuurstad.

Erfgoed
Erfgoed Delft (archief, archeologie, monumenten) voert als gemeentelijk kennis- en expertisecentrum de vier programmalijnen uit van de nota 'Erfgoed maakt Delft geliefd', voor zover daarvoor middelen beschikbaar zijn gesteld. Bovendien zijn we verantwoordelijk voor onze wettelijke taken, advisering en kaderstelling rond erfgoed in gemeentelijke opgaves en projecten. In een dichtbevolkte omgeving die continu in ontwikkeling is, is erfgoed een kwaliteitsfactor die de stad leefbaar houdt.

De lijnen zijn:

  • programma 1: De Delftse collectie: basis op orde (zorgen voor wettelijke taken; behoud/conservering en beheer, en digitale registratie van collecties en data)
  • programma 2: Delfts erfgoed van en voor iedereen (zichtbaar maken van erfgoed voor een breed publiek, onderwijs en educatie, kennis ontsluiten voor hergebruik)
  • programma 3: Erfgoed als pijler bij gebiedsontwikkeling (culturele waardenkaarten, historisch DNA zichtbaar maken binnen een gebied, inspiratie bieden)
  • programma 4: Monumenten duurzaam ontwikkelen (kennis ontwikkelen en delen voor verduurzaming van monumenten).

Overzicht beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 8.1 Wat willen we bereiken - Overzicht beleidsindicatoren

 

Samenleven, onderwijs en cultuur Stand: Streven: PB 2026 Streven: 2030
% Voortijdig schoolverlaters 2,8% 2,28% 1,5%
VVE doelgroeppeuters 79% 75% 80%
% Goede ervaren gezondheid 74% 80% 85%
% Niet sporters 38% 40% 35%
Cultuurwaardering 7,0 7,3 8,0

Deze indicatoren in de programmabegroting beslaan één jaar, terwijl de Staat van Delft 
( https://delft.notubiz.nl/document/14193854/1 ) een breder perspectief biedt door trends en ontwikkelingen op basis van deze indicatoren te analyseren. De gemeenteraad ontvangt de Staat van Delft eens per twee jaar.

 

Toelichting op de beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 8.1 Wat willen we bereiken - Toelichting op de beleidsindicatoren

% Voortijdig schoolverlaters
De aanpak Voortijdig Schoolverlaten (VSV) is een regionale aanpak van het Doorstroompunt (voormalig Regionale Meld- en Coördinatiefunctie) regio Haaglanden. Onderwijs en gemeenten in deze regio zetten zich samen in om het percentage schoolverlaters omlaag te brengen en zoveel mogelijk jongeren met een startkwalificatie op zak het onderwijs uit te laten stromen. De genoemde cijfers zijn gebaseerd op regionale afspraken. Het betreft het percentage van het totaal aantal leerlingen (12-23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. 

Bereik Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) doelgroeppeuters
Een peuter is een doelgroeppeuter op basis van de indicatie door het JGZ. Het percentage dat ook daadwerkelijk bereikt wordt met de VVE-aanpak staat in bovenstaande tabel. Bron: JGZ. 

% Goede ervaren gezondheid
Oordeel van Delftenaren over de eigen gezondheid. Dit wordt tweejaarlijks gemeten in de stadsenquête Omnibus. 

% Niet sporters
Het percentage niet-wekelijkse sporters ten opzichte van bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. De meting komt uit de  Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), een samenwerking tussen GGD’en, CBS en het RIVM. 

Cultuurwaardering
De waardering in een rapportcijfer van de Delftenaar voor het totale cultuuraanbod in Delft. De cultuurwaardering wordt tweejaarlijks gemeten via een meting van het Delft Internet Panel (DIP). De laatste DIP-meting Cultuur is in oktober 2023 uitgevoerd. In 2025 wordt een nieuwe meting uitgevoerd. Gemiddeld beoordelen Delftenaren het cultureel aanbod met een 7,0. Een gemiddeld cijfer uitgesplitst naar leeftijdsgroepen varieert nauwelijks. Het cijfer laat al sinds de eerste meting in 2015 een stabiel beeld zien. Het streven is om richting 2030 uit te komen op een 8.

8.2 Wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 8.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen

Inclusief samenleven

Terug naar navigatie - 8.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Inclusief samenleven

Om een inclusieve samenleving te bevorderen pakken we verschillende onderwerpen op, zoals slavernijverleden, antidiscriminatie, regenboogstad en toegankelijkheid. In het derde kwartaal van 2025 wordt nieuw beleid opgesteld. Op basis van dit beleid willen we verschillen maatregelen gaan uitvoeren: 

  • Het ontwikkelen van integraal beleid voor het beleidsterrein inclusief samenleven.
  • De inrichting van een jaarlijks herdenkingsmoment en een herdenkingsplek.
  • Bewustwording creëren over hoe het koloniaal- en slavernijverleden doorwerkt in het heden.
  • Sinds 2009 heeft de gemeente de verplichting om een meldpunt te organiseren voor mensen die zich gediscrimineerd voelen en dit willen melden. De gemeente werkt hiervoor samen met een externe partij die vanaf 2024 onderdeel is van een landelijk meldpunt. Daarnaast werkt de gemeente samen met deze stichting aan de preventie van discriminatie in Delft.
  • Sinds 2019 werken we in Delft aan ons lhbti+-emancipatiebeleid via het Actieplan Regenboogstad Delft. Het huidige actieplan Regenboogstad Delft 2023-2026 is gericht op het versterken van de sociale acceptatie en veiligheid van de lhbti+-gemeenschap.
  • Om de toegankelijkheid in Delft te verbeteren, voeren we samen met de stad de Delftse Inclusie Agenda uit (bestuurlijk accent: Delft kansrijk voor iedereen).

Zo gaan we dat doen

Maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - 8.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Maatschappelijke voorzieningen

Maatschappelijke voorzieningen vormen de basis voor een fijne en leefbare stad en moeten toegankelijk zijn voor alle inwoners van Delft. Belangrijke voorzieningen zijn onder andere scholen, sportaccommodaties, speelplekken, culturele centra en sterke wijkcentra met zorgvoorzieningen. Er is behoefte aan voldoende, kwalitatief goede en betaalbare maatschappelijke voorzieningen die aansluiten op de behoefte van de (toekomstige) bewoners en gebruikers. De rol, ambitie en verantwoordelijkheid van de gemeente kan per type voorziening verschillen. Het Ontwikkelperspectief Maatschappelijke Voorzieningen  geeft op hoofdlijnen de globale opgave weer voor maatschappelijke voorzieningen. De sociale opgave, type voorzieningen, samengesteldheid en extern betrokken partijen (bij gebiedsontwikkelingen) bepalen of en de mate waarin de gemeente moet investeren. Vanaf 2026 vindt in beleid en uitwerkingskaders (IHP's) een verdere concretisering van de (ook gecombineerde) opgaves plaats en moet duidelijk worden welke investeringen en bedragen daadwerkelijk (aanvullend) nodig zijn.

Zo gaan we dat doen

Onderwijs

Terug naar navigatie - 8.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Onderwijs

Eén van de bestuurlijke accenten is het bevorderen van kansengelijkheid voor jeugdigen en het bieden van perspectief aan jeugdigen op een kansrijke toekomst. In dit kader zetten we in 2026 verder in op het versterken van de voorschoolse educatie en investeren we in lopende programma’s, zoals het Onderwijs Achterstandenbeleid (OAB) en de Gelijke Kansen Agenda Delft. In de regio Haaglanden werken we samen aan een nieuw regionaal programma aanpak voortijdig schoolverlaten '26-'29. Dit komt voor uit de wet: van School naar Duurzaam werk.

Ook in 2026  zetten we in op de verbinding met het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid Delft-West. Samen met scholen en andere partners blijven we werken aan kansengelijkheid in Delft. De Rijke Leerdag in Delft-West, de extra zorgondersteuning in het praktijkonderwijs (Pro-next), de brugfunctionaris en het samen met scholen en kinderopvang komen tot een doorlopende lijn zorg in het onderwijs (inclusiever onderwijs) zijn hier goede voorbeelden van. Voor de uitwerking van de Delftse Educatieve Agenda (DEA) 2024-2027 wordt het uitvoeringsplan in 2026 opgesteld. In het uitvoeringsplan staan de activiteiten die de gemeente, onderwijs en de voor- en vroegschoolse educatie inzetten om de ambities uit de DEA te realiseren. 

Zo gaan we dat doen

Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Terug naar navigatie - 8.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Cultuur in Delft is inclusief, past bij ons DNA en maakt de stad aantrekkelijk om in te wonen, in te werken en te bezoeken. We ondersteunen cultuur vanwege haar intrinsieke waarde, en ook vanwege de economische en maatschappelijke waarde voor de stad. Het cultuurbeleid, dat beschreven is in het Cultuurkader, heeft de ambitie dat:

  • Inwoners zich herkennen in en deelnemen aan het inclusieve aanbod van een representatieve cultuursector (Programmalijn Meedoen met Cultuur);
  • Delft passende culturele infrastructuur heeft die bijdraagt aan een bruisende stad en herstel na de coronacrisis (Programmalijn Stedelijke Aantrekkelijkheid);
  • Delft een podium voor cultuur & innovatie is (Programmalijn Cultuur & Innovatie).

Zo gaan we dat doen

Musea

Terug naar navigatie - 8.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Musea

Delft herbergt diverse musea. Hun waardevolle collecties en activiteiten dienen als inspiratiebron voor het eigentijdse gezicht van Delft en de wijze waarop de stad zich profileert. Museum Prinsenhof Delft behoort tot de culturele kern van de stad. In de toelichting op Museum Prinsenhof Delft wordt nader aandacht besteed aan de focus en maatregelen voor 2026.
Tevens heeft Delft een breed scala aan andere musea, zoals Museum Paul Tétar van Elven, Huis Van Meerten en Royal Delft Museum, om enkele te noemen. De musea zijn aangesloten bij het Erfgoednetwerk Delft. Dit netwerk draait om kennisuitwisseling, het elkaar kennen en op de hoogte zijn van een ieders activiteiten, en het stimuleren van samenwerking tussen erfgoedpartijen. Erfgoed Delft faciliteert het netwerk, waar ook andere organisaties zonder museale doelstelling bij aangesloten zijn.

Zo gaan we dat doen

Cultureel erfgoed

Terug naar navigatie - 8.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Cultureel erfgoed

Erfgoed Delft bereidt zich in 2026 en 2027 voor op een ingrijpende verhuizing met de teams archeologie, monumenten, archieven en educatie. Publieks- en werkruimten komen op locatie Westvest 9 en depot op Gantel 21. Hierdoor zullen we beter kunnen aansluiten bij de opdracht en wettelijke taken. Hoe we dagelijks werken en diensten verlenen, moet dan ook gaan passen bij de nieuwe locatie. We bereiden de collectie archeologie voor op verhuizing naar het bestaande collectiegebouw in de Harnaschpolder. Voor de fysieke en digitale dienstverlening geldt dat we zorgen dat ‘de winkel’ zoveel mogelijk open blijft tijdens de verbouwing. 

Parallel hieraan lanceert Erfgoed in 2026 de nieuwe website voor digitale dienstverlening aan bewoners, ondernemers, geïnteresseerden en scholieren. Dit draagt bij aan de zichtbaarheid en toegankelijkheid van Delfts erfgoed voor iedereen. Uniek is dat we straks via één erfgoedloket de collectie in samenhang presenteren.

Erfgoed beheert archief- en archeologiecollecties, en draagt zorg voor goede omgang met monumenten en archeologie. We blijven communiceren met monumenteneigenaren over verduurzaming. Dit jaar is het laatste van het archeologie-conserveringsproject dat startte in 2022. Erfgoed adviseert en inspireert bij planvorming en ontwikkelopgaven in de stad. We liften zoveel mogelijk mee in lopende projecten om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. Door het uitvoeren van archeologisch onderzoek dragen we hieraan actief bij en bouwen we kennis op over de stad.

Erfgoed blijft met kennis over slavernijverleden, joods vastgoed, bouwhistorie en de bodem bijdragen aan maatschappelijke thema’s als inclusief samenleven, energietransitie, klimaatadaptatie en de toegankelijkheid van stadsgeschiedenis voor alle Delftenaren. Samen met Werkse! digitaliseert Erfgoed bouwtekeningen. Inwoners en vrijwilligers uit stad en regio worden ingeschakeld om vondsten te verwerken en archieven digitaal te verrijken.

Aan omliggende gemeenten levert Delft als centrumgemeente op het gebied van monumentenzorg, archeologie en archief tegen vergoeding kennis, advies en elektronische en fysieke depotruimte. Dit gebeurt via regionale overeenkomsten.

In de begroting vallen archief en archeologie financieel onder Musea. Monumentenzorg valt onder Cultureel Erfgoed. 

Welzijn

Terug naar navigatie - 8.2 Wat gaan we ervoor doen - Doelstellingen - Welzijn

Per 2026 wordt de opdracht voor de integrale  welzijnsaanpak verstrekt aan de nieuwe Delft voor Elkaar BV Welzijn. Het betreft de integrale aanpak op het gebied van welzijn en preventie, zoals het maatschappelijk werk, het jongerenwerk, ouderenwerk, opbouwwerk en ondersteuningsactiviteiten in de wijken. Voor de versterking van de sociale basis verwijzen we naar beleidshoofdstuk Gezonde en sociale stad/ Gezondheid, preventie en sociale basis.

Wijkregie
In 2026 zijn in alle Delftse wijken wijkregisseurs actief die de (sleutelfiguren in de) wijk kennen en verbinding stimuleren. Zij zijn een aanspreekpunt voor bewoners en organiseren leefbaarheidsoverleggen, laagdrempelige spreekuren en begeleiden initiatieven. 

8.3 Wat mag het kosten

Overzicht mutaties

Terug naar navigatie - 8.3 Wat mag het kosten - Overzicht mutaties
(bedragen × € 1.000) Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Samenleven, onderwijs en cultuur
Stand Programmabegroting 2025-2028 -46.023 -50.519 -50.783 -52.675
Meicirculaire 2025 -15 - - -
Kadernota 2026 -1.069 -639 -469 -269
Nominale ontwikkeling -1.449 -1.357 -1.316 -1.311
Reserves en voorzieningen 399 51 -525 -423
Actualisering kapitaallasten 170 2.083 1.113 836
Bestaand beleid
- wijkcentra subsidie samenleving 386 - - -
- wijkcentra huursubsidie samenleving - 386 386 386
- subsidie school's cool -39 -39 -39 -39
- Rietveld -83 -171 -171 -191
- verschillende subsidies regiodeal -455 -22 -680 -
- Inclusief samenleven -356 -356 -231 -231
- overige mutaties -1.470 -740 -501 -502
Totaal - Samenleven, onderwijs en cultuur -50.004 -51.323 -53.216 -54.419

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - 8.3 Wat mag het kosten - Toelichting op de mutaties

Kadernota 2026 (lasten -/- € 1.069.000)
In de kadernota zijn voorstellen opgenomen voor duurzame toekomst van Westvest 9, Westvest 9 -  herhuisvesting Erfgoed, wijkregie/lichtprogrammatische aanpak in de wijk, veld 51 kapitaallasten, beheerplan Buitensport, tijdelijke gymzaal GGZ, oplossen geluidsproblematiek, wissellocatie VMBO en wissellocatie algemeen (12e begrotingswijziging 2025). 

Nominale ontwikkeling (lasten -/- € 1.449 .000)
De nominale ontwikkeling betreft de aanpassing van de budgetten aan het prijspeil voor 2026. Een nadere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk Toelichting op financiële positie.  

Reserves en voorzieningen (lasten € 399.000)
Tijdens de opbouw van de Programmabegroting 2026-2029 zijn de bestedingen en het verloop van de reserves en voorzieningen geactualiseerd. Hieruit zijn een aantal aanpassingen naar voren gekomen. De aanpassingen van stortingen in en onttrekkingen aan de reserves leiden tot dezelfde aanpassingen van de lasten in de exploitatie waardoor deze actualisatie budgetneutraal is (zie ook programma Financiën).

Actualisering kapitaallasten (lasten € 170.000)
Op basis van de realisatie in 2024 is het investeringsprogramma geactualiseerd. De mutatie betreft het effect voor de kapitaallasten. Tevens is de stelpost voor de verwachte realisatie van het totale investeringsprogramma geactualiseerd (zie programma Financiën - Stelposten). 

Verschillende subsidies regiodeal (lasten -/- € 455.000)
De uitgaven en inkomsten van subsidies  2026-2029 in het kader van de regiodeal zijn geraamd. De dekking van de uitgaven komt naast de rijksbijdrage regiodeal voor een deel uit de reservering Delft West. Deze onttrekking aan de gereserveerd middelen Delft West zijn verantwoord op het programma Financiën.

Inclusief samenleven (lasten -/- € 356.000)
Voor het nieuwe beleidsterrein Inclusief Samenleven is structureel 2 FTE structureel opgenomen vanaf 2026 (€ 231.000) en 1 FTE incidenteel voor 2026 (€ 125.000) en 2027 (€ 125.000). Deze capaciteit is nodig om projecten en activiteiten uit de nota Samen thuis in Delft ten uitvoer te brengen, aan de verwachtingen vanuit de stad te kunnen voldoen en contacten te onderhouden, partnerschappen te versterken, inwoners te enthousiasmeren, signalen sneller op te pakken en samen verder te bouwen aan een Delft van ons allemaal. 

Overige mutaties (lasten -/- € 1.465.000)
De overige mutaties bestaan voornamelijk uit (personeels-)kosten die (budgetneutraal) worden herverdeeld tussen programma's. 

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - 8.3 Wat mag het kosten - Overzicht investeringen
Investeringen (bedragen × € 1.000) Toegekend bedrag Realisatie t/m 2024 Jaarschijf 2025 o.v.v. NJR25 Fasering
Samenleven, onderwijs en cultuur Cat. 2026 2027 2028 2029
Archeologie - diverse apparatuur Plan 54 37 17 - - - -
Binnen- en buitensport Plan 180 120 60 - - - -
Erfgoed - Publieksvoorzieningen Plan 300 - - - 200 100 -
IHP ISD/IGVO Plan 16.100 9.118 6.982 - - - -
IHP Bernadette Maria Agenda 5.852 - - - - - -
IHP CLD Hof van Delft Agenda 14.630 - - - - 209 209
IHP CLD Molenhuispad (gymvoorzieningen) Plan 16.720 - - 418 418 7.942 7.942
IHP Delfse Tuin Plan 8.145 1.252 5.380 1.513 - - -
IHP Delftse Montessori Plan 7.343 78 500 2.090 4.675 - -
IHP Delftse Vrije School (Widar) Plan 6.028 - - 603 2.712 2.713 -
IHP Gabriëlschool Agenda 5.434 - - - - - -
IHP Grotius Juniusstraat Plan 33.338 - 100 105 1.045 2.090 14.630
IHP Grotius Juniusstraat -grond Plan 3.240 - - - - - 3.240
IHP Herman Broereschool Agenda 7.524 - - - - 752 3.386
IHP Maurice Maeterlinckschool Plan 15.490 197 300 363 7.315 7.315 -
IHP Maurice Maeterlinckschool - grond Plan 941 - - 941 - - -
IHP Mercurius met sportzaal Plan 30.312 4 50 261 523 523 1.045
IHP Pleysier/ISK Plan 17.641 6.054 6.000 5.587 - - -
IHP PO-school SO Agenda 8.360 - - - - - -
IHP Sporthal Grotius Agenda 6.633 - - - - 363 3.135
IHP Sporthal Westplantsoen Plan 22.990 - - 418 418 11.077 11.077
IHP Stanislas VMBO /Junius (v)mbo-school vervroegd Plan 21.135 39 50 52 105 418 523
IHP Tanthof complexen Plan 32.075 609 500 1.568 5.225 10.450 13.723
IHP Stelpost Agenda 69.402 - 3.255 5.146 7.809 12.160 14.910
Krakeelpolderweg - wissellocatie Plan 1.041 - 100 941 - - -
Kwaliteitsverbetering gymzalen (7x 700K) Plan 5.091 45 655 732 732 732 732
Marlotlaan - wissellocatie Plan 7.250 2.432 4.818 - - - -
Nieuwelaan - wissellocatie Plan 150 - 20 130 - - -
OHP 2025 1e inrichting Spinoza ISK Plan 335 - 335 - - - -
OHP 2025 1e inrichting Mercurius college Plan 115 - 115 - - - -
OHP 2026 - uitbreiding Mgr.Bekkerschool Plan 144 144
OHP 2026 - herstelkosten Cornelius Musiusschool Plan 112 112
OHP 2026 - ingebruikname De Nieuwe Maan Plan 600 600
Museum Prinsenhof Plan 36.619 2.240 8.802 15.666 9.911 - -
Rietveldtheater Plan 4.776 - 250 4.526 - - -
RingPass velden Plan 5.700 433 600 2.400 2.267 - -
Sportaccommodaties KN2021 Plan 7.890 575 150 150 3.900 3.115 -
Sportpark Kerkpolder veld 51 Plan 1.000 - 500 500 - - -
Sportpark Kruithuisweg (Blue Birds) Plan 4.600 279 821 1.750 1.750 - -
Tijdelijke huisvesting Griegstraat Plan 363 - 363 - - - -
Totaal 425.653 23.512 40.723 46.716 49.005 59.959 74.552

Toelichting op de investeringen

Terug naar navigatie - 8.3 Wat mag het kosten - Toelichting op de investeringen

IHP CLD Molenhuispad (gymvoorzieningen) (€ 418.000)  
De voorziening voor het bewegingsonderwijs is verouderd. Ook maakt de school gebruik van sporthal De Hoornbloem in Den Hoorn. Deze wordt (binnen afzienbare tijd) gesloopt. Vervanging van de gymzalen voor het bewegingsonderwijs van het CLD Molenhuispad is daarom nodig.

IHP Delftse tuin (€ 1.513.000) 
De bouw van de basisschool is in 2025 gestart, oplevering in 2026.

IHP Delftse Montessori (€ 2.090.000)
Het gebouw van de Delftse Montessorischool is een gemeentelijk monument en wordt in 2026/2027 gerenoveerd.  De school krijgt een bouwkundig, bouwfysisch en installatietechnische upgrade waardoor het gaat voldoen aan een duurzaam, aardgasvrij en gezond schoolgebouw. De school wordt tijdelijk elders gehuisvest tijdens de uitvoerende werkzaamheden.

IHP Delftse vrije school (Widar) (€ 603.000)
De gemeente doet onderzoek naar de haalbaarheid van renovatie van het schoolgebouw van Vrijeschool Widar. Voor renovatie is tijdelijke huisvesting beschikbaar.

IHP Grotius Juniusstraat (€ 105.000)
De nieuwbouw van deze school is onderdeel van gebiedsontwikkeling Kop van de Buitenhof en de start is naar verwachting in 2030.

IHP Maurice Maeterlinck (€ 363.000)
Vanuit de gebiedsontwikkeling Kop van Buitenhof is het voorlopig ontwerp voor de Maurice Maeterlinckschool afgerond. De planning is start bouw 2027 en oplevering 2029.

IHP Maurice Maeterlinck - grond (€ 941.000)
Ten behoeve van de bouw Maurice Maeterlinckschool dient de grond te worden verworven.

IHP Mercurius met sportzaal (€ 261.000) 
De verkenning naar een permanente locatie voor het Mercurius College is gestart.

Nieuwbouw Pleysier/ISK incl. sportzaal (€ 5.587.000)
De bouw is gestart in 2025. Verwachte oplevering in Q3 2026.

IHP Sporthal Westplantsoen (€ 418.000)
De voorzieningen voor het bewegingsonderwijs zijn verouderd. Ook maakt de school gebruik van sporthal De Hoornbloem in Den Hoorn. Deze wordt (binnen afzienbare tijd) gesloopt.  Daarom is vervanging en uitbreiding van de gymzalen voor het bewegingsonderwijs van het Stanislascollege Westplantsoen nodig. 

IHP Stanislas VMBO/Junius vervroegd (€ 52.000)
Er loopt een haalbaarheidsonderzoek voor nieuwbouw binnen de gebiedsontwikkeling Kabeldistrict. Afhankelijk van de locatie en bouwveld volgt de uitvoeringstermijn en verdere doorlooptijd.

IHP Tanthof complexen (€ 1.568.000)
In Tanthof-West worden twee kindcentra en in Tanthof-Oost één kindcentrum gerealiseerd. De kindcentra worden gerealiseerd via de (nieuwe) aanbestedingsprocedure Innovatief Partnerschap Schoolgebouwen (IPS). De aanbesteding voor de raamovereenkomst met een consortium loopt en de planning is om Q1 2026 de opdracht te gunnen. Sloop huidige gebouwen en bouwrijp maken van grond in Tanthof-West zal naar verwachting in de tweede helft van 2026 starten. Verwachte oplevering zomer 2028. Aansluitend wordt het kindcentrum in Tanthof-Oost gebouwd.  De scholen ontwikkelen zich door naar kindcentra, allen met ruimte voor peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang. Het investeringsprogramma is aangevuld met het benodigde investeringskrediet voor de kinderopvang, waar tegenover dekking staat van huurinkomsten.  In Tanthof-Oost verkennen we in hoeverre aanvullend programma gewenst is voor is culturele, welzijn en/of zorg gerelateerde functies. 

IHP Stelpost (€ 5.146.000)
Naast de sterk gestegen bouwkosten voor schoolgebouwen door strengere eisen, wet- en regelgevingen en maatschappelijke verwachtingen zijn er extra locatiegebonden kosten. Door vervangende nieuwbouw van schoolgebouwen in een compacte stad door de woningbouwopgave zijn er aanvullende kosten zoals sloopkosten, bouwrijp maken van de grond en kosten voor compacter en hoger bouwen. Om de projecten opgenomen in de indicatieve investeringsplanning in het IHP uit te kunnen voeren is een stelpost van 25% opgenomen. 

Krakeelpolderweg (€ 941.000)
Het schoolgebouw VMBO Krakeelpolder heeft, tot de nieuwbouw gerealiseerd wordt, een ruimteoverschot. Een deel van het gebouw wordt als wissellocatie voor de uitvoering van het IHP.  Dit zorgt ervoor dat we op efficiënte manier uitvoering kunnen geven, leegstand van gebouwen optimaal benutten en niet te veel onderlinge afhankelijkheden van de beschikbare wissellocaties.  Het vergt een eenmalige investering.

Kwaliteitsverbetering gymzalen (€ 732.000) 
Vanaf 2024 wordt ieder jaar één gymzaal gerenoveerd tot een gezonde, duurzame en toekomstbestendige sportvoorziening voor het bewegingsonderwijs.

Nieuwelaan - wissellocatie (€130.000)
Het gebouw Nieuwelaan 60 wordt aangepast naar wissellocatie. We sturen integraal op ruimte en het gebouw kan (tijdelijk) ingezet worden voor diverse maatschappelijke voorzieningen op het gebied van onderwijs en opvang, zorg, cultuur en/of welzijn. 

OHP 2026 - uitbreiding Mgr. Bekkerschool (€ 144.000)
Voor de inpandige uitbreiding van de Mgr. Bekkerschool zijn extra middelen gereserveerd. Dekking kapitaallasten komt uit het bestaande budget onderwijshuisvestingsprogramma.

OHP 2026 - herstelkosten Cornelius  Musiusschool (€ 112.000)
Voor herstel van constructiefouten lift in de Cornelius Musiusschool zijn extra middelen gereserveerd. Dekking kapitaallasten komt uit het bestaande budget onderwijshuisvestingsprogramma.

OHP 2026 - ingebruikname Nieuwe Maan (€ 600.000)
Voor in gebruik name van het bestaande gebouw door de Nieuwe Maan zijn extra middelen gereserveerd. Dekking kapitaallasten komt uit het bestaande budget onderwijshuisvestingsprogramma.

Museum Prinsenhof (€ 15.666.000)
Voor het project restauratie en renovatie Museum Prinsenhof Delft heeft de gemeenteraad op 1 februari 2024 een investeringskrediet van € 34,5 miljoen beschikbaar gesteld. Dit krediet is inclusief indexering bijgesteld naar € 36.619.000  (prijspeil einde project). Van dit investeringskrediet verwachten wij in 2026 € 15,666 miljoen te besteden.

Rietveld Theater (€ 4.526.000)
Voor de renovatie van het Rietveldtheater zijn begin april 2025 middelen beschikbaar gesteld. 

Ring Pass velden (€ 2.400.000)
Als onderdeel van de Investeringsagenda Sportaccommodaties wordt het hockeycomplex van hockeyvereniging Ring Pass uitgebreid met een extra hockeyveld. Hiermee wordt het bestaande capaciteitstekort opgelost en wordt de basis op orde gebracht. Om de uitbreiding te realiseren, wordt het hele complex opnieuw ingericht. De werkzaamheden starten naar verwachting in 2026.

Sportaccommodaties KN 2021 (€ 150.000)
Deze investering is bestemd voor de vernieuwing van de inrichting van gymzalen ten behoeve van bewegingsonderwijs.

Sportpark Kruithuisweg (Blue Birds) (€ 1.750.000)
Als onderdeel van de Investeringsagenda Sportaccommodaties wordt honk- en softbalvereniging Blue Birds uitgeplaatst naar een nieuwe locatie aan de Thijsseweg. Op deze nieuwe locatie wordt een nieuw honk- en softbalcomplex gerealiseerd met een extra honk- en softbalveld. Hiermee wordt het bestaande capaciteitstekort voor Blue Birds opgelost en kan aansluitend een extra hockeyveld voor hockeyvereniging Hudito aangelegd worden, zodat ook het capaciteitstekort voor de vereniging kan worden opgelost. Beide ontwikkeling dragen eraan bij de basisinfrastructuur voor sport en bewegen op orde te brengen. De werkzaamheden voor de realisatie starten naar verwachting begin 2026.