Beter benutten bestaande voorraad, aanpakken woonexcessen en woonoverlast
Woonruimteverdeling
In regionaal verband werken we ook in 2026 aan vernieuwing van de woonruimteverdelingsmethodiek en actualiseren we de huisvestingsverordening. We verkennen kansen vanuit nieuwe wet- en regelgeving, zoals de uitbreiding van het gereguleerd huursegment ('middenhuur'). Dit in samenhang met in de maak zijnde wetgeving, zoals de Wet versterking regie volkshuisvesting.. Een jaar na de start van de pilot Woning loten van Stedelink en Woonbron evalueren we dit gezamenlijk. In 2025 maken we met de corporaties afspraken over ‘gemotiveerde toewijzing’ voor enkele projecten in Delft-West. De huisvestingsverordening reguleert ook de omzetting van zelfstandige naar onzelfstandige woonruimte, woningvorming, toeristische verhuur en de opkoopbescherming. Tegen overtredingen wordt opgetreden. Evaluaties vinden plaats twee jaar na introductie.In 2026 wordt short-staybeleid gemaakt.
Verder is in 2025 gestart met de evaluatie van Hoofdstuk 5 van de Huisvestingsverordening, het hoofdstuk dat gaat over wijzigingen in de woonruimtevoorraad. Dit traject zal in 2026 door lopen voor wat betreft de beleidsmatige wijzigingsvoorstellen.
We maken gereguleerd woningdelen mogelijk via de pilot Woningdelen van Vidomes. Ook statushouders willen we op deze wijze bedienen. Op kleine schaal experimenteren we met friendswonen en hospitaverhuur. We benutten mogelijkheden voor tijdelijke (doelgroep)contracten van vijf jaar, bijvoorbeeld voor jongeren.
Aanpakken woonexcessen en overlast
Inzage in 'basisregistatie personen' (BRP) en data-analyse helpen corporaties om ondermijning en woonfraude tegen te gaan. Aan de hand van het in 2024 opgestelde convenant met de woningcorporaties willen we de corporaties goed faciliteren.
In 2026 voeren we de verplichte taken uit de Wet goed verhuurderschap uit samen met Huurteam Delft en verkennen we nut en noodzaak van verhuurdersvergunningen.
We zetten de huidige aanpak woonoverlast en de verbetering ervan voort met onze partners. We ontvangen meer meldingen, die niet alleen gaan over burenoverlast, maar ook over andere zaken als bijvoorbeeld hondenpoep. 54% van de inwoners is bekend met het meldpunt woonoverlast. We blijven streven naar 80% naamsbekendheid in 2026 en maximaal één melding woonoverlast per dag (nu gemiddeld twee meldingen per dag).
Vergunningen, toezicht, handhaving
Het uitvoeringsbeleid Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) is vastgesteld en jaarlijks wordt via het VTH-jaarplan op de gestelde prioriteiten gerapporteerd. Wij zetten in op onder andere de prioriteiten monumenten, huisvesting, gezondheid, constructieve- en brandveiligheid. Er is eerder aangegeven dat 2024 gezien moest worden als een overgangsjaar van de Wabo naar de Omgevingswet. De Omgevingswet is echter zo omvangrijk en complex dat ook 2025 nog beschouwd zal moeten worden als een overgangsjaar. De procesinrichting, intern en in de keten, wordt verder aangepast aan de hand van de opgedane ervaringen. Daarnaast is het onder de Omgevingswet mogelijk geworden om leges te heffen op milieuactiviteiten. De tarieven hiervoor zijn begin 2025 opgesteld en verwerkt in de halfjaarlijkse bijstelling van de legesverordening De afhandeling van de Wkb-projecten verloopt goed. Het aantal Wkb-projecten binnen Delft is beperkt. Het overgrote merendeel van de nieuwbouwprojecten binnen de gemeente vallen nog niet onder